آمار مطالب

کل مطالب : 649
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 6
باردید دیروز : 47
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 3754
بازدید سال : 11072
بازدید کلی : 66984

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان behinta و آدرس behinta.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : behzad
تاریخ : شنبه 20 دی 1393
نظرات

مقدمه و معرفي طرح
(بيان مسئله، اهميت و ضرورت اجراي طرح، اهداف پژوهش)

درمانهاي عضوي يا زيست شناختي عمده در روان پزشكي شامل، دارو درماني،ECT، نور درماني،‌ محروميت از خواب، جراحي رواني است.

با اين كه هنوز دانش سايكوفارماكوتراپي به خصوص در دهه گذشته گسترش چشمگيري داشته است ولي دارو درماني، معمولاً به تنهايي كافي نيست . درمان با صرع الكتريكي يكي از مؤثرترين و ناشناخته ترين درمانهاي روان پزشكي است . در مورد تاريخچه استفاده از اين روش بايد گفت: قسمت اعظم سابقه ECT مربوط به سال 1934 است. بيش از آن كه تشنج توسط برق انجام شود به مدت 4 سال از تشنجهاي ناشي از پنتيلن تتروازول به عنوان درمان استفاده مي‌كردند.

اوگوسولتي ولوچيوبيني، بر اساس كارهاي فون مدونا نخستين درمان با صرع الكتريكي را در آوريل 1936 در روم به كار بردند. در ابتدا به اين درمان،‌ با شوك الكتريكي،‌ اطلاق مي‌شد، اما بعد آن را تحت عنوان درمان با صرع الكتريكي شناختند، و از آن تا حال ECT عنوان يكي از سالمترين و مؤثرترين درمان بيماران روان پزشكي استفاده مي‌شود.

امروزه روش ECT و مداخلات بيهوشي آن چنان به دقت اصلاح شده است كه ديگر درماني بي خطر و مؤثر براي بيماران دچار اختلال افسردگي ماژور، حملات شيدايي، اسكيزوفرنيا، و ساير اختلالات وخيم رواني تلقي مي‌شود. ولي برخلاف درمانهاي دارويي تغييرات زيستي-عصبي القا شده بر اثر صرع درماني كه لازمه موفقيت آن هستند هنوز مشخص نشده است. خيلي از پژوهشگران اعتقاد بر آن دارند كه از ECT در درمان بيماران بسيار كم استفاده مي‌شود و دليل اصلي اين امر باور غلط در مورد ECT دانستند، كه محركشان لااقل تا حدي اطلاعات غلط و مقالاتي است كه از رسانه هاي غيرتخصصي وسيعاً به مردم منتقل مي‌شود.

از آن جا كه ECT مستلزم  استفاده از برق و توليد تشنج است. بسياري از عوام، بيماران، و خانواده هاي بيماران، ترس ناموجهي از آن دارند، چه در مطبوعات حرفه اي و چه در مطبوعات غيرتخصصي گزارشهاي غلط بسياري ديده مي‌شود، كه مدعي ايجاد صدمه دائم مغزي در نتيجه ECT شده است . با اين كه اكثر آن گزارشات را رد كردند، شبح صدمه مغزشي ناشي از ECT هنوز بر ذهنها سنگيني مي‌كند.

 

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 44
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : پنج شنبه 18 دی 1393
نظرات

چكيده

باوجود دسترسي به روشهاي مؤثري كه در زمينة جلوگيري از باروري وجود دارد ، بسياري از    حاملگي ها غير برنامه ريزي شده و ناخواسته مي باشد. براي زنانيكه در معرض يك مقاربت محافظت نشده قرار ميگيرند روشهاي پيشگيري اضطراري مؤثري وجود دارد كه بسيار كارآمد مي باشند. ولي متأسفانه بخاطر اطلاعات ناكافي افراد نسبت به موضوع استفاده لازم از اين روشها نمي شود. از آنجا كه پزشكان خانواده و عمومي به عنوان مرجعي براي كسب اطلاعات مردم در اين زمينه مي باشند. در يك مطالعه مقطعي از پزشكان عمومي مراجعه كننده به سمينارهاي بازآموزي به روش نمونه گيري آسان از طريق پرسشنامه با حجم نمونه 400 نفر در مورد آگاهي ، بينش و عملكرد نسبت به روشهاي پيشگيري اضطراري از بارداري Emergency contraception  مورد تحقيق قرار گرفت . در اين تحقيق 100% پزشكان EC را شنيده بودند در حاليكه 14% كاندوم را جزء روشهاي EC مي دانستند، 32% افراد  IUD و 83% افراد HD))OCP را جزء روشهاي EC مي دانستند. 7% پزشكان معتقد بودند روشهاي هورموني Emergency Hormonal contraception(EHC) بدون عارضه است . در حاليكه عوارضي تهوع و استفراغ 87% ،‌خونريزي و لكه بيني 63% ،‌ترومبو آمبولي 31% ، سردرد 70% توسط بقيه ذكر شدند. 14% افراد به ميزان تأثير واقعي EHC واقف بودند ،‌83% به درستي مي دانستند EHCمنع مصرفي ندارد . 40% افراد مدت اثربخشي را 72 ساعت مي دانستند . 39% پزشكان EHC را به مراجعين خود توصيه نمي كردند. 62% در صورت لزوم براي خود EC استفاده مي كردند. 41% پزشكان معتقد بودند جامعه دسترسي گسترده به روشهاي EC داشته باشد ،‌41% دسترسي را كاملاً محدود و كنترل شده مي خواستند . 71% از نظر شرعي روشهاي EC را مجاز و 7% غير مجاز         مي دانستند ،‌50% معتقد بودند فقط پزشكان بايد EC را تجويز نمايند.

در بررسي بعمل آمده آگاهي با سن ، ازدواج و سابقة‌ طبابت ارتباط معني داري داشت  (P<0/0001) . آگاهي با كاهش سن و كاهش سابقة طبابت بيشتر مي شد، همچنين آگاهي افراد مجرد بيشتر بود و

آگاهي با جنس ارتباطي نداشت.5/40 % افراد بدرستي مي توانستند به مراجعين خود يك روش مؤثر EC را پيشنهاد و طريقه مصرف آن را بيان نمايند.

عملكرد افراد با سن ،‌سابقه طبابت و جنس ارتباط معني داري داشت (P<0/001). افراد جوان با سابقة طبابت كمتر عملكرد بهتري داشتند. همچنين عملكرد خانم ها برخلاف آگاهي نسبت به آقايان بهتر بود. عملكرد با وضعيت تأهل ارتباط معني داري نداشت (P=0/97). همچنين بينش افراد با سابقة طبابت ،‌سن ، جنس و وضعيت تأهل ارتباط معني داري نداشت .

از نتايج اين تحقيق مشخص شد بسياري از پزشكان نمي توانند بخوبي و دقيق و كامل نسبت به EC به مردم اطلاعات بدهند و يا آنرا تجويز نمايند. لذا به مسئولان امر توصيه مي شود كه نسبت به آموزش پزشكان در مراكز بازآموزي در مورد EC توجه و تأكيد بيشتري شود.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                 صفحه

فصل اول: بيان مسئله و اهداف و سؤالات و فرضيات………………………………

بيان مسئله ……………………………………………………………………….. 2

اهداف طرح …………………………………………………………………………. 5

هدف كلي …………………………………………………………………………… 5

هدف جزيي…………………………………………………………………………… 5

سوالات……………………………………………………………………………….. 6

فرضيات………………………………………………………………………………. 6

فصل دوم: بررسي متون…………………………………………………………………..

لزوم آگاهي جامعه در مورد پيشگيري اضطراري از بارداري (EC) ………………………….

تاريخچه روشهاي EC …………………………………………………………………… 9

روشهايي كه مي‌توان جهت EC به كار برد. ……………………………………………….. 10

مكانيسم اثر در روشهاي…………………………………………………………………… 13

ميزان مجاز استفاده از روش………………………………………………………………. 14

عوارض استفاده از روشهاي EC …………………………………………………………. 14

موارد منع مصرف استفاده از روشهاي EC …………………………………………………

مطالعات مشابه انجام شده………………………………………………………………………16

فصل سوم : روش بررسي ……………………………………………………….

جدول فهرست و مشخصات متغيرهاي تحقيق ………………………………………………

نوع مطالعه ………………………………………………………………………….. 23

جمعيت مورد مطالعه…………………………………………………………………… 23

الف) تعريف جامعه مورد مطالعه…………………………………………………………. 23

ب) معيارهاي ورود و حذف از مطالعه…………………………………………………….. 23

ج) روش نمونه گيري ……………………………………………………………………. 23

حجم نمونه و شيوة محاسبه آن…………………………………………………………….. 23

مكان و زمان انجام مطالعه………………………………………………………………… 24

روش جمع‌آوري داده‌ها و اجراي طرح……………………………………………………… 24

روش تجزيه و تحليل داده‌ها……………………………………………………………….. 24

مشكلات و محدوديتها……………………………………………………………………… 25

فصل چهارم: نتايج…………………………………………………………………………..

نتايج……………………………………………………………………………………..  27

فصل پنجم: بحث و نتيجه‌گيري………………………………………………………………..

بحث و نتيجه گيري…………………………………………………………………………. 38

منابع ………………………………………………………………………………………. 65

فهرست جداول و نمودارها                                                                                           عنوان صفحه

جدول و نمودار شماره (1): توزيع فراواني سني افراد مورد مطالعه………………………………… 48

جدول و نمودار شماره (2): توزيع وضعيت تأهل افراد مورد مطالعه………………………………… 49

جدول و نمودار شماره (3): توزيع فراواني جنسي افراد مورد مطالعه……………………………….. 50

جدول و نمودار شماره (4): توزيع فراواني سابقة طبابت افراد مورد مطالعه…………………………… 51

جدول و نمودار شماره (5): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب سن در نمونه مورد مطالعه…………. 52

جدول و نمودار شماره (6): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب جنس در نمونه مورد مطالعه……… 53

جدول و نمودار شماره (7): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب وضعيت تأهل در نمونه مورد مطالعه…….. 54

جدول و نمودار شماره (8): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب سابقة طبابت در نمونه مورد مطالعه…….. 55

جدول و نمودار شماره (9): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC بر حسب سن در نمونه مورد مطالعه…………. 56

جدول و نمودار شماره (10): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC برحسب جنس در نمونه مورد مطالعه …. 57

جدول و نمودار شماره (11): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC برحسب وضعيت تأهل در نمونه مورد مطالعه. 58

جدول و نمودار شماره (12): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC برحسب سابقة‌ طبابت در نمونه مورد مطالعه. 59

جدول و نمودار شماره (13): توزيع فراواني تعداد پاسخ به سؤالات بينش افراد مورد مطالعه…. 60

جدول و نمودار شماره (14): توزيع بينش نسبت به EC  برحسب سن در نمونه مورد مطالعه…. 61

جدول و نمودار شماره (15): توزيع بنيش نسبت به EC برحسب وضعيت تأهل در نمونه مورد مطالعه….. 62

جدول و نمودار شماره (16): توزيع بينش نسبت به EC برحسب جنس در نمونه مورد مطالعه….. 63

جدول و نمودار شماره (17) : توزيع بينش نسبت به EC برحسب سابقه طبابت در نمونه مورد مطالعه……. 64

 

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 103
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : پنج شنبه 18 دی 1393
نظرات

مقدمه: اختلالات هايپرتانسيو بارداري يك عارضة شايع حاملگي هستند و در مجموع حدود 10-5 درصد تمامي حاملگيها را عارضه دار مي كنند. ميزان بروز اين اختلالات عميقاً تحت تأثير يك سري عوامل مانند: سن، پاريته، نژاد، سابقة بيماري زمينه‌اي و … قرار دارد و فراواني اين اختلالات در مناطق و نژادهاي مختلف تا حدودي متفاوت گزارش شده است. اين اختلالات يك علت مهم موربيديته و مورتاليته مادر و جنين محسوب مي‌شوند و همراه با خونريزي و عفونت ترياد مرگ آوري را تشكيل مي‌دهند، اين اختلالات به چند نوع تقسيم مي شوند كه شامل: هايپرتانسيون حاملگي، پره اكلامپسي، اكلامپسي، پره اكلامپسي افزوده شده بر هايپرتانسيون مزمن و هايپرتانسيون مزمن مي شود و پروگنوز و پيامدهاي مادري و جنيني در انواع اين اختلالات متفاوت است و به روش درماني متفاوت مي انجامد.

متدولوژي: اين مطالعه يك مطالعة مشاهده اي – مقطعي است و به صورت استخراج داده هاي موجود انجام شده و روش نمونه گيري به صورت سرشماري است و مجموعاً 55 بيمار مبتلا به اختلالات هايپرتانسيو بارداري كه با توجه به معيارهاي كالج زنان و مامايي آمريكا و گروه كاري آموزش فشار خون بالا داراي شرايط لازم بودند و در سال 1382 در بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص) بستري شده بودند مورد بررسي قرار گرفتند.

يافته‌ها و نتايج: فراواني اختلالات هايپرتانسيو در زنان بارداري 5/8 درصد است. فراواني انواع اختلالات هايپرتانسيو بارداري به اين صورت است: اكلامپسي 5/5 درصد، پره اكلامپسي شديد 8/21 درصد و پره اكلامپسي خفيف 9/30 درصد و هايپرتانسيون مزمن 3/7 درصد و هايپرتانسيون حاملگي 2/18 درصد و پره‌اكلامپسي افزوده ده بر هايپرتانسيون مزمن 4/16 درصد. فراواني اختلالات هايپرتانسيو بارداري كه در اين مطالعه برآورد شد در محدودة آمار جهاني قرار دارد. فراواني اين اختلالات در دو انتهاي طيف سني باروري كمتر  بوده است و اين مسأله با دانسيته هاي قبلي هماهنگي ندارد، اكثر موارد اين اختلالات بعد  از سن حاملگي 37 هفتگي آشكار شده اند و بيشتر از نصف بيماران يعني 2/58 درصد نولي پار بودند و بيماريهايي كه از عوامل خطر پره اكلامپسي هستند مثل ديابت و بيماري هاي عروقي و يا بيماري هاي كلاژن واسكولر در بيماران وجود نداشته است، 5/5 درصد بيماران سابقة هايپرتانسيون مزمن داشتند و 11 درصد بيماران مبتلا به عفونت ادراري بودند كه نسبت به حاملگي طبيعي بيشتر بوده است. پره اكلامپسي سبب شده كه ميزان زايمان سزارين افزايش قابل توجهي داشته باشد و حدوداً 2 برابر زايمان طبيعي صورت گيرد. حدود 60 درصد بيماران حين مراقبت هاي بارداري تشخيص داده شده بودند و تنها 5/25 درصد بيماران با علائم پره اكلامپسي مراجعه كردند. سابقة اختلالات هايپرتانسيو بارداري در بيشتر از نصف بيماران وجود داشته است.

فهرست
عنوان    صفحه
چكيده فارسي    1
فصل اول: كليات    4
- مقدمه پژوهش و بيان مسئله    5
- اهداف پژوهش    7
- هدف كلي    7
- اهداف جزئي    7
- سوالات پژوهش    7
- واژگان كليدي    8
- تعريف واژگان    8
- اختلال فشار خون در دوران بارداري    9
- دسته بندي و تشخيص    9
- هايپرتانسيون    10
- هايپرتانسيون حاملگي    11
- پره اكلامپسي    12
- اكلامپسي    15
- پرفشاري خون مزمن    17
- پره اكلامپسي افزوده شده بر هايپرتانسيون مزمن    19
- عوامل خطر    20
- پاتوفيزيولوژي    24
- افزايش پاسخ هاي انقباضي    25
- پروستاگلندين ها    25
- اكسيد نيتريك    26
- اندوتلين    26
- فاكتور رشد اندوتليوم عروقي    27
- ژنتيك    27
- عوامل ايمونولوژيك    28
- عوامل التهابي    28
- ديس ليپيدمي و استرس اكسيداتيو    29
- فعال شدن سلول هاي اندوتليال    30
- پاتولوژي    32
- تغييرات قلبي عروقي    33
- تغييرات هماتولوژيك    35
- حجم پلاسما    35
- انعقاد    36
- ترومبوسيتوني    36
- هموليز    37
- تغييرات اندوكرين و متابوليك    37
- تغييرات آب و الكتروليت    38
- كليه    39
- كبد    40
سندروم HELLP    41
- مغز    42
- نقش جفت در پره اكلامپسي (اختلالات
سيتوتروفوبلاستيك)    45
- خونرساني رحمي – جفتي    46
- مرگ    47
- پيش بيني    48
- فشار خون    48
- ادم    48
- پروتئينوري    48
- سوابق    49
- انفوزيون آنژيوتانسين II    49
- تست ROLL_OVER    50
- اسيد اوريك    50
- متابوليسم كلسيم    50
- پلاكتها    51
- شاخصهاي استرس اكسيداتيو    51
- عوامل ايمونولوژيك    51
- پپتيدهاي جفتي    52
- فيبرونكتين    52
- دفع ادراري كاليكرئين    52
- سرعت سنجي داپلر در شرائين رحمي    52
- پيشگيري    54
- تعديل رژيم غذايي    54
- آسپرين    55
- آنتي اكسيدانها    56
- درمان    56
- تدابير درماني    56
- روند درماني    57
- خاتمه دادن به حاملگي    59
- هايپرتانسيون پابرجا بلافاصله بعد از زايمان     61
- مايع درماني    61
- درمان دارويي    62
- اقدامات لازم در پره اكلامپسي شديد    65
- درمان در اكلامپسي    67
- پيشگيري از تشنجات    69
- آثار سمي سولفات منيزيم    70
- پيش آگهي    71
فصل دوم:    73
مروري بر مطالعات انجام شده قبلي    74
فصل سوم: روش اجراي پژوهش    79
- نوع مطالعه    80
- جمعيت مورد مطالعه    80
- روش نمونه گيري و حجم نمونه    80
- معيارهاي انتخاب نمونه    80
- روش انجام كار    81
- روش تجزيه و تحليل داده ها    81
- جدول متغيرها    82
فصل چهارم:    83
- يافته هاي پژوهش    84
- جداول و نمودارها    92
فصل پنجم:     106
- بحث و نتيجه گيري    107
- محدوديت ها و پيشنهادها    112
فصل ششم: منابع و ضمائم    113
- فرم اطلاعاتي    114
- فهرست منابع    115
- چكيده انگليسي    118

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 53
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : پنج شنبه 18 دی 1393
نظرات

مقدمه: اختلالات هايپرتانسيو بارداري يك عارضة شايع حاملگي هستند و در مجموع حدود 10-5 درصد تمامي حاملگيها را عارضه دار مي كنند. ميزان بروز اين اختلالات عميقاً تحت تأثير يك سري عوامل مانند: سن، پاريته، نژاد، سابقة بيماري زمينه‌اي و … قرار دارد و فراواني اين اختلالات در مناطق و نژادهاي مختلف تا حدودي متفاوت گزارش شده است. اين اختلالات يك علت مهم موربيديته و مورتاليته مادر و جنين محسوب مي‌شوند و همراه با خونريزي و عفونت ترياد مرگ آوري را تشكيل مي‌دهند، اين اختلالات به چند نوع تقسيم مي شوند كه شامل: هايپرتانسيون حاملگي، پره اكلامپسي، اكلامپسي، پره اكلامپسي افزوده شده بر هايپرتانسيون مزمن و هايپرتانسيون مزمن مي شود و پروگنوز و پيامدهاي مادري و جنيني در انواع اين اختلالات متفاوت است و به روش درماني متفاوت مي انجامد.

متدولوژي: اين مطالعه يك مطالعة مشاهده اي – مقطعي است و به صورت استخراج داده هاي موجود انجام شده و روش نمونه گيري به صورت سرشماري است و مجموعاً 55 بيمار مبتلا به اختلالات هايپرتانسيو بارداري كه با توجه به معيارهاي كالج زنان و مامايي آمريكا و گروه كاري آموزش فشار خون بالا داراي شرايط لازم بودند و در سال 1382 در بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص) بستري شده بودند مورد بررسي قرار گرفتند.

يافته‌ها و نتايج: فراواني اختلالات هايپرتانسيو در زنان بارداري 5/8 درصد است. فراواني انواع اختلالات هايپرتانسيو بارداري به اين صورت است: اكلامپسي 5/5 درصد، پره اكلامپسي شديد 8/21 درصد و پره اكلامپسي خفيف 9/30 درصد و هايپرتانسيون مزمن 3/7 درصد و هايپرتانسيون حاملگي 2/18 درصد و پره‌اكلامپسي افزوده ده بر هايپرتانسيون مزمن 4/16 درصد. فراواني اختلالات هايپرتانسيو بارداري كه در اين مطالعه برآورد شد در محدودة آمار جهاني قرار دارد. فراواني اين اختلالات در دو انتهاي طيف سني باروري كمتر  بوده است و اين مسأله با دانسيته هاي قبلي هماهنگي ندارد، اكثر موارد اين اختلالات بعد  از سن حاملگي 37 هفتگي آشكار شده اند و بيشتر از نصف بيماران يعني 2/58 درصد نولي پار بودند و بيماريهايي كه از عوامل خطر پره اكلامپسي هستند مثل ديابت و بيماري هاي عروقي و يا بيماري هاي كلاژن واسكولر در بيماران وجود نداشته است، 5/5 درصد بيماران سابقة هايپرتانسيون مزمن داشتند و 11 درصد بيماران مبتلا به عفونت ادراري بودند كه نسبت به حاملگي طبيعي بيشتر بوده است. پره اكلامپسي سبب شده كه ميزان زايمان سزارين افزايش قابل توجهي داشته باشد و حدوداً 2 برابر زايمان طبيعي صورت گيرد. حدود 60 درصد بيماران حين مراقبت هاي بارداري تشخيص داده شده بودند و تنها 5/25 درصد بيماران با علائم پره اكلامپسي مراجعه كردند. سابقة اختلالات هايپرتانسيو بارداري در بيشتر از نصف بيماران وجود داشته است.

فهرست
عنوان    صفحه
چكيده فارسي    1
فصل اول: كليات    4
- مقدمه پژوهش و بيان مسئله    5
- اهداف پژوهش    7
- هدف كلي    7
- اهداف جزئي    7
- سوالات پژوهش    7
- واژگان كليدي    8
- تعريف واژگان    8
- اختلال فشار خون در دوران بارداري    9
- دسته بندي و تشخيص    9
- هايپرتانسيون    10
- هايپرتانسيون حاملگي    11
- پره اكلامپسي    12
- اكلامپسي    15
- پرفشاري خون مزمن    17
- پره اكلامپسي افزوده شده بر هايپرتانسيون مزمن    19
- عوامل خطر    20
- پاتوفيزيولوژي    24
- افزايش پاسخ هاي انقباضي    25
- پروستاگلندين ها    25
- اكسيد نيتريك    26
- اندوتلين    26
- فاكتور رشد اندوتليوم عروقي    27
- ژنتيك    27
- عوامل ايمونولوژيك    28
- عوامل التهابي    28
- ديس ليپيدمي و استرس اكسيداتيو    29
- فعال شدن سلول هاي اندوتليال    30
- پاتولوژي    32
- تغييرات قلبي عروقي    33
- تغييرات هماتولوژيك    35
- حجم پلاسما    35
- انعقاد    36
- ترومبوسيتوني    36
- هموليز    37
- تغييرات اندوكرين و متابوليك    37
- تغييرات آب و الكتروليت    38
- كليه    39
- كبد    40
سندروم HELLP    41
- مغز    42
- نقش جفت در پره اكلامپسي (اختلالات
سيتوتروفوبلاستيك)    45
- خونرساني رحمي – جفتي    46
- مرگ    47
- پيش بيني    48
- فشار خون    48
- ادم    48
- پروتئينوري    48
- سوابق    49
- انفوزيون آنژيوتانسين II    49
- تست ROLL_OVER    50
- اسيد اوريك    50
- متابوليسم كلسيم    50
- پلاكتها    51
- شاخصهاي استرس اكسيداتيو    51
- عوامل ايمونولوژيك    51
- پپتيدهاي جفتي    52
- فيبرونكتين    52
- دفع ادراري كاليكرئين    52
- سرعت سنجي داپلر در شرائين رحمي    52
- پيشگيري    54
- تعديل رژيم غذايي    54
- آسپرين    55
- آنتي اكسيدانها    56
- درمان    56
- تدابير درماني    56
- روند درماني    57
- خاتمه دادن به حاملگي    59
- هايپرتانسيون پابرجا بلافاصله بعد از زايمان     61
- مايع درماني    61
- درمان دارويي    62
- اقدامات لازم در پره اكلامپسي شديد    65
- درمان در اكلامپسي    67
- پيشگيري از تشنجات    69
- آثار سمي سولفات منيزيم    70
- پيش آگهي    71
فصل دوم:    73
مروري بر مطالعات انجام شده قبلي    74
فصل سوم: روش اجراي پژوهش    79
- نوع مطالعه    80
- جمعيت مورد مطالعه    80
- روش نمونه گيري و حجم نمونه    80
- معيارهاي انتخاب نمونه    80
- روش انجام كار    81
- روش تجزيه و تحليل داده ها    81
- جدول متغيرها    82
فصل چهارم:    83
- يافته هاي پژوهش    84
- جداول و نمودارها    92
فصل پنجم:     106
- بحث و نتيجه گيري    107
- محدوديت ها و پيشنهادها    112
فصل ششم: منابع و ضمائم    113
- فرم اطلاعاتي    114
- فهرست منابع    115
- چكيده انگليسي    118

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 66
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : پنج شنبه 18 دی 1393
نظرات

زمينه پژوهش
اختلالات انعقادي   ارثي پلاسما بعلت نقص در يك پروتئين انعقادي پديد مي آيد. دو اختلال وابسته به كروموزوم X يعني فقدان عوامل VIII و IX مسئول اكثر موارد اين اختلالات مادرزادي مي باشند. اين بيماران در معرض خونريزي شديد و ناتواني مزمن بوده، نيازمند درمانهاي طبي اختصاصي هستند (هاريسون، 2001، ص 239).
هموفيلي   اختلال ارثي بصورت كاهش يا فقدان فاكتور VII (يكي از پروتئينهاي مسئول تشكيل لخته در پلاسما) مي باشد كه منجر به هموفيلي A مي شود نوع ديگر آن، هموفيلي نوع B است كه در اثر كاهش فاكتور IX بوجود مي آيد (گيلبرت  ، 2001، ص 672).
سطح فاكتور انعقادي VIII و IX در حالت نرمال بين 120-50% مي باشد. هموفيلي بر اساس سطح پلاسمايي فاكتور انعقادي به سه نوع،  هموفيلي شديد   (سطح فاكتور كمتر از 1% حد نرمال)، متوسط   (5-1%) و خفيف   (25-5%) تقسيم مي شود (چودهري  ، 2000، ص 45).
اگر چه درمان موثر بيماري هموفيلي به دهه اخير مربوط مي شود ولي هموفيلي در جهان كهن نيز شناخته شده بود. قديمي ترين دست نوشته ها در مورد چگونگي ظهور بيماري هموفيلي مربوط به متن هاي يهودي در قرن دوم ميلادي است. هموفيلي به عنوان بيماري سلطنتي  ناميده مي شود زيرا اعضاي خانواده هاي اصيل در اروپا به آن مبتلا بودند. در اجداد ملكه ويكتوريا   هيچ سابقه اي از هموفيلي نبوده است اما پس از تولد پسرش لئوپلد  در سال 1853 كه مبتلا به هموفيلي بود معلوم شد كه ملكه ويكتوريا  ناقل هموفيلي بوده و ايجاد بيماري در او در اثر جهش  ژنتيكي بوده است. ژن بيماري توسط دختران ملكه در خاندان سلطنتي روسيه، آلمان و اسپانيا نير انتقال يافت (اسدي، 1380، ص 27).
طبق برآوردهاي كلي از هر ده هزار نوزاد پسر يك نفر مبتلا به هموفيلي است.
حدود سه هزار بيمار هموفيل نوع A و حدود 750 هموفيل نوع B در كشور ما وجود دارد (شريفيان، 1378، ص 29).

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                     صفحه

زمينه پژوهش ………………………………………………………………………………………. 2

بيان مسئله پژوهش ……………………………………………………………………………….. 10

اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………….. 10

الف ) اهداف كلي …………………………………………………………………………………. 10

ب ) اهداف ويژه …………………………………………………………………………………… 10

فرضيه هاي پژوهش ……………………………………………………………………………… 11

تعريف واژه ها ……………………………………………………………………………………… 11

پيش فرضهاي پژوهش ………………………………………………………………………….. 13

محدوديت هاي پژوهش ………………………………………………………………………… 14

الف ) محدوديت هاي خارج از اختيار پژوهشگر ……………………………………….. 14

ب ) محدوديت هاي در اختيار پژوهشگر …………………………………………………. 14

اهميت پژوهش …………………………………………………………………………………….. 15

منابع فارسي …………………………………………………………………………………………. 17

منابع خارجي ……………………………………………………………………………………….. 19

چارچوب پنداشتي…………………………………………………………………………………. 21

مروري بر مطالعات………………………………………………………………………………… 49

منابع فارسي………………………………………………………………………………………….. 58

منابع خارجي………………………………………………………………………………………… 60

روش پژوهش ………………………………………………………………………………………. 63

نوع پژوهش………………………………………………………………………………………….. 63

جامعه پژوهش………………………………………………………………………………………. 64

نمونه پژوهش……………………………………………………………………………………….. 64

روش نمونه گيري ………………………………………………………………………………… 65

مشخصات واحدهاي مورد پژوهش…………………………………………………………… 66

محيط پژوهش………………………………………………………………………………………. 66

روش گردآوري داده ها…………………………………………………………………………… 67

ابزار گردآوري داده ها ……………………………………………………………………………. 67

اعتبار علمي ابزار …………………………………………………………………………………… 68

اعتماد علمي ابزار…………………………………………………………………………………… 68

نحوه استفاده از ابزار……………………………………………………………………………….. 69

نوع و مشخصات داده ها ………………………………………………………………………… 70

نحوه تجزيه و تحليل داده ها …………………………………………………………………… 70

ملاحظات اخلاقي………………………………………………………………………………….. 72

منابع فارسي…………………………………………………………………………………………….. 73

منابع خارجي………………………………………………………………………………………… 74

نتايج پژوهش………………………………………………………………………………………… 159

بحث و بررسي يافته ها…………………………………………………………………………… 159

نتيجه گيري نهايي………………………………………………………………………………….. 183

كاربرد يافته هاي پژوهش………………………………………………………………………… 186

پيشنهادات براي پژوهش هاي بعدي…………………………………………………………. 188

منابع فارسي………………………………………………………………………………………….. 190

منابع خارجي………………………………………………………………………………………… 191

 

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 55
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : پنج شنبه 18 دی 1393
نظرات

مقدمه
متخصص ژنتيك:
متخصص ژنتيك پزشكي فردي است كه در مكانيزم هاي وراثتي، تشخيص و درمان اختلالات ژنتيكي تخصص دارد. ژنتيك پزشكي، مثل ديگر تخصص هاي پزشكي، نظير جراحي يا مامايي و زنان، پس از دانشكده پزشكي، يك دوره آموزشي خاص هم دارد. بسياري از متخصصان ژنتيك پزشكي، در يكي از رشته هاي پزشكي مانند اطفال، داخلي يا مامايي و پزشكي زنان تخصص دارند و فوق تخصص آنان ژنتيك پزشكي است. هيئت ژنتيك پزشكي آمريكا (ABMG)  با برگزاري امتحان در چند زمينه، يعني ژنتيك باليني، ژنتيك ياخته اي باليني، ژنتيك زيست شناسي باليني، ژنتيك مولكولي، به پزشكان و متخصصان داراي درجة دكتراي غيرپزشكي (p.h.D)، گواهي نامه اعطا مي كند. ژنتيك باليني به تشخيص و درمان بيماران، ژنتيك ياخته اي (سيتوژنيك ) به تشخيص آزمايشگاهي نابهنجاري هاي كروموزومي و ژنتيك زيست شيميايي به تشخيص آزمايشگاهي و درمان اختلالات آنزيمي و اختلالات شيميايي ناشي از آنها مي پردازد. مشاورة ژنتيك هم،‌در گذشته مورد تأييد ABMG قرار مي گرفت و هم اكنون،‌هيئت جديد اعطاي گواهي نامه،‌به نام هيئت مشاورة ژنتيك آمريكا (ABGC)  وظيفة اعطاي گواهي نامه را به مشاوران ژنتيك بر عهده گرفته است. بيشترين متخصصان ژنتيك پزشكي و مشاوران ژنتيك، با مراكز بزرگ پزشكي يا آزمايشگاه هاي مرجع براي آزمايشهاي ژنتيكي همكاري دارند.

                                               فهرست مطالب

عنوان                                                                                             صفحه

تاريخچه………………………………………………………………………………………………..

مقدمه……………………………………………………………………………………………………

متخصص ژنتيك…………………………………………………………………………………….

تشخيص پيش از موقع و پيشگيري…………………………………………………………..

درمان……………………………………………………………………………………………………

چند نمونه از درمان هاي ثمربخش……………………………………………………………

پروژه ژنوم انساني………………………………………………………………………………….

اساس ژنتيك…………………………………………………………………………………………

ژنتيك و ژنوميك……………………………………………………………………………………

اصول ژنتيك………………………………………………………………………………………….

اسلوب وراثت و نفوذپذيري……………………………………………………………………..

بيماري هاي كروموزومال…………………………………………………………………………

بيماري در سطح ميتوكندريايي………………………………………………………………….

ژنتيك و تغذيه درماني…………………………………………………………………………….

تأثير ارتباط متقابل ژن و مواد مغذی بر روي فرآيندهاي متابوليكي…………………

تاثيرات و ارتباط متقابل بين ژن و مواد مغذي بر روي ظهور ژن…………………….

عنوان                                                                                             صفحه

پيچيدگي موجود در ارتباط ژنتيك و تغذيه…………………………………………………

ژنتيك به عنوان يك تخصص پزشكي………………………………………………………..

نظام ژنتيك انساني و پزشكي…………………………………………………………………..

طبقه بندي اختلالات ژنتيكي……………………………………………………………………

نقايص تك ژني……………………………………………………………………………………..

اختلالات كروموزومي……………………………………………………………………………..

توارث چند عاملي…………………………………………………………………………………..

فصل 1: اساس كروموزومي وراثت…………………………………………………………

اساس كروموزومي وراثت………………………………………………………………………..

كروموزوم هاي انساني…………………………………………………………………………….

چرخه حياتي يك سلول سوماتيك…………………………………………………………….

ميتوزيس……………………………………………………………………………………………….

ميوزيس………………………………………………………………………………………………..

گامت سازي و باروري انسان……………………………………………………………………

تخمك سازي…………………………………………………………………………………………

باروري………………………………………………………………………………………………….

رابطه طبي ميوزوميتوز……………………………………………………………………………..

عنوان                                                                                             صفحه

فصل 2: ژنوم انسان…………………………………………………………………………………

ساختمان DNA……………………………………………………………………………………..

ساختمان و تشكيلات ژن…………………………………………………………………………

اشكال ساختماني يك ژن انساني معمولي…………………………………………………..

خانواده هاي ژن……………………………………………………………………………………..

پايه هاي تظاهر ژني………………………………………………………………………………..

رونويسي……………………………………………………………………………………………….

ترجمه و رمز ژنتيكي………………………………………………………………………………

روند پس از ترجمه…………………………………………………………………………………

ساختمان كروموزوم هاي انسان…………………………………………………………………

كروموزوم ميتوكندريايي…………………………………………………………………………..

فصل 3: الگوهاي توارثي تك ژني…………………………………………………………

ترمينولوژي يا لغت شناسي………………………………………………………………………

اختلالات ژنتيكي با توارث كلاسيك مندلي………………………………………………..

سن شروع و ساير فاكتورهاي موثر بر الگوهاي شجره اي……………………………..

ساير فاكتورهاي موثر بر الگوهاي شجره اي………………………………………………..

هتروژنيتي ژنتيكي………………………………………………………………………………….

هتروژنيتي لوكوسي…………………………………………………………………………………

هتروژنيتي آللي………………………………………………………………………………………

توارث اتوزومال مغلوب…………………………………………………………………………..

فركانس بروز ژن و فركانس حامل…………………………………………………………….

هم خوني و ازدواج…………………………………………………………………………………

هم خوني………………………………………………………………………………………………

اختلالات مغلوب نادر موارد جدا شده ژنتيكي…………………………………………….

اختلالات تحت تأثير جنسيت…………………………………………………………………..

آناليز جداسازي………………………………………………………………………………………

الگوهاي توارثي اتوزومال غالب…………………………………………………………………

مشخصات توارث اتوزومي غالب………………………………………………………………

هموزيگوت هاي صفات اتوزومال غالب…………………………………………………….

فنوتيپ هاي محدود به جنس در بيماري اتوزومي……………………………………….

توارث وابسته به X…………………………………………………………………………………

توارث وابسته به X مغلوب………………………………………………………………………

مشخصات توارث وابسته به X مغلوب……………………………………………………….

موزائيسم……………………………………………………………………………………………….

موزائيسم سوماتيك (غيرجنسي)……………………………………………………………….

توارث مادري موتاسيون هاي ميتوكندريايي…………………………………………………

فصل 4: اساس ژنتيك سلولي باليني………………………………………………………..

معرفي سيتوژنتيك………………………………………………………………………………….

شناسايي كروموزوم…………………………………………………………………………………

اختلالات كروموزومي……………………………………………………………………………..

اختلال در تعداد كروموزوم‌ها……………………………………………………………………

تري پلوئيد و تتراپلوئيد……………………………………………………………………………

آناپلوئيد………………………………………………………………………………………………..

فصل 5: بيماري هاي ژنتيكي………………………………………………………………….

بيماري آلزايمر……………………………………………………………………………………….

ژنتيك و سرطان……………………………………………………………………………………..

زيست شناسي سرطان……………………………………………………………………………..

اساس ژنتيكي سرطان……………………………………………………………………………..

سرطان در خانواده…………………………………………………………………………………..

سرطان و محيط………………………………………………………………………………………

تراتوژن ها……………………………………………………………………………………………..

سرطان ارثي پستان و تخمدان……………………………………………………………………

كانسر فيزيولوژي ارثي كلون…………………………………………………………………….

بيماري سيستيك فيبروزيس……………………………………………………………………..

بيماري هيپركلسترولمي خانوادگي…………………………………………………………….

ديابت شيرين وابسته به انسولين………………………………………………………………..

ديابت شيرين غيروابسته به انسولين……………………………………………………………

سندرم مارفان…………………………………………………………………………………………

سندرم ترنر……………………………………………………………………………………………

ساختمان و عملكرد هموگلوبين………………………………………………………………..

هموگلوبين هاي انسان و ژنهاي آنها………………………………………………………….

ناهنجاري هاي هموگلوبين در انسان………………………………………………………….

هموگلوبين لپور……………………………………………………………………………………..

انواع ديگر هموگلوبين……………………………………………………………………………..

كم خوني كولي………………………………………………………………………………………

كم خوني سلول داسي شكل……………………………………………………………………..

گالاكتوزميا…………………………………………………………………………………………….

هيبرفنيل آلانينمي……………………………………………………………………………………

ديگر ناهنجاري هاي ژنتيكي و نقص هاي زمان تولد…………………………………..

هموسيستئين يوريا………………………………………………………………………………….

سندرم داون……………………………………………………………………………………………

افتادگي دريچه ميترال………………………………………………………………………………

بيماري ويلسون………………………………………………………………………………………

صلبيه آبي………………………………………………………………………………………………

سولفوسيتسين يوريا………………………………………………………………………………..

شكاف سقف دهان………………………………………………………………………………….

اسپينا بيفيدا……………………………………………………………………………………………

فلج مغزي……………………………………………………………………………………………..

اطلاعات كلي در مورد ژنها، تغذيه و بيماري ها…………………………………………..

طرح ژنوم محيطي………………………………………………………………………………….

نقش تغذيه از ديدگاه ژنتيك…………………………………………………………………….

كمبود ويتامين ممكن است عامل ايجاد جهش ژن شود…………………………………

ژنتيك و برنامه هاي رژيمي……………………………………………………………………..

چگونه بيماري هاي ژنتيكي بر روي نيازهاي تغذيه اي تأثير مي گذارند…………

تفاوت بين بي‌نظمي‌هاي محض ژنتيكي و بي‌نظمي‌هاي چند علتي…………………

تغيير ژنتيك و تغذيه در رابطه با بيماري هاي قلبي و عروقي…………………………

چگونگي تأثير رژيم غذايي بر روي فرآيندهاي فيزيولوژيكي بدن…………………..

وزن بدن و ژنتيك…………………………………………………………………………………..

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 76
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : چهار شنبه 17 دی 1393
نظرات

چكيده:

در پژوهش حاضر، تأثير تابش اشعه ليزر كم توان بر وزوز بيماران داراي سابقه ضربه صوتي حاد و يا مزمن را بررسي نموديم. و نيز شاخصه‌هاي آزمونهاي الكتروكوكلئوگرافي و آزمون گسيلهاي صوتي ناشي از اعوجاج را نيز قبل و بعد از تابش اشعه ليزر، ثبت و بررسي نموديم. بيماران حدود 12 جلسه تحت درمان با ليزر كم توان m.w 200 به مدت حدود 42 دقيقه  قرار مي‌گرفتند و اين روند درمان 2 مرتبه در هفته و به مدت 12 جلسه صورت گرفت. طول موج ليزر مورد استفاده n.m 830 بود. ارزيابيهاي اديومتري تون خالص و اديومتري ايميتانس و ارزيابي وزوز شامل تطابق بلندي و تعيين زير و بمي وزوز، ميزان بلندي ذهني وزوز بر حسب معيار قياسي- ديداري و ميزان آزاردهندگي ذهني وزوز بر حسب معيار قياسي- ديداري و آزمون الكتروكوكلئوگرافي و گسيلهاي صوتي ناشي از اعوجاج نيز قبل  و بعد از دوره ليزر درماني ثبت و بررسي گرديد. تطابق بلندي وزوز با  تغييرات آماري معناداري را در قبل و بعد از تابش اشعه ليزر كم توان نشان داد. ميزان بلندي ذهني و آزار دهندگي ذهني نيز كاهش يافت و لي بدليل محدود بودن تعداد نمونه‌گيري اين اختلاف معنادار نبود.

مقدمه:

وزوز درك صدا يا نويز بدون حضور يك منبع خارجي واقعي مي‌باشد كه اين عارضه همراه با انواع گوناگون كم شنوايي مي‌باشد وزوز اغلب با كم شنوايي ناشي از نويز همراه مي‌باشد. مطالعات اپيدميولويك نشان داده‌اند كه حدود 17% از جمعيت وزوز دارند در حاليكه تنها فقط 5/0 الي 6/1 % به طور شديدي تحت تأثير قرار مي‌گيرند. در ميان افراد با آسيب شنوايي حدود 67% از وزوز رنج مي‌برند (Zenker.F 2004)

در اين پژوهش، تأثير اشعه ليزر كم توان را بر وزوز و شاخصه‌هاي آزمون الكتروكوكلئوگرافي و آزمون گسيلهاي صوتي ناشي از اعوجاج را بررسي نموديم. اشعه ليزر كم توان، يك روش غير تهاجمي بدون عوارض جانبي مي‌باشد كه به جهت پايين بودن توان خروجي ليزر و نيز طول موج منحصر به فرد آن، ميزان جذب آن از طريق پوست كاهش يافته و عمق نفوذ پرتو در بافت افزايش مي‌يابد. اشعه ليزر كم توان باعث فعاليت ATP سازي در سلولها مي‌گردد.

 

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 63
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : چهار شنبه 17 دی 1393
نظرات

چكيده:

عفونتهاي ادراري يكي از شايعترين عفونتهاي دوران كودكي مي‌باشد شايعترين عارضه طولاني مدت پيلونفريت حاد ايجاد اسكار كليوي است (بخصوص در نوزادان كودكان) كه ممكن است عملكرد كليوي را مختل كرده و منجر به عوارضي چون هايپرتانسيون، نارسايي كليه و كاهش رشد بدن شود بنابراين تشخيص اسكار از اهميت زيادي برخوردار است براي تشخيص اسكار از روشهاي مختلف تصويربرداري از جمله اسكن DMSA IVP و سونوگرافي استفاده مي‌شود. دقيقترين و حساسترين روش اسكن DMSA مي‌باشد ولي از آنجا كه سونوگرافي بدون ضرر، در دسترس و ارزان قيمت است مي‌تواند بعنوان روشي جايگزين بكار رود. در اين پايان نامه كه بطريق كارآزمايي باليني انجام شده است مقايسه‌اي بين روش سونوگرافي كليه و اسكن DMSA در تشخيص اسكار كليوي در كودكان انجام گرديده است. 31 بيمار در فاصله زماني 6 ماه مورد بررسي قرار گرفتند و در تمام بيماران حداقل 3 ماه پس از UTI بررسي صورت گرفت و فاصله انجام اسكن DMSA و سونوگرافي حداكثر دو روز بوده است. كلاً 62 كليه مورد مطالعه قرار گرفت و تمام سونوگرافيها بدون اطلاع از نتيجه اسكن DMSA و توسط يك راديولوژيست و با دو نوع پروب فركانس 3.5 MHz و 5-7.5MHz و با دستگاه سونوگرافي  انجام گرفت.

                                                       فهرست مطالب

عنوان                                                                                        صفحه

فصل اول

كليات …………………………………………………………………………………………………

پيشگفتار …………………………………………………………………………………………….

اسكار كليه …………………………………………………………………………………………..

ارزيابي اسكار كليه ………………………………………………………………………………..

درجه‌بندي اسكار كليه …………………………………………………………………………..

روشهاي ارزيابي اسكار كليه …………………………………………………………………..

IVP …………………………………………………………………………………………………..

اسكن DMSA ……………………………………………………………………………………

سونوگرافي ………………………………………………………………………………………….

فصل دوم

اهداف و فرضيات …………………………………………………………………………………

فصل سوم

روش مطالعه ……………………………………………………………………………………….

فصل چهارم

نتايج …………………………………………………………………………………………………..

سن …………………………………………………………………………………………………….

جنس …………………………………………………………………………………………………

بررسي گزارش‌هاي سونوگرافي در مقايسه با گزارش‌هاي اسكن DMSA ……

فصل پنجم

بحث ………………………………………………………………………………………………….

نتيجه و پيشنهاد ……………………………………………………………………………………

منابع …………………………………………………………………………………………………..

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 63
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : چهار شنبه 17 دی 1393
نظرات

مقدمه :

بديهي است ، بازيگري انساني ترين هنرهاست . از آن جهت كه همدم روح ، كالبد ، پديده ها و جهان پيرامون آدمي‌است ، به مكاشفه اي مي‌ماند كه جز با از ميان بردن موانع بازدارنده و آزار دهنده موجود در كار انسان نمايشگر ، امكان بروز نخواهد يافت .

بازيگري فن مقابله آدمي‌با خود است و يافتن يا ايجاد بهانه اي براي تسلط نقش بر بازيگر .
چگونه ايفاي نقش كنم ؟

اين پرسشي است كه هر بازيگر از خود در ابتداي كارش بر روي متن نمايشنامه و كاراكتري كه قرار است بازي كند ، مي‌پرسد و با استفاده از دانش علمي‌و تجربي خود سعي مي‌كند كه به آن پاسخ دهد . در واقع او براي شخصيت پردازي درست نياز به دانش و تجربه تئائري دارد و در اين ميان تئوريهاي موجود تئائر نقش ويژه‌اي را ايفا مي‌كند . احتمالاً تئوري  از زمانيكه علم رو به پيشرفت گذاشته است اهميت بيشتري پيدا كرده است و در واقع هر تئوري چكيده تجربيات و آموخته هاي يك يا چند نسل از پيشينيان است ، پس بايستي با تأمل و احترامي‌خاص با آنها برخورد كنيم . نكته ديگر اينكه ما بواسطه همين تئوريهاست كه مي‌توانيم به تجربيات جديد دست پيدا كنيم و همين تئوريها هستند كه اندوخته علمي‌ما را تشكيل مي‌دهند و گاهي اوقات نيز با توجه به شرايط بايستي حذف و تعديل شوند .

فهرست مطالب
عنوان                                                                                           شماره صفحه

مقدمه ……………………………………………………………………… 1

فصل اول :

1 –1 شناخت نويسنده …………………………………………………………………….. 5

1-2 بسترهاي نمايشنامه …………………………………………………………………… 9

1-3 تحليل كلي نمايشنامه ………………………………………………………………… 12

1-4 فضا و عناصر دراماتيك نمايشنامه ……………………………………………….. 20

1-5 روابط و چگونگي ارتباط اشخاص نمايشنامه…………………………………. 26

فصل دوم :

2-1 تشريح نقش انتخابي بر اساس تيپ يا شخصيت…………………………….. 32

2-2 تشريح كلي و عام شخص…………………………………………………………… 36

2-3 تشريح وضعيت جانبي نقش……………………………………………………….. 39

2-4 تشريح وضعيت روحي / رواني نقش و پيچيدگي هاي آن ……………… 42

2-5 تشريح شرايط و موقعيتهاي محيطي و غير محيطي شخص بازي …….. 45

فصل سوم :

الف : رفتار بيروني ………………………………………………………………………….. 51

ب : رفتار دروني……………………………………………………………………………… 52

ج : ريتم نمايش ………………………………………………………………………………. 53

فصل چهارم :

4-1 تشريح نظر و تحليل كارگردان در بارة نقش …………………………………. 56

4-2 تشريح شيوه و مكتب انتخابي كارگردان در هدايت جمعي گروه و نوع

بازي بازيگران …………………………………………………………………………………. 63

4-3  نكته هاي مورد توافق و اختلاف بازيگر و كارگردان درباره نقش …….. 69

4-4 تشريح و گزارش جلسات تمرين…………………………………………………. 72

فصل پنجم :

5-1 نتيجه گيري …………………………………………………………………………….. 76

5-2 منابع و ماخذ…………………………………………………………………………….. 78

 

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 54
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : behzad
تاریخ : چهار شنبه 17 دی 1393
نظرات

مقدمه
من ري (Man Ray) کیست
من ري كيست؟ پاسخ به اين پرسش آنقدرها هم ساده نيست. همگي ما اين تجربه را داشته ايم كه در زندگي روزمره خود وقت و انرژي زيادي را صرف شناخت انسانهاي اطرافمان كرده ايم و چه بسا در بسياري موارد ناكام مانده ايم، حال اينكه اين انسانها با ما همراه بوده اند و ارتباط مستقيمي بين ما و ايشان وجود داشته، ارتباطي زنده كه تا حدي تحت كنترل ما بوده ولي بازهم موفق نشده ايم تا شخصيت اطرافيانمان را آنطور كه بايد و شايد بشناسيم.
حال چگونه ممكن است كه چنين خوش خيال باشيم و بپنداريم كه با بررسي چند تابلو و ديدن آثاري چند از يك هنرمند مي توانيم به شناخت وي نائل آييم!
البته اين يك نوع رهيافت در دنياي هنر است؛ مي توانيم اصلاً به هنرمند توجه چنداني نكنيم و آثار وي را همچون موجوداتي مستقل و جاودان در نظر بگيريم وسعي كنيم با آنها همان ارتباطي را برقرار كنيم كه مثلاً با دوستمان برقرار مي كنيم!
ولي آيا واقعاً همينطور است؟ آيا يك اثر هنري به جز آنچه به چشم مي آيد (در مورد هنرهاي ديداري ) و يا شنيده مي شود (در مورد هنرهاي شنيداري ) هيچ چيز ديگري را نشان نمي دهد؟!

                                                         فهرست مطالب

عنوان                                                                                             صفحه

 

من ري را بشناسيم…………………………………………………………………………………. 1

من ري: تعاليم، الگوها و اهداف……………………………………………………………….. 4

نقاش خوابها…………………………………………………………………………………………. 12

     – طراحي از رويا………………………………………………………………………………. 12

     – از آنچه كه نمي توانم عكس بگيرم نقاشي مي كنم!…………………………….. 31

سخن آخر…………………………………………………………………………………………….. 34

فهرست تصاوير……………………………………………………………………………………… 35

منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………. 36

 

جهت دانلود کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 44
برچسب‌ها: نقاش خوابها ,
موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تعداد صفحات : 65


به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود