آمار مطالب

کل مطالب : 649
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 12
باردید دیروز : 19
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 3779
بازدید سال : 11097
بازدید کلی : 67009

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان behinta و آدرس behinta.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : behzad
تاریخ : چهار شنبه 29 بهمن 1393
نظرات

چكيده:

     سؤال بنيادين اين پژوهش ،تعريف كشف وشهود ،انواع آن ومصاديق عملي در متون عرفاني :اللمع ،اسرار التوحيد ،رساله قشيريه ،كشف المحجوب ،تذكره الاولياء است .همچنين راههاي رسيدن به كشف وشهود در سه مكتب زهد ،كشف وشهود وحدت وجود ،بررسي شده است.

فصل اول مبحثی از تعاریف کلی را تشکیل می دهد در فصل دوم به رهاهای رسیدن به کشف شهود در مکاتب مختلف ساخته شده است در فصل سوم مکاشفه ، مشاهده و مهاظره بررسی شده است و مصادیق عملی کشف و شهود از کتابهای اصلی گردآوری شده است. از نظر بسامدي در جدولي ارائه شده ومورد مقايسه قرار گرفته است.

    مكاشفه در هر مرحله مراتبي دارد كه بسته به وضعيت روحي سالك او را در جايگاه خاصي قرار مي دهد ودر رويت حقايق عالم ونائل شدن به ديدار پروردگار او را ياري مي دهد .

    لطف وجذبه الهي به عنوان يك راه ميانبر همواره مورد توجه عارفان بوده است ودر اين پژوهش به عنوان كشش آن سويي از آن ياد شده است.هنگامي كه عارف به وصال پروردگار خويش دست مي يابد،تحت تأثير احوال روحي خاصي قرار مي گيردوممكن است سخناني به ظاهر نامعقول بر زبان آورد به اين سخنان شطح گفته مي شود منابع شطحيات بیشتر قرآن ،حديث والهام است.

عنوان                                                                                                   شماره صفحه

چكيده

مقدمه

فصل اول: تعاريف

منشأ پيدايش تصوف اسلامي:…………………………………………………………………… 1

مكتب زهد…………………………………………………………………………………………… 3

مكتب كشف و شهود……………………………………………………………………………… 4

مكتب وحدت وجود………………………………………………………………………………. 5

نويسندگان پنج كتاب اصلي:…………………………………………………………………….. 7

عبدالله بن علي سراج طوسي……………………………………………………………………. 7

ابوسعيد ابوالخير……………………………………………………………………………………. 8

ابوالحسن علي بن عثمان هجويري…………………………………………………………….. 10

عبدالکریم قشیری………………………………………………………………………………….. 11

ابوحامد شيخ فريدالدين عطار………………………………………………………………….. 12

آثار عطار…………………………………………………………………………………………….. 13

تجربه عرفاني و مشكلات آن……………………………………………………………………. 14

تعريف كشف و شهود…………………………………………………………………………….. 16

ستروتجلي (با ارائه جدول)……………………………………………………………………………………………….  16

آپوكاليپس وواژه گان همسو با آن……………………………………………………………… 21

مكاشفه واسطوره…………………………………………………………………………………… 22

مكاشفه (آپوكاليپس) دراديان زنده جهاني…………………………………………………… 22

مكاشفه دركتابهاي مقدس (عهدين ) و كتابهاي آسماني ديگر ………………………… 23

تعريف كشف و شهود از متون عرفاني……………………………………………………….. 23

سرمنشأ منحصر به فرد مكاشفه، از دیدگاه غربیان  اشارات ديني و الهيات………… 28

خلاصه فصل اول:…………………………………………………………………………………. 32

فصل دوم: راههاي رسيدن به كشف و شهود

راههاي رسيدن به كشف و شهود……………………………………………………………… 34

راههاي رسيدن به كشف و شهود درمكتب زهد…………………………………………… 35

طريق وصول به مكاشفه درمكتب كشف و شهود…………………………………………. 37

كشش آنسويي در كشف و شهود……………………………………………………………… 46

مكاشفه با همراهي جسم…………………………………………………………………………. 47

مكاشفه با همراهي دل…………………………………………………………………………….. 48

مكاشفه با همراهي روح………………………………………………………………………….. 52

خلاصه فصل دوم: …………………………………………………………………………………  57

فصل سوم: انواع و مراتب مكاشفه (مشاهده، معاينه، محاضره)………….. 58

ارجعیت مشاهده ، معاینه،محاظره با ارائه جدول………………………………………….. 72

انواع مکاشفه با ارائه جدول…………………………………………………………………….. 79

حالت عارفان در هنگام مكاشفه………………………………………………………………… 79

سخنان شطح آميز به هنگام مكاشفه……………………………………………………………. 84

منابع شطيحات ……………………………………………………………………………………… 85

آيا هر رويايي مكاشفه است؟…………………………………………………………………… 85

انواع خواب و رویا با ارائه جدول…………………………………………………………….. 92

خلاصه فصل سوم:………………………………………………………………………………… 92

مكاشفه در بيداري…………………………………………………………………………………. 93

مكاشفه درخواب…………………………………………………………………………………… 105

دراحوال پس ازمرگ……………………………………………………………………………… 116

پيشگويي……………………………………………………………………………………………… 118

لطف وجذبه الهي…………………………………………………………………………………… 119

ديدار ماوراءالطبيعه………………………………………………………………………………… 122

فراست………………………………………………………………………………………………… 122

انواع مصاديق وتعدادآن با ارائه جدول ……………………………………………………… 137

نتيجه گيري…………………………………………………………………………………………… 138

خلاصه فصل سوم…………………………………………………………………………………. 139

فهرست منابع………………………………………………………………………………………… 140

چكيده انگلیسی 145

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 111
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : چهار شنبه 29 بهمن 1393
نظرات

مقدمه

بدیع چیست؟

بدیع چنانکه قدما گفته اند علمی است که از وجوه تعیین کلام بحث می کند و از ما بدیع مجموعه شگردهایی است (با بحث از فنونی) است که کلام عادی را کم و بیش تبدیل به کلام ادبی می کند و یا کلام ادبی را به سطح والاتری (از ادبی بودن یا سبک ادبی داشتن) تعالی می بخشد.

مثلا مهم ترین عاملی که به این کلام سعدی حیثیت ادبی بخشیده است آوردن لفظ (خویش) به دو معنی مختلف است (جناس تام) :

غم خویش در زندگی خور که خویش                  به مرده نپردازد از حرص خویش

به همین لحاظ اگر به جای یک خویش(قوم) و به جای دیگر(خود) بگذاریم دیگر کلام ادبی نخواهد بود.

همین توجه ذهن به وجود این گونه ارتباطات هنری در بین کلمات است که جنبه های زیبا شناختی کلام را مشخص و برجسته می کند و در خواننده احساس التذاذ هنری به وجود می آورد.

گاهی در کلام عواملی است که می توان در مقام تمثیل به آنها(پارازیت) گفت، بدین معنی که گیرنده را در فهم مستقیم پیام فرستنده دچار اشکال می کند و به عبارت دیگر باعث مکث یا وقفه در روانی کلام می شوند. اما دقت در فهم آن ها منجر به درک حیثیت ادبی کلام می شود. شاعر به جای آن که بگوید شیرین تنها ماند، می گوید: «چو تنها ماند ماه سروبالا» و به جای آن که بگوید از چشمان اشک ریخت، می گوید: «فشاند از نرگسان لؤلؤ لالا» و گاهی شاعر دست به «غریب سازی» می زند و فعلی در طی کلام می آورد که از نظر ارتباط با متمم یا مفعول موجب اعجاب و تعجب هنری می شود.

