يكي از موضوعات مهمي كه در زمينه ي علوم قرآني مورد بحث قرار گرفته است فعاليت و بررسي در زمينه ي آشنايي با معجزات پيامبران را اعجاز قرآن مي باشد .
تحقيق بنده شامل چهارفصل مي باشد كه در فصل اول ، بحث لغوي و اصطلاحي و گفتار علماي غرب راجع به معجزه – اعجاز و ماهيت آن ، معجزه چيست و چگونه ممكن است ؟ شرايط معجزه … را از منابعي از جمله : مرزهاي اعجاز سيد ابوالقاسم خويي ، معجزه ي دكتر محسن شفاهي ، اعجاز قرآن در نظر اهل بيت (ع) دكتر سيد رضا مؤدب مورد بررسي قرار داده ام .
در فصل دوم نيز معجزات نه گانه حضرت موسي (ع) از جمله : عصا، يد بيضا ، شكا فتن دريا و … را از طريق آيات قرآن ، تفاسير و كتب مختلف ، از جمله : قاوس قرآن علي اكبر قرشي ، تاريخ انبياء ( از آدم تا خاتم ) مرحوم حسين عمارزاده و همينطور تفسير نمونه ، الميزان – مجمع البيان – جامع البيان و تفسير نور – و همچنين تأثير معجزات حضرت موسي (ع) را بر روي قوم بني اسرائيل مورد بحث و بررسي قرار داده ام .
در فصل سوم ابتدا به نبوت حضرت عيسي (ع) اشاره شده و بعد انواع معجزات آن حضرت را از طريق آيات قرآن ، تفاسير و كتب مختلف از جمله تفسير الميزان ، نمونه ، مجمع البيان و همچنين كتاب مسيحيت شناسي مقايسه اي ، و عيسي (ع) از ديدگاه قرآن مورد بررسي قرار داده ايم . فصل چهارم نيز مشتمل بر انواع معجزات پيامبر (ص) از جمله : قرآن ، شق القمر ، حركت درخت ، حنانه و … مي باشد كه آنها را نيز از تفاسير و كتب مختلف مورد بحث و بررسي قرار داده ايم . پايان اين پروژه نتيجه مباحث گذشته است كه شامل آثار معجزه انبياء ، اهداف معجزه (اصول اعتقادي ) مي باشد .
فهرست مطالب مقدمه 1 کلیات : 2 اهمیت موضوع 2 پیشینه موضوع 2 سؤالات تحقیق 2 فرضیه 2 تعریف موضوع 2 روش تحقیق 2 چکیده 4
فصل اول : بحث لغوی اعجاز ، معجزه درلغت ، ماهیت معجزه 5 معجزه چیست ؟ 6 آیامعجزه ممکن است ؟ 8 آیا معجزه واقع شده است ؟ 10 معجزه چگونه دلالت بر صدق آورنده آن دارد؟ 11 شرایط معجزه 12 چگونه معجزه گواه بر صدق ادعای پیامبران می باشد؟ 13 معنی لغوی اعجاز 14 عجز 16 معجزه در لغت 17 گفتار علمای غرب راجع به معجزه 18 معجزه در اصطلاح 18 معجزه در اصطلاح علوم دینی 21 فاعل معجزه کیست ؟ 23 اعجاز و ماهیت آن 24 اعجاز قرآن 25 اعجاز قرآن فقط از نظر اسلوب کلام یا جهتی دیگر از جهات ، به تنهایی نیست . 26 عمومیت اعجاز قرآن برای تمامی افراد انس و جن 26 یک پندار غلط 28 نفی شبهات وارد بر اعجاز 29 نخستین آیه نفی اعجاز 29 دومین آیه نفی اعجاز 33 سومین آیه نفی اعجاز 36
فصل دوم : معجزات حضرت موسی (ع) 40 معجزات حضرت موسی ( ع ) 42 معجزات نه گانه حضرت موسی (ع) 45 کوه « حریب » جایگاه اولین ارتباط عمیق موسی (ع) با خدا 50 اثبات معجزه حضرت موسی (ع) 51 یدبیضاء 62 معجزه سوم 66 دریا شکافته شد 69 موسی به طور سینا میرود 71 موسی همان پیامبری است که قومش از وی درخواست کرده اند خدا را ببینند 73
