چكيده تحقيق: بررسي ارتباط آموزشهاي فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الكترونيك، الكتروتكنيك) با نيازهاي بازار كار از نظر مديران صنايع (مديران ردة مياني شامل مديران فني، توليد و آموزش) كارخانه ها و مؤسسات مرتبط، در مناطق 9 و 10 شهر تهران، عنوان پژوهش حاضر مي باشد كه هدف اصلي آن تعيين ميزان ارتباط آموزشهاي فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الكترونيك و الكتروتكنيك) با دانش ها و مهارتهاي مورد نياز مديران صنايع در بازار بوده است. در اين پژوهش از آمار توصيفي همچون ميانگين، انحراف استاندارد، و درصد و همچنين از آمار استنباطي همچون آزمون T تك نمونه اي، جهت پاسخگوئي به سؤالات تحقيق استفاده شده است. همچنين جمع آوري اطلاعات از طريق پرسشنامة محقق ساخته صورت گرفته است. به طور كلي، نتايج بدست آمده حاصل از اين پژوهش به شرح زير مي باشد: - دانش فارغ التحصيلان هنرستانهاي فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الكترونيك و الكتروتكنيك) از نظر مديران صنايع در مناطق 9 و 10 شهر تهران در حد متوسط مي باشد. - مهارت فارغ التحصيلان هنرستانهاي فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الكترونيك و الكتروتكنيك) از نظر مديران صنايع در مناطق 9 و 10 شهر تهران در حد متوسط مي باشد. - مديران صنايع (مديران فني، توليد و آموزش) كارخانه ها و مؤسسات مرتبط در مناطق 9 و 10 شهر تهران، نسبت به برنامه هاي آموزشي مراكز آموزش فني و حرفه اي رسمي، شناخت كمي دارند. - مديران صنايع، ميزان قابليت مهارتهاي آموزشي فارغ التحصيلان مراكز فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الكترونيك و الكتروتكنيك) را با پيشرفتهاي فناوري كم برآورد مي كنند. - مديران صنايع (مديران فني، توليد و آموزش) كارخانه ها و مؤسسات مرتبط در مناطق 9 و 10 شهر تهران، مهارت داشتن فارغ التحصيلان هنرستانهاي فني و حرفه اي (رشته هاي الكترونيك و الكتروتكنيك) در فناوري اطلاعات و ازتباطات (ICT) را انطباق بيشتر دانش و مهارت تخصصي آنها با نيازهاي بازار كار را بيشتر از زياد برآورد كرده اند.
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: كليات تحقيق مقدمه 2 بيان مسئله 5 اهميت و ضرورت پژوهش 6 اهداف تحقيق 7 سؤالات تحقيق 8 تعاريف عملياتي واژه ها 11 فصل دوم: مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقيق مقدمه 13 مفهوم رشد و توسعة اقتصادي 14 عوامل توسعه اقتصادي 15 نقش منابع انساني در توسعة اقتصادي 15 آموزش 18 تعريف آموزش و پرورش 20 مفهوم برنامه ريزي آموزشي 23 جايگاه نيازسنجي در برنامه ريزي آموزشي 24 نيازسنجي آموزشي 27 مفهوم نياز 29 منابع نيازهاي آموزشي 30 انواع نيازسنجي 32 كار 34 عرضة نيروي كار 37 بازار كار 38 نياز بازار كار 39 مسايل موجود در ارتباط نظام آموزشي و بازار كار 44 ضرورت تحكيم پيوند نظام آموزشي و بازار كار 48 تعاريف آموزش فني و حرفه اي 49 رويكردهاي عمده در آموزش فني و حرفه اي 51 نارسائي هاومسائل آموزش فني وحرفه اي در ارتباط با بازار كار 57 آموزش فني و حرفه اي در ايران 59 سير تحول آموزش فني و حرفه اي در ايران 59
تحولات گذشته تحليل مشكلات و چشم انداز آينده آموزش فني و حرفهاي در برنامه سوم توسعه… مشكلات و تنگناها نقاط ضعف مشكلات تنگناها چالشهاي آينده بخش فني و حرفهاي سياستهاي استراتژيك بخش آموزش فني و حرفه اي سياست هاي اجراي آموزش فني و حرفه اي راهكارهاي اجرايي تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات چيست؟ 78 مشخصه هاي تكنولوژي ارتباطات 81 ويژگيهاي تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات 89 دلايل استفاده از تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات 82 تكنولوژي اطلاعات وارتباطات چه تغييري درآموزش ايجادميكند 82 روش هاي اجرايي براي بكارگيري تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات چه تغييراتي براي به كارگيري تكنولوژي اطلاعات و ارتباط (ICT ) در آموزشهاي آكادميك لازم است 83
84 پيشينة پژوهش 85 فصل سوم: روش اجراي تحقيق مقدمه 93 جامعة آماري 94 نمونة آماري 95 روش تحقيق 96 ابزار جمع آوري اطلاعات 96 اعتبار و پايائي پرسشنامه 97 روش تجزيه و تحليل داده ها 99 فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات جمع آوري شده 101 آزمون مربوط به سؤال اول تحقيق 102 آزمون مربوط به سؤال دوم تحقيق 104 آزمون مربوط به سؤال سوم تحقيق 106 آزمون مربوط به سؤال چهارم تحقيق 108 آزمون مربوط به سؤال پنجم تحقيق 110 آزمون مربوط به سؤال ششم تحقيق 111 آزمون مربوط به سؤال هفتم تحقيق 112 فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري 115 نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات مربوط به سؤال اول و دوم تحقيق 116 نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات مربوط به سؤال سوم و چهارم تحقيق 120 نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات مربوط به سؤال پنجم تحقيق 122 نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات مربوط به سؤال ششم تحقيق 123 نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات مربوط به سؤال هفتم تحقيق 124 محدوديتها و تنگناهاي پژوهش 126 پيشنهادات براي پژوهشهاي آتي 127 منابع و مأخذ 128 - پيوستها
