مقدمه: (امام رضا (ع) مي فرمايند: قرآن ريسمان و دستگيره محكم الهي است، قرآن راه برتري است كه انسانها را به سوي بهشت ره مي نمايد و از آتش دوزخ مي رهاند، گذشت زمان آنرا فرسوده نمي كند و گفتار آدميان آن را تباه نمي سازد زيرا ويژه زماني خاص نيست و دليل روشني براي همه انسانهاست. از پيش رو و پشت سر، خط بطلان بر آن كشيده نمي شود، كتابي است فرود آمده از سوي حكيم حميد) اين معجزه جاويد كه به صورت كتابي مشتمل بر سور و آيات است، مجموعه اي هدفمند، منظم و يكپارچه است كه در عين كامل بودن و مشتمل بودن بر تمام نيازهاي بشر از هر گونه ضعف و يا زيادت مبراست. قرآن كريم دريچه اي است مابين خالق و مخلوق، خالقي ازلي و ابدي و مخلوقي فاني و اين كتاب مقدس در همه ادوار، پاسخگوي بشر تشنه حقيقت و خواهان شناخت خالق خويش است شناخت قرآن براي هر فرد عالم به عنوان فرد عالم و براي هر فرد مؤمن به عنوان يك فرد مؤمن امري ضروري و واجب است. شناخت قرآن از آن جهت ضروري است كه اين كتاب، در تكوين سرنوشت جوامع اسلامي و بلكه در تكوين سرنوشت بشريت مؤثر بوده است. نگاهي به تاريخ، اين نكته را روشن مي كند كه عملاً هيچ كتابي به اندازه قرآن بر روي جوامع بشري و بر زندگي انسانها تاثير گذار نبوده است.
روانشناسي دين ، بررسي مسئله دين است از جنبه دروني و فرديِ آن . اين گستره سعي مي كند با تحليل رواني انسان ( از طريق روانشناسي ) ، ريشة پيدايش دين و همينطور پيامدهاي اين گرايش را مورد مطالعه قرار دهد. در اين باب ، نظريه هاي موافق و مخالف بسياري ارائه شده است .
علل و انگيزه هاي بروز ديدگاه روانشناسانه دين ، سير تاريخي آن ، تئوريها و نظريه هاي قابل توجه در اين زمينه ، همچنين پيامدهاي تبيين شخصي و رواني دين كه از مهمترين آنها مي توان به پلوراليسم ديني اشاره كرد ، درفصل اول اين رساله مورد مداقه قرار گرفته است .
از مهمترين و محوري ترين مسائل مورد بحث در روانشناسي دين ، ميتوان از بحث ‘تجربه ديني’ نام برد كه به عنوان گوهر و اساس اين ديدگاه ، مورد توجه و دقت نظر متفكرين ، متألهان و همچنين روانشناسان قرار گرفته است . يكي از مهمترين فرضيه هاي مورد بررسي در اين مبحث ، معرفت زايي تجربيات ديني است و اينكه آيا تجربه ديني ميتواند از لحاظ معرفتشناسي ، عينيت داشته باشند ؟
بيان نظريات مختلف در مورد اين مسئله ، كه در فصل دوم به آنها اشاره شده ، تا حدودي اظهار نظر در مورد آن را آسان مينمايد .
نقد و بررسي موضوع نيز ، همراه با بيان نظرات متفكرين معاصر و نتيجه گيري كلي از بحث ، اجمالاً در فصل پاياني رساله آمده است .
ما حصل بحث :
ـ روانشناسي دين ، نگاهي دروني ، رواني و فردي به دين است ، بدون در نظر گرفتن جنبه هاي اجتماعي ، فرهنگي و … آن .
ـ تبيين شخصي و دروني دين ، از بسياري از تعارضات ميان عقايد ديني و ساير ابعاد زندگي جلوگيري كرده و خواه و ناخواه ، اصطكاك هميشگي ميان دين و علم را از بين مي برد.
ـ از طريق ارجاع تجربيات شخصي و فردي به پيش فرضهاي ديني و زمينه هاي مذهبي افراد ، تجربيات ديني قابل تعريف بوده و به عنوان مهمترين عامل تحويل دين به روانشناسي ، مورد بررسي و دقت نظر قرار مي گيرد .
