مقدمه: بررسي آمار صادرات و واردات در سال 1268 ه ش نشان ميدهد كه محصولات كشاورزي و دامي عمده ترين بخش محصولات صادراتي ايران در يك قرن پيش بوده است. در آن زمان ابريشم، برنج، پنبه، توتون و تنباكو از اقلام عمده صادراتي كشور بودهاند كه امروزه بمنظور وارد كردن اغلب آنها سالانه مبلغ قابل ملاحظه اي ارز از كشور خارج ميشود. اين آمار همچنين نشان ميدهد كه با وجود كسري موازنه تجاري در سال1268 ه ش ، درآمد حاصل از صدور كالاهاي كشاورزي به تنهايي قادر به جبران بيش از نيمي از هزينههاي مربوط به واردات كشور بوده است ولي تا سال 1320 ه ش سهم صادرات غير نفتي به تديريج تقليل مييابد چنانكه سهم صادرات غير نفتي از كل مبادلات بازرگاني خارجي به يك سوم ميرسد و تا سال 1330 ه ش اين نسبت به حدود يك چهارم تنزل پيدا ميكند. روند گسترش واردات در پي افزايش درآمدهاي ناشي از فروش نفت به نحوي شتاب ميگيرد كه توليد داخلي تحت الشعاع واردات كالا واقع شده و تجارت خارجي به اهرم فشار بر اقتصاد ملي بدل ميشود. بنابراين از حدود يكصد سال پيش رابطه تحويل نفت در مقابل دريافت كالاي ساخته شده، هسته اصلي بازرگاني خارجي كشور گرديده و وابستگي اقتصادي در نتيجه وجود اين بافت ناسالم ايجاد و تحكيم شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول. 1
طرح تحقيق. 1
1- مقدمه: 2
2- بيان مسئله: 3
3- ضرورت انجام تحقيق. 5
4- فرضيههاي تحقيق: 6
5- اهداف مورد نظر براي انجام تحقيق. 7
6- روش تحقيق: 7
1- جامعه آماري: 7
2- نمونه گيري: 8
3- محدوديتها و مشكلات انجام تحقيق. 8
4- پيشينه تحقيق. 8
5- تعريف واژههاي تخصصي مورد استفاده در تحقيق: 9
فصل دوم. 11
پيشينه تحقيق. 11
بخش اول: مباني نظري مرتبط به «فيروزه». 12
2-1-1- مختصري در مورد تاريخچه جواهرات.. 13
2-1-2- قدمت استخراج فيروزه 14
2-1-3- علم شناخت سنگهاي قيمتي و اهميت آن در جهان. 15
2-1-4- انواع فيروزه 16
2-1-5- نحوه ساخته شدن فيروزه 18
2-1-6- فضيلت فيروزه در اسلام. 18
2-1-7- معادن فيروزه 19
2-1-8- كلياتي در مورد برش و جلاي كانيها و سنگهاي جواهر رنگي. 26
2-1-9- تراش فيروزه 28
2-1-10- مشخصات بهترين نوع فيروزه تراشيده 33
2-1-11- صادرات فيروزه: 34
بخش دوم: مباني نظري مرتبط با «آميخته بازاريابي». 36
2-2-1- تعريف بازاريابي. 37
2-2-2- فلسفه مديريت بازاريابي. 37
2-2-3- عوامل مؤثر در تغيير تقاضا 41
2-2-4- عوامل مؤثر در اقدام به خريد. 42
2-2-5- فرآيند تصميم خريد. 45
2-2-6- مفهوم مدرن بازاريابي. 51
2-2-7- آميخته بازاريابي (Marketing Mix) 52
2-2-8- جايگاه يابي در بازار 63
فصل سوم. 69
روش تحقيق. 69
3-1 نوع تحقيق: به طور کلي تحقيقات علمي را به دو دسته تعرفه تقسيم مينمايند: 70
كشور ايران به دليل طيف وسيع گياهان دارويي موجود در آن و سابقه مثبت استفاده از گياهان دارويي و رويكرد بيماران به اين شيوه درمان و همچنين وجود عطارها و اطباء سنتي در سطح شهرهاي كوچك و بزرگ باعث شد تا ايجاد كارخانجات پيشرفته داروئي به عهده تعويق بيافتد و توليد داروهاي شيميايي در داخل كشور بسيار ناچيز بوده و اكثر داروهاي مورد نياز شبكه مصرف از طريق واردات تأمين گردد، تا قبل از پيروزي انقلاب بيشتر داروها از كشورهاي آمريكا و آلمان وارد كشور ميشد و معدود شركتهاي توليدكننده دارو در كشور تحت ليسانس شركتهاي معروف كشورهاي فوق به توليد دارو در داخل كشور با استفاده از فن آوري و اطلاعات آنها ميپرداختند و كمترين كار تحقيقاتي در زمينه داروسازي و طرح ژنريك داخلي دارو انجام ميپذيرفت.