فهرست جداول عنوان صفحه جدول 1-2: عملكرد آموزشهاي كوتاه مدت فني و حرفه اي 74-1367 63 جدول 4-1: مربوط به آزمون سؤال تحقيق اول 103 جدول 4-2: مربوط به آزمون سؤال تحقيق اول 103 جدول 4-3: مربوط به آزمون سؤال تحقيق اول 103 جدول 4-4: مربوط به آزمون سؤال تحقيق دوم 105 جدول 4-5: مربوط به آزمون سؤال تحقيق دوم 105 جدول 4-6: مربوط به آزمون سؤال تحقيق دوم 105 جدول 4-7: مربوط به آزمون سؤال تحقيق سوم 107 جدول 4-8: مربوط به آزمون سؤال تحقيق سوم 107 جدول 4-9: مربوط به آزمون سؤال تحقيق سوم 107 جدول 4-10: مربوط به آزمون سؤال تحقيق چهارم 109 جدول 4-11: مربوط به آزمون سؤال تحقيق چهارم 109 جدول 4-12: مربوط به آزمون سؤال تحقيق چهارم 109 جدول 4-13: مربوط به آزمون سؤال تحقيق پنجم 110 جدول 4-14: مربوط به آزمون سؤال تحقيق پنجم 111 جدول 4-15: مربوط به آزمون سؤال تحقيق ششم 112 جدول 4-16: مربوط به آزمون سؤال تحقيق ششم 112 جدول 4-17: مربوط به آزمون سؤال تحقيق هفتم 113 جدول 4-18: مربوط به آزمون سؤال تحقيق هفتم 114 جدول 4-19: مربوط به آزمون سؤال تحقيق هفتم 114
هنجار يابي پرسشنامه افسردگي كودكان ماريا كواس بر روي كليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمايي شهرستان تربت حيدريه در سال 84 ـ 83
جامعه آماري :
جامعه آماري در اين پژوهش كليه دانش آموزان راهنمايي شهرستان تربت حيدريه در سال 84 ـ 83 كه در مجموع حدود 10035 دانش آموز بود و از اين تعداد 5112 نفر پسر و 4923 دانش آموز دختر كه در سطح 35 مدرسه دخترانه و پسرانه توزيع شده اند.
نمونه :
گروه نمونه 500 نفر از دانش آموزان راهنمايي ميباشد كه 248 نفر از آنها دختر و 252 نفر از آنها دانش آموز پسر ميباشند كه در پايههاي اول و دوم و سوم راهنمايي تحصيل ميكنند
ابزار مورد استفاده در اين تحقيق عبارتند از :
1 ـ پرسشنامه افسردگي كودكان ماريا كواس 2 ـ پرسشنامه افسردگي بك در آزمون اول پرسشنامه
يافتهاي پژوهشي :
1 ) آيا آزمون افسردگي ماريا كواس از پايايي لازم براي اجرا در جامعه مرجع مورد نظر برخوردار ميباشد ؟
در اين پژوهش پايايي آزمون از روش دو نيمه كردن آزمون 59 / 0 بدست آمد. چون همبستگي بين دو نيمه آزمون، همبستگي بالايي است با اطمينان ميتوان از پايا بودن آزمون براي جامعه مرجع آن را اجرا و در اين جامعه به كار برد. و اين خود مبين ثبات و اعتبار آزمون در امور تشخيصي براي جامعه مرجع ميباشد.
2 ) آيا آزمون افسردگي ماريا كواس از روايي لازم براي اجرا جامعه مرجع مورد نظر برخوردار ميباشد ؟
در اين پژوهش روايي آزمون از روش روايي ملاكي 52 / 0 بدست آمد چون هبستگي بين آزمون مارياكواس و آزمون ملاك ( بك ) از همبستگي بسيار بالايي برخوردار است با اطمينان ميتوان از روايي آزمون ماريا كواس براي جامعه مرجع آنرا اجرا و مورد استفاده قرار داد و اين خود مبين مناسب و روايي آزمون در امور تشخيص براي جامعه مرجع ميباشد.
‹‹ فهرست مطالب ››
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقيق
مقدمه : 2
بيان مسئله : 4
اهميت پژوهش : 10
اهداف تحقيق : 13
اهداف كلي : 13
تعاريف نظري واژهها و مفاهيم : 14
تعاريف عملياتي واژهها و مفاهيم : 18
سؤالات تحقيق : 19
فرضيههاي تحقيق : 19
فصل دوم : پيشينه پژوهش
مقدمه : 22
سلامتي و تعريف آن : 23
عوامل تأثيرگذار بر سلامت: 24
انواع سلامتي : 25
سلامت رواني و تعريف آن : 27
عوامل موثر بر سلامت رواني : 28
اختلالات رواني و تعريف آن : 30
تاريخچه بررسي اختلالات رواني : 32
طبقه بندي اختلالات رواني : 36
اختلالات خلقي و تعريف آن : 42
تاريخچه بررسي اختلالات خلقي : 43
طبقه بندي اختلالات خلقي : 44
اختلالات افسردگي : 44
اختلالات دو قطبي : 45
اختلال افسردگي و تعريف آن : 46
نظريههاي روان شناختي در مورد افسردگي : 48
نظريه زيست شناختي : 48
نظريه روان پويايي : 50
نظريه يادگيري : 51
نظريه شناختي : 52
علايم و نشانههاي اختلال افسردگي : 54
سبب شناسي اختلال افسردگي : 56
انواع افسردگي : 57
اختلال افسردگي و سن : 59
اختلال افسرگي و جنس : 60
روشهاي تشخيص و ارزيابي افسردگي در كودكان : 61
انواع آزمونهاي ارزيابي افسردگي : 63
پرسشنامه افسردگي كودكان CDI :
2 ـ پرسشنامه افسردگي بك : 64
مقياس افسردگي اصلي براي مطالعات همه گير شناسي ( CES _ D ) :
اين تحقيق در نظر دارد به بررسي علل خشونت زنان عليه مردان طي 6 ماهه گذشته شده را با رجوع به روزنامه هاي كثير الانتشار (مورد ارزيابي قرار دهد 2 پرسش زيرمبناي كار پژوهشگر بوده است:
خشونت هاي زنان عليه مردان بررسي شده درروزنامه هاي كشور از مهر لغايت اسفيند 82 كدامند؟
چه عواملي موجب افزايش فراوان خشونت زنان عليه مردان درسالهاي اخير شده است؟
پديده خشونت زنان عليه مردان چه پيامدهاي اجتماعي براي جامعه خواهد داشت؟
در اين فصل به تعريف اصطلاح خشونت روزنامه كيهان ، اطلاعات، همشهري، و جام جم پرداختيم.