فهرست مطالب مقدمه ………………………………………………………………………………… 1 فصل اول رابطه روانشناسي و دين ………………………………………………………… 11 تعريف دين ……………………………………………………………………… 15 بررسي تئوريهاي روانشناسانة دين …………………………………………… 21 ـ تئوري تحولي پياژه ………………………………………………………… 22 ـ تئوري اريكسون ……………………………………………………………. 25 ـ آلپورت ……………………………………………………………………… 27 ـ يونگ ………………………………………………………………………… 30 ـ هيوم ………………………………………………………………………….. 35 ـ فرويد ………………………………………………………………………… 42 علل گرايش به دين ……………………………………………………… 47 پيامدهاي گرايش به دين ………………………………………………… 50 ـ جيمز…………………………………………………………………………… 51
تجربة ديني ……………………………………………………………………… 59 تعارض علم و دين ……………………………………………………………… 60 كثرتگرايي ديني ……………………………………………………………… 68 فصل دوم تعريف تجربة ديني ……………………………………………………………… 76 پيشينة تاريخي تجربة ديني …………………………………………………… 79 اقسام تجربة ديني ……………………………………………………………… 83 ديدگاههاي مختلف در مورد انواع تجربههاي ديني ………………………… 86 ـ تجربة ديني نوعي احساس است ………………………………………… 86 ـ تجربة ديني نوعي تجربة مبتني بر ادراك حسي است ………………… 95 ـ تجربة ديني ارائه نوعي تبيين مافوق طبيعي است ……………………… 98 نمونههاي تجربة ديني ………………………………………………………… 104 آيا تجربههاي ديني هستة مشتركي دارند …………………………………… 118 تجربههاي عرفاني ……………………………………………………………… 120 ـ آيا تجارب عرفاني معرفتزا است ……………………………………… 131
آيا تجربة ديني ميتواند اعتقاد ديني را توجيه كند ………………………… 135 فصل سوم نگاهي نقادانه به موضوع ……………………………………………………… 149 ـ تقدم شرك بر يكتا پرستي………………………………………………… 164 ـ موهوم پنداري باورهاي ديني …………………………………………… 165 ـ گناه نخستين………………………………………………………………… 166 ـ خداي پدرگونه …………………………………………………………… 167 ـ مفهوم جنسيت …………………………………………………………… 168 ـ تعميم ناروا ………………………………………………………………… 170 فهرست منابع و مآخذ (فارسي) …………………………………………… 180 فهرست منابع و مآخذ (انگليسي) ………………………………………… 184 چكيده انگليسي………………………………………………………………… 185
خداوند برای هدایت انسان ها، پیامبران الهی را به سوی بشر مبعوث کرده است تا اندیشه و تفکر آنان را تحول و در رفتار و کردار افراد بشر و جوامع آنان تغییر ایجاد کند.
هدف از این گردآوری اشاره به تاثیر قرآن و حدیث، که هر دو در هدایت بشر نقش به سزایی دارند، است.
برای این منظور ما در این تحقیق به ترتیب زندگانی و تاثرات هشت تن از شاعران بزرگ را دنبال کردیم و برای این که تاثر هر نویسنده و سخنور را بهتر ردیابی کنیم از زندگانی آن شاعر و نویسنده به اجمال سخن گفتیم و میزان اشتغال وی به علوم قرآنی از جمله تفسیر کتاب مجید و احادیث رسول اکرم و اخبار معصومین را تا حد ممکن یادآوری کردیم.
در این تحقیق با توجه به پرسشنامه ای که تهیه گردید و در اختیار چهل نفر از دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی مدرسه آرمینه مصلی نژاد قرار گرفت، ما به بررسی میزان آشنایی آن ها با مفهوم قرآن و حدیث و نقش آن ها در ادبیات فارسی پرداختیم و پس از مشاهده- ی پاسخ نامه ها نتایج حاصل را به صورت جداول و نمودار هایی برای هر سوال به صورت مجزا نشان دادیم و پی بردیم که هر دو گروه آماری نتایج یکسانی داشتند.
فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………133-132
پيوست
فهرست جداول…………………………………………………………………………..127-99
جدول 1-4- توزيع فراواني افراد شركت كننده در تحقيق بر حسب سن
جدول 2-4- شاخص هاي تمايل مركزي و شاخص هاي پراكندگي سن افراد شركت كننده در تحقيق
جدول 3-4- توزيع فراواني سن افراد شركت كننده در تحقيق به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 4-4- توزيع فراواني افراد شركت كننده در تحقيق بر حسب پايه تحصيلي
جدول 5-4- توزيع فراواني شغل پدر افراد شركت كننده در تحقيق
جدول 6-4- توزيع فراواني شغل پدر افراد شركت كننده در تحقيق به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 7-4- توزيع فراواني تحصيلات پدر افراد شركت كننده در تحقيق
جدول 8-4- توزيع فراواني تحصيلات پدر افراد شركت كننده در تحقيق به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 9-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير قرآن در ادب پارسي
جدول 10-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير قرآن در ادب پارسي به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 11-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير حديث در ادب پارسي
جدول 12-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير حديث در ادب پارسي به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 13-4- توزيع فراواني علاقه افراد شركت كننده در تحقيق نسبت به شعرهاي استفاده كننده از قران و احاديث
جدول 14-4- توزيع فراواني علاقه افراد شركت كننده در تحقيق نسبت به شعرهاي استفاده كننده از قران و احاديث به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 15-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد ماندگاري اشعار شعراي پارسي استفاده كننده از قرآن و حديث
جدول 16-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد ماندگاري اشعار شعراي پارسي استفاده كننده از قرآن و حديث به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 17-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث در ادبيات پارسي
جدول 18-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث در ادبيات پارسي به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 19-4- توزيع فراواني ديدگاه افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث در فراگير شدن ادبيات پارسي در سطح جهان
جدول 20-4- توزيع فراواني ديدگاه افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث در فراگير شدن ادبيات پارسي در سطح جهان به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 21-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده با شعراي استفاده كننده از قرآن و حديث در اشعار خود
جدول22-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده با شعراي استفاده كننده از قرآن و حديث در اشعار خود به تفكيك پايه تحصيلي
جدول23-4- توزيع فراواني موافق بودن افراد شركت كننده در مورد تاثير استفاده از قرآن و حديث در كسب عبرت براي سايرين
جدول 24-4- توزيع فراواني موافق بودن افراد شركت كننده در مورد تاثير استفاده از قرآن و حديث در كسب عبرت براي سايرين به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 25-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد نقش قرآن و حديث استفاده شده در ادبيات پارسي در زندگي بشري
جدول 26-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد نقش قرآن و حديث استفاده شده در ادبيات پارسي در زندگي بشري به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 27-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق در مورد اشعار استفاده كننده از قرآن و حديث استفاده شده از طريق رسانه ها
جدول 28-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق در مورد اشعار استفاده كننده از قرآن و حديث استفاده شده از طريق رسانه ها به تفكيك پايه تحصيلي
جدول 29-4- تجزيه و تحليل آماري بين پاسخ هاي داده شده توسط دو گروه شركت كننده در تحقيق ( پايه تحصيلي پيش دانشگاهي ، پايه تحصيلي سوم دبيرستان )
فهرست منحني ها………………………………………………………………..126-100
منحني 1-4- درصد فراواني سن افراد شركت كننده در تحقيق
منحني 2-4- توزيع فراواني سن افراد شركت كننده در تحقيق بر حسب پايه تحصيلي
منحني 3-4- درصد فراواني پايه تحصيلي افراد شركت كننده در تحقيق
منحني 4-4- درصد فراواني شغل پدر افراد شركت كننده در تحقيق
منحني 5-4- توزيع فراواني شغل پدر افراد شركت كننده در تحقيق به تفكيك پايه تحصيلي
منحني 6-4- درصد فراواني تحصيلات پدر افراد شركت كننده در تحقيق
منحني 7-4- توزيع فراواني تحصيلات پدر افراد شركت كننده در تحقيق به تفكيك پايه تحصيلي
منحني 8-4- درصد فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير قرآن در ادب پارسي
منحني 9-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير قرآن در ادب پارسي به تفكيك پايه تحصيلي
منحني 10-4- درصد فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير حديث در ادب پارسي
منحني 11-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير حديث در ادب پارسي به تفكيك پايه تحصيلي
منحني 12-4- درصد فراواني علاقه افراد شركت كننده در تحقيق نسبت به شعرهاي استفاده كننده از قران و احاديث
منحني13-4- توزيع فراواني علاقه افراد شركت كننده در تحقيق نسبت به شعرهاي استفاده كننده از قران و احاديث به تفكيك پايه تحصيلي
منحني 14-4- درصد فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد ماندگاري اشعار شعراي پارسي استفاده كننده از قرآن و حديث
منحني 15-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد ماندگاري اشعار شعراي پارسي استفاده كننده از قرآن و حديث به تفكيك پايه تحصيلي
منحني 16-4- درصد فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث در ادبيات پارسي
منحني 17-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث در ادبيات پارسي به تفكيك پايه تحصيلي
منحني 18-4- درصد فراواني ديدگاه افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث در فراگير شدن ادبيات پارسي در سطح جهان
منحني 19-4- توزيع فراواني ديدگاه افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث در فراگير شدن ادبيات پارسي در سطح جهان به تفكيك پايه تحصيلي
منحني 20-4- درصد فراواني آشنايي افراد شركت كننده با شعراي استفاده كننده از قرآن و حديث در اشعار خود
منحني21-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده با شعراي استفاده كننده از قرآن و حديث در اشعار خود به تفكيك پايه تحصيلي
منحني22-4- درصد فراواني موافق بودن افراد شركت كننده در مورد تاثير استفاده از قرآن و حديث در كسب عبرت براي سايرين
منحني 23-4- توزيع فراواني موافق بودن افراد شركت كننده در مورد تاثير استفاده از قرآن و حديث در كسب عبرت براي سايرين به تفكيك پايه تحصيلي
منحني 24-4- درصد فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد نقش قرآن و حديث استفاده شده در ادبيات پارسي در زندگي بشري
منحني 25-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد نقش قرآن و حديث استفاده شده در ادبيات پارسي در زندگي بشري به تفكيك پايه تحصيلي
منحني 26-4- درصد فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق در مورد اشعار استفاده كننده از قرآن و حديث استفاده شده از طريق رسانه ها
منحني 27-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق در مورد اشعار استفاده كننده از قرآن و حديث استفاده شده از طريق رسانه ها به تفكيك پايه تحصيلي
ماساژ براي خانواده و دوستان شما، مادر بزرگها، كودكان و براي تمام كساني است كه دوستشان داريد. ماساژ از لحاظ جسمي براي كمك به اشخاص و مراقبت از آنها و به طور كلي براي تمام افرادي است كه احساس مي كنيد مي توانيد با آنها در عمل مراقبت جسمي شريك شويد. ويژگي خاص ماساژ، در برقراري ارتباط بدون كلامي است كه در ذات خود، عملي غيرعادي نيست. براي مثال، ما اغلب سعي مي كنيم كساني كه در اطرافمان زندگي ميكنند، بدانند دوستشان داريم؛ با آنها همدردي مي كنيم و قدرشان را مي دانيم. وقتي فردي براي اولين بار به خوبي ماساژ داده مي شود، وارد نوعي حالت جسمي- رواني ميگردد كه توصيف آن مشكل است. همچون لحظه وارد شدن به اتاقي كه در آن تا به آن لحظه، قفل و از ديد پنهان بوده است. كساني با اين حالت آشنا هستند كه نوعي از مديتيشن روزانه را تمرين مي كنند. هرچند لزومي ندارد كه ماساژ دهنده در اين مرحله توقف كند. او هرچه بيشتر بتواند آگاهي رو به افزايش ماساژ گيرنده را دريابد، به همان ميزان مي تواند نيروي دروني و تجربه اش را منتقل كند. كمترين تماس، تبديل به بيان مي شود؛ مانند طرحي با قلمي مناسب روي كاغذ حساس. پس ماساژ، القا كننده اعتماد، يكدلي و احترام، بدون به زبان آوردن سخن و به وسيله حسي صرفاً جسمي است. زيرا اين لحظات مي توانند با احساسي از كمال بيان شوند و هرگز، هيچ كلامي با آن برابري نخواهد كرد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه……………………………………………………………………………………………………. -
چرا ماساژ………………………………………………………………………………………………. 1
فصل اول
تعاريف:
تعريف ماساژ………………………………………………………………………………………….. 3
تعريف ماساژ كودك…………………………………………………………………………………. 7
تعريف ماساژ درماني………………………………………………………………………………… 8
تعريف حركت درماني………………………………………………………………………………. 9
تعريف تربيت بدني سنتي…………………………………………………………………………… 11
تعريف بازتاب درماني………………………………………………………………………………. 15
نقاشی تقلیدی است از طبیعت. هنرمند نقاش با الهام گرفتن از طبیعت پیرامون خود آثاری را خلق می کند. رنگ از عنصرهای مهم طبیعت به شمار می رود. طراوت و شادابی یک اثر هنری که با رنگ سرو کار دارد بیشمار است. هنرمند مشاهده، کشف و خلق می کند. رنگ یکی از مهم ترین موضوعی است که در طی دوران مورد توجه هنرمندان بوده و خواهد بود. به این دلیل خواهد بود که هنوز هم در تئوری هنر در ارتباط با رنگ سوالات وجود دارد که پاسخ آنها مستلزم زمان و تحقیقاتی است. تا به امروز در این باره تحقیقاتی از سوی افراد مختلف در زمینه ها و رشته های مختلف صورت گرفته است. که این مطالعات توانسته پاسخ گویی بسیاری از سوالات باشد.رنگ به تنهایی موضوعی است وسیع برای تحقیق و مطالعه چرا که در تمامی زندگی بشر وجود دارد. و می توان از تمام لحاظ زیر ذربین قرار داد. یکی از قسمتهای که رنگ نقش مهمی ایفا می کند ،نقاشی است. که هنرمند با آن سرو کار دارد. یک هنرمند نقاش قبل از هر چیزی باید تعریف از رنگ در ذهن داشته باشد تا به تواند با رنگ ارتباط برقرار کند در غیر این صورت برخوردی غلط با این موضوع خواهد داشت. هر چند که انسان ذاتا در وجود خود نیروی دارد که می تواند با توجه به آن نیرو در مورد رنگ درست و به جا تصمیم بگیرد . اما امروزه امکانات و همچنین مطالب زیادی برای درک بهتر موضوع در اختیار است. به همین دلیل تنها اکتفا کردن به نیروی غریزی جواب گویی کاملی نیست. چرا که با مقایسه آثار هنرمندانی که قبل از نیوتن بودند. می توان فهمید که همه هنرمندان وفادار به طبیعت بودند در حالی که امروزه نقاشان و حتی هنرمندان رشته های دیگر نیز نسبت به رنگ دیدگاهی متفاوت دارند و همچنین برخوردی. امروزه یک هنرمند خلاق با ایجاد یک اثر کاملا روانشناسی رنگ می تواند بسیاری از بیماریها از جمله آن دسته بیماریهای که روحی هستند درمان کند. در واقع موضوع رنگ نه تنها در هنر بلکه در تمامی زمینه ها به پیشرفت چشم گیری رسیده است. اما با همه اینها باز هم جای برای تحقیق دارد.
در عصر حاضر از انوع طراحي نوري براي ايجاد روشنايي روزمره استفاده مي شود كه قسمتي از اين طراحي نوري در اختيار طراحان گرافيك قرار گرفته است.
امروزه نور در زمنيه ي گرافيك چنان تنوعي يافته است كه كمتر كسي را مي توان يافت كه براي تبليغات محيطي از نور پردازي استفاده نكرده باشد. اما طراحان زيادي هستند كه تجربه و آگاهي لازم را در مورد خصوصيات و ويژگي هاي نور ندارند. اين مسئله باعث مي شود كه ايده هاي خلاقانه آنها به هنگام استفاده و اجرا جلوه ي واقعي خود را نداشته باشد. بنابر اين بهتر است كه طراح قبل از شروع نور پردازي با ويژگي هاي و خصوصيات نور و تجهيزات آن آشنا شود تا نور بتواند باعث خلق يك اثر هنري شده و جلوه ي خود را به طور معجزه آسا نشان دهد.
در اين تحقيق سعي شده است كه طراحان با نور پردازيها و كاربرد آنها در تبليغات و استفاده درست از وسايل نور پردازي در جايگاه مناسب با خصوصيات خاص آن آشنا شده و در رشته ي كاري خود حضور مثبت يابند و كارهاي نفس به جا گذارند.
- فهرست مطالب -
تقديم الف
قدر داني ب
فهرست مطالب ج
چكيده 1
فصل اول- كليات تحقيق
مقدمه 4
بيان موضوع 7
اهداف تحقيق 9