فصل سوم : معجزات حضرت عیسی (ع 75 نبوت حضرت عیسی (ع) 76 انواع معجزات حضرت عیسی (ع) 78 بیان معجزات حضرت عیسی (ع) در کتاب مسیحیت شناسی 83 آیات 49الی 52 نساء( راجع به معجزات حضرت عیسی (ع) 86 اثبات معجزه دوران نوزادی ( سخن گفتن ) حضرت عیسی (ع)از منظر آیات قرآن کریم 92
فصل چهارم :بررسي معجزات پيامبر اكرم(ص) 100 انواع معجزات پیامبر(ص) 101 اعجاز قرآن 101 قرآن معجزه ادبی 103 قرآن معجزه جاودانی 103 قرآن معجزه انسان ساز 104 اثبات اعجاز قرآن از دیدگاه قرآن کریم 105 قرآن معجزه جاودانی پیامبر اسلام(ص) 107 نظر شهید مطهری در رابطه با اعجاز قرآن 111 شق القمر 112 ذکر شق القمر در قرآن و اخبار 117 حرکت درخت 125 معراج پیامبر (ص) 130 اثبات مسئله معراج و سیر شبانه پیامبر (ص) 132 غیب گویی 137 غیب گویی از دیدگاه آیات قرآن کریم 139 یک پیشگویی عجیب 142 اعجاز قرآن از دریچه علم غیب 143 حنانه 145 معجزه ای دیگر 146 معجزات روایی پیامبر (ص)(8،9،10،11) 146 بررسی چند نکته: 150 آیا پیامبر (ص)باید مطابق خواسته مردم معجزه بیاورد؟ 150 چرا پیامبر (ص)مطابق خواسته های مردم اعجاز نکردند؟ 153 آیا معجزه دلیل و برهان بر صحت نبوت و رسالت است ؟ 155 چرا قرآن معجزه را « آیه » خوانده است؟ 156 نتیجه گیری 158 فهرست منابع و مؤاخذ 160
تعريف موضوع در اين تحقيق سعي شده است مساله سير وسياحت از منظر قرآن كريم مورد تحقيق و بررسي قرار گيرد و به مسايل جانبي از جمله اهداف، مخاطبان و مصاديق آن با توجه به كتب تفسيري و روايي و ديگر كتابهايي كه در اين زمينه نگارش يافته اند ، بپردازد. اهميت موضوع راجع به اهميت موضوع همين بس كه قرآن كريم در سور مختلف به طور مكرر انسانها را به سير فرا مي خواند وايشانرا به مشاهدة صنع وخلقت الهي در آفاق و انفس و همچنين عبرت گرفتن از عاقبت انسانهاي سركش دعوت مي كند. پيشينه موضوع در مورد موضوع مورد بحث به طور پراكنده در كتب تفسيري و نيز كتب روايي ازجمله ميزان الحكمه، وسايل الشيعه، من لايحضره الفقيه و … مطالبي بيان شده است. اما كتاب يا پايان نامه اي كه اختصاصاً به اين موضوع پرداخته باشد وجود ندارد.
روش تحقيق با توجه به موضوع، روش اين تحقيق كتابخانهاي است. محدوديت هاي تحقيق با توجه به عدم وجود كتب مختص به موضوع تحقيق اين پروژه با محدوديت منابع روبه رو بوده است و علاوه بر آن اين تحقيق با محدوديت زماني به نگارش درآمده است. پيشنهادات با توجه به تحقيقات انجام شده، موضوعات بحث شده در اين پروژه هر كدام مي تواند به تنهايي موضوع يك پروژه يا پايان نامه قرار گيرد و به طور موشكافانه مورد بررسي قرار گيرند. به نظر مي رسد براي نوآوري در اين تحقيق بايد پا را از تفاسير فراتر گذاشت و به مطالعة كتب ديگري كه به صورت علمي و كاربردي به اين موضوع پرداخته اند همت گماشت، تا از تكرار مكررات بدر آمده، گامي فراتر از آنها برداريم.