فهرست مطالب

 

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….1

فصل اول

روش تسجیع ……………………………………………………………………………………………..16

1- سجع متوازی  ……………………………………………………………………………………….16

سجع و زبان عربی ………………………………………………………………………………………16

فصل دوم

روش تجنیس ……………………………………………………………………………………………19

الف- روش تجنیس در سطح کلمه ………………………………………………………………20

1-جناس تام …………………………………………………………………………………………….20

2- جناس مرکب ……………………………………………………………………………………..21

3- جناس مضارع ……………………………………………………………………………………..22

5- جناس زاید …………………………………………………………………………………………22

الف- جناس مطرف یا مزید: ………………………………………………………………………22

ب- جناس وسط ………………………………………………………………………………………24

ب- جناس اختلاف مصوت بلند و کوتاه : …………………………………………………….25

ب- روش جناس در کلام ………………………………………………………………………….26

فصل سوم

روش تکرار ……………………………………………………………………………………………28

1- تکرار واک : ……………………………………………………………………………………..28

الف- همحروفی  : ………………………………………………………………………………….28

ب: همصدائی : ……………………………………………………………………………………….29

- تکرار هجا …………………………………………………………………………………………..30

3- تکرار واژه ………………………………………………………………………………………..30

الف- ردالصدر الی العجز ………………………………………………………………………..30

ب- ردالعجز الی الصدر……………………………………………………………………………30

ج- تشابه الاطراف …………………………………………………………………………………31

د- التزام یا اعنات …………………………………………………………………………………..31

ه- تکرار یا تکریر……………………………………………………………………………………32

و- طرد و عکس یا تبدیل و عکس ……………………………………………………………32

4- تکرار عبارت یا جمله…………………………………………………………………………33

ارزش تکرار………………………………………………………………………………………….33

فصل چهارم

تفنن یا نمایش اقتدار ………………………………………………………………………………35

1- حذف یا تجرید ………………………………………………………………………………..35

2- توشیح یا موشح ……………………………………………………………………………….35

3- واسع الشفتین …………………………………………………………………………………..35

4- واصل الشفتین  …………………………………………………………………………………36

- جامع الحروف …………………………………………………………………………………..36

6- رقطا ………………………………………………………………………………………………36

7- خیفا  ……………………………………………………………………………………………..36

9- ذولغتین  ………………………………………………………………………………………….36

8- فوق النقاط و تحت النقاط …………………………………………………………………36

فصل پنجم

روش تشبیه…………………………………………………………………………………………….37

1- مبالغه و اغراق و غلو………………………………………………………………………….37

الف- بیانی…………………………………………………………………………………………..37

ب- حماسی ………………………………………………………………………………………..37

ج- بدیعی ……………………………………………………………………………………………38

روش تناسب…………………………………………………………………………………………39

1- مراعات النظیر (=تناسب، مواخات، توفیق، تلفیق، ائتلاف): …………………….39

2- جناس کلمات هم خانواده ……………………………………………………………….40

الف- جناس پسوند……………………………………………………………………………….40

ب- جناس ریشه…………………………………………………………………………………….40

3- جابجائی صفت (انحراف در صفت)…………………………………………………..40

فصل ششم

ایهام…………………………………………………………………………………………………….42

2. ایهام تناسب: …………………………………………………………………………………….44

3. استخدام……………………………………………………………………………………………45

فصل هفتم

تعلیل و توجیه………………………………………………………………………………………..48

1- حسن تعلیل………………………………………………………………………………………48

2- مذهب کلامی …………………………………………………………………………………50

3- دلیل عکس……………………………………………………………………………………..51

4- سوال و جواب ………………………………………………………………………………..51

خاتمه در بدیع معنوی……………………………………………………………………………52

: 1- تجرید…………………………………………………………………………………………..52

2- مشاکلت ………………………………………………………………………………………..52

3- لغز یا چیستان ………………………………………………………………………………….52

4- معما………………………………………………………………………………………………53

5- هزل و مطایبه ………………………………………………………………………………….53

6- حسن مطلع و حسن مقطع………………………………………………………………….53

فهرست ماخذ

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 42
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : چهار شنبه 29 بهمن 1393
نظرات

شيوه انجام تحقيق:
شيوه اين تحقيق بصورت مطالعه كتابخانه‌اي و تحقيق در ميان مطالب كتبي مي‌باشد. در انجام اين كار، ابتدا حضور آيات سوره يوسف در كتابهايي همچون «اتقان» و « مغني الاديه» مورد بررسي قرار گرفت. همچنين از تفاسير ادبي چون «كشاف» و «جوامع الجامع، مطالبي بصورت فيش برداري تهيه شد. نيز از تفسير الميزان، مطالب ادبي استخراج گرديد. سپس اين مطالب در متن اصلي تحقيق مورد استفاده قرار گرفت.

فهرست مطالب:

مبحث                                                                                         صفحه

فصل اول: كليات

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………

بيان مسئله………………………………………………………………………………………………….

اهميت موضوع……………………………………………………………………………………………

شيوة تحقيق………………………………………………………………………………………………..

محدويت‌ها………………………………………………………………………………………………..

توضيحات………………………………………………………………………………………………….

فصل دوم: نگاهي ادبي به سوره يوسف(ع)…………………………………………………………

فصل سوم: خلاصه و نتيجه‌گيري……………………………………………………………………..

منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 43
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : دو شنبه 27 بهمن 1393
نظرات

این رساله شامل چهار فصل می باشد :

فصل اول به اوضاع سیاسی ،اجتماعی ،ادبی و فرهنگی جهان عرب در قرن  نوزدهم به صورت مجمل پرداخته شده است .

در فصل دوم زندگی « شیخ ناصیف یازجی » و آثار وی مورد برسی قرار گرفته است .

در فصل سوم به صورت مجزا مقامات شیخ که اثر گرانبهایی است- و نیز سبک شیخ در مقامات آمده است .

و در فصل آخر دیوان شعری شیخ همراه با ترجمه برخی اشعار وی و بیان برخی نکات بلاغی مورد کنکاش واقع شده است .

در پایان از تمامی اساتید ارجمندم به خصوص استاد محترم جناب آقای دکتر جعفری و استاد گرامی جناب آقای دکتر شایگان مهر نهایت تشکر  را دارم ، ونیز بسی لازم است از سر کار خانم وحدانی استاد محترم دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد واحد مشهد که مرا از راهنمایی بی شائبه شان  بهره مند نمودند تقدیر و تشکر نمایم .

در ضمن از کتابداران محترم آستان قدس رضوی و کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد و از تمام دوستان عزیزم که مرا در این مهم یاری رساندند از جمله خانم حاتمی کمال تشکر را دارم  و از خداوند برای تمام این بزرگواران توفیق روز افزون خواستارم .

فهرست

عنوان                                                                                    صفحه

 

چکیده

پیشگفتار

 

بخش اول:اوضاع سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و ادبی

 جهان عرب و لبنان در قرن نوزدهم

-اوضاع سیاسی

- اوضاع اجتماعی

- اوضاع فرهنگی و ادبی

 

بخش دوم: نگاهی به زندگی و آثار ناصیف یازجی

فصل اول:تاریخچه زندگی ناصیف یازجی

-        اصل خاندان

-        در دربار امیر بشیر شهابی

-        زندگی ناصیف در بیروت

-        وفات یازجی

-        مقام و منزلت ناصیف یازجی

فصل دوم:گذری بر آثار شیخ ناصیف یازجی

 

بخش سوم:بررسی مجمع البحرین

فصل اول: ویژگی مقامات

فصل دوم:برگزیده ای از مقامات شیخ ناصیف یازجی

-        المقامه الطبیه

-        المقامه العقیقیه

-        المقامه النجدیه

 

بخش چهارم: پژوهشی در دیوان یازجی

فصل اول:ویژگیهای شعر ناصیف

فصل دوم:اغراض شعری

-        مدح

-        رثا

-        حکمت

-        غزل

-        تاریخ شعری

منابع و ماخذ

    ملخص الرساله

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 49
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : دو شنبه 27 بهمن 1393
نظرات