پس از پيروزي انقلاب اسلاميو ايجاد تحريمهاي اقتصادي، شركتهاي دارويي جزء طرحهاي مهم دهه انقلاب محسوب و بخصوص ايجاد دو شركت بزرگ ساخت محلولهاي تزريقي در شهرهاي مشهد و تبريز در دستور كار دولت قرار گرفت.
البته در كنار شركتهاي دارويي توليدكننده محلولهاي تزريقي، شركتهاي دارويي ديگري نيز جهت توليد انواع قرص، كپسول و شربت به بهره برداري رسيد.
شركت داروسازي ثامن از سال 1364 بصورت طرح توجيهي و انتخاب زمين شروع به فعاليت و در سال 1372 توسط رئيس جمهور وقت جناب آقايهاشميرفسنجاني افتتاح گرديد.
در ابتدا و به دليل حجم كم داروهاي تزريقي در بازار، تنها نياز شركت، توليد هرچه بيشتر انواع سرم و عرضه به بازار بود، ولي به تدريج و با افزايش توليد و پايان دوره خاص ناشي از جنگ تحميلي، شركت داروسازي ثامن، توجه به نيازهاي مشتريان را سرلوحه كار خود قرار داده و با تشكيل يك تيم از متخصصان به عنوان واحد ارزيابي رضايت مندي مشتريان و خدمات پس از فروش اولين قدم در اين راستا را برداشت.
فهرست مطالب
مقدمه. 2
بيان مسأله يا موضوع تحقيق.. 3
ضرورت انجام تحقيق.. 3
هدف از مطالعه موضوع. 4
پيشينه تحقيق.. 5
فرضيات… 5
تعريف عمليات متغيرها 6
ابزار گرد آوري دادهها 7
جامعه آماري.. 7
مراحل انجام تحقيق.. 7
تعريف مفاهيم.. 7
محدوديتها- موانع و مشكلات تحقيق.. 9
بخش اول: آشنایی با صنعت داروسازی و ساخت محلولهای تزریقی 11
1- تاريخچه. 11
ادويه ي مركبه و شناخت مفردات طبي.. 12
دارو شناسي در ايران.. 14
2- تكنولوژي.. 18
3- روش اجرايي عمليات توليد (مراحل ساخت محلولهای تزریقی) 19
ساخت محلول.. 25
بخش 2: مباحثی در مورد مشتری.. 27
1- مشتری کیست؟. 27
قبل از اينكه مشتريانتان تغيير رأي بدهند رفتارتان را تغيير دهيد 27
مقدمه. 27
حقايق مسلم درباره مشتريان.. 27
يكي از مديران فورد در مورد مشتري ميگويد: 28
مشتري سود است و هرچيزديگر هزينه سربار 30
خودتان را به جاي مشتري بگذاريد. 31
چرا مشتريانمان را از دست ميدهيم.. 33
مشتري يعني كسب و كار، كسب و كار يعني مردم، مردم يعني مشتري.. 34
هنري فورد در اين خصوص ميگويد: 35
هدف سازمان شما ايجاد مشتري است… 36
اقدامات اساسي براي جلب مشتري بيشتر. 37
با مشتريان خود ارتباط دائم داشته باشيد. 39
هر يك از كاركنان شما بايد مشتريانتان را ملاقات كنند. 40
2- «روش اجرايي نحوه ارتباط با مشتري و اندازهگيري رضايت مشتري» 43
تعاريف… 44
شرح فعاليتها 44
كليات… 44
ارتباط با مشتري.. 45
نحوه اندازهگيري ميزان رضايت مشتري.. 47
3- «روش اجرايي رسيدگي به شكايت مشتريان». 49
تعاريف… 50
مسئوليت و اختيار 50
شرح فعاليتها 50
بخش سوم: بازاریابی.. 53
تعریف… 53
1- استراتژي هاي عمده تقسيم بندي بازار 54
2- ارزشيابي و انتخاب استراتژي تقسيم بندي بازار 57
3- آميخته های بازاريابي 61
«روش تحقيق». 71
مصاحبه و اخذ نظرات كتبي بوسيله پرسشنامه: 71
منابع اطلاعات… 72
اطلاعاتي راجع به رؤساي بيمارستانها و مسئولين فني داروخانهها: 73