اين تحقيق شامل سه فصل مي باشد؛ فصل اول حج از نظر لغوي و اصطلاحي بحث شده و انواع حج و عمره هم بررسي شده است. در فصل دوم كه سيماي حج از ديدگاه قرآن مي باشد تقريباً آيات قرآن را تا حدودي موردبررسي و دسته بندي قرار داديم همچنين آيات مربوط به بناي كعبه و تاريخچه آن و آيات مربوط به محرمات وواجبات حج نيز در اين فصل بحث شده است. و اما در فصل سوم، اين فصل فلسفه حج ميباشد كه فلسفه اجتماعي ،اقتصادي و فردي معنوي را به رشته تحرير درآورده، همچنين آياتي كه مربوط به آنها درقرآن بيان شده آنها را جمع آوري كرده و در مباحث مربوط به خودشان جاي داده شده است. ودر آخر هم يك نتيجه گيري كلي از همه مباحث تحقيق به عمل آمده است. اميد به اين كه توانسته باشم اين عبادت بزرگ را كه اسلام و قرآن به آن اين قدر اهميت داده اند،با استناد به قرآن تا حدي براي همه روشن ومبرهن گردد.
چكيده حج از ديدگاه قرآن داراي جايگاه خاصي ميباشد و داراي فلسفه و احكام و مناسك معيني ميباشد كه در فصول سه گانه اين پروژه به چشم ميخورد. در فصل اول حج از نظر لغوي و اصطلاحي بحث شده و معلوم شد كه معناي لغوي حج يعني قصد زيارت و آهنگ ميباشد و معناي اصطلاحي آن انجام مناسك خاص در زمان و مكان خاص ميباشد. و نيز اشاره شد كه جج داراي انواعي همچون تمتع، قِران و افراد است. فصل دوم سيماي حج از ديدگاه قرآن است در اين فصل به تاريخچه بناي كعبه و اهميت آن واصل وجوب حج پرداخته وسپس آيات اعمال و مناسك ، محرمات مانند :جدال وفسوق، صيد وشكار كردن و… ميباشد. در دنباله نيز به واجبات حج شامل طواف، قرباني كردن، سعي وصفا ومروه و.. پرداخته شده است. فصل سوم : فلسفه حج ميباشد كه در اين قسمت ابتدا به فلسفه فردي، معنوي، اجتماعي و اقتصادي آن پرداخته شده است. در بخش اول آن خودسازي و تقريب به خدا وبعضي از اسرار اعمال بحث شده . در بخش دوم كه اجتماعي ميباشد در مورد هماهنگي و وحدت ويكپارچگي مسلمانان ميباشد. در بخش سوم كه در مورد فلسفه اقتصادي حج ميباشد اين طور به نظر ميرسد كه حج باعث رشد ورونق مادي و اقتصادي ميباشد و در جوامع اسلامي حج، حافظ منافع دنيوي و اخروي امتهاي اسلامي ميشود.
فهرست مطالب
عنوان ………………………………………………………………….. صفحه
كليات
مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 1
تبيين موضوع …………………………………………………………………………………………. 3
اهميت و ضرورت موضوع ………………………………………………………………………. 3
پيشينه موضوع ……………………………………………………………………………………….. 4
«بالعدل قامت السموات و الارض»،قوام آسمانها و زمين به عدل است.چنانچه تعادل را از زندگي حذف كنيم، وجودي براي هستي باقي نخواهد ماند كه عدل پايه و بنياني است كه قوام و استواري جهان به اوست.« العدل اساس به قوام العالم.»تعالي و ارتقاء جان آدمي به حيات طيبه الهي با ايجاد تعادل فردي در بستر تعامل جمعي است. تعادلي در مبدا، در مسير و در مقصد.
توسعه اي كه در عدل است در هيچ طرح و برنامه ديگري نمي توان يافت. از آن جايي كه توسعه در اسلام تنها به معناي افزايش فيزيكي نيست و جنبه هاي معنوي و ارزشي نيز اهميت دارد ، جهت گيري سياستهاي توسعه در اسلام به سمت اهداف خاصي است كه در راستا و تامين كننده هدف اصلي خلقت انسان است.انسان به خاطر همين سعه و جامعيت وجوديش، بر همه عوالم، حتي بر فرشتگان نيز برتري دارد و تنها اوست كه مي تواند حامل عشق و طلب باشد.يك عارف با سعه وجودي خود با همه جهان و همه انسانها يگانه است.
قرآن كريم ميفرمايد: انساني كه در اثر حيات پاكيزه ،جانش به سمت الله حركت كرد ، جاودانه خواهد بود و از ابديت خاص برخوردار است چون عندالله مي شود . اين حيات طيبه باعث صعود و تكامل انسان مي شود.براي تداوم حيات حقيقي و افزوني تاله آدمي، لازم است كه انسان اولاً چيزي را روي اصول علمي ببيند و ثانياً قواعد عملي آن را بپذيرد. ظهور بركات و عنايات، مرهون رشد علمي و عملي جامعه است و امت اسلامي در پرتو ايمان و عمل صالح به اين فيوضات الهي بار مي يابد.حيات واقعي كه در يك فرد به جريان مي افتد، با حيات ديگران نيز مشترك است. اساسي ترين مختص حيات، تعديل و تصعيد خودمحوري به سود انسان محوري است، كه رو به كمال دارد.
فهرست مطالب عنوان صفحه
چكيده……………………………………………………………………………………
مقدمه…………………………………………………………………………………….
فصل اول – تعادل………………………………………………………………………
- تعاريف لغوي و اصطلاحي…………………………………………………………..
- عدل……………………………………………………………………………………
- معناي اعتدال………………………………………………………………………….
- معناي عدالت………………………………………………………………………….
- واژههايي كه با عدل پيوند معنايي دارند…………………………………………..
- استقامت……………………………………………………………………………….
- قصد……………………………………………………………………………………
- قسط……………………………………………………………………………………
- وسط……………………………………………………………………………………
- توسط…………………………………………………………………………………..
- تعادل…………………………………………………………………………………..
- تعادل در مقصد (تعادل در خداشناسي)…………………………………………….
- عدل الهي………………………………………………………………………………
- عدل خدا در خلقت جهان……………………………………………………………
- تعادل در خلقت انسان……………………………………………………………….
- تعادل در مبدأ (تعادل در خودشناسي)……………………………………………..
- ضرورت تعديل در قواي طبيعي تحت فرماندهي عقل…………………………….
- نشانگرهاي رفتار و شخصيت متعادل……………………………………………….
- مراحل وصول به تعادل………………………………………………………………
- تعادل جسماني………………………………………………………………………..
- تعادل عقلاني (اجتماعي)…………………………………………………………….
- تعادل روحي (معنوي)……………………………………………………………….
- ارتباط و نحوه تأثير امور جاري و موظف و ويژه در يكديگر………………….
- نشانههاي عدم تعادل و سلامتي در امور مذكور…………………………………..
- در امور جاري (فردي)………………………………………………………………
- در امور اجتماعي……………………………………………………………………..
- در امور ويژه (معنوي)……………………………………………………………….
- تعادل در مسير (تعادل در فرمان خداشناسي)……………………………………..
- تعادل در شريعت و طريقت و حقيقت…………………………………………….
- صراط مستقيم…………………………………………………………………………
- تعادل در انسان كامل………………………………………………………………..
- انسان كامل صاحب مقام برزخ البرازخ است………………………………………
- مقام برزخيت كبري = تعادل در بين غيب مطلق و شهادت مطلق………………
- تعادل اسمايي (اسماء جمالي و جلالي)…………………………………………….
- تعادل در تشبيه و تنزيه……………………………………………………………..
- عقل حد واسط ربوبيت و عبوديت………………………………………………….
- تعادل در دو قوه عقل عملي و نظري………………………………………………
- تعادل در دو جنبه يلي الخلقي و يلي الحقي……………………………………….
- تعادل در علم و عامل………………………………………………………………..
- تعادل در عقل و قلب (عشق)……………………………………………………….
- تعادل در اقبال و ادبار قلب…………………………………………………………
- تعادل در خوف و رجاء……………………………………………………………..
- تعادل در قبض و بسط……………………………………………………………….
- يقين به خداوند موجب اعتدال آدمي ميشود………………………………………
- تعادل در هيبت و انس………………………………………………………………
- ادب پرهيز از افراط و تفريط……………………………………………………….
- تعادل در فرق و جمع (جمع الجمع)……………………………………………….
- تعادل در رضا و غضب………………………………………………………………
- تعادل در رتق و فتق…………………………………………………………………
- تعادل در انبساط……………………………………………………………………..
- تعادل در فناء…………………………………………………………………………
- تعادل در تسليم و تفويض…………………………………………………………..
- تعادل در توكل……………………………………………………………………….
- تعادل در خلوت و جلوت……………………………………………………………
- تعادل در دنيا و آخرت………………………………………………………………
- برخي از نتايج ايجاد تعادل در انسان……………………………………………….
- فصل دوم – توسعه…………………………………………………………………..
- تعريف لغوي و اصطلاحي……………………………………………………………
- توسعه از ديدگاه فلسفي……………………………………………………………..
- توسعه فرهنگي………………………………………………………………………..
- منظور از خلقت بشر، ظهور استعدادات نهاني است……………………………….
از آنجایی که آدمی بالطبع موجودی اجتماعی است و به صورت اجتماعی زندگی می کند و زندگی فردی آن تقریبا امکان پذیر نمی باشد آداب معاشرت و روابط اجتماعی در اسلام دارای اهمیت مضاعفی است و قرآن کتابی است که برای هدایت بشر آمده لذا در تنظیم روابط بین انسان و خدا ، انسان با طبیعت و انسان با انسانهای دیگر او را یاری می کند و به بیان دستوراتی برای تحسین روابط اجتماعی می پردازد که این آداب گاهی جنبه حقوقی دارد و گاهی جنبه اخلاقی ما بنا داریم در این رساله آداب معاشرت را مورد بررسی قرار داده ، شأن نزول ، نظرات مفسران و روایاتی که در بیان آیات آمده است را مورد کنکاش قرار دهیم .
پیشینه موضوع
چون معاشرت و ارتباط از آغاز خلقت انسان بین افراد رایج بوده است قرآن به عنوان کتاب هدایت ، در آیات زیادی به آن پرداخته است . همچنین در روایات نبوی هم از آن بحث شده است بدین روی این دو ، منبع مهم برای بررسی مسائل مورد بحث ما شناخته می شوند . در تبیین پیشینه باید نخستین پیشینه ها را در موضوعات مطرح شده در کتب تفاسیر و کتب اخلاقی جستجو نمود که به تدریج در این مورد کتب مستقلی تألیف یافته است و در دوران اخیر نیز این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که می توان به برخی از کتب مستقل در دوران معاصر اشاره نمود . ازجمله : اخلاق معاشرت ( جواد محدثی ) ، اخلاق و معاشرت در اسلام ( علی قائمی )
فهرست
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………. 1
کلیات…………………………………………………………………………………………………….. 2
تبیین موضوع …………………………………………………………………………………………… 2
اهمیت و ضرورت موضوع…………………………………………………………………………… 2
انگیزه انتخاب موضوع ………………………………………………………………………………… 2
پیشینه موضوع ………………………………………………………………………………………….. 3
سؤالات ………………………………………………………………………………………………….. 3
روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 3
فرضیه ……………………………………………………………………………………………………. 4
چکیده ……………………………………………………………………………………………………. 5
فصل اول ………………………………………………………………. 6
الف : شناخت لغوی …………………………………………………………………………………. 7
1- معاشرت ……………………………………………………………………………………………. 7
2- روابط………………………………………………………………………………………………… 9
ب : کاربرد قرآنی ……………………………………………………………………………………. 11
فصل اول اداره مالي اداري اداره مالي اداري ضمن ارائه خدمات به متقاضيان و مشتركين تلفني بصورت قبول تقاضا و اشتراك تلفن و تشكيل پرو.نده و رسيدگي به امور قبوض مشتركين و محاسبه در آمد و هزينهها ، خدمات تداركاتي و پرسنلي و حقوقي كليه پرسنل و كاركنان مخابرات شهرستان را به عهدهدارد كه اگر فعاليت و تداركات و پشتيباني به موقع اين اداره نباشد شايد بتوان گفت به فعاليت بقيه واحدهاي ادارات مختلف اين مجموعه بينتيجه و يا متوقف ميماند .
امور متقاضيان و امور مشتركين
با انتشار اگهي قبول تقاضاي تلفن نسبت به ثبت نام متقاضيان تلفن و فروش فيش به آنان اقدام ميشود اين ثبت نام و فروش فيش بايستي در محدوده مرز خدمات تلفني كه در طرح ايجاد امكانات مخابراتي است بايستي صورت پذيرد پس از فراهم شدن امكانات فني ، توسط واحد مذكور جهت كلي متقاضيان رديف وديعه تعيين و طي دعوتنامه اي از متقاضي نسبت به تكميل پرونده اقدام ميشود و جهت هر يك با رعايت حق تقديم فرم سيمك شي صادر و به واحد مربوطه ارسال مينمايند . پس از عودت فرم مذكور از واحد زيربط به امور متقاضيان نصبت به صدور فرم دايري تلفن و ارسال آن به واحدهاي مربوطه نسبت به بر قراري ارتباط مشتركين اقدام ميشود و پرونده مربوطه نيز از امور متقاضيان به امور مشتركين جهت استقرار در فايل مربوطه و بايگاني ميگردد .
پس از دايري هر تلفن كليه تغييرها و درخواستهاي مشتركين در واحد امور مشتركين صورت ميپذيرد كه اهم آن بشرح ذيل ميباشد .
1-تغيير نام فيش بكلي ممنوع است مگر بصورت درجا به غير فقط با تغيير مالك در صوتيكه خريدار ملك ، خريدار فيش مذكور باشد و يا اينكه متقاضي تلفن فوت نموده باشد واگذاري نوبت به احدي از ورّاث با اجازه ساير ورثه طبق گواهي مربوطه ملامانع است .
2-تعويض آدرس فيش كه با اخذ هزينه مربوطه و ارائه مدارك لازم و رعايت آئين نامه و مقررات شركت صورت ميگيرد . چون نرخ هزينه تعويض آدرس فيش در سه دوره مورد مطالعه يعني سالهاي 68و70و72 تغيير نكرده است لذا تفاوتها در در آمدهايي كه در زيل آمدهاست فقط بخاط تغييرات ميباشد كه اشاره ميشود .
فصل اول اداره مالی اداری امور متقاضیان و امور مشترکین واحد آبونمان فوائد و مضرات استفاده از کامپیوتر در آبونمان فصل دوم تشکیلات و روابط سازمانی چارت سازمانی فصل سوم معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – مخابرات دکتر حسابی برنامه ریزی قوانین عمومیمدیریت مسائل پرسنلی شماره گذاری و اجرای پروژه خرید و تدارکات سیستمهای اطلاعاتی مالی و مدیریت فصل چهارم اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباط شهری شبکه کابل و هوایی بخش اطلاعات ۱۱۸ واحد تعمیر و نگهداری تلفنهای همگانی واحد واگذاری خطوط شهری بررسی امکانات فنی تعیین بوخت و مشخصات فنی یک خط تلفن تغییر مکانهای تلفنهای مشترکین تغییر نام و مکان تلفن لیست بندی کافوها نگهداری نقشههای فنی وثبت کلیه اطلاعات تعیین دفتر ودیعه دفتر حق تقدیم فصل پنجم اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات راه دور واحد تلفن راه دور و بینالمللی ارتباط نقدی ارتباط نسیه ارتباط وارده واحد تلفن بینالملل اطاق دستگاه کاریر
فصل اول اداره مالي اداري اداره مالي اداري ضمن ارائه خدمات به متقاضيان و مشتركين تلفني بصورت قبول تقاضا و اشتراك تلفن و تشكيل پرو.نده و رسيدگي به امور قبوض مشتركين و محاسبه در آمد و هزينهها ، خدمات تداركاتي و پرسنلي و حقوقي كليه پرسنل و كاركنان مخابرات شهرستان را به عهدهدارد كه اگر فعاليت و تداركات و پشتيباني به موقع اين اداره نباشد شايد بتوان گفت به فعاليت بقيه واحدهاي ادارات مختلف اين مجموعه بينتيجه و يا متوقف ميماند .
امور متقاضيان و امور مشتركين
با انتشار اگهي قبول تقاضاي تلفن نسبت به ثبت نام متقاضيان تلفن و فروش فيش به آنان اقدام ميشود اين ثبت نام و فروش فيش بايستي در محدوده مرز خدمات تلفني كه در طرح ايجاد امكانات مخابراتي است بايستي صورت پذيرد پس از فراهم شدن امكانات فني ، توسط واحد مذكور جهت كلي متقاضيان رديف وديعه تعيين و طي دعوتنامه اي از متقاضي نسبت به تكميل پرونده اقدام ميشود و جهت هر يك با رعايت حق تقديم فرم سيمك شي صادر و به واحد مربوطه ارسال مينمايند . پس از عودت فرم مذكور از واحد زيربط به امور متقاضيان نصبت به صدور فرم دايري تلفن و ارسال آن به واحدهاي مربوطه نسبت به بر قراري ارتباط مشتركين اقدام ميشود و پرونده مربوطه نيز از امور متقاضيان به امور مشتركين جهت استقرار در فايل مربوطه و بايگاني ميگردد .
فصل اول اداره مالی اداری امور متقاضیان و امور مشترکین واحد آبونمان فوائد و مضرات استفاده از کامپیوتر در آبونمان فصل دوم تشکیلات و روابط سازمانی چارت سازمانی فصل سوم معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – مخابرات دکتر حسابی برنامه ریزی قوانین عمومیمدیریت مسائل پرسنلی شماره گذاری و اجرای پروژه خرید و تدارکات سیستمهای اطلاعاتی مالی و مدیریت فصل چهارم اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباط شهری شبکه کابل و هوایی بخش اطلاعات ۱۱۸ واحد تعمیر و نگهداری تلفنهای همگانی واحد واگذاری خطوط شهری بررسی امکانات فنی تعیین بوخت و مشخصات فنی یک خط تلفن تغییر مکانهای تلفنهای مشترکین تغییر نام و مکان تلفن لیست بندی کافوها نگهداری نقشههای فنی وثبت کلیه اطلاعات تعیین دفتر ودیعه دفتر حق تقدیم فصل پنجم اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات راه دور واحد تلفن راه دور و بینالمللی ارتباط نقدی ارتباط نسیه ارتباط وارده واحد تلفن بینالملل اطاق دستگاه کاریر
انبار به هر محل و فضاي كه بتوان در آن مواد اوليه قابل مصرف و شناخت انواع محصولات و يا محصولات ساخته شده و قابل فروش و يا كالاي منجر ساخته و انواع قطعات و لوازم يدكي و تجهيزات و ماشينآلات ملزومات و مجهزآلات و هرگونه متسعمل و غير قابل استفاده و اقساطي را در آن بطور منظم و سيستماتيك با مديريت معين و يا نامعلوم نگه داري كرد اطلاق ميشود.
)هدف از استقراريك مستقيم انبار:
به طور كلي هدف از ايجاد يك سيستم در يك سازمان سه هدف اساسي ميباشد:
الف- استقرار و برقراري سيستم كنترلهاي داخلي:
به طور كلي در يك سازمان تجاري رعايت دستورالعملها و بخشنامهها ي مديريتي حفاظت از دارائيها تأمين منافع سهامداران و در نهايت بهينه نمودن سيستم كاري يك نياز و اصل ميباشد كه اين شركت نيز از اين قاعده مستثني نميباشد يك سيستم كنترل داخلي داراي اجزاء و بخشهاي مختلفي ميباشد يكي از اين اجزاء و بخشها كه داراي حساسيت بسيار بالايي ميباشد بخش موجوديها و اقلام جنسي شركت ميباشد.
كه جهت اجراي هدف اساسي كنترلهاي داخلي در بخش انبار لازم به اجرا ميباشد در حقيقت با پياده شدن مستقيم گردش موجوديها چهار هدف اساسي كنترلهاي داخلي بر آورده ميگردد و البته ميزان دستيابي به اين اهداف نيز بستگي به نوع سيستم و گردش موجوديها در شركت دارد.
فهرست مطالب
عنوان
تعريف انبار ………………………………………………………………………………………………………….
هدف از استقرار يك سيستم انبار ………………………………………………………………………………..
نمونه فرمهاي مورد نياز در انبار …………………………………………………………………………………..
كنترلهاي مورد نياز هنگام دريافت كالاي فروشگاه…………………………………………………………….
مجوزهاي مورد نياز براي دريافت كالا از ا نبار…………………………………………………………………
مشخصات مكان لازم براي نگهداري كالا و تعداد انبار هاي مورد نياز در كارخانه……………………..
مشخات كارت انبار و كاروكس……………………………………………………………………………………
چگونگي ثبت اطلاعات انبار در دفاتر مالي و دراك انبار…………………………………………………….
ترتيب تنظيم فرمهاي مختلف هنگام دريافت و خروج كالا و امضاهاي مجاز لازم مغايرت انبار گرداني
معاملات و رویدادهای مالی زیر در بهمن ماه 1381 در تعمیرگاه مرکزی زرین گل انجام شده است:
1/11- ساختمان اداری در دو طبقه به مبلغ 41000000 ريال خریداری میش.د. مبلغ 25000000 ریال از آن مربوط به زمین و بقیه ی آن مربوط به ساختمان است که وجود آن به ترتیب زیر پرداخت می گردد.
الف- یک فقره چک به مبلغ 2200000 ريال
ب- بقیه طی چهار فقره سفته شامل:
سفته شماره 172502 به سررسید 15/11/1381 به مبلغ 2800000 ريال
سفته شماره 172503 به سررسید 15/12/1381 به مبلغ 10000000 ريال
سفته شماره 172504 به سررسید 15/1/1382 به مبلغ 10000000 ريال
سفته شماره 172505 به سررسید 15/2/1382 به مبلغ 16000000 ريال
2/11- مقداری اثاثه ی اداری به مبلغ 750000 ريال به طور نسیه از فروشگاه صفایی خریداری گردید.
5/11- مبلغ 1500000 ريال لوازم یدکی که قبلا وجه آن به طور علی الحساب پرداخت شده بود تحویل گرفته شد.
7/11- مبلغ 4500000 ريال وجه فروش نقدی فروشگاه به حساب جاری تعمیرگاه نزد بانک واریز گردید.
7/11- مبلغ 7500000 ريال خدمات از سوی تعمیرگاه در هفته اول بهمن ماه به مشتریان ارائه شد که مبلغ 3500000 ريال از آن نقدا دریافت و به صندوق تعمیرگاه واریز شد و بقیه آن قبلا به طور علی الحساب دریافت شده بود که به حسابهای مربوطه منظور گردید.
9/11- مبلغ 2800000 ريال قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز از شرکت مهتاب به طور نسیه خریداری شد. شرط فروش ن/10-2/5.