چکیده رساله
کتاب گلستان سعدی و بهارستان جامی ، باغی است رنگارنگ و تن پوش آن زیبایی های لفظی و معنوی است ، که بر قامت این دو کتاب ، برازنده دوخته شده است . در این رساله سعی بر این است که این دو کتاب به صورت موشکافانه ، مورد نقد و بررسی قرار گیرد . که محتوای رساله، به  پنج  بخش اصلی تقسیم شده است که به ترتیب عبارتند از :
1-    بررسی انواع نثر پارسی ، ( قرن چهارم  تا  قرن نهم هـ . ق ) در بستر تاریخ ادبیات .
2-    مقامه چیست ؟ و چگونگی شکل گیری آن در ادب پارسی و ویژگی های مقامه نویسی و به راستی آیا گلستان ، نوعی مقامه می باشد ؟ مقایسه مقامات حمیدی و گلستان سعدی .
3-    ویژگی های سبکی گلستان سعدی و بهارستان جامی و وجوه اشتراک و افتراق سبکی این دو اثر گرانبهای ادب پارسی .
4-    بررسی حکایات گلستان و بهارستان ، از لحاظ وجوه اشتراک و افتراق و بررسی ویژگی های سبکی و بلاغی حکایات .
5-    بررسی آیات و احادیث ، از جهت تاکید مطلب يا بار معنایی و بررسی اشعار عربی از جهت تاکید مطلب یا اشاره شعر ، به آیه و حدیث .
6-    نتیجه گیری کلی از پایان نامه

پیشگفتار
خدای ، جهان آفرین را سپاس که به من این لطف عظیم را عنایت کرد ، که در گلزاری از معرفت و حکمت قدم بگذارم . و هر لحظه که در این بوستان عشق و محبت ، بیشتر تعمق می کردم ؛ درون خویش ، احساس زایدالوصفی داشتم که در سرزمینی زاده شده ام که محبت و عشق به همنوع ، در رگ های اجدادم ، حیات داشته است . و نشان می دهد که مردم کشورم ، روحشان و کالبد     خاکیشان ، با عشق سرشته شده است . و شاعران و نویسندگان این مرز و بوم ، با نقاشی ماهرانه ی ، با قلم زرین خویش ، بر صفحه دل انسان ها می نگاشتند و نام آنها تا ابد جاودانه می ماند . و خوشبختانه این دو آموزگار بزرگ تعلیم و تربیت ، ادبیات تعلیمی کشورم ، ( سعدی و جامی ) با قلم روان  خویش ، درس دوست داشتن به همنوع ، روی در روی شدن با مشکلات و نهراسیدن از آن ، توکل به         خدا ، مبارزه با پلیدی و زشتی ، روی آوردن به باغ معرفت و دانایی را با فکر و اندیشه جاودانه    خویش ، به ما ملت تمدن ساز ، تقدیم کرده اند . به راستی اگر سعدی نبود ؟ چه بر سر نثر زیبای پارسی می افتاد. هم اکنون زمانی فرا می رسيد که باید در فرهنگ لغات ، واژگان پارسی را جستجو            می کردیم. و از زبان شیرین پارسی جز نامی باقی نمی ماند .
جامی نیز به گردن ادب پارسی ، حق بزرگی دارد اگرچه در بهارستان ، نتوانسته است مانند : سعدی ، به پختگی و کمال دست پیدا کند . ولی به حق در دوره فضل فروشی نویسندگان پارسی ، که تکّلف و تصنّع را وارد ادبیات کردند . به حق عبدالرحمان جامی ، نیز با سادگی و روانی متن ، به ادبیات پارسی کمک شایان توجهی کرده است . که در این رساله ، در پنج بخش به مقایسه گلستان و بهارستان پرداخته شده است .

« مقایسه گلستان سعدی و بهارستان جامی »
فهرست مندرجات رساله
1-    چکیده رساله  ……………………………………………………………………………………………………. 9
2-    پیشگفتار ………………………………………………………………………………………………………… 10
بخش اول :      انواع نثر در بستر تاریخ ادبیات ( قرن چهارم تا قرن نهم هـ .ق ) ….. 13-26
1-    مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 13-14
2-    فصل اول                      1- چگونگی شکل گیری نثر مرسل اول ………………………………. 15
2- چگونگی شکل گیری نثر مرسل دوم ………………………………. 15
3- ویژگیهای نثر مرسل اول و دوم ……………………………………….. 16

3-    فصل دوم                     1- چگونگی شکل گیری نثر فنی در بستر تاریخ ادبیات …………… 17

2- تقسیم بندی نثر موزون به دو دسته

3- ویژگی های نثر موزون مرسل  …………………………………………. 18
4- ویژگی های نثر موزون فنی ……………………………………….. 18-19
5- دیدگاه نثر نویسان درباره نثر موزون فنی ………………………. 19-20

4-    فصل سوم                   1- نثر فارسی قرن هفتم و هشتم در بستر تاریخ ادبیات………….. 21-22
2- جایگاه نثر فارسی در قرن هفتم و هشتم ……………………………….23
3- امتزاج نثر موزون مرسل و فنی در قرن هفتم در گلستان سعدی .. 24

1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………..30
2- فصل اول           1- بحث لغوی مقامه  …………………………………………………………………………. 31
2- مقامات در معنی اصطلاحی  …………………………………………………………… 32
3- ویژگی های مقامه ……………………………………………………………………33-34

3- فصل دوم           1- گلستان و مقامات  …………………………………………………………………….35-37
2- وجوه اشتراک گلستان با مقامات  ………………………………………………38-40
3- وجوه اشتراک گلستان با مقامات  « جدال سعدی با مدعی » و « مقدمه کتاب »
4- وجوه اختلاف گلستان و مقامات   ……………………………………………..41-42

4- فصل سوم          1- مقامات حمیدی  ………………………………………………………………………43-44
2- ارزش مقامات حمیدی در نثر فارسی   …………………………………………44-45
3- مقایسه گلستان سعدی و  مقامات حمیدی  ……………………………………46-49

بخش سوم :            مقایسه ویژگی های سبکی گلستان و بهارستان  ………………….. 53-70

2- فصل اول             1-  ویژگی های سبکی گلستان سعدی   …………………………………………..53-57
2- ویژگی های سبکی بهارستان جامی   …………………………………………..58-60

3- فصل دوم             مقایسه ویژگی های سبکی گلستان و بهارستان

بخش چهارم :                     مقایسه حکایت های گلستان و بهارستان ………… 73-103
1- مقدمه    ………………………………………………………………………………………………………………73
2- بررسی بابهای گلستان و بهارستان از لحاظ وجوه اشتراک و افتراق   …………………………..73-74
3- تشابه موضوع و مفهوم در حکایت اسکندر مقدونی   ……………………………………………..74-75
4- تقسیم بندی حکایات گلستان و بهارستان               1- در سیرت پادشاهان …………………….. 76-84
به شش دسته اصلی از جهت اشتراک و افتراق              2- عشق و جوانی  …………………………..85-91
موضوع ،  شیوه سبک و بلاغت                                3- در آداب صحبت …………………………92-95
4- سلامت و سلامتی   …………………………96-98
5- بخشش و بخشندگی  …………………….99-101
6- قناعت  ……………………………………..102-103

بخش پنجم :        بررسی آیات ، حدیث و اشعار در گلستان و بهارستان ……….. 107-134
1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. 107

2- بررسی آیات قرآنی در گلستان                    1- تاکید مطلب   ………………………………….108-114
2- بار معنایی  ……………………………………………..115

3- بررسی آیات قرآنی در بهارستان                  3- تاکید مطلب  …………………………………..116-117
4- بار معنایی  ……………………………………………..118

4- بررسی احادیث گلستان                               1- تاکید مطلب   ………………………………….119-120
2- بار معنایی  ـــــ