كاشي نيلو در توليد محصولاتي چون كاشي كف، ديوار، پرسلان، لعابدار و پوليش شده، آنتي باكتريال، نانو و كاشي ضداسيد صنعتي تخصص دارد و محصولات توليدي آن مورد استفاده درتمامي فضاهاي داخلي مسكوني، بهداشتي، نماي ساختمان ها، فضاهاي اداري، محيط هاي صنعتي، محيط هاي پر تردد و ترافيكي و پروژه هاي شهري مي باشد. موضوع فعاليت شركت طبق ماده 3 اساسنامه عبارت است از احداث و خريد، نصب، راه اندازي و بهره برداري كارخانجات ساخت انواع كاشي، سراميك، وسايل بهداشتي و صنايع جانبي و وابسته به آن و به طور كلي هر نوع تأسيسات و تجهيزات و واحدهايي كه مربوط به توليدات موضوع شركت باشد. عملياتي چون استخراج و بهره برداري كليه معادن مورد نياز، بازاريابي توزيع و فروش و صادر نمودن انواع محصولات توليدي و واردات انواع ماشين آلات مرتبط با موضوع شركت، مشاركت درساير شركت ها و به طور كلي مبادرت به كليه معاملات و عمليات مالي و تجارتي كه به طور مستقيم يا غير مستقيم در توليد محصولات نقش دارد در شركت انجام مي گيرد.
ظرفيت اوليه توليد اين شركت يك ميليون متر مربع در سال با سايز 20*10 سانتي متر بود وشركت با توليد محصولات كف در اين سايز توانست نياز كشور را پاسخگو باشد. در سال 1368 فاز اول طرح توسعه شركت شروع گرديد و شركت كاشي نيلو توانست در پايان اين فاز محصولاتي در سايز هاي 40* 60/33 *33 و 40*40 توليد نمايد. فاز اول توسعه اين كارخانه در سال 1373 به بهره برداري از اين مرحله توليد به دو ميليون متر مربع در سال افزايش يافت. توليد شركت تا سال 1378 با ظرفيت چهار ميليون متر مربع ادامه داشته است.
اين شركت در سال 1380 فاز دوم توسعه خود را به بهره برداري رساند و طي آن ظرفيت توليد اين شركت به پنج ميليون متر مربع درسال افزايش يافت. در همان سال فاز دوم توسعه به اتمام رسيد و شركت موفق به توليد كاشي هاي ديوار با تكنولوژي منوپروزا گرديد.
خلاصه و نتیجه گیری:
شرکت کاشی نیلو شرکت سهامی عام است که در تاریخ 14/12/1353 به ثبت رسیده است. شرکتی است که در انواع ساخت کاشی و سرامیک متخصص بوده و سالیان سال است که فرآیند تولید آن را دنبال کرده است. این شرکت دارای امکانات بالا و پرسنل زیادی بوده و برای نگهداری موجودی ها از انبار مخصوصی استفاده می کند سیستم حسابداری شرکت به منزله قلب برای شرکت می باشد و در صورت استفاده صحیح از سیستم حسابداری صحیح و کارآمد، می توان در قسمت های خرید و فروش و سود دهی شرکت راهکارهای مهمی را ارائه داد.
پیشنهاداتی که جهت بهبود عملکرد شرکت مطرح است به شرح زیر است:
ـ بعد از نیروی انسانی و مدیریت کارآمد مهمترین امر، در زمینه فروش اعتبار شرکت، مسئله بازار و بازاریابی است. شرکت باید تا بالاترین حد ممکن با استفاده از روش های مناسب و بازاریابان مجرب و در صورت استفاده بیشتر از تجارت الکترونیک و معرفی خود به شرکت های بزرگتر و شهرهای دیگر و سایر کشورها فروش خود را به میزان بیشتری از فروش فعلی برساند.
