مهمترین اثر تاریخی اردبیل بقعة شیخ صفی الدین است که از بناهای کم نظیر تاریخی ایران و از حیث صنعت یکی از شاهکارهای معماری و کاشیکاری قرن هشتم هجری و سالهای بعد از آن میباشد. قسمت اصلی این بقعه بعد از در گذشت شیخ و بوسیله فرزند و جانشین وی شیخ صدرالدین موسی بوجود آمده و بنای آن قریب ده سال طول کشیده است.
بین معمرین و سالخوردگان اردبیل چنین معروف است که معمار این بنا پس از آن که پی های ساختمان را ریخت مفقود گردید و هفت سال تلاش و کوشش مسئولان در جستجوی وی بی نتیجه ماند. روزی معمار خودبخود پیدا شد و بنای ساختمان را آغاز نمود. وقتی از او سبب غیبت پرسیدند گفت که «این بنا یک خانه شخصثی نیست و برای آینده ساخته میشود از اینرو باید طوری استحکام یابد که در طول قرون و اعصار استعداد بقا و استقامت داشته باشد و چون بقای هر بنائی بر استحکام پایه های آن بستگی دارد ترسیدم قبل زا آنکه پی ها خشک و محکم شود مرا مجبور بشروع ساختمان نمایند و لذا مصلحت در آن دیدم که خود را مخفی سازم و بدین طریق باستحکام بنا کمک نمایم».
بنای اصلی که در عهده شیخ صفی الدین موسی ساخته شده شامل مقبره خود شیخ صفی الدین و گنبد «اله. اله» بوده است و قسمتی از حرم خانه نیز از ساختمانهای آن دوره می باشد. کاشیکاری آن قسمت از بنا هم در عهد شیخ صفی الدین صورت گرفته و کاشی هائی که بر بدنه و تاج گنبد مزبور دیده می شود یادگار آن دوره و قدیمیترین کاشی این بنای تاریخی می باشد.
بعد از شیخ صفی الدین، بویژه در عهد سلاطین صفوی، تعمیراتی در آن بنا صورت گرفته قسمتهای دیگری بر آن اضافه گردیده است که مقبرة شاه اسماعیل بزرگ و گنبد آن، رواق فعلی، چینی خانه، مسجد جنت سرا و باغ و سر در بیرونی بقعه از جمله آنها می باشد. در سال 1307 قمری، یعنی در عهد ناصرالدین شاه قاجار هم، تعمیراتی در مسجد جنت سرا و خود بقعه بعمل آمده و کاشیکاری قسمتی از طاقهای مقابل رواق بقعه، از آثار آن دوره میباشد.
فصل اول – بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ……………………………….1
1. 1 – بقعه شیخ صفی الدین …………………………………………….. 2
1. 2- صحن اصلی بقعه شیخ صفی ………………………………………3
1. 3- نمای خارجی رواق بقعه …………………………………………. 4
1. 4 – درِ ورودی رواق بقعه شیخ صفی الدین …………………………….. 5
بشر زمانی که خواست آنچه را می اندیشد نقش کند، قدم به دنیای خط و نگارش گذاشت و به دنبال آن طی حدود بیست هزار سال فرایندی طولانی و سراسر دگرگونی را به کندی و با پیچیدگی پشت سر نهاد.
این مقاله با این هدف نگاشته شده که هرچند اجمالی و گذرا، با کاستی های اجتناب ناپذیر که ناشی از گستره وسیع مطالب در این حوزه بوده، ابتدا رو نوشتی از تاریخ پرفراز و نشیب خط و کتابت در جهان و ایران را به تصویر بکشد، سپس فرضیاتی را در بخش نوشتار مطرح کرده، درستی یا نادرستی انها را مورد بررسی قرار داده و در نهایت نیز پیشنهاداتی در جهت رشد و ارتقای بهره وری فرهنگی از این میراث مکتوب ارائه دهد.
ضرورت و اهمیت تحقیق
همچنانکه به سمت دوره جدید تکنولوژی اطلاعات پیش می رویم، ذخیره سازی، حفظ و در نهایت اشاعه دانش به تدریج وابستگی خود را به فرایند نوشتار و خط از دست می دهد. رایانه ها با استفاده از ضربه های مثبت و منفی، اطلاعات را در یک حافظه الکترونیکی ذخیره می کنند، کاری که روزگاری در عصر سنتهای شفاهی در مغز انسان انجام می شد. حال که در اطراف ما همه چیز در حال دگرگونی است، شاید وقت ان فرا رسیده باشد که به ارزیابی دوباره ای از مفهوم نوشتار و خط بپردازیم اما اینبار آن را از دیدگاه کارایی در ذخیره سازی اطلاعات و نه صرفا زبان مد نظر قرار دهیم، اطلاعاتی که طبعا در بقای اقتصادی و سیاسی یک جامعه ضروری و حیاتی می نمایند.
فهرست مطالب
فصل اول: طرح تحقیق
چکیده………………………………………………………………………………………………… 2
مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 3
ضرورت و اهمیت تحقیق……………………………………………………………………….. 4
هدف از تحقیق…………………………………………………………………………………….. 5
فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………….. 5
فصل دوم: منشاء و تکامل خط
خط چيست و چه كسي بدان نيازمند است؟……………………………………………….. 7 انتقال انديشه…………………………………………………………………………………………. 13 زبان وخط……………………………………………………………………………………………. 24 فرایند نوشتار………………………………………………………………………………………… 26 گونه های مواد نوشتاری…………………………………………………………………………. 28
جهت نگارش و تقسیمات واژه………………………………………………………………… 45
طرز قرار گرفتن نویسنده…………………………………………………………………………. 49
فصل سوم: پيشينه خط در جهان
1- خط و منطقه هلال حاصلخیز………………………………………………………………. 51
2- خطوط مدیترانه باستان………………………………………………………………………. 61 3- خطوط بومی امریکا………………………………………………………………………….. 64 4- خط در خاور دور……………………………………………………………………………. 70 5- خطوط سامی………………………………………………………………………………….. 80 الف) خطوط سامی شمالی……………………………………………………………………… 82 ب) خطوط سامي جنوبي………………………………………………………………………… 88 6- خطوط هندي و آسياي جنوب شرقي…………………………………………………… 90 7- خط در اروپا……………………………………………………………………………………. 94
فصل چهارم: پيشينه خط در ايران
الف) خطهای ایران پیش از اسلام…………………………………………………………… 96 ب) خط های ایران بعد از اسلام………………………………………………………………. 98
فصل پنجم: کشف رمز
بررسی های پژوهشگران…………………………………………………………………………. 101 هیروگلیف های مصری………………………………………………………………………….. 101 خط میخی……………………………………………………………………………………………. 105 خطوط خوانده نشده………………………………………………………………………………. 110 تصویر نگاشته های مایائی……………………………………………………………………….. 114 فصل ششم: کتابت و خوشنویسی جایگاه کاتب در اجتماع………………………………………………………………………… 120 خط در ميان زنان…………………………………………………………………………………… 133 خط و زيبايي شناسي……………………………………………………………………………… 138 خوشنویسی عربی………………………………………………………………………………….. 139
منابع مالي ، يكي از نهادهايي است كه نقش اساسي و پايه براي تامين ديگر نهادهاو در نهايت توليد محصولات كشاورزي دارد كه به طور معمول توليد كنندگان در تامين آن با محدوديت هاي مستقيم و غير مستقيم رو به رو هستند.
بانك ها را بايد يكي از مهمترين منابعي شمرده كه با اعطاي اعتبار مي توانند سرمايه مورد نياز بخش هاي توليدي از جمله بخش كشاورزي را تامين كنند. بخش كشاورزي ، همانند ديگر بخش ها، در مراحل اوليه رشد و توسعه اقتصادي با كمبود سرمايه رو به روست كه مي توان به چند شيوه از جمله سرمايه گذاري هاي مستقيم بانك ها و اعطاي اعتبار به شاغلان بخش كشاورزي اين كمبود را جبران كرد . در نظام بانكي ايران ، بانك كشاورزي به عنوان مهمترين بانك اعطا كننده اعتبار به بخش كشاورزي ، نقش موثري در تامين سرمايه مورد نياز اين بخش دارد .
هدف كلي اين تحقيق ، آشنايي دانشجويان از استفاده از شيوه ي اساسي حسابداري اختصاصي در اعتبارات و صندوق بانك مي باشد و گردآوري اطلاعات نيز از طريق منابع مختلف و مشاهده و پرس و جو انجام گرفته است.
نتايج برگرفته از تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده نيز ، نشان مي دهد كه 1/54 درصد از پاسخگويا گزينه «گستردگي شبكه شعبه ها در روستاها (شبكه توزيع مناسب) » را به عنوان مهم ترين نقطه قوت بانك در عرضه اعتبارات خرد و گزينه « طبقه بندي نشدن نيازهاي مشتريان» را به عنوان مهم ترين نقطه ضعف نظام بانكي قلمداد كرده اند.
فهرست مطالب :
عنوان صفحه
مقدمه : 1
فصل اول : سرآغاز بانكدراي در ايران
1-1- سرآغاز بانكدراي در ايران.. 3
1-2- علت مطالعة بانكداري.. 4
1-3- بانكداري و مديريت بانك…. 5
1-3-1- كليات: 5
1-3-2- ترازنامه بانك…. 5
1-3-3-بدهيها 8
1- 4- سپردههاي جاري : 8
1-5- سپردههاي غير ديداري : 9
1-6- وام گرفتن : 11
1-7- سرمايه بانك : 11
1-8-داراييها : 11
1-9- ذخاير : 12
1-10- وجوه نقد در راه : 12
1-11- سپرده در بانكهاي ديگر : 12
فصل دوم : اوراق بهادار
2-1- اوراق قرضه : 13
2-2- وام : 13
2-3- ساير داراييها : 14
2-4- عمليات اصلي بانك…. 14
2-5- اصول مديريت بانك…. 14
2-6- مديريت داراييها : 17
2-7- مديريت بدهيها 19
2-8- تأمين سرمايه به ميزان كافي.. 20
فصل سوم : پول و نرخ بهره
3-1- اثر سرمايه بازده حقوق صاحبان سهام. 22
3-2- مفهوم نرخ بهره : 22
3-2-1- وام ساده : 22
3-2-2- وام با اقساط مساوي : 22
3-2-3- اوراق قرضه با كوپن : 22
3-2-4- اورق قرضه با بهرة صفر : 23
3-3- بازارهاي سهام و اوراق قرضه. 24
3-4- استقراض بين بانكي.. 25
3-5-وام رهني، وامهاي رهني.. 26
3-6- وامهاي شخصي و شركتي : 26
3-7- سرمايه مورد نياز بانكها : 27
3-8- مديريت سرمايه بانك : 27
3-9- رابطة بلندمدت با مشتري.. 28
3-10- ماندة جبراني و گرو گرفتن دارايي : 28
3-11- سازمانهاي سپردهپذير : 29
3-12-بانكهاي تجاري : 29
3-13- صندوقهاي پسانداز و وام : 30
3-13-1- صندوق : 30
3-13-2- وثيقه و ارزش ويژه 30
3-13-3- ارزش ويژه : 31
3-14- آثار اخلاقي بر قراردادهاي وام. 32
3-15- وحشت سپردهگذاران : 32
فصل چهارم : چكهاي طلايي (مسافرتي)
4-1- ايران چك (مسافرتي) : 33
4-2- چك فاكس يا چك نمابر. 33
4-3- چك بانكي : 34
4-4- چك در گردش : 34
4-5- چك بين بانكي (تضميني) : 34
4-6- حواله كتبي : 34
4-6-1- ارائه دسته چك رونوشتدار : 35
4-7- سفته. 35
4-7-1- گرفتن سفته به عنوان پشتوانه تسهيلات… 35
4-7-2- نكات لازم براي تنظيم سفته. 36
4-7-3- چگونگي واخواست سفتههاي عندالمطالبه : 36
فصل پنجم : قراردادهاي لازمالجراء بانك
5-1- قراردادهاي تسهيلات بانكي : 38
5-2- شرايط لازمالاجراء شدن قراردادهاي عادي بانك : 38
5-3- قراردادهاي رهني : 39
5-4- مبلغ قرارداد كلي : 40
5-5- مدت قرارداد كلي : 41
5-6- وثيقه. 41
5-7-قرارداد كلي ضمانتي : 42
فصل ششم : تاريخچهي بانك كشاورزي ايران :
6-1- نگاهي مختصر به تحولات نظامي بانكي.. 43
6-2- جهاد اشتغالزايي با طرحهاي زودبازده و كارآفرين S.M.E.. 44
6-3- توضيح مختصري از خدمات بانكي.. 44
6-4- خدمات ارزي بانك كشاورزي.. 45
فصل هفتم : حسابداري اختصاصي
7-1-برگه حسابداري.. 48
7-2-نكات مهم در تنظيم و صدور برگهاي حسابداري.. 49
7-3-تسهيلات اعطائي : 52
7-4-قانون عمليات بانكي بدون ربا 54
7-5- دستورالعمل حسابداري عقد مضاربه : 56
7-6- مشاركت مدني : 57
7-7- وامهاي قرضالحسنه : 58
7-8- عمليات حسابداري عقد جعاله. 60
7-9- دستورالعمل حسابداري عقد اجاره به شرك تمليك…. 61
فصل هشتم : وجوه اداره شده
8-1- دستورالعمل حسابداري وجوه : 63
8-2- حساب پرداخت چكهاي فروخته شده بانك كشاورزي.. 64
باز خريد ايران چكهاي شعبه و ساير شعب… 66
8-3- هنگام فروش ايران چك…. 66
8-4- حساب اموال منقول و غير منقول.. 69
8-5- انتقال اثاثه به شعبه ديگر. 71
8-6- شعبه دريافت كننده اثاثه. 71
8-7- اسقاط اثاثه. 71
در صورت فروش اثاثه اسقاطي.. 72
8-8- عمليات حسابداري.. 75
8-9- حساب سپرده قرضالحسنه در گردش كد 438. 76
8-10- سپردههاي سرمايهگذاري مدتدار (4130) 76
فصل نهم : انواع كارتهاي مهر و عمليات مالي و مشخصات آنها :
9-1- سيستم مهر : 80
9-2- كارت مهر : 80
9-3- انواع كارتهاي مهر و مشخصات آنها : 81
9-3-1- كارت مغناطيسي : 81
9-3-2- كارت هوشمند. 81
9-4- عمليات مالي مهر : 82
9-5- برداشت از حساب يا كارت مغناطيسي در ساير شعب مهر. 82
9-5-1- شعبهي پرداخت كنندهي وجه : 82
9-6- واريز به حساب با كارت مغناطيسي در ساير شعب مهر. 83
در اين نوشتار پس از ذكر پيشينهيِ تاريخي بزه ديده در فرايند كيفري و نگاهي مختصر به تاريخچهيِ بزه ديده شناسي، در مورد مباني نظري بزهديدگي اطفال سخن به ميان آمده و بيتوجهي به «وضعيت خاص» اطفال چون كم سن و سال بودن، وابستگي به پدر و مادر، نياز به محبت، همنشيني با همسالان كژرو و نظاير آن، از يك سو و از سوي ديگر، بي توجهي به اين «وضعيت خاص» از سوي نهادهاي كيفري متولي و جامعه، به عنوان مبناي بزهديدگي اطفال به شمار آمده است. در تهيهيِ پرسشنامهيِ اجرايي نيز سعي گرديد كه اين بي توجهيها به صورت پرسشنامه از مددجويان مطرح گردد. يافتهها حاكي از آن بود كه عواملي چون، زندگي در محلههايِ بدنام و فقير، فقر، مشكلات و نارساييهاي خانوادگي، دوستان و همسالان، مناسب نبودن محيطهاي محل گذران محكوميت و بيكاري مددجويان ـ كه خود موجب روي آوردن آنان به آموزش فنون بزهكارانه است در بزهديدگي اطفال و تكرار آن مؤثرند و نارساييهاي نظام كيفري نيز اين امر را تشديد ميكند. در پايان هم به منظور پيشگيري از بزهديدگي اطفال؛ ايجاد زمينهيِ حضور وكيل در محاكمات كيفري، ايجاد زمينههاي كار اجباري همراه با كارمزد به جاي نگهداري در كانون اصلاح و تربيت، تشكيل دادگاه كيفري اطفال با صلاحيت ذاتي و استفاده از يك رژيم كيفري خاص و مسئوليت نقصان يافته، پيشنهاد گرديده است.
فهرست مطالب
عنوانصفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………………. 1
مقدمه2………………………………………………………………………………………………….
اهداف آیین دادرسی کیفری با نگاه به تاریخچه اصول محاکمات………………………… 2
تعریف و پیشینه بازداشت موقت3………………………………………………………………….
اصول مهم میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی در مورد مقوله بازداشت موقت………….. 7
بازداشت موقت و حذف دادسراها………………………………………………………………… 8
بازداشت موقت در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1378………………………………. 9
بازداشت موقت و شاکی خصوصی………………………………………………………………. 14
تئوری و مبانی نظری………………………………………………………………………………… 24
کودک اولین قربانی فرقه37……………………………………………………………………….
بازداشت در هنگام عبور از پست بازرسی……………………………………………………….. 46
انواع شکنجه ها را می توان به شکل موارد ذیل تقسیم کرد………………………………….. 50
شیوه های شکنجه در دوران بازداشت……………………………………………………………. 50
رنجها و محرومیت ها……………………………………………………………………………….. 51
پژوهش های بین المللی اخیر در زمینه توسعه حرفه ای معلمان روشنگر، جهت گیریهای متفاوتی از اقدامات معمول در این حوزه است. این پژوهش ها بیشتر بر مدرسه و کلاس درس استوار است و می کوشد معلمان را بیش از پیش در تصمیم گیری های مربوط به شیوه های بهبود کیفیت آموزشی مدارک مشارکت دهد. این آموزش به معلمان کمک می کند تا به هنگام کسب صلاحیت های حرفه ای در حین کار به بازسازی فکری خویش و دانش آموزان در فرآیندهای یاددهی- یادگیری توجه جدی مبذول دارند.
مقاله حاضر به بررسی آثار استفاده از درس پژوهی – به عنوان نمونه ای از پژوهش مشارکتی در کلاس درس- بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی می پردازد.
در این مقاله ابتدا به بررسی ویژگی های برنامه توسعه حرفه ای مطلوب از دیدگاه آموزش گران ریاضی پرداخته می شود سپس درس پژوهی، که یک ایده ژاپنی برای توسعه حرفه ای معلمان می باشد جهت بررسی به عنوان یک الگوی موثر در توسعه حرفه ای معلمان ارائه می گردد و در پایان مشکلات و موانع به کارگیری این ایده در سیستم آموزشی فعلی ایران بررسی می شود.
داده های این مقاله به شیوه پژوهش مشارکتی با مشارکت دو گروه پنج و ده نفری از معلمان ریاضی ناحیه دو کرمان در دوره راهنمایی تحصیلی جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه، مشاهده مشارکتی، یادداشت ها و نظرات ناظران بیرونی، مصاحبه با معلمان و دانش آموزان، ضبط صدا، فیلم و عکس جمع آوری شدند و از طریق کدگذاری به شیوه مقوله بندی، تجریه و تحلیل گردیدند.
نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که درس پژوهی می تواند به عنوان الگویی مطلوب در توسعه حرفه ای معلمان طرح گردد گرچه استفاده از درس پژوهی با مشکلات و موانع اجرایی مواجه است اما برای هر یک از آنها راه حل هایی را می توان ذکر کرد.
فهرست
عنوان صفحه
چکیده ……………………………………………………………………………………………….. 1
مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 3
هدف از تعلیم و تربیت و رابطه آن با درس پژوهی…………………………………….. 5
اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………. 9
عوامل موثر در تدریس………………………………………………………………………….. 13
اين مقاله به بررسي يكي از عوامل مهم نگهداري كاركنان يعني ايمني و سلامت حرفهاي ميپردازد. در ابتدا تعريف و مفاهيم مربوط ارائه ميشود و سپس روشهاي متداول بررسي و اقدام در زمينه بهداشت و ايمني محيط كار نام برده شده و به قوانين ايمني و سلامت حرفهاي در ايران اشاره ميگردد. همچنين فرهنگ، سخت افزار و سيستمها كه عوامل كليدي در ايمني و سلامت حرفهاي هستند مورد بررسي قرار ميگيرند. مواردي راهنما به منظور ارزيابي عملكرد ايمني و سلامت ارائه ميشود. انواع برنامههاي ايمني بر مبناي مشوق و برمبناي رفتار تحليل ميشوند. بعد از اين مطالب استرس مرد بررسي قرار ميگيرد. پس از تعريف استرس و عوامل بوجود آورنده آن، عواملي كه بر آن اثر گذاشته و از آن اثر ميپذيرند، بررسي شده و سپس راهكارهايي در چارچوب مديريت استرس براي بهينه كردن آن ارائه ميشود.
فهرست مطالب
1- مقدمه.. ۲
۲- امنیت شغلی۱ در آینده.. ۴
۳- تعاریف و مفاهیم ایمنی و بهداشت کار.. ۵
۴- روشهای متداول بررسی و اقدام در زمینه بهداشت و ایمنی محیط کار ۶
۵- قوانین دولتی و ایمنی و سلامت حرفهای.. ۸
۶- قوانین ایمنی و سلامت حرفهای در ایران.. ۹
۷- موازین مربوط به ایمنی و بهداشت کار.. ۱۲
۸- مدیریت ایمنی و سلامت محیط کار.. ۱۳
۹- عوامل کلیدی بهبود ایمنی و سلامت حرفهای محیط کار.. ۱۶
۱۰- اجزای برنامه ایمنی.. ۱۸
۱۱- ارزیابی عملکرد ایمنی و سلامت.. ۱۸
۱۲- چگونگی ایجاد یک برنامه جامع کنترل مخاطرات بالقوه.. ۲۲
در این تحقیق که عنوانش بررسی اهمیت ارزشگذاری منابع زیست محیطی با تاکید بر منابع زیست محیطی استان اردبیل (مجتمع شورابیل ) می باشد به تحقیق و بررسی بر منابع زیست محیطی استان پرداخته و روش های ارزشگذاری های موجود برای ارزشگذاری بر منابع زیست محیطی را بیان کرده وسپس بهترین روش ارزشگذاری بر آن مکان زیست محیطی را بیان کرده و پیشنهاد استفاده از آن روش برای ارزشگذاری بر محیط زیست آن مکان داده شده که در تحقیق های بعدی برای ارزش گذاشتن بر آن مکانها از روش های گفته شده استفاده شود .
در این تحقیق که، بررسی اهمیت ارزشگذاری منابع زیست محیطی با تاکید بر مجتمع شورابیل می باشد، ابتدا اهمیت صنعت توریسم در استان بیان شد، سپس به پتانسیل های گردشگری منطقه اشاره شد، و سپس به معرفی مکان های توریستی استان ومشکلات موجود در آن و رفع مشکلات برای ایجاد شرایط بهتر برای جذب توریست پرداخته شد (مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، منطقه اکوتوریستی گردنه حیران، منطقه توریستی فندقلو، در یاچه نئور، دریاچه شورابیل ).
سپس از دریاچه شورابیل اطلاعات کاملی داده شد و بعد به بررسی پیشینه تاریخی ارزشگذاری در سطح بین المللی و ایران و چیکیده هایی از کارهای انجام شده در ایران اشاره شد، بعد به بیان روش های ارزشگذاری منابع زیست محیطی موجود ( تحلیل هزینه – فایده، تحلیل هزینه موثر، قیمت گذاری بر اساس اصل لذت گرایی ( HPM ) ، روش ارزیابی مشروط (CVM ) ، هزینه سفر (TCM ) و معایب ومحاسن های روش های موجود ارزشگذاری اشاره شد، سپس به انتخاب بهترین روش برای ارزشگذاری برمنابع زیست محیطی استان ( جنگل فندقلو، دریاچه نئور، دریاچه شورابیل ) اقدام شد و برای ارزشگذاری بر دریاچه شورابیل بهترین روش موجود، روش هزینه سفر منطقه ای (ZTCM ) می باشد، که به تحقیق کنندگان بعدی برای ارزشگذاری پیشنهاد می شود.
مقدمه
انسان از جهات متعدد نیازمند تماس با طبیعت و در نتیجه لزوم حفظ بقای آن است. بخشی از این نیازها به حوزه روان انسان مربوط می شود و مقولاتی همچون زیبایی، تلطیف خشونت، ایجاد زمینه آرامش و تفکر را در بر میگیرد .(7)
مناظر طبیعی از جمله منابعی هستند که در سطح ملی و منطقه ای همواره مورد توجه بوده اند. معمولاًدو نوع برخورد با مناظر طبیعی وجود دارد که نتیجه این دونگرش متفاوت می باشد. یکی اینکه مناظر طبیعی را به صورت فعلی حفظ کنیم و حتی سعی در بهبود و بازسازی آنها داشته باشیم و دیگر این که آنها را به چیزهای پیشرفته تر و جدیدتری تبدیل کنیم .(6)
اهمیت محیط زیست امروزه مورد تاکید همه می باشد. اگر چه ممکن است نتوانیم کیفیت محیط زیست را به صورت ارزش پولی بیان کنیم. ولی در کشورهای توسعه یافته، کیفیت محیط زیست عامل مهمی در مبادلات بازار است .(6)
سرمایه گذاری در کشور رابطه مستقیم با میزان ارزش افزوده زیربخش های مختلف اقتصاد دارد بطوریکه در برنامه ریزی ها برابر هر بخش متناسب با میزان ارزش افزوده ای که در تولید ناخالص داخلیGDPدارد، سرمایه گذاری بخش دولتی وخصوصی انجام میگیرد .
عنایت به اینکه محیط زیست در محاسبات و حسابهای(GNP،GDP،…)ارزش گذاری نمی شود لذا توجه سرمایه گذاری در این بخش به حداقل ممکن می رسد واین امر در بلند مدت باعث از بین رفتن وتخریب این منابع می شود، لذا با ایجاد زمینه های لازم برای برآورد ارزش ایجاد شده در اقتصاد ملی توسط منابع زیست محیطی می توان تصمیم سازان و تصمیم گیران کلان اقتصادی را در جهت دهی به سرمایه گذاری بخش دولتی وخصوصی راهنمایی نمود .
امروزه، ارزش گذاری منابع طبیعی، بعنوان ابزار مدیریتی موثری جهت تصمیم گیری در زمینه برنامه ریزی طرحهای توسعه ای مورد استفاده مدیران محیط زیست قرار می گیرد .
موضوع انتخاب شده اين تحقيق هميشه و در همه زمان ها يك مسئله مهم است . مسئله مهم ارتباط بين دختر و پسر نحوه برقراري ارتباط مسالمت آميز بين دختران و پسران خصوصاً دو دوره راهنمايي تحصيلي مطرح و مورد بحث است ، و همه مربيان و والدين و همه دست اندركاران تعليم و تربيت دوستدار آن هستند كه دختران و پسران جوان در حال رشد كشور كه آينده سازان وطن هستند بتوانند آزادانه اما در لفاف حيا و ثرافت انساي ، در جامعه ظاهر شوند و با هم تعامل و تفاهم داشته باشند و با همفكري همديگر به حل مساله بپردازند همچنين بايد ذكر كرد كه با توجه به وجود توطئه هاي رنگارنگ استكبار جهاني اغلب قشر نوجوان و جوان ما را به نشانه رفته است و با برنامه ريزيهاي گوناگون و پيشرفته و هدفدار تلاش مي كند كه آن ها را از پيمدن مسير اصلي فعاليت و درس و تكامل دور نگه دارد و در نتيجه پرداختن به امر نحوه ارتباط مسالمت آميز دختران و پسران جامعه بسيار مهم و با اهميت است زيرا يكي از راههاي به انحراف كشاندن نوجوانان و جوانان دختر و پسر مملكت ما همانا وادار شدن از كانال به انحراف كشاندن جنسي آن ها و رودررو كردن نا مطلوب آن ها با هم است . در ايت تحقيق سعي بر آن است كه با مطالعه و تفحص در مطالب قبلي و با استفاده از مطالب جديد و راه حلهاي جديدي را در اين زمينه پيدا كنيم .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول – كليات پژوهش
مقدمه : 2
بيان مسئله : 4
اهميت و ضرورت پژوهش : 4
اهداف پژوهش : 6
فرضيه هاي پژوهش : 7
تعاريف عملياتي فرضيه ها : 8
فصل دوم – پيشينه هاي پژوهش
مختصري درباره تاريخچه خصوصيات و ويژگيها و تمايلات دوره نوجواني : 10
رشد و پرورش كودك از 3 سالگي تا 7 سالگي : 11
خصوصيات جنسي و اجتماعي فرزندان از سن 7 سالگي تا 12 سالگي : 12
خصوصيات جسماني و رواني نوجوان : 13
معاشرت دختر و پسر در هنگام بلوغ : 16
نوجواني و ضرورت آموزش بهداشت رواني و جنسي در دختر و پسر : 17
احساسات دختر و پسر : 18
دوره جواني تخيلات موهوم در اين سن در دختران و پسران : 20
ارتباط دختر و پسر و رفتارهاي منطقي در برخورد با جنس مخالف : 22
شناخت واقعيت جنس مخالف : 22
وضعيت موجود در روابط دختر و پسر در جامعه : 27
عوامل انحراف زا و عوامل باز دارنده آن : 34
سبب شناسي موضوع روابط غير اخلاقي دو جنس دختر و پسر : 35
نقش بلوغ در روابط پسر و دختر : 38
برنامه هاي اسلام : 43
مسئوليت والدين در رابطه ارتباط دختر و پسر چيست ؟. 48
تعريف اختلالات هيجاني و رفتاري : 53
فصل سوم – روش اجرا
جامعه آماري : 62
جمعيت نمونه : 62
روش نمونه گيري : 62
ابزار تحقيق : 62
روش جمع آوري اطلاعات : 63
روش تجزيه و تحليل : 63
فصل چهارم – تجزيه و تحليل اطلاعات – يافته هاي تحقيق
رسانه ها در جوامع امروزي به عنوان چهارمين ركن دموكراسي شناخته شده و نقش مهمي در مشاركت مردم، توسعه ملي،مشروعيت حكومت ها،اتحاد ملي و تغييرات اجتماعي ايفا مي نمايند مطبوعات براساس تغييرات و تحولات اجتماعي،افكار عمومي،وابستگي حزبي،تعاملات بين المللي و مسئوليت شغلي به طرح مشكلات و مسائل اجتماعي چون تورم،جهاني شدن،جامعه مدني،ترافيك،احزاب،ماليات،اعتياد، و ميراث فرهنگي پرداخته و براي هر يك از مسائل به اطلاع رساني يا آموزش مي پردازند.
و نيز مطبوعات هر جامعه به نوبه ذخود نشان دهنده رشد و ترقي و نيز خواسته هاي مردم جامعه و طرز فكر آنان بوده و از طرفي رشد فكري افراد جامعه كه از طريق رسانه ها و مطبوعات حاصل مي شود از نيازهاي اساسي حكومت هاي مردمي بوده و اين حكومتها تمامي تلاش خويش را در اين جهت صرف نموده و زمينه هاي رشد و شكوفائي مطبوعات را فراهم مي آورند.
مي توان گفت يكي از وسايل موثر نظارت بر امور كشور و حكومت، مطبوعات هر جامعه بوده كه بيان كننده خواسته ها و نظرات ملت به شمار مي روند اين ابزار اجتماعي در يك نظام مردمي امكان تبادل افكار و اطلاعات را فراهم نموده و دولت و مردم را از خواسته ها و اهداف يكديگر مطلع مي سازد.
اما همين پديده با آثار مثبت فراوان، همچون ساير ساخته هاي بشري دغدغه ها و معضلاتي را براي جامعه بشري بوجود آورده است،دگرگوني و نابودي ارزشهاي مثبت بشري و تحميل الگوهاي ضد ارزشي،تجاوز به حريم زندگي خصوصي افراد جامعه،تضعيف امنيت ملي،تشديد احساس ناامني،تحريك به عداوتهاي نژادي، اخلال در سيستم قضائي،توهين و هتك حرمت افراد و دولتمردان از جمله پيامدهاي منفي مطبوعات محسوب مي شود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه. 1
فصل اول: مفاهيم. 4
بخش اول: مفهوم لغوي ،اصطلاحي و قانوني مطبوعات… 4
بخش دوم: تعريف جرم مطبوعاتي از ديدگاه صاحب نظران. 7
بخش سوم: تعريف جرم مطبوعاتي از منظر قوانين.. 9
بخش چهارم: آزادي بيان و مطبوعات… 12
بخش پنجم:سانسور. 15
فصل دوم:تحولات تاريخي جرائم مطبوعاتي.. 16
بخش اول: جرائم مطبوعاتي در متمم قانون اساسي مشروطيت… 17
بخش دوم: جرائم مطبوعاتي در قوانين بعد از پيروزي انقلاب اسلامي.. 20
مبحث اول: جرائم مطبوعاتي در قانون اساسي.. 20
مبحث سوم: قانون فعال نمودن هيات منصفه مطبوعات… 27
فصل سوم : 29
بخش اول : جرائم عليه اشخاص…. 29
مبحث اول : توهين.. 29
مبحث اول : انواع توهين.. 31
مبحث دوم : نشر اكاذيب… 34
مبحث چهارم : افتراء. 36
بخش دوم : جرايم عليه مصالح عمومي.. 39
مبحث اول : افشاء اسرار و اسناد نظامي مسائل محرمانه مذاكرات غير علني مجلس و محاكم دادگستري و تحقيقات مراجع قضايي و اطلاعاتي : 39
مبحث دوم : افشاي اسرار و اسناد دولتي و نيروهاي مسلح : 40
مبحث سوم : افشاء و انتشار مذاكرات غير علني مجلس و محاكم قضايي و تحقيقات مراجع قضايي : 42
مبحث چهارم : ايجاد اختلاف مابين اقشار جامعه و تبليغ اسراف و تشريفات و تجملات نامشروع غير قانوني : 44
مقدمه دو انقلاب در ابتدا و انتهاي قرن بيستم رخ داد. انقلاب آغازين همانا ظهور توليد انبوه و پايان عصر توليد دستي است و انقلاب پاياني ظهور ناب و خاتمه يافتن عصر توليد انبوه است . اكنون جهان در آستانه عصري جديد به سر مي برد، عصري كه در آن دگرگوني شيوه هاي توليد محصولات و ساخته هاي بشر چهره زندگي او را يكسره دگرگون خواهدكرد. پس از جنگ جهاني اول هنري فورد و آلفرد اسلون توليدات صنعتي جهان را از قرون توليد دستي كه شركتهاي اروپايي رواج داده بودند، به در آوردندو به عصر توليد انبوه كشاندند. و باترويج اين شيوه توليد در تمام صنايع اين كشور(آمريكا) رهبر جديد شيوه هاي توليدي گرديد و صنعت خودروسازي موتور و قلب تپنده اقتصاد اين كشور شد. در همين راستا، پيتر دراكر در سال 1946 لقب <صنعت صنعتها> رابه صنعت خودروسازي اطلاق كرد. همچنين توليد ناب در سالهاي پاياني جنگ جهاني دوم توسط تااي چي اوهنو درشركت خودروسازي تويوتا در كشور ژاپن مطرح گرديد. بحث توليد ناب در سال 1990توسط جيمز ووماك و همكارانش از دانشگاه MIT در قالب يك كار تحقيقي با عنوان <ماشيني كه جهان را تغيير داد> منتشر گرديد. او و همكارانش توليد ناب را تقريبا به عنوان تركيبي از مدل توليد سنتي (FORD) و كنترل اجتماعي در محيط توليد ژاپني مي شناسند.بنابراين بحث توليد ناب ، و ساير شيوه هاي توليدي با صنعت خودروسازي گره خورده است و براي توصيف شيوه توليد ناب نياز به بررسي سه شيوه توليدي بالاست تابا مقايسه آنها تفاوت و امتيازاتشان معلوم گردد.
فهرست مطالب
عناوین صفحه مقدمه 1 تفکر ناب 2 اصول تفكر ناب 3 بستر سازي و توسعه فرهنگ سازماني با مفاهيم تفكر ناب 10 Tact Time 11 ابزارهاي ناب 12 اتلاف 17 تفكر ناب و رفع مشكلات توليد انبوه 18 تولید ناب 23 منافع تولید ناب 26 هدف گذاری در تولید ناب 27 سیاستهای اصلی تولید ناب 28 ارتباط با تامین کننده در تولید ناب 29 شیوه های طراحی در تولید ناب و انبوه 30 مقایسه طراحی ناب و انبوه 32 طراحی قطعات در تولید ناب 33 کاهش موجودی در تولید ناب 34 راهکارهای تولید ناب در ارتباط با تامین 35 فرایند فروش در تولید ناب 36 زنجیره عرضه 37 رفتار با مشتری 39 سازماندهی ناب در سطح کارخانه 41 طرز کار کارخانه 42 كارخانه مونتاژ نهايي 43 عرضه ناب در عمل 45 چند نکته کلیدی 46 نتیجه گیری 47 منابع و ماخذ 48