در فصل دوم به بررسي خشونتهاي خانگي وسائل مربوط به آن (چه خشونت زنان عليه مردان و برعكس) ، آزار جنسي و مسائل زنان را وادار به جبهه گيري مي كند، مسئله تحريك زنان توسط مردان به يكي از عوامل بسيار مهمي است كه باعث اعمال خشونت زنان شده است.
همچنين بي اعتنايي به ارزشهاي اخلاقي كه باعث سست شدن پايه هاي اخلاقي جامعه شده و راه را براي نفوذ ناهنجاريها باز ميكند اشاره شد.
پست انگاشتن نقش هاي زنانه مسئله اي بسيار مهم است با توجه به خطير و سخت بودن آن براي زنان و به تفاوت داشتن جامعه نيست به آن بار رواني منفي را براي زنان جامعه به ارمغان ميآورد.
در فصل سوم، روش تحقيق، طرح تحقيق، فن تحقيق، طرح تحليلي، طرح اجرايي را بيان كرديم.
با توجه به آن اين تحقيق داراي پايگاه اكتشافي است، از انجا كه علل پيدايش اين نوع خشونت درمان بيشتر نمود دارد و با توجه به مسائل فرهنگي و اجتماعي جامعه پيش بيني ميشود كه بدليل اين كه اين امر در گذشته اي نه چندان دور اتفاق افتاده است از رشد تاريخي نيزاستفاده شده است.
در رابطه با بررسي و شناخت و علل گرايي زنان به خشونت در چارچوب رشد اكتشافي و مطالعه توضيحي انتخاب شده است كه به علت يابي و علل گرايش آنان به خشونت پرداخته شده است. و در رابطه با بررسي كلي خشونتهاي زنان عليه مردان طرح تحقيق از نوع مطالعه انتقادي است. در رابطه با بررسي پديده خشونت و خشونت زنان عليه مردان از فن كتابخانه استفاده شده است. در رابطه با بررسي و تأثير نموندگي مورد مطالعه در روزنامه ها در چهارچوب رشد آينده از فن مشاهده استفاده مي گردد.
تحليل تخصصي اين تحقيق در چارچوب مجموعه داده ها بدست آمده از مطالعه كتابخانه اي ازيكسو و داده ها حاصل از بكارگيري فنون و مشاهده موارد خشونت از سوي ديگر صورت گرفته است.
تحليل تئوريك اين پژوهش با توجه به اهداف اعلام شده به واسطه تعقيب تأثير است اجتمتاعي اين پديده در چهارچوب مطالعات علم جامعه شناسي ارتباطات تحليل فونكيسوني يا كاركردي خواهد بود
طرح اجرايي اين تحيقق از ابتداي پائيز 82 شروع و در تابستان 1383 به پايان رسيد.
در فصل چهارم به ارائه و تجزيه و تحليل اطلاعات مربوطه پرداختيم كه اين فصل در نظر دارد مسئله دختران خشن كه تقريبا در جوامع امروزي با پسران خشن برابري ميكند مورد بررسي قرار دهد.
همچنين نقش رسانه هاي جمعي و اثرات آن بر افزايش يا كاهش خشونت و تبليغ آن به عنوان يك هنجار را مورد بررسي قرار دهد.
مسئله بسيار مهم نهاد خانواده كه نقش اساسي و حساس دارد را در تربيت كودكان سالم را دارد نيز در اين فصل مورد توجه قرار گرفته است.
فرهنگ سازي براساس حقوقي اسلامي انساني نه بعنوان يك شعار بلكه بعنوان يك طرح مهم و اساسي مطرح گرديده كه بايد مسئولين را بيشتر متوجه امور فرهنگي و حقوقي زنان نمايد.
با توجه به اين كه كشور ما در حال توسعه ميباشد لازم ديده شد كه همگام با پيشرفت صنعتي پيشرفتهاي فرهنگي و اجتماعي نيز مد نظر قرار گيرد تا بطور كلي از جامعه سنتي فاصله بگيريم.
نقش مدرسه بعنوان خانه دوم كودك لازم ديده شد مورد بررسي قرار گيرد.
تشنجات خانوادگي كه باعث بسياري از آسيبهاي اجتماعي است و از جمله مسئله دختران فرار را با خود به ارمغان ميآورد لحاظ شده است.
اوقات فراغت بعنوان مسئله پايان اين فصل از جوانب و بعدهاي گوناگون قضيه مورد بررسي قرار گرفته است.
در فصل پنجم با توجه به اطلاعات وتحقيقات انجام گرفته نتيجه گيريهاي انجام شده است كه مسئولين و پژوهشگران را در جريان و پيشنهاداتي به مسئولين مربوطه جهت رفع اين آسيب بسيار مهم اجتماعي كه در زمانه حاضر بيشتر نمود پيدا كرده شده است.
پژوهش حاضربا هدف مقايسه رفتار اطلاع يابي آموزشي – پژوهشي دانشجويان تحصيلات تکميلي در استفاده از منابع اينترنتي و با روش پيمايشي صورت گرفته است . نمونه پژوهشي شامل 120 نفر دانشجوي تحصيلات تکميلي است که به روش نمونه گيري تصادفي از بين دانشگاههاي جامع و فني شهر تهران انتخاب شده اند . به منظور گرد آوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته با پايايي و روايي که از نظر اساتيد محترم و صاحب نظرانIT مورد تاييد بوده استفاده و براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون t و خی دو استفاده شده است .
يافته هاي پژوهشي نشان مي دهد که اکثر دانشجويان دوره ارشد از طريق سايت کتابخانه و دوره دکتري از طريق خانه به اينترنت دسترسي دارند. ميزان استفاده دانشجويان رشته فني مهندسي از اينترنت بيشتر از گروه علوم انساني است و همچنين توانايي اين گروه نيز در مقايسه با گروه علوم انساني بيشتر است و يافته ها نشان مي دهد که توانايي استفاده از اينترنت در رشته هاي تحصيلي مختلف متفاوت است.
همچنين يافته ها تفاوت معناداري بين دوره هاي تحصيلي و توانايي استفاده از اينترنت نشان مي دهد
نتايج پژوهش حاکي از آن است که بين مدت زمان استفاده از اينترنت و رشته تحصيلي ارتباط وجود دارد.بعبارتي گروه فني مهندسي زمان بيشتري را صرف جستجوي اطلاعات از اينترنت مي کنند . همچنين اين گروه اولويت اول خود براي کسب اطلاعات از منابع اطلاعاتي را ، اينترنت و سپس کتاب معرفي کردند درحالي که در گروه علوم انساني ، اولويت اول کتاب و سپس اينترنت مي باشد.
دانشجويان هدف ازجستجوي اطلاعات از اينترنت را پژوهش سپس کسب اطلاعات آموزشي اعلام کردند هدف از کسب اطلاعات براي انجام فعاليت هاي پژوهش و آموزشي را ،مرور پيشينه و سپس روز آمد کردن اطلاعات درسي اعلام کردند.
دانشجويان گروه فني ،نحوة آشنايي خود با امکانات اينترنت را در اولويت اول آزمون و خطا و در وهله دوم از طريق همکاران و دوستان مي دانند در حالي که در گروه علوم انساني آشنايي اول از طريق دوستان و آشنايان سپس از طريق آزمون و خطا مي باشد. هر چهار گروه ترجيحا” ، منابع اينترنتي مورد نياز خود را از طريق موتور جستجوي وب شناسايي مي کنند بررسي دلايل استفاده از اينترنت نيز تفاوت معناداري را بين دو گروه نشان مي دهد و دانشجويان مشکلاتي مانند عدم تسلط به زبان خارجي و پايين بودن سرعت شبکه و هزينه بالا را از موانع موجود بيان کردند.
همچنين بررسي ها ، نشان داده که رفتار صحيح جستجو در رشته هاي مختلف ، همچنين در دوره هاي تحصيلي مختلف متفاوت است.
هر چهارگروه خواستار يادگيري جستجو و استفاده از پايگاههاي اطلاعاتي هستند و پيشنهاداتي در جهت بهبود دستيابي استفاده از اينترنت بيان کردند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه 1
بيان مساله 4
اهميت و ضرورت 6
اهداف پژوهشي 8
سوالات پژوهشي
فرضيه هاي پژوهشي 9
تعريف مفاهيم 10
تعاريف عملياتي مفاهيم 10
فصل دوم
مقدمه 12
رابطه خدمات دانشگاهي و توسعه ملي 13
تاثير دانشگاه در توسعه اقتصادي 14
تاثير دانشگاه در توسعه اجتماعي / سياسي 15
تاثير دانشگاه در توسعه فرهنگي 15
رسالت ، وظايف و خدمات دانشگاه 16
اينترنت 19
تاريخچه اينترنت 22
ابزارها و خدمات اينترنت 25
رفتار اطلاع يابي 31
خاستگاه مفهوم اطلاع يابي 33
جست و جوي اطلاعات و ساز و کارهاي بهينه سازي آن 34
انتخاب يک بانک اطلاعاتي براي انجام جست و جو 35
فرمول جست و جو 36
ترکيب فرمول جست و جو با استفاده از عملکرد هاي موجود 37
انجام جست و جو 40
مدل هاي رفتار اطلاع يابي 41
مدل رفتار اطلاع يابي اليس 43
مدل رفتار اطلاع يابي كالتو 49
مدل رفتار اطلاع يابي بلكين 51
مدل رفتار اطلاع يابي مار چينونين 52
مدل رفتار اطلاع يابي ويلسون 54
مهارت باز يابي اطلاعات 62
رفتار اطلاع يابي مورد نياز در فرآيند پژوهش 64
فصل سوم
مقدمه 87
روش پژوهش 88
جامعه پژوهشي و روش نمونه گيري 88
ابزار پژوهش 89
روش تجزيه و تحليل داده ها 90
فصل چهارم
مقدمه 92
تجزيه و تحليل داده ها 93
فصل پنجم
مقدمه 118
بحث و نتيجه گيري 119
پيشنهادها 129
پيشنهادات براي پژوهش آتي 129
محدوديت ها 130
خلاصه 130
منابع فارسي 134
منابع انگليسي 138
چکيده انگليسی 141
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 : تحقيقات اليس وهمکاران 47
جدول 2-2 : مدل آگويلار 56
جدول 2-3 : چهار حالت اصلی جستجوی اطلاعات در وب 57
جدول 3-1 : توزيع فراواني دانشجويان بر حسب رشته تحصيلي 89
جدول 4-1 : عنوان : توزيع فراواني دانشجويان بر حسب جنس 93
جدول 4-2 توزيع فراواني سني دانشجويان 94
جدول 4-3 توزيع فراواني ميزان استفاده دانشجويان از اينترنت 95
جدول 4-4 : توزيع فراواني شيوه دسترسي دانشجويان به اينترنت 97
جدول 4-5 : توزيع فراواني ميزان توانايي دانشجويان در استفاده از اينترنت 98
شماره 4-6 : جدول خي دو مربوط به استفاده از اينترنت و رشته تحصيلي دانشجويان98
جدول 4-7 : جدول خي دو مربوط به توانايي استفاده از اينترنت و دوره هاي تحصيلي100
جدول 4-8 : توزيع فراواني مدت زمان استفاده از اينترنت توسط دانشجويان 101
جدول 4-9 : خي دو مربوط به مدت زمان استفاده از اينترنت و رشته تحصيلي 102
جدول 4-10 : توزيع فراواني اولويت استفاده از ابزارها و خدمات اينترنت 103
جدول 4-11 : توزيع فراواني استفاده دانشجويان از منابع اطلاعاتي 104
جدول 4-12 : توزيع فراواني اهداف دانشجويان از جستجوي اطلاعات 105
جدول 4-13 : توزيع فراواني اهداف پژوهشي دانشجويان 106
جدول 4-14 : توزيع فراواني اهداف آموزشي دانشجويان 107
جدول 4-15 : توزيع فراواني مربوط به شناسايي منابع اينترنتي 109
جدول 4-16 : توزيع فراواني نحوه آشنايي دانشجويان با اينترنت 110
جدول 4-17 توزيع فراواني دليل استفاده از اينترنت 112
جدول 4-18 :جدول في دو مربوط به دلايل استفاده از اينترنت و رشته تحصيلي 112
جدول 4-19 : بررسي رابطه يبن رفتار هاي صحيح جستجو و رشته تحصيلي 113
جدول 4-20 بررسي رابطه بين رفتار صحيح جستجو و دوره هاي تحصيلي 114
جدول 4-21 : توزيع فراواني مربوط به فراگيري خدمات اينترنت 114
جدول 4-22 : توزيع فراواني مربوط به عوامل عدم استفاده از اينترنت 115
جدول 4-23 : توزيع فراواني ميزان رضايت دانشجويان از وضعيت موجود اينترنت 116
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
شکل 4-1 :نمودار مربوط به جنس پاسخ دهندگان 94
شکل 4-2 : نمودار سني پاسخ دهنده گان 95
شکل 4-3 : نمودار مربوط به ميزان استفاده دانشجويان 96
شکل 4-4 : نمودار مربوط به نحوه دسترسي دانشجويان 97
شکل 4-5 : نمودار مربوط به ميزان توانايي دانشجويان در استفاده از اينترنت 99
شکل 4-6 : نمودار مربوط به مدت زمان استفاده دانشجويان از اينترنت 101
شکل 4-7 : نمودار مربوط به اولويت استفاده از ابزارها و خدمات 104
شکل 4-8 : نمودار مربوط به اولويت دانشجويان در استفاده از منابع اطلاعاتي 104
شکل 4-9 : نمودار مربوط به اهداف دانشجويان در استفاده از اينترنت 106
شکل 4-10 : نمودار مربوط به اهداف پژوهشي دانشجويان 107
شکل 4-11: نمودار مربوط به اهداف آموزشي دانشجويان 109
شکل 4-12 : نمودار مربوط به شناسايي منابع اينترنتي 110
شکل 4-13: نمودار مربوط به نحوه آشنايي دانشجويان با منابع اينترنتي 111
شکل 4-14 : نمودار مربوط به دلايل استفاده از اينترنت 113
شکل 4-15 : نمودار مربوط به دلايل عدم استفاده از اينترنت 114
مقدمه محيط پيرامون ما با وجود افراد، اشياء و رويدادهاي متعدد ومتنوع بسيار پيچيده است بعلاوه كنش متقابل وتغييرات مداوم موجود در عوامل مختلف پيچيدگي فزايندهاي را بر زندگي انسان تحميل ميكند. و انسان براي مقابله با اين همه تغييرات بدنبال يافتن راهحلهاي مناسب براي سازگاري است. از آنجائيكه منابع خطر و ارضاء نياز ما نيز پيوسته در حال تغييرند. لازمة زندگي پويايي در سازگاري ارگانيسم با محيط است. و فرايندهاي يادگيري پويايي لازم براي ارگانيسم را فراهم ميكند تا بتواند با شرايط محيطي گوناگون به زندگي خود ادامه دهد. يعني علاوه براينكه محركهاي مختلف مثبت، منفي يا خنثي را بشناسد. رفتارهاي مناسب مقابل هر كدام از محركها را ياد بگيرد واين يادگيري به طرق مختلف از ابتداي زندي نوع بشر صورت گرفته است اما امروزه با تكامل زندگي بشر يادگيري عمومي و كسب دانش از طريق آموزش بخش مهمي از اطلاعات لازم براي سازگاري را در اختيار قرار ميدهد. (السون و هرگنهان ،1997) بيان مسئله وقتي دانشآموزان تحت آموزش رسمي قرار ميگيرند. پاسخهاي متفاوتي نسبت به محركهاي محيطي از جمله فرايندهاي ياددهي – يادگيري از خود بروز ميدهند. براي درك تفاوتهاي دانشآموزان در آموزش يكسان لازم است ويژگيهاي ورودي يادگيرندگان مورد مطالعه قرار بگيرد. ويژگيهاي عاطفي، فيزيولوژيكي و شناختي يادگيرندگان در نحوه واكنش آنها بر محركها تأثير دارد وشيوههاي يادگيري از جمله اين ويژگيهاست. و از موضوعاتي است كه در دهههاي اخير به خصوص توسط نظريهپردازان شناختي مورد توجه واقع شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه فصل اول مقدمه …………………………………………………………………………………………………. 3 بيان مسأله……………………………………………………………………………………………… 4 اهميت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………… 8 اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………. 10 گزارههاي تحقيق (سؤالها / فرضيهها) …………………………………………………………. 11 معرفي نوع متغيرها و تعاريف عملياتي……………………………………………………………. 11
فصل دوم مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 16 يادگيري از ديدگاه روانشناسي رفتارگرا………………………………………………………… 17 يادگيري از ديدگاه روانشناسي شناختي…………………………………………………………. 19 نظريه رشدشناختي پياژه……………………………………………………………………………. 21 نظريه يادگيري گشتالت……………………………………………………………………………. 23 نظريه يادگيري معنيدار كلامي…………………………………………………………………… 24 نظريه پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………. 27 راهبردهاي شناختي – فراشناختي…………………………………………………………………. 31 راهبردهاي تكرار در تكاليف ساده يادگيري………………………………………………….. 33 راهبرد مرور ذهني در تكاليف پيچيده يادگيري……………………………………………….. 35 راهبرد بسط دهي در تكاليف پايه…………………………………………………………………. 36 راهبرد بسط دهي در تكاليف پيچيده…………………………………………………………….. 37 راهبرد سازماندهي در تكاليف پايه……………………………………………………………….. 38 راهبرد سازماندهي در تكاليف پيچيده يادگيري……………………………………………….. 40 فراشناخت…………………………………………………………………………………………….. 41 معلمان كارآمد……………………………………………………………………………………….. 47 پرورش مهارتهاي فكري…………………………………………………………………………. 48 پرورش مهارتهاي حل مسئله…………………………………………………………………….. 49 مهارتهاي تدريس……………………………………………………………………………………. 53 دستورالعملهاي قبل از مطالعه…………………………………………………………………….. 58 دستورالعملهاي هنگام مطالعه…………………………………………………………………….. 59
دستورالعملهاي بعد از مطالعه…………………………………………………………………….. 61 دستورالعملهاي جهت گسترش حافظه………………………………………………………….. 62 دستورالعملهاي بهسازي حافظه…………………………………………………………………… 63 ادبيات پژوهش موجود در موضوع مورد مطالعه……………………………………………….. 66
فصل سوم 1-3- روش تحقيق………………………………………………………………………………….. 76 2-3- جامعة مورد مطالعه…………………………………………………………………………… 76 1-3-3- نمونه مورد مطالعه و روش نمونهگيري……………………………………………….. 76 2-3-2- ملاك انتخاب نمونه…………………………………………………………………….. 77 4-3- ابزار پژوهش………………………………………………………………………………….. 77 1-4-3- معرفي ابزار………………………………………………………………………………… 77 2-4-3- اعتبار آزمون………………………………………………………………………………. 79 5-3- روش نمرهگذاري……………………………………………………………………………. 79 6-3- روش تجزيه و تحليل آماري………………………………………………………………. 80
فصل چهارم ميزان درآمد خانواده………………………………………………………………………………… 82 ميزان تحصيلات پدر آزمودنيها…………………………………………………………………… 83 ميزان تحصيلات مادر آزمودنيها………………………………………………………………….. 84 شغل پدر………………………………………………………………………………………………. 85 شغل مادر……………………………………………………………………………………………… 86 توزيع فراواني دانشآموزان برحسب موفقيت تحصيلي……………………………………….. 86 ميانگين انحراف استاندارد راهبردهاي يادگيري در دو گروه موق و ناموفق………………. 88 بخش استنباطي………………………………………………………………………………………. 89 رابطه بين راهبردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي در رشته رياضي فيزيك با درس حسابان90 رابطه بين راهبردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي در رشته رياضي فيزيك با درس فيزيك92 رابطه بين راهبردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي در گروه علوم تجربي با نمره درس شيمي93 رابطه بين راهبردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي در گروه علوم تجربي با نمره درس زيستشناسي94 رابطه بين راهبردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي در گروه علوم انساني با درس جامعهشناسي96 نوع راهبردهاي يادگيري كه دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته رياضي بكار ميبرند چيست؟99 نوع راهبردهاي يادگيري كه دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته علوم تجربي بكار ميبرند چيست؟100 تحليل مميز……………………………………………………………………………………………. 101 نوع راهبردهاي يادگيري كه دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته علوم انساني به كار ميبرند چيست؟102 تحليل مميز……………………………………………………………………………………………. 102
فصل پنجم بحث و نتيجهگيري………………………………………………………………………………….. 105 محدويتها……………………………………………………………………………………………. 113 پيشنهادها………………………………………………………………………………………………. 114 منابع فارسي…………………………………………………………………………………………… 115 منابع انگليسي…………………………………………………………………………………………. 118
از زمانيكه انسان پا به عرصه وجود گذاشت ، تنوع در رفتار ، افكار ، احساسات و نگرشهاي او چيزي بود كه همواره جلب توجه كرده است . تنوع در ويژگي هاي شخصيتي موجب گرديده است كه هر يك از افراد بشر شخصيت منحصر به فردي داشته باشند حتي در بين دوقلوهاي همزاد كه ظاهرا شبيه به هم هستند ، اين تفاوت و افتراق در ويژگي هاي شخصيتي آنها كاملاً آشكار است از آنجا ئي كه دوران نوجواني يكي از مهمترين مراحل زندگي بشري است با اين وجود، مرحله اي پر كشمكش و گاه دشواري در زندگي است چرا چنين است؟ اولين و آشكار ترين پاسخ اين است كه نوجواني و بخصوص سالهاي اول نوجواني قبل از هر چيز ، دوران تغييرات جسماني ، رواني و شناختي و نيز تغيير در الزامات اجتماعي است اين نا عادلانه است كه درست زماني كه نوجوان با سرعت بي سابقه اي بلوغ جسماني را مي گذراند ، اجتماع از او مي خواهد در مستقل باشد ، روابطش را با همسالان و بزرگسالان تغيير دهد و سازگاري جنسي و آمادگي شغلي داشته باشد.( رشد و شخصیت کودک، مترجم، شهید یاسایی، سال 1370، صفحه531) نوجوان علاوه بر كنار آمدن با همه اين تغييرات رشدي بايد بكوشند تا هويتي براي خود كسب كنند . پاسخي براي اين سوال بيابند كه من كيستم ؟ (رشد شخصيت كودك،مترجم ، مهشيد ياسايي، سال 1370 ، صفحه 531)
انگيزه تحقيق :
از آنجايي كه مطالعات اجتماعي نشان مي دهد كه بيشترين بزهكاران آسيب ديدگان بهنجار يك جامعة نابهنجارند يعني افرادي كه از نظر رواني ، طبيعي و بهنجارند ولي بعلت شرايط جامعه نا بهنجار دست به بزهكاري مي زنند و نيز جمعيت كثيري از افراد كشورمان را نوجوان تشكيل مي دهند كه آينده سازان جامعه محسوب مي گردند.
بنابراين رسيدگي به امور و مسايل آن بايد از اولويت خاصي برخوردار باشد . با توجه به اينكه عده كثيري از نوجوانان جامعه كه در آيندة نه چندان دور بايد از نيروي آنها جهت سازندگي كشور استفاده شود تحت عنوان افراد مجرم و بزهكار در كانونهاي اصلاح و تربيت بسر می برند. بنابراين مطالب فوق محقق را بر آن داشت تا بررسي و مقايسه بين ويژگي هاي شخصيتي نوجوانان بزهكار پسر با نوجوانان عادي انجام دهد تا با شناسايي بهتر ويژگي هاي شخصيتي اين گروه بتوان خدمات راهنمايي مشاوره اي بيشتر و مطلوب تري به آنان ارائه دادواين قشر آسيب پذير را با ذكر علل و عوامل بزهكاري ياري نمود .( قائمی، علی، شناخت و هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان، سال 1364،ص 85)
مهر و محبت يكي از برترين و باارزش ترين گوهرهاي وجودي انسان بوده و مهروزي اساس شكل گيري و انسجام جوامع انساني را تشكيل مي دهد. در سايه ي مهر و محبت انسان ها روابط سالم با يك ديگر برقرار كرده و امكان پيشرفت جامعه ي خود را فراهم مي آورند. بدون شك وجود مهر و محبت در يك جامعه اطمينان و اعتماد افراد به يك ديگر را افزايش داده و با كاهش تنشها و مشكلات ناشي از آن، تمام توان انسان صرف نيكوكاري و پرداختن به همنوعان خواهد شد.
وجود مهر و محبت و مهرورزي در يك خانواده از مهمترين ويژگي هاي يك خانواده ي موفق و سالم مي باشد. برقراري روابط محبت آميز بين والدين و همچنين بين والدين و فرزندان و بين فرزندان با يكديگر مي تواند اطمياني براي پيشرفت كودكان باشد. چرا كه كودكان در سايه ي مهر و محبت مي توانند جداي از استرس ها وتنشها و نگراني ها به فعاليت پرداخته و استعداد هاي خود را شكوفه كنند. با توجه به اهم مهروزي و نقش خانواده در ابراز مهر و محبت ، اين تحقيق به بررسي اين موضوع پرداخته است.
1- اهداف
بدون شك خانواده، مهمترين و بينيادي ترين نقش را در شكل گيري افكار، عقايد، نگرش ها، رفتار، شخصيت و نحوه ي زندگي و عملكرد هر فرد دارد. اولين و مهمترين آموزشهايي كه به هر يك از افراد بشر در طول تاريخ داده شده است در درون خانواده شكل گرفته. پدر و مادر به عنوان اولين آموزگاران بشريت، منش ها و اخلاق را به كودك آموخته اند و شخصيت او را تا حد زيادي شكل داده اند. افرادي كه در كودكي از مهر و محبت خانواده برخوردار بوده اند، تحت حمايت خانواده توانسته اند به يك جهانبيني دقيق و صحيح دست يابند و مراحل پيشرفت را طي كرده، باعث ترقي جامعه ي خويش شوند.
مهر و محبت خانواده و تاثير آن بر پيشرفت فردي و اجتماعي و همچنين تاثير خانواده در گسترش مهرورزي و تمايل افراد براي ابراز محبت، موضوعي است كه در اين پژوهش مورد نظر بوده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پيشگفتار 1
1- اهداف 2
2- پيشينه ي تحقيق 4
3- روش تحقيق 6
3- ارتباط بين ساختار خانواده بر ابراز محبت و پيامدهاي رفتاري جوانان و نوجوانان 7
3-1 وضعيت اقتصادي: 8
3-2 اجتماعي سازي: 9
3-3 استرس 10
3-4 رفاه روانشناختي مادري: 11
4- مقايسه ي ميزان مهرورزي در بين خانواده هاي داراي فرزند خوانده، دو والدي تني، مادر تنها، پدر خوانده و مادر خوانده 12
4-1 بد نام سازي به عنوان يك فاكتور كليدي: 14
4-2 اجتماعي سازي توسط دو والد به صورت بهينه: 15
4-3 تحقيق طلاق و والدين ناتني: تقدم روابط تني: 16
4-4 تاثير فرايند هاي خانواده: 17
4-5 اهمت ساختار خانواده در پيش بيني رفاه رواني، مهرورزي و كيفيت روابط اعضاي خانواده: 18
پژوهش حاضر٬ با نام « بررسي رابطه منبع كنترل ( دروني- بروني) با عزت نفس » كه با هدف يافتن رابطه بين عزت نفس و منبع كنترل در پسران و دختران دانشجو وهمچنين يافتن تفاوت منبع كنترل و عزت نفس بين دانشجويان دختر و پسر , انجام شد.
منبع كنترل كه داراي دو بعد دروني و بيروني است و بنابر فرضيات راتر ,افرادي كه داراي منبع كنترل دروني هستند معتقدند كه اعمالشان نقش عمدهاي در به حد اكثر رساندن برون دادهاي بد يا خوب دارد و افراد داراي داراي منبع كنترل بيروني٬ فكر ميكنند برون دادهاي بد يا خوب ارتباطي با رفتار انها ندارد.
عزت نفس به مقدار ارزشي گفته ميشود كه فرد به خود نسبت ميدهد و فكر ميكند ديگران براي او به عنوان يك شخص قائل هستند.
جامعه آماري مورد نظر در اين پژوهش دانشجويان دختر و پسر دانشگاه اصفهان بوده و نمونه انتخاب شده نيز 60 نفر از دانشجويان كه شامل 30 دختر و 30 پسر بوده كه در كتابخانه ادبيات مشغول به درس خواندن بو دند و روش نمونه گيري نيز نمونه گيري در دسترس است.
روش آماري كه در اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفت ٬با توجه به اين كه پژوهش داراي دو متغيير بوده كه هر كدام نيز داراي دو بعد بودند روش خي دو بود.
نتايج بدست آمده از پژوهش حاضر از قرار زير است:
1-بين عزت نفس ومنبع كنترل دختران دانشجوي دانشگاه اصفهان٬ رابطه معناداري وجود ندارد.
2-بين عزت نفس ومنبع كنترل پسران دانشجوي دانشگاه اصفهان٬ رابطه معناداري وجود ندارد.
3-بين عزت نفس دختران و پسران دانشجوي دانشگاه اصفهان٬ تفاوت معناداري وجود ندارد.
4-بين منبع كنترل دختران و پسران دانشجوي دانشگاه اصفهان٬ تفاوت معناداري وجود ندارد.
فهرست مطالب
چكيده تحقيق 1
مقدمه 3
1- فصل اول 11-8
1-1- بیان مسئله 9
1-2- اهمیت پژوهش 9
1-3- هدف پژوهش 9
1-4-سوالات پژوهش 10
1-5-متغیرهاو تعاریف نظری و عملیاتی آنها 10
1-5-1- منبع کنترل 10
1-5-1-2-تعریف عملیاتی 11
1-5-2-عزت نفس 11
2- فصل دوم 63-12
پيشينه نظری 13
2-1- نظریه ی روانشناسان و جامعه شناسان در باره ی عزت نفس 13
2-1-1- نظریه جیمز 13
2-1-2- نظریه مید 14
2-1-3- نظریه کولی 15
2-1-4- نظریه روزنبرگ 17
2-1-5- نظریه سالیوان 18
2-1-6- نظریه هورنای 20
2-1-7- نظریه آدلر 21
2-1-8- نظریه راجرز 23
2-1-9- نظريه مزلو 26
2-1-10-نظریه ی آلپورت 27
2-1-11-نظریه ی دیگر روانشناسان 28
2-1-12-عزت نفس و غرور 30
2-1-13-نقش خانواده در شكل گيري عزت نفس 38
2-1-14-نقش پدر خانواده بر عزت نفس فرزندان 41
2-1-15-كمك تخصصي براي افزايش عزت نفس 42
2-2-منبع كنترل 44
2-2-1-رويكردها و نظريه هاي متفاوت درباره منبع كنترل 45
مقدمه سرتا سر زندگي بشر پر از مسائل و پيچيدگي¬هاي خاص خود است، دراين شرايط يکي از مهمترين مهارت¬هايي که قادر است بالندگي و بهداشت رواني آنان را در مواجهه با مشکلات آينده حفظ و تقويت نمايد، مهارت حل مسأله به معناي اعم و حل مسأله اجتماعي بطور اخص است، به نحوي که افراد ناتوان از حل اين مسائل ومشکلات، ممکن است با اقدام به راه حل¬هاي نامؤثر مانند استفاده از مواد مخدر براي آرامش ، استفاده از سيگار براي جلب توجه و ترک تحصيل به علت ناتواني در بر طرف کردن مشکلات تحصيلي، نه تنها مشکل را بزرگ¬تر و پيچيده¬تر ساخته بلکه حتي در معرض خطر مرگ قرارگيرند ( مانند خود کشي و اقدام به خود کشي). فرا تحليلي که به¬وسيله دنهام و الميدا در سال 1987 انجام شده است نشان مي دهد که مهارت¬هاي حل مسأله اجتماعي مي تواند اساساً از طريق مداخلات ارتقاء يابد. لاچمن در سال 1992 در پژوهش خود به اين نتيجه رسيده است، افرادي که آموزش راهبرد¬هاي مقابله با خشم را دريافت کرده بودند در مقايسه با پسران پرخاشگر، پيشرفت¬هايي را در مهارت¬هاي حل مسئله به دست آورده¬اند و کمتر به مصرف دارو و الکل دست زده¬اند. تحقيقات نشان از همبستگي مثبت بين کمبود مهارت¬هاي حل مسئله اجتماعي و اختلالات رفتاري دارد. پرخاشگري به عنوان نمود عيني هيجان خشم نمونه¬اي از اين همبستگي را نشان داده است(امين بيگي، 1377).
فهرست
عنوان ……………………………………………………………………………………….. صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه……………………………………………………………………………………………… 2
بیان مسئله………………………………………………………………………………………….. 3
اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………….. 7
اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………….. 8
فرضیهها…………………………………………………………………………………………… 8
تعاریف نظری و عملیاتی…………………………………………………………………………….. 8
فصل دوم: پایههای نظری و سوابق پژوهشی
حل مسئله اجتماعی…………………………………………………………………………………. 11
انواع مهارتهای مقابله ای…………………………………………………………………………….. 11
تفاوتهای فردی در روشهای مقابله ای…………………………………………………………………… 11
مفاهیم حل مسئله…………………………………………………………………………………….. 12
حل مسئله اجتماعی و روانشناسی بالینی……………………………………………………………….. 12
مدل نظری حل مسئله اجتماعی………………………………………………………………………… 13
مهارتهای حل مسئله اجتماعی………………………………………………………………………….. 15
عوامل تأثیر گذار در حل مسئله اجتماعی………………………………………………………………… 17
عوامل موثر موقعیتی و بافتی در حل مسئله اجتماعی……………………………………………………… 19
مقدمه سرتا سر زندگي بشر پر از مسائل و پيچيدگي¬هاي خاص خود است، دراين شرايط يکي از مهمترين مهارت¬هايي که قادر است بالندگي و بهداشت رواني آنان را در مواجهه با مشکلات آينده حفظ و تقويت نمايد، مهارت حل مسأله به معناي اعم و حل مسأله اجتماعي بطور اخص است، به نحوي که افراد ناتوان از حل اين مسائل ومشکلات، ممکن است با اقدام به راه حل¬هاي نامؤثر مانند استفاده از مواد مخدر براي آرامش ، استفاده از سيگار براي جلب توجه و ترک تحصيل به علت ناتواني در بر طرف کردن مشکلات تحصيلي، نه تنها مشکل را بزرگ¬تر و پيچيده¬تر ساخته بلکه حتي در معرض خطر مرگ قرارگيرند ( مانند خود کشي و اقدام به خود کشي). فرا تحليلي که به¬وسيله دنهام و الميدا در سال 1987 انجام شده است نشان مي دهد که مهارت¬هاي حل مسأله اجتماعي مي تواند اساساً از طريق مداخلات ارتقاء يابد. لاچمن در سال 1992 در پژوهش خود به اين نتيجه رسيده است، افرادي که آموزش راهبرد¬هاي مقابله با خشم را دريافت کرده بودند در مقايسه با پسران پرخاشگر، پيشرفت¬هايي را در مهارت¬هاي حل مسئله به دست آورده¬اند و کمتر به مصرف دارو و الکل دست زده¬اند. تحقيقات نشان از همبستگي مثبت بين کمبود مهارت¬هاي حل مسئله اجتماعي و اختلالات رفتاري دارد. پرخاشگري به عنوان نمود عيني هيجان خشم نمونه¬اي از اين همبستگي را نشان داده است(امين بيگي، 1377).
فهرست
عنوان ……………………………………………………………………………………….. صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه……………………………………………………………………………………………… 2
بیان مسئله………………………………………………………………………………………….. 3
اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………….. 7
اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………….. 8
فرضیهها…………………………………………………………………………………………… 8
تعاریف نظری و عملیاتی…………………………………………………………………………….. 8
فصل دوم: پایههای نظری و سوابق پژوهشی
حل مسئله اجتماعی…………………………………………………………………………………. 11
انواع مهارتهای مقابله ای…………………………………………………………………………….. 11
تفاوتهای فردی در روشهای مقابله ای…………………………………………………………………… 11
مفاهیم حل مسئله…………………………………………………………………………………….. 12
حل مسئله اجتماعی و روانشناسی بالینی……………………………………………………………….. 12
مدل نظری حل مسئله اجتماعی………………………………………………………………………… 13
مهارتهای حل مسئله اجتماعی………………………………………………………………………….. 15
عوامل تأثیر گذار در حل مسئله اجتماعی………………………………………………………………… 17
عوامل موثر موقعیتی و بافتی در حل مسئله اجتماعی……………………………………………………… 19