مدیریت بازار در دست بازاریابان است بنابراین بازاریابان شرکت باید سریع تر، کارکشته تر، با تجربه تر و کارآفرین تر باشند تا وضعیت بازار روز به روز رشد پیدا کند و از نابسامانی وضعیت شدن دور بماند.
تمامي عمليات انجام گرفته و صورتهاي مالي تهيه شده در مورد كارگاه توليد نقل به صورت فرضي مي باشد كه در اين كارگاه بعد از خريداري شكر ، عمليات و مراحل توليد روي آن انجام گرفته و تبديل به نقل ميشود و توسط فروشندگان به فروش ميرسد.
روش انبارداري كارگاه توليدي ، روش اولين صادره از اولين وارده «Fifo » در نظر گرفته شده و تعداد كارگران مشغول در كارگاه نيز فرضاً 12 نفر است كه هر كدام ماهيانه مبلغ 900،000 ريال دستمزد دريافت ميدارند.
در اين پروژه سعي من بر اين بوده از زياده نويسي هاي بيجا (منظور افزايش مقدار خريد و فروش و هزينه هاي روزانه كارگاه كه منجر به انجام ثبت ها و عمليات بيشتري خواهد شد) صرف نظر نموده و به طور خلاصه و مفيد تمامي عملياتي را كه لازم يك طرح حسابداري است را انجام داده باشم. و فكر مي كنم كه هدف اصلي از اين پروژه نشان دادن مراحلي است كه الزاماً بايد انجام گيرد، نه زياده نويسي در مورد هر يك از مراحل.
فهرست
تعريف: داراييها داراييهاي جاري داراييهاي غير جاري تعريف: بدهيها بدهيهاي جاري درآمدها هزينه ها سرمايه تعريف: ترازنامه صورتحساب سود وزيان ترازنامه منتهي به 31/6/83 سند حسابداري مهر ماه دفتر روزنامه مهر ماه دفاتر كل در پايان مهر ماه صورت مغايرت بانكي در پايان مهر ماه تراز آزمايشي منتهي به 30/7/83 ارزيابي موجودي پايان دوره ماه اول سند حسابداري آبان ماه دفتر روزنامه آبان ماه دفاتر كل آبان ماه صورت مغايرت بانكي در پايان آبان ماه تراز آزمايشي منتهي به 30/8/83 ارزيابي موجودي پايان دوره به روشي ساده كارت حساب مواد آبان ماه ــــــ fifo سند حسابداري آذر ماه دفتر روزنامه آذر ماه صورت مغايرت بانكي تراز آزمايشي منتهي به 30/9/83 صورت مغايرت بانكي تراز آزمايشي منتهي به 30/9/83 اطلاعات به دست آمده جهت اصلاح حسابها تراز آزمايشي اصلاح شده ارزيابي موجودي پايان دوره آذر ماه به روش ساده كارت حساب مواد آذر ماه ــــــ fifo ثبت بستن حسابهاي موقت و بستن حسابهاي دائم در پايان آذر ماه صورتحساب سود و زيان منتهي به 30/9/83 صورتحساب سرمايه منتهي به 30/9/83 ترازنامه منتهي به 30/9/83
تمامي عمليات انجام گرفته و صورتهاي مالي تهيه شده در مورد كارخانه توليد شكلات فرمند به صورت فرضي مي باشد كه در اين كارخانه بعد از خريداري شكر ، و سابر مواد و مراحل توليد روي آن انجام گرفته و تبديل به شكلات ميشود و توسط فروشندگان به فروش ميرسد.
روش انبارداري كارخانه توليدي ، روش اولين صادره از اولين وارده «Fifo » در نظر گرفته شده است و فرض بر اين است كه تعداد كارگران مشغول در اين كارخانه 12 نفر است كه هر كدام ماهيانه مبلغ 900،000 ريال دستمزد دريافت ميدارند .
فهرست
تعريف: داراييها داراييهاي جاري داراييهاي غير جاري تعريف: بدهيها بدهيهاي جاري درآمدها هزينه ها سرمايه تعريف: ترازنامه صورتحساب سود وزيان ترازنامه منتهي به 31/6/83 سند حسابداري مهر ماه دفتر روزنامه مهر ماه دفاتر كل در پايان مهر ماه صورت مغايرت بانكي در پايان مهر ماه تراز آزمايشي منتهي به 30/7/83 ارزيابي موجودي پايان دوره ماه اول سند حسابداري آبان ماه دفتر روزنامه آبان ماه دفاتر كل آبان ماه صورت مغايرت بانكي در پايان آبان ماه تراز آزمايشي منتهي به 30/8/83 ارزيابي موجودي پايان دوره به روشي ساده كارت حساب مواد آبان ماه ــــــ fifo سند حسابداري آذر ماه دفتر روزنامه آذر ماه صورت مغايرت بانكي تراز آزمايشي منتهي به 30/9/83 صورت مغايرت بانكي تراز آزمايشي منتهي به 30/9/83 اطلاعات به دست آمده جهت اصلاح حسابها تراز آزمايشي اصلاح شده ارزيابي موجودي پايان دوره آذر ماه به روش ساده كارت حساب مواد آذر ماه ــــــ fifo ثبت بستن حسابهاي موقت و بستن حسابهاي دائم در پايان آذر ماه صورتحساب سود و زيان منتهي به 30/9/83 صورتحساب سرمايه منتهي به 30/9/83 ترازنامه منتهي به 30/9/83
بانک بنگاهي سودبر (انتفاعي) است با نقش واسطهگري مالي در بازار پول و سرمايه و ديگر خدمات مالي.
بانک ها موسساتی هستند که از محل سپرده های مردم می توانند سرمایه های لازم را در اختیار صاحبان واحدهای صنعتی، کشاورزی و بازرگانی و اشخاص قرار دهند. تکامل بانکداری به زمانی که نوشتن به وجود آمد برمی گردد و اکنون به عنوان یک موسسه مالی که به بانکداری و ارائه خدمات فاینانس می پردازد همچنان رو به تکامل است.
در حال حاضر عموماً واژه بانک به موسسه ای گفته می شود که مجوز بانکداری داشته باشد. مجوز بانکداری توسط دستگاه های نظارت مالی اعطا می شود و حق ارائه اغلب خدمات مهم بانکی از قبیل پذیرش سپرده ها و دادن وام را می دهد. موسسه های مالی دیگری هم وجود دارند که تعریف حقوقی بانک را ندارند و در اصطلاح موسسه اعتباری غیر بانکی نامیده می شوند. بانک ها زیرمجموعه ای از صنعت خدمات مالی هستند. به طور معمول سود بانک ها از طریق کارمزد انجام خدمات مالی و نیز بهره ای که از راه سپردهای مشتریان به دست می آید حاصل می شو د. در ایران بانک ها به عنوان یک موسسه ی اقتصادی از طریق عقود متفاوت اسلامی با مشتریان مشارکت کرده، سود حاصل می کنند«بانکداری اسلامی».
بانکها موسساتي هستند که از محل سپردههاي مردم ميتوانند سرمايههاي لازم را در اختيار صاحبان واحدهاي صنعتي، کشاورزي و بازرگاني و اشخاص قرار دهند. تکامل بانکداري به زماني که نوشتن به وجود آمد برمي گردد و اکنون به عنوان يک موسسه مالي که به بانکداري و ارائه خدمات فاينانس ميپردازد همچنان رو به تکامل است.
فهرست مطالب
فصل اول تاریخچه بانکداری. 1
خدمات بانکي. 3
انواع بانک… 3
تـعریف بانـک اسـلامی. 6
آشنایی با پول بانک و تاریخچه بانکداری. 11
وظایف پول. 15
تحول بانکداری در ایران. 15
تاریخچه بانک مسکن. 18
فصل دوم اهداف (اساسنامه) 22
فصل سوم وضعیت پرسنلی و مالی و بلاخص پرسنل مالی. 49
تدوين مطالبي دربارة نحوة حسابداري انواع فعاليت هاي اقتصادي از يك سو ، بر دانش پيشرفته و امروزين حسابداري متكي و از سوي ديگر ، با شرايط خاص ، عرف تجاري و قوانين حاكم بر فعاليت هاي اقتصادي در ايران منطبق باشد يكي از زمينه هاي ضروري پژوهشي است كه مي تواند كاربرد روش هاي پيچيدة حسابداري را آسان ساخته و در عين حال خدمات حسابداري در سطوح مختلف را كارآمدتر نمايد علاوه بر اين ، پژوهش هايي از اين دست ، امكانات گسترش ، رواج و فراگيري ، اصول و ضوابط حرفه اي را افزايش داده و كار حسابداري واحدهاي تجاري را در مجموع بهبود مي بخشد امروزه مؤسسات عمومي و خصوصي اجراي عملياتي نظير : راه سازي – سد سازي – احداث ساختمان – تاسيسات – كشتي سازي – هواپيما سازي و ساخت قطعات پيچيده وسايل و تجهيزات را با انعقاد پيمان به مؤسسات پيمانكاري واگذار مي كنند .
اركان اصلي عمليات پيمانكاري :
در هر نوع عمليات پيمانكاري اركان اصلي زير وجود دارد :
كارفرما : شخص حقيقي يا حقوقي است كه به عنوان يك طرف قرارداد ، عمليات اجرايي معيني را به پيمانكار ارجاع مي كند .
پيمانكار : شخصي حقيقي يا حقوقي است كه به عنوان طرف ديگر قرارداد ، عمليات اجرايي پيمان را به عهده مي گيرد .
قرارداد : رابطه حقوقي بين طرفين است كه منشا تعهد و التزام مي باشد و شامل موضوع كار ، مدت انجام كار ، مبلغ قرارداد و تعهدات كارفرما و پيمانكار است .
موضوع قراردادهاي پيمانكاري معمولا ساختن يك دارايي يا دارايي هاي است كه در مجموع طرح واحدي را تشكيل مي دهد .
فهرست مطالب
فصل اول : عمليات پيمانكاري :
- ارركان اصلي عمليات پيمانكاري
- انواع قرارداد هاي پيمانكاري
- مراحا اجراي طرح و انجام عمليات پيمانكاري
- مطالعات مقدماتي يا اوليه طرح
- ارجاع كار به پيمانكار
- انعقاد قرار داد با پيمانكار
- اجراي كار ( شروع عمليات )
- خاتمه كار
- سازمان بر اساس وظايف ( سازمان كار كروي )
فصل دوم : حساب هاي شركت پيمانكاري ايران بتون ساز
دارائي هاي جاري
- بانك و صندوق
- تخواه گردان ها
- حساب هاي دريافتني
- حساب ذخيرة مطالبات مشكوك الوصول
- اسناد دريافتني
- پيش پرداخت ها
- سپرده حسن انجام كار
درارئيهاي ثابت :
- دارائيهاي ثابت مشهود
- داراييهاي ثابت نا مشهود
بدهي هاي جاري :
- حسابهاي پرداختني
- اسناد پرداختني
- پيش دريافت ها
بدهي هاي بلند مدت
- سرمايه
- در آمدها
- هزينه ها
- حساب پيمان
- حساب كار گواهي شده
فصل سوم : روش هاي تداول حسابداري پيمانكاري
- روش كار تكميل شده
- روش درصد پيشرفت كار
- ذخيرة لازم براي زيان هاي قابل پيش بيني
- دعاوي و تغيرات ناشي از قراردادهاي پيمانكاري
- تعيين سود پيمان تكميل شده
- انتقال سود و بستن حساب پيمان تكميل شده
- محاسبة صود پيمان نا تمام
- نحوة محاسبه و پرداخت دستمزد كارگران و سرپرستان كارگاه
تدوين مطالبي دربارة نحوة حسابداري انواع فعاليت هاي اقتصادي از يك سو ، بر دانش پيشرفته و امروزين حسابداري متكي و از سوي ديگر ، با شرايط خاص ، عرف تجاري و قوانين حاكم بر فعاليت هاي اقتصادي در ايران منطبق باشد يكي از زمينه هاي ضروري پژوهشي است كه مي تواند كاربرد روش هاي پيچيدة حسابداري را آسان ساخته و در عين حال خدمات حسابداري در سطوح مختلف را كارآمدتر نمايد علاوه بر اين ، پژوهش هايي از اين دست ، امكانات گسترش ، رواج و فراگيري ، اصول و ضوابط حرفه اي را افزايش داده و كار حسابداري واحدهاي تجاري را در مجموع بهبود مي بخشد امروزه مؤسسات عمومي و خصوصي اجراي عملياتي نظير : راه سازي – سد سازي – احداث ساختمان – تاسيسات – كشتي سازي – هواپيما سازي و ساخت قطعات پيچيده وسايل و تجهيزات را با انعقاد پيمان به مؤسسات پيمانكاري واگذار مي كنند .
اركان اصلي عمليات پيمانكاري :
در هر نوع عمليات پيمانكاري اركان اصلي زير وجود دارد :
كارفرما : شخص حقيقي يا حقوقي است كه به عنوان يك طرف قرارداد ، عمليات اجرايي معيني را به پيمانكار ارجاع مي كند .
پيمانكار : شخصي حقيقي يا حقوقي است كه به عنوان طرف ديگر قرارداد ، عمليات اجرايي پيمان را به عهده مي گيرد .
قرارداد : رابطه حقوقي بين طرفين است كه منشا تعهد و التزام مي باشد و شامل موضوع كار ، مدت انجام كار ، مبلغ قرارداد و تعهدات كارفرما و پيمانكار است .
موضوع قراردادهاي پيمانكاري معمولا ساختن يك دارايي يا دارايي هاي است كه در مجموع طرح واحدي را تشكيل مي دهد .
فهرست مطالب
فصل اول : عمليات پيمانكاري :
- ارركان اصلي عمليات پيمانكاري
- انواع قرارداد هاي پيمانكاري
- مراحا اجراي طرح و انجام عمليات پيمانكاري
- مطالعات مقدماتي يا اوليه طرح
- ارجاع كار به پيمانكار
- انعقاد قرار داد با پيمانكار
- اجراي كار ( شروع عمليات )
- خاتمه كار
- سازمان بر اساس وظايف ( سازمان كار كروي )
فصل دوم : حساب هاي شركت پيمانكاري ايران بتون ساز
دارائي هاي جاري
- بانك و صندوق
- تخواه گردان ها
- حساب هاي دريافتني
- حساب ذخيرة مطالبات مشكوك الوصول
- اسناد دريافتني
- پيش پرداخت ها
- سپرده حسن انجام كار
درارئيهاي ثابت :
- دارائيهاي ثابت مشهود
- داراييهاي ثابت نا مشهود
بدهي هاي جاري :
- حسابهاي پرداختني
- اسناد پرداختني
- پيش دريافت ها
بدهي هاي بلند مدت
- سرمايه
- در آمدها
- هزينه ها
- حساب پيمان
- حساب كار گواهي شده
فصل سوم : روش هاي تداول حسابداري پيمانكاري
- روش كار تكميل شده
- روش درصد پيشرفت كار
- ذخيرة لازم براي زيان هاي قابل پيش بيني
- دعاوي و تغيرات ناشي از قراردادهاي پيمانكاري
- تعيين سود پيمان تكميل شده
- انتقال سود و بستن حساب پيمان تكميل شده
- محاسبة صود پيمان نا تمام
- نحوة محاسبه و پرداخت دستمزد كارگران و سرپرستان كارگاه
فصـل اول خصوصيات حسابداري شهـرداري ها حسـابداري شهـرداريها در مقام مقايسـه با حسـابداري بازرگاني جزئي از حسابداري دولتي ميبـاشد وكلـيه خصوصيـات قائل شده در كتـب و منابـع مخـتلف حسـابـداري دولتي در مورد حسابداري شهـرداريها نيز صـادق است ولي حسـابداري شهرداريهـا در مقايسـه با حسـابداري دولتـي داراي ويژگي خاص ميباشد . دستگاه هاي اجرائي دولتي كه اعتبار بودجه برنامه اي آنان از محـل اعتبار كل كشور تأمين و پرداخت ميگردد ايجاد كننده تعهدات و پرداخت كنندة هزينـه هاي انجـام شـده خـواهنـد بود و هزينـه هاي انجـام شده را در دفاتر خود ثبت مينمايد و درآمد دولت در دستـگاه ديگـري متمـركـز ميگـردد. در صورتيكـه در شهـرداريها حسابداري درآمـد و هزينـه در يك واحد مالـي مجتـمع و در دفـاتر منعـكس خواهـد شد و ميتـوان حسـاب هاي درآمد شهـرداري را توأم يـا غيـرمتمـركز و به طور جداگانه عمل نمـود.
1- روش حسـابداري از نقطه نظـر مباني ثبت فعاليت هاي مالي روش حسـابداري در شهرداريها روش نقدي خواهد بود« بدين معني كه درآمـد از جمع اقـلام وصـول شده تا پايان سـال مالـي و نيز هزينـه از جمع اقلام پرداخـت شده تا پايان دوره عمـل بودجه كه 15 ارديبهشـت سـال بعـد ميباشد تشكيل ميشـود» در مـورد درآمد هائيكه عملاًبرگ تشخيص و يا پيش آگهي صادر ميشود و يا دين مـودي نسبت به آنها تحقـق پيدا ميكنـد حسابهاي انتظامي تشكيل و در آنها ثبـت ميگـرددتا اقـلامي از درآمـد هاي مـذكور كه در طول سال مالي به حيطه وصول درنيامده اســت عند اللزوم در پيش بيني درآمدهاي بودجـه سال بعـد منظـور شود. در مورد هـزينـه هاي آن قسـمت كه در طول سال مالي تحقق يافته ولي پرداخت آن تا پايـان دوره عمـل بودجـه صـورت نگـرفته اسـت در حساب ديـوان شهرداري منظـور ميگردد تا از محل اعتباراتي كه در بودجـه بعنـوان پرداخـت ديوان پايـدارو به تصـويب ميرسـد و پرداخـت شـود. جمـع اقـلام درآمدهاي وصـول نشده تا پايان سـال مالـي نسـبت به هر يك از منـابع درآمـد و هـزينـه هـاي تحقــق يافته پرداخت نشده تا پايان دورة عمل بودجه بايد در گزارش وضـع مالي سـالانه كه همـراه با تفـريغ بودجه جهت رسدگي و تصويب انجمـن تسليم ميگردد درج و صورت هاي ريز اقـلام مذكور زمينه گـزارش فوق الذكـر شـود.
محققين و علماي علم مديريت ، مديريت را علم وهنر اداره كردن و سرپرستي نمودن گروهي از افراد در جهت نيل به اهدافي خاص تعريف نموده اند و يا عده اي ديگر آنرا بنابر وظايف مدير، علم وهنر برنامه ريزي ، سازماندهي ، هدايت و انگيزش ، هماهنگي و كنترل فعاليت هاي سازمان مطابق با اهداف و برنامه هاي از قبل تعيين شده دانسته اند و سايمن مديريت را تصميم گيري مي داند و آن نيز انتخاب يك بديل يا گزينه و راه حل ميان راه حل ها يا راهكارهاي متعدد است بنحوي كه اثربخشي و كارايي سازمان توأمان فراهم آيد . مديران سازمان در پي آن هستند كه با حداقل امكانات حداكثر استفاده و مطلوبيت را از آن خود و سازمان خود نمايند . يكي از ابعاد بسيارمهم سازمان بعنوان نظام فني و اجتماعي در حال حاضر ، بهترين شيوه بكارگيري از دارائيهاي موسسه است و همچنين مي دانيمكه قسمت عمده اي از دارائيهاي موسسات در موجوديهاي انبارهاي آن مؤسسات نهفته و انباشته شده است ومديريت مالي و تداركات و انبارها در صددند تا بهتري تركيب بهينه اي را كه متضمن حداكثر سود يا حداقل هزينه براي مؤسسه باشد را معين بنمايند و در اين راستا از فنون و علم مديريت صنعتي بهره اي شايان مي برند چرا كه زمان و هزينه از عناصر اصلي تصميمگيري مديريت بشمار مي آيد . جهت تصحيح سيستم هاي انبارداري وطراحي آنها و همچنين طراحي مدل هايي متناسب با مؤسسات اشراف دانش بر علوم مختلف و تكنيك هاي متنوع حاصل از رشته هاي مختلف ضروريست ولذا در اين مجموعه به صراحت مشاهده مي شود كه چگونه از تكنيك هاي نموداري يا گرافيكي ، جداول و ابزارهاي هندسي و كمي رياضي و رفتاري و تحليلي و ساير دروس جهت نيل به هدف بهبود در سيستم هاي انبارداري بهره گرفته مي شود .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………… 1
تاريخچه شركت گروه ماشين هاي اداري (ماديران) …………………………………………… 5 فصل اول : نظام مديريت انبارها (اصول انبارداري
تعريف انبار ………………………………………………………………………………………………… 11