5- بررسی احادیث بهارستان                           3- تاکید مطلب  ……………………………………………121
4- بار معنایی  ـــــ

6- بررسی اشعار عربی گلستان                       1- تاکید مطلب  ……………………………………..122-129
2- بار معنایی  ـــــ
3- اشاره به آیه و حدیث ………………………….. 130-131

7- بررسی اشعار عربی بهارستان                    1- تاکید مطلب  …………………………………….. 132-134
2- بار معنایی  ــــــ
3- اشاره به آیه و حدیث  ـــــ
8- نتيجه گيري كلي از پايان نامه ……………………………………………………………………………..136-137

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 26
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : دو شنبه 27 بهمن 1393
نظرات

روش تحقیق:

روش کار در این تحقیق به شيوه­ي کتابخانه­ای است. ابتدا پس از مطالعه­ی اجمالی آثار شیخ احمد جام، پنجاه وشش واژه و اصطلاح عرفانی از آثار این عارف ژنده پیل استخراج و هر یک به عنوان یک مدخل در نظر گرفته شد. با توافق استاد محترم راهنما، چند تن از عارفان و صوفیان پیش و پس از احمد جام انتخاب گردید؛ از جمله خواجه عبدالله انصاری، احمد غزّالی، عین القضّات همدانی، ابوالقاسم قشیری و عزّالدّین کاشانی، سپس هر واژه و اصطلاح در آثار اين عارفان جستجو گردید؛ در هر مورد، نظر و دیدگاه نویسندگان آن، مورد بررسی و شناخت قرار گرفت و در ادامه، نظر شیخ احمد جام نیز از آثار وی استخراج و سپس در بیشتر موارد به نوعی مقایسه و نتیجه­گیری پرداخته شد. در ضمن در تعریف لغوی و اصطلاحی واژگان از نظرات بزرگان دیگری بجز افراد مذکور نیز استفاده شد تا اثر از ارزش و عمق بیشتری برخوردار گردد. در بعضي از مدخل­ها، مطلبي ذكر نشده و فقط به مدخل ديگري ارجاع داده شده است. دليل اين كار، اين است كه در آثار احمد جام، مدخل­هايي مانند درويش و صوفي، جذبه و كشش، حقيقت و شريعت و… با هم و در كنار هم آمده و شيخ به نوعي مقايسه پرداخته است؛ به اين دليل، ما آن دو را از يكديگر جدا كرده و در يك مدخل كه در ترتيب حروف الفبا پيش­تر قرار مي­گيرد، كامل توضيح داده­ايم و در مدخل ديگر فقط مطلب را به مدخل پيشين ارجاع داده­ايم.

ساختار پایان نامه:

پایان­نامه­ی حاضر علاوه بر پیش گفتار، شامل دو فصل کلّی است که در فصل اوّل، زندگی نامه، آثار، ویژگی­های نثر در سده­ی پنجم و ششم هجری و مشرب عرفانی و… را در برمی­گیرد. در فصل دوم، پنجاه و شش اصطلاح عرفانی که از آثار شیخ احمد استخراج، به ترتیب حروف الفبا تنظیم و مرتّب شده و در پایان هم فهرست منابع و مآخذ ذکر شده است.

امید است که این اثر با وجود کاستی­ها و عیب­ها توانسته باشد گامی هر چند کوتاه در راه شناخت جایگاه عارف جلیل القدر شیخ احمد جام و آثار وی برداشته باشد؛ لذا با اعتذار تمام، امیدوارم عذر نگارنده از جهت نقایص احتمالی، مسموع واقع افتد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                          صفحه

چکیده­ی فارسی

پیش گفتار………………………………………………………………………………………….. 7-1

نشانه­های اختصاری…………………………………………………………………………………. 8

فصل اوّل: زندگی و مشرب عرفانی احمد………………………………………………….. 35-9

يادداشت­ها………………………………………………………………………………………. 38-36

فصل دوم: مدخل­ها …………………………………………………………………………… 271-39

ابدال………………………………………………………………………………………………… 43-40

احسان……………………………………………………………………………………………… 46-44

اخلاص……………………………………………………………………………………………. 51-47

ادب………………………………………………………………………………………………… 58-52

بيداري……………………………………………………………………………………………… 61-59

پير…………………………………………………………………………………………………… 66-62

تقوي……………………………………………………………………………………………….. 70-67

تفويض…………………………………………………………………………………………….. 73-71

توبه…………………………………………………………………………………………………. 79-74

توحيد………………………………………………………………………………………………. 85-80

توفيق……………………………………………………………………………………………….. 87-86

توكّل ………………………………………………………………………………………………. 93-88

جذبه……………………………………………………………………………………………….. 97-94

حال ………………………………………………………………………………………………. 102-98

حرص……………………………………………………………………………………………. 106-103

حقيقت ………………………………………………………………………………………….. 110-107

حيرت……………………………………………………………………………………………. 112-111

خانقاه ……………………………………………………………………………………………. 116-113

خوف…………………………………………………………………………………………….. 121-117

درويش…………………………………………………………………………………………… 126-122

دنيا ……………………………………………………………………………………………….. 130-127

دولت ……………………………………………………………………………………………. 132-131

رجا……………………………………………………………………………………………….. 136-133

رحمت…………………………………………………………………………………………… 138-137

روح………………………………………………………………………………………………. 141-139

رياضت…………………………………………………………………………………………… 142-144

زهد……………………………………………………………………………………………….. 151-145

سرّ (اسرار)………………………………………………………………………………………. 155-152

سماع……………………………………………………………………………………………… 162-156

شريعت………………………………………………………………………………………………. 163

شكر………………………………………………………………………………………………. 167-164

صبر……………………………………………………………………………………………….. 173-168

صوفي……………………………………………………………………………………………….. 174

طاعت…………………………………………………………………………………………….. 177-174

طلب……………………………………………………………………………………………… 181-178

عشق …………………………………………………………………………………………….. 187-182

عقل ……………………………………………………………………………………………… 190-188

علم ………………………………………………………………………………………………. 198-191

فقر………………………………………………………………………………………………… 203-199

قناعت……………………………………………………………………………………………. 207-204

كرامت …………………………………………………………………………………………… 214-208

كشش………………………………………………………………………………………………… 215

مؤمن……………………………………………………………………………………………… 218-215

مجاهدت ……………………………………………………………………………………….. 222-219

محبّت…………………………………………………………………………………………….. 229-223

مريد………………………………………………………………………………………………. 235-230

معرفت…………………………………………………………………………………………… 242-236

ناز…………………………………………………………………………………………………. 246-243

نصيحت …………………………………………………………………………………………. 249-247

نفس ……………………………………………………………………………………………… 253-250

نياز……………………………………………………………………………………………………. 254

وجد ……………………………………………………………………………………………… 258-254

وقت……………………………………………………………………………………………… 263-259

همّت…………………………………………………………………………………………………. 264

هوي………………………………………………………………………………………………. 266-264

يقين………………………………………………………………………………………………. 271-267

فهرست منابع و مآخذ………………………………………………………………………… 275-272

چکیده­ی انگلیسی

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 36
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : دو شنبه 27 بهمن 1393
نظرات

مقدمه و پيشگفتار:
سالهاست كه نام رودكي پيوسته با عنوان «پدر شعر فارسي» و نام نيما يوشيج (علي اسفندياري) با عنوان «پدر شعر نو فارسي» همراه بوده است و گاه خواننده بدون آنكه علت واقعي اين وجه تسميه را بداند آن را به خاطر سپره و بارها ذكر نموده است.
شاعران بزرگواري كه هر كدام در اعتلاي فرهنگ و ادب غني ايراني بسيار كوشيده‌اند و تأثيرگذار بوده‌اند و هركدام تحولات بسيار عظيمي را در زمانه و عصر خويش حاصل كرده‌اند.
افراد بسياري نيز در معرفي آنان و توضيح و گزارش آثارشان گام نهاده‌اند.
در اين تحقيق كوشيده شده است تا بين مباني فكري و سنت شعري اين دو شاعر، مقايسه‌اي انجام دهم و در ضمن به علل و دلايلي كه باعث شده است از ميان خيل عظيم شاعران و گويندگان فارسي از ديرباز تاكنون اين دو را به عنوان پدران‌ شعر فارسي برگزيده‌اند، اشاره نمايم.
به نظر محقق براي يك مقايسه‌ي اصولي و صحيح، نخست بايد به بررسي و شناخت جزئيات مطالب مورد قياس پرداخت و سپس نتيجه‌گيري نمود. البته قابل ذكر است كه اگر بخواهيم يك مقايسه‌ي نسبتاً اصولي انجام دهيم؛ بايد با توجه به آنكه تعداد ابيات بر جاي مانده از اين دو شاعر بسيار از لحاظ كميت با هم اختلاف دارند و چون تعداد ابيات بر جاي مانده از رودكي كمتر از هزار بيت است ولي در مورد نيما يوشيج اين تعداد چندين برابر مي‌باشد؛ لذا به ذكر پاره‌اي از آنها مي‌پردازيم تا بدين وسيله يك توازن تقريباً منطقي بين شمار ابيات اين دو شاعر از لحاظ ارزيابي برقرار گردد.

فهرست

عنوان                                                                                                                     صفحه

مقدمه و پيشگفتار…………………………………………………………………………………….. 1

نخستين شناسندگان رودكي………………………………………………………………………. 4

نخستين شناسندگان نيما يوشيج…………………………………………………………………. 7

عقايد و افكار رودكي:……………………………………………………………………………….. 9

1-   عقايد و افكار حكيمانه و اندرزگويي………………………………………………………. 9

2-   رقيق القلب و باهوش بودن رودكي……………………………………………………….. 11

3-   حس بي‌نيازي……………………………………………………………………………………… 12

4-   نيكنامي………………………………………………………………………………………………. 12

5-   مذهبي بودن……………………………………………………………………………………….. 13

عقايد و افكار نيما يوشيج:………………………………………………………………………….. 16

1-   مهرباني و دلسوز بودن……………………………………………………………………….. 16

2-   اجتماعي و سياسي بودن نيما……………………………………………………………….. 18

3-   پند و اندرزگويي…………………………………………………………………………………. 25

4-   پايبندي نيما به زادگاه و طبيعت و مظاهر آن………………………………………….. 26

5-   استواري و پايبندي به عقايد…………………………………………………………………. 30

6-   اصول عقايد نيما در باب نظم و نثر……………………………………………………….. 30

7-   عقايد مذهبي نيما…………………………………………………………………………………. 31

معلومات رودكي و بازتاب آن در اشعارش…………………………………………………. 32

1-   قرآن و حديث…………………………………………………………………………………….. 36

2-   اشاره به داستانهاي قرآن و اساطير سامي…………………………………………….. 37

3-   بهره‌گيري از مضامين شعر عرب و اشاره به سرايندگان آنها………………….. 37

4-   اشاره به اساطير ايراني و داستانهاي پهلواني…………………………………………. 38

5-   اشارات علمي و فلسفي………………………………………………………………………… 38

معلومات نيما يوشيج و بازتاب آن در اشعار وي………………………………………….. 39

1- آشنايي و تسلط بر زبان فرانسه……………………………………………………………. 39

2- ياد‌گيري زبان عربي…………………………………………………………………………….. 39

3- تسلط بر سبك و اوزان اشعار قدما……………………………………………………….. 40

4- آشنايي با هنر موسيقي………………………………………………………………………… 40

5- تدريس زبان فارسي و عربي………………………………………………………………… 41

6- توانايي بر نويسندگي و داستان نويسي و نمايشنامه نويسي……………………… 41

7- آشنايي با نقد ادبي………………………………………………………………………………. 42

8- تسلط بر سبك رمانتيسم و سمبليسم……………………………………………………… 42

9- آشنايي نيما با فقه و اصول و حكمت……………………………………………………… 45

رودكي پدر شعر فارسي و علل و دلايل آن…………………………………………………. 46

نيما پدر شعر فارسي و علل و دلايل آن………………………………………………………. 53

نكات دستوري و صنايع ادبي در اشعار رودكي ………………………………………….. 60

1-   ويژگيهاي صرفي………………………………………………………………………………… 61

1-1) افعال………………………………………………………………………………………………. 61

2-1) اسمها ……………………………………………………………………………………………. 62

3-1) حروف …………………………………………………………………………………………… 63

- استعمال حروف ربط يا اضافه مركب …………………………………………………….. 64

4-1) پيشوندها ……………………………………………………………………………………….. 64

استعمال و حذف به قرينة پيشوند « بـ » تاكيدي…………………………………………… 64

استعمال پيشوند‌هاي كهن …………………………………………………………………………. 65

استعمال پسوند (ومند) به جاي مند ……………………………………………………………. 65

استعمال فراوان كاف تحبيب، تصغير، تلطيف………………………………………………… 65

ابدال حروف …………………………………………………………………………………………… 66

2) ساختار نحوي……………………………………………………………………………………… 66

2-1) جمله ……………………………………………………………………………………………… 66

2-2) ضماير …………………………………………………………………………………………… 66

3-2) تكرار كلمه ……………………………………………………………………………………… 67

نكات دستوري ………………………………………………………………………………………… 68

اضافه تشبيهي ………………………………………………………………………………………… 68

كاربرد دو حرف اضافه براي يك متمم ………………………………………………………. 69

صفت جانشين موصوف …………………………………………………………………………… 70

صفت فاعلي…………………………………………………………………………………………….. 70

صفت بياني …………………………………………………………………………………………….. 71

صفت مفعولي …………………………………………………………………………………………. 71

بدل ……………………………………………………………………………………………………….. 71

قيد شك و ترديد ……………………………………………………………………………………… 71

قيد تنبيه …………………………………………………………………………………………………. 72

صوت (شبه جمله تأسف) …………………………………………………………………………. 72

ضمير ملكي ……………………………………………………………………………………………. 72

پسوند دارندگي و اتصاف ………………………………………………………………………… 72

انواع الف ………………………………………………………………………………………………… 72

الف ندا …………………………………………………………………………………………………… 72

الف زايد …………………………………………………………………………………………………. 73

الف تاكيد ……………………………………………………………………………………………….. 73

الف اطلاق ………………………………………………………………………………………………. 73

اسم مصدر …………………………………………………………………………………………….. 73

ي مصدري …………………………………………………………………………………………….. 73

فعل دعايي ……………………………………………………………………………………………… 74

جمله معترضه ………………………………………………………………………………………… 74

اضافه استعاري ………………………………………………………………………………………. 74

واو حاليه ……………………………………………………………………………………………….. 74

كه حاليه …………………………………………………………………………………………………. 75

قيد حالت ………………………………………………………………………………………………… 75

كاربرد مي براي تاكيد ……………………………………………………………………………… 75

استفهام تقريري……………………………………………………………………………………….. 75

 حرف ربط براي تسويه……………………………………………………………………………. 75

 نمونه‌‌هايي از صنايع ادبي در اشعار رودكي ……………………………………………… 75

تشبيه …………………………………………………………………………………………………….. 76

استعاره …………………………………………………………………………………………………. 78

استعاره كنائي (از نوع تشخيص) ……………………………………………………………….. 79

كنايه ……………………………………………………………………………………………………… 80

ايهام ……………………………………………………………………………………………………… 81

تضاد، طباق ……………………………………………………………………………………………. 81

غلو ………………………………………………………………………………………………………… 82

مجاز ……………………………………………………………………………………………………… 82

ردالمطلع ………………………………………………………………………………………………… 82

جناس زايد………………………………………………………………………………………………. 82

طرد و عكس……………………………………………………………………………………………. 83

تمثيل ……………………………………………………………………………………………………… 83

هجويه…………………………………………………………………………………………………….. 83

ذو وزنين………………………………………………………………………………………………… 84

حشو………………………………………………………………………………………………………. 84

نكات دستوري و صنايع ادبي در شعر نيما ………………………………………………… 85

استعاره …………………………………………………………………………………………………. 85

كنايه ……………………………………………………………………………………………………… 86

مجاز ……………………………………………………………………………………………………… 86

تشبيه……………………………………………………………………………………………………… 88

سمبل……………………………………………………………………………………………………… 89

صفت‌ مفعولي مركب…………………………………………………………………………………. 91

كنايه ……………………………………………………………………………………………………… 93

صفت فاعلي مرخم …………………………………………………………………………………… 94

تاثير گذاري رودكي و كلام وي بر گويندگان پس از خود……………………………… 97

1- سعدي ………………………………………………………………………………………………. 102

2- مسعود سعد- قطران تبريزي- ابوالمظفر مكي پنجدهي- سنايي- سعدي-
اديب‌الممالك ……………………………………………………………………………………………. 102

3- سنايي ……………………………………………………………………………………………….. 103

4- كسايي مروزي- رشيد و طواط ……………………………………………………………. 104

5- دقيقي ……………………………………………………………………………………………….. 104

6- سعدي ………………………………………………………………………………………………. 104

7- وزير ابي‌طيب مصعبي………………………………………………………………………….. 105

8- عنصري بلخي ……………………………………………………………………………………. 105

9- ابوشكور بلخي- فردوسي ……………………………………………………………………. 105

10- ابوطاهر خسرواني ……………………………………………………………………………. 106

11- ابوشكور بلخي………………………………………………………………………………….. 106

12- فردوسي………………………………………………………………………………………….. 106

13- ازرقي هروي……………………………………………………………………………………. 107

14- رابعه- عنصري- سنايي غزنوي- قطران تبريزي- امير معزي نيشابوري- رشيد و طواط- ظهير‌الدين فاريابي- فريدالدين عطار نيشابوري- خواجوي كرماني- اوحدي مراغه‌اي ………………….. 107

15- سنايي- ابن‌يمين ……………………………………………………………………………….. 109

تأثيرگذاري نيما و كلام وي بر گويندگان پس از خود ………………………………….. 110

1- شهريار……………………………………………………………………………………………… 110

دو مرغ بهشتي…………………………………………………………………………………………. 111

2- ضياء هشترودي…………………………………………………………………………………. 112

3- ميرزاده عشقي……………………………………………………………………………………. 112

4- اسماعيل شاهرودي…………………………………………………………………………….. 113

5- شين پرتو…………………………………………………………………………………………… 114

6- فروغ فرخ زاد……………………………………………………………………………………… 114

7- نصرت رحماني…………………………………………………………………………………… 116

گستردگي انواع قالب‌هاي شعري در شعر رودكي………………………………………… 120

گستردگي انواع قالب‌هاي شعري در اشعار نيما يوشيج…………………………………. 124

رودكي و مديحه‌سرايي در اشعار او…………………………………………………………… 136

نيما يوشيج و مديحه‌سرايي………………………………………………………………………… 143

ويژگيهاي اشعار رودكي…………………………………………………………………………… 149

ويژگيهاي اشعار نيما………………………………………………………………………………… 160

مضامين اشعار رودكي ……………………………………………………………………………. 169

مدح ……………………………………………………………………………………………………….. 169

تغزل ……………………………………………………………………………………………………… 171

توصيف …………………………………………………………………………………………………. 172

خمريات…………………………………………………………………………………………………… 173

مرثيه …………………………………………………………………………………………………….. 174

هجو ………………………………………………………………………………………………………. 176

زهد و پند ………………………………………………………………………………………………. 177

مضامين اشعار نيما يوشيج ………………………………………………………………………. 180

طبيعت گرايي ………………………………………………………………………………………….. 180

شب ……………………………………………………………………………………………………….. 186

انسان دوستي …………………………………………………………………………………………. 189

نمادگرايي (سمبوليسم) …………………………………………………………………………….. 191

راز و رمز جانوران در شعر نيما ……………………………………………………………… 196

1- آواز قفس…………………………………………………………………………………………… 197

2- پرنده منزوي ……………………………………………………………………………………… 197

3- توكا ………………………………………………………………………………………………….. 198

4- خريت ……………………………………………………………………………………………….. 199

5- خروس ……………………………………………………………………………………………… 200

6- داروگ ……………………………………………………………………………………………… 201

7- روباه ………………………………………………………………………………………………… 202

8- سيوليشه …………………………………………………………………………………………… 202

9- شب‌پره‌ ساحل نزديك …………………………………………………………………………. 203

10- غراب ……………………………………………………………………………………………… 204

11- ققنوس ……………………………………………………………………………………………. 205

12- قو ………………………………………………………………………………………………….. 206

13- كاكلي ……………………………………………………………………………………………… 206

14- كبك ……………………………………………………………………………………………….. 207

15- كرم ابريشم …………………………………………………………………………………….. 207

16- كك كي‌ (گاو نر) ……………………………………………………………………………….. 207

17- گاو …………………………………………………………………………………………………. 208

18- گرگ ………………………………………………………………………………………………. 209

19- لاشخورها ……………………………………………………………………………………….. 210

20- مرغ شكسته‌پر …………………………………………………………………………………. 211

سبك اشعار رودكي …………………………………………………………………………………. 213

بررسي سبكي نمونه‌هايي از اشعار رودكي ………………………………………………… 217

شعر زندگاني و مرگ ………………………………………………………………………………. 217

شعر عصا بيار كه وقت عصا و انبان بود……………………………………………………. 218

نتيجه‌گيري ……………………………………………………………………………………………… 224

سبك اشعار نيما ……………………………………………………………………………………… 226

نمونه‌اي از شعر آزاد نيما «شعر مهتاب»…………………………………………………….. 227

نتيجه‌گيري ……………………………………………………………………………………………… 231

فهرست منابع و مآخذ 233

 

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 38
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : دو شنبه 27 بهمن 1393
نظرات

چکیده

پژوهش حاضر با عنوان “بررسی فراهنجاری های زبانی شعر شاملو” کوششی است جهت شناساندن سبک فردی شعر شاملو به لحاظ معیارهای زبانشناختی. یافته های این پژوهش از طریق بررسی منتخب اشعار شاملو در کلیه مجموعه آثارش بدست آمده است. در این پژوهش این نکته را دریافتیم که راز زیبایی و زبان نسبتا منحصر به فرد شعر شاملو در فراهنجاری های زبانی خاصی است که او در اشعارش از آنها بهره برده است؛ فراهنجاری هایی از نوع واژگانی، صرفی، نحوی ،معنایی و کهن گرایی. با بررسی آین فراهنجاری ها در منتخب اشعار شاملو پی بردیم که برجسته ترین فراهنجاری بکار رفته در اشعار، فراهنجاری زمانی یا همان کهن گرایی است، که شاملو بطرز مبالغه آمیزی در اشعارش از آن بهره برده بطوری که زبان شعرش را نسبتا یکدست آرکائیک کرده است.

شاملو با بهره گیری از این قبیل شگردها نه تنها به زیبایی، صلابت، فصاحت و بلاغت اشعارش افزوده بلکه کاربرد فراهنجاری هایی از این دست توسط او به آفرینش سبکی منحصر به فرد با عنوان “شعر سپید” انجامیده است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                         صفحه

پیشگفتار………………………………………………………………………………………………… 2

1-    مباحث نظری……………………………………………………………………………………..

مقدمه …………………………………………………………………………………………………… 2

1-1     ساختگرایی……………………………………………………………………………………… 3

1-2     زبان و نشانه …………………………………………………………………………………… 3

1-2-1 زبان و گفتار…………………………………………………………………………………. 4

1-2-2 نشانه زبانی ………………………………………………………………………………….. 5

1-2-3 رابطه …………………………………………………………………………………………. 5

1-2-4 همزمانی و درزمانی ……………………………………………………………………….. 5

1-3 نقش های زبان ………………………………………………………………………………… 8

1-3-1 نقش های زبان از دیدگاه یاکوبسن……………………………………………………… 9

1-3-1-1 نقش عاطفی……………………………………………………………………………… 9

1-3-1-2 نقش ترغیبی……………………………………………………………………………… 10

1-3-1-3 نقش ارجاعی ……………………………………………………………………………. 10

1-3-1-4 نقش فرازبانی …………………………………………………………………………… 10

1-3-1-5 نقش همدلی …………………………………………………………………………….. 11

1-3-1-6 نقش ادبی ……………………………………………………………………………….. 11

1-3-2 اشکالات تقسیم بندی یاکوبسن………………………………………………………….. 12

1-3-3 اشکالات تقسیم بندی مارتینه…………………………………………………………….. 13

1-3-4 اشکالات تقسیم بندی هلیدی ……………………………………………………………. 13

1-4 نقش زیبایی آفرینی یا ادبی………………………………………………………………….. 14

1-5 نقش های زبان هنجار…………………………………………………………………………. 17

1-6 نقش های زبان فراهنجار……………………………………………………………………… 17

1-7 برجسته سازی ادبی …………………………………………………………………………… 19

1-7-1 فراهنجاری ………………………………………………………………………………….. 20

1-7-1-1 فراهنجاری واژگانی…………………………………………………………………….. 22

1-7-1-2 فراهنجاری نحوی ……………………………………………………………………… 22

1-7-1-3 فراهنجاری نوشتاری……………………………………………………………………. 23

1-7-1-4 فراهنجاری معنایی………………………………………………………………………. 23

1-7-1-5 فراهنجاری گویشی ……………………………………………………………………. 24

1-7-1-6 فراهنجاری سبکی ……………………………………………………………………… 24

1-7-1-7 فراهنجاری زمانی (کهن گرایی) …………………………………………………….. 25

1-7-2 قاعده افزایی…………………………………………………………………………………. 25

2- پیشینه………………………………………………………………………………………………. 25

مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 28

2-1 مطالعات زبانشناختی ادبیات در غرب…………………………………………………….. 28

2-2 مطالعات زبانشناختی ادبیات در ایران …………………………………………………….. 32

3- فراهنجاری های زبانی شعر شاملو…………………………………………………………….

مقدمه…………………………………………………………………………………………………….

3-1 فراهنجاری زمانی یا کهن گرایی…………………………………………………………….

3-1-1 کهن گرایی صرفی ………………………………………………………………………… 36

3-1-1-1 بکار بردن پسوند جمع ساز “گان”………………………………………………….. 36

3-1-1-2 بکار بردن پسوند جمع ساز “ان”……………………………………………………. 37

3-1-2 کهن گرایی نحوی …………………………………………………………………………. 37

3-1-2-1 کاربرد “را” به جای “به”، “با”، و “برای”……………………………………….. 37

3-1-2-2 رعایت “ی” شرط در جملات شرطی……………………………………………… 39

3-1-2-3 افزودن پیشوند “ب” در آغاز فعل برای تأکید……………………………………. 39

3-1-2-5 بکار بردن “همی” به جای “می”……………………………………………………. 41

3-1-2-6 افزودن “ا” در آخر اسم یا اسم مصدر برای تعظیم، تفخیم و تعجب………… 41

3-1-3 کهن گرایی واژگانی ………………………………………………………………………. 41

3-1-3-1 فعل های کهن ………………………………………………………………………….. 41

3-1-3-1-1 فعل های ساده……………………………………………………………………….. 42

3-1-3-1-2 فعل های پیشوندی …………………………………………………………………. 49

3-1-3-1-3 فعل های مرکب …………………………………………………………………….. 58

3-1-3-1-4 عبارت های فعلی ………………………………………………………………….. 64

3-1-3-2 اسم های کهن …………………………………………………………………………… 69

3-1-3-3 صفت های کهن ……………………………………………………………………….. 77

3-1-3-4 قیدهای کهن …………………………………………………………………………….. 81

3-1-3-4-1 قیود یا ادوات شک وتردید……………………………………………………….. 81

3-1-3-4-2 قیود یا ادوات تشبیه ……………………………………………………………….. 83

3-1-3-4-3 قیود و حروف ربط مرکب………………………………………………………… 86

3-1-3-5 حرف اضافه های کهن ……………………………………………………………….. 91

3-1-3-6 ضمایر کهن………………………………………………………………………………. 99

3-1-3-6-1 ضمایر شخصی………………………………………………………………………. 99

3-1-3-6-2 ضمایر انعکاسی …………………………………………………………………….. 100

3-1-3-6-3 ضمایر اشاره………………………………………………………………………….. 102

3-1-4 کهن گرایی معنایی…………………………………………………………………………. 104

3-2 فراهنجاری واژگانی …………………………………………………………………………… 109

3-2-1 واژگان جدید………………………………………………………………………………… 109

3-2-1-1 ترکیبات ابداعی …………………………………………………………………………. 110

3-2-1-1-1 اسم + اسم…………………………………………………………………………….. 110

3-2-1-1-2 اسم + صفت………………………………………………………………………….. 112

3-2-1-1-3 صفت + اسم………………………………………………………………………….. 113

3-2-1-1-4 اسم + پسوند…………………………………………………………………………. 116

3-2-1-1-6 پیشوند + اسم…………………………………………………………………………

3-2-1-1-7 پیشوند + صفت………………………………………………………………………

3-2-1-1-8 اسم + بن فعل………………………………………………………………………..

3-2-1-1-9 صفت + بن فعل …………………………………………………………………….

3-2-1-1-10 حرف اضافه + بن فعل……………………………………………………………

3-2-1-2 واژگانی ابداعی ………………………………………………………………………….

3-2-1-3 عبارت های ابداعی …………………………………………………………………….

3-2-2 فعل های جدید………………………………………………………………………………

3-3 فراهنجاری نحوی……………………………………………………………………………….

3-3-1 جابجایی نهاد…………………………………………………………………………………

3-3-1-2 جابجایی فعل و عبارتهای فعلی …………………………………………………….

3-3-1-3 جابجایی قید………………………………………………………………………………

3-3-1-4  جابجایی ضمایر منفصل و متصل……………………………………………………

3-3-1-5 جابجایی سایر عناصر جمله……………………………………………………………

3-3-1-5-1 جابجایی منادا…………………………………………………………………………

3-3-1-5-2 جابجایی جمله پیرو…………………………………………………………………

3-3-2 ایجاد فاصله میان اجزای عبارت فعلی …………………………………………………

3-3-3 حذف عناصر جمله…………………………………………………………………………

3-3-4 کاربرد واژگان در نقش های متفاوت……………………………………………………

3-3-4-1 کاربرد اسم به جای صفت……………………………………………………………..

3-3-4-2 کاربرد صفت به جای صفت…………………………………………………………..

3-3-4-3 کاربرد صفت به جای اسم……………………………………………………………..

3-3-4-4 کاربرد اسم به جای قید…………………………………………………………………

3-3-5 استفاده از شناسه فعل به جای فعل………………………………………………………

3-4 فراهنجاری صرفی………………………………………………………………………………

3-5 فراهنجاری معنایی………………………………………………………………………………

4 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………..

 

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 30
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات

مقدمه

نگاهي اجمالي به ايالات متحده آمريكا
ايالات متحده آمريكا سرزميني به وسعت 9695539 كيلومترمربع است و چهارمين كشور وسيع جهان پس از روسيه، كانادا و چين است كه از 52 ايالت تشكيل شده و پايتخت آن واشنگتن است آمريكا برخلاف قاره آسيا كه داراي گروه هاي جمعيتي مشخص و پرجمعيت است، قاره اي مهاجرنشين مي باشد، ساكنان واقعي آمريكا سرخ پوستان هستند كه در حال حاضر در اقليت كامل به سر مي برند و تعدادشان در سراسر آمريكا حدود يك ميليون نفر مي باشند براساس داده هاي آماري سال 1999 آمريكا داراي 813/690/272 جمعيت بوده كه از اين تعداد حدود نصف آن انگليسي زبان و مابقي گروه هاي اسپانيولي زبان و فرانسوي زبان مي باشند، تقريباً تمامي ساكنان اين قاره مسيحي هستند كه در ميان مذاهب سه گانه دين مسيحيت، تعداد پيروان كاتوليك نسبت به مذاهب ديگر بيشترند. تعداد 4140000 يهودي در آمريكا به سر مي برند تعداد مسلمانان آمريكا بالغ بر 5780000 نفر است كه در حدود 2/2 درصد از جمعيت اين كشور را شامل مي‌شود.

فهرست مطالب:

نگاهي اجمالي به ايالات متحده آمريكا

نظام آموزشي آمريكا:

اوضاع مالي و شاخص هاي اقتصادي

طرح خاورميانه بزرگ

الف: مفاد و مفروضه‌هاي طرح

1. توسعه سياسي: دموكراتيك سازي

1) حمايت از انتخابات آزاد

2) آموزش پارلماني

3) سازمان‌هاي آموزش امور مديريتي و رهبري زنان

4) تقويت ديپلماسي ارتباط با توده‌ها (ملت‌سازي)

5) تلاش براي نفوذ در رسانه‌هاي گروهي

6) تقويت جامعه مدني

7) منطقه آزاد تجاري امريكايي- خاورميانه‌اي

2. توسعه علمي- آموزشي

3. توسعه اقتصادي

ب. خاستگاه و اهداف طرح

1. راهبرد امنيت ملي آمريكا

3- نقش ملي آمريكا:

ج. تاثيرات طرح بر امنيت ملي ايران

1. چالش هاي امنيتي

1-1 چالش هاي نظامي

3-1. چالش هاي سياسي

3-1. چالش اقتصادي

4-1. چالش هاي هويتي

پروژه نخبه سازي:

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 47
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات

پيشگفتار:

يكي از مسائل مهمي كه از نيمه دوم قرن بيستم و به دنبال ظهور كشورهاي تازه استقلال يافته جهان سوم در عرصه روابط بين الملل توجه بسياري از دولتمردان و انديشمندان سياسي را به خود جلب نموده است، شناخت پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل اين كشورها در جهت برقراري بالاترين سطح روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي با آنهاست. از آنجايي كه كشورهاي جهان سوم سالها تحت سيطره استعمار و استبداد بوده‌اند، لذا غالبا نتوانسته‌اند در ساختارهاي سياسي ، اقتصادي و فرهنگي خود تحولي ايجاد نمايند. كشور پاكستان نيز همانند ايران از اين قاعده مستثني نمي‌باشد. با عنايت به اين موضوع ما نيز در اين پژوهش سعي نموده‌ايم ضمن ارائه تصويري از اشتراكات مذهبي- سياسي و فرهنگي فيمابين، به بررسي روابط دو جانبه از گذشته تا امروز پرداخته و با ذكر منابع موجود ارتقاي همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين المللي بر راهكارهاي توسعه روابط در جهت تامين منافع ملي ايران بپردازيم. در مجموع مي‌توان گفت كه هدف اصلي در اين تحقيق آن است كه نشان مي‌دهد اهميت روابطي همه جانبه و مستحكم با همسايه شرقي كشورمان مي‌تواند گره گشاي بسياري از مسائل امروز منطقه خاور ميانه و شبه قاره هند باشد.  ضمن اينكه سود آوري عظيم اقتصادي نيز براي ايران در پي خواهد داشت.

مقدمه (طرح مسئله):

از آنجايي كه پاكستان كشوري است كه اشتراكات فرهنگي و قومي فراواني با ايران دارد و از لحاظ نظامي بسيار نيرومند مي‌باشد (قدرت نظامي پاكستان چهار برابر ايران است)و داراي تسليحات هسته‌اي بوده و متحد آمريكاست و نير مرزهاي مشتركش با ايران مامن  تروريست و قاچاقچيان مواد مخدر مي باشد، لذا جمهوري اسلامي ايران برقراري روابط دوستانه و همه جانبه با اين كشور را در دستور كار خود قرار داده است. اين روابط بايد جنبه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اطلاعاتي و امنيتي و حتي نظامي را پوشش دهد و اقدامات به گونه‌اي صورت پذيرد كه اين كشور با ايران منافع مشترك داشته باشد. در هر صورت مهمترين مسئله براي جمهوري اسلامي ايران حفظ نظام است كه آن هم بدون امنيت امكان نخواهد داشت. به دليل آنكه موضع گيري‌هاي جمهوري اسلامي ايران بيشتر ايدئولوژيك است تا تامين منافع ملي، از اين رو جمهوري اسلامي ايران سعي كرده است تا با كشورهاي مسلمان كه به نحوي در راستاي اهداف ايران اشتراك نظر دارند، به ويژه همسايگانش روابط خود را مستحكم كند. عليهذا، يكي از تاكيدات عمده و مستمر مقامات كشور ايران بر حمايت از صلح و ثبات در منطقه استوار بوده است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                  صفحه

پيشگفتار…………………………………………………………………………………………………. 1

فصل اول (كليات)

طرح مسئله………………………………………………………………………………………………. 2

اهداف تحقيق……………………………………………………………………………………………. 4

اهميت تحقيق……………………………………………………………………………………………. 4

سوال اصلي…………………………………………………………………………………………….. 5

سوالات فرعي………………………………………………………………………………………….. 5

فرضيات تحقيق………………………………………………………………………………………… 5

متغيرها و مفاهيم عملياتي………………………………………………………………………….. 6

روش تحقيق…………………………………………………………………………………………….. 6

مشكلات و موانع تحقيق…………………………………………………………………………….. 6

سازماندهي تحقيق……………………………………………………………………………………. 7

فصل دوم: خصوصيات كشور پاكستان………………………………………………………. 8

پيدايي پاكستان…………………………………………………………………………………………. 9

فصل دوم: جغرافياي طبيعي و اوضاع اقليمي……………………………………………….. 9

جغرافياي انساني……………………………………………………………………………………… 10

عنوان                                                                                                                  صفحه

دين و مذهب رسمي………………………………………………………………………………….. 11

شيعيان پاكستان………………………………………………………………………………………. 11

حكومت…………………………………………………………………………………………………… 12

اقتصاد……………………………………………………………………………………………………. 12

ويژگي‌هاي ارتباطي…………………………………………………………………………………… 18

مناسبات اقتصادي جمهوري اسلامي ايران با كشور پاكستان………………………… 19

فصل سوم – تاريخچه روابط  ايران و پاكستان…………………………………………… 21

روابط ايران و پاكستان قبل از استقلال (1947-1739)………………………………….. 22

روابط ايران و پاكستان پس از استقلال (1971- 1947)………………………………… 23

روابط ايران و پاكستان (1979-1971)……………………………………………………….. 26

روابط ايران و پاكستان پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران تا به امروز
(2005-1979)………………………………………………………………………………………….. 32

روابط استراتژيك جمهوري اسلامي ايران و پاكستان…………………………………… 33

نتيجه گيري……………………………………………………………………………………………… 40

ضمائم……………………………………………………………………………………………………. 47

منابع و ماخذ……………………………………………………………………………………………. 94

 

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 26
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تعداد صفحات : 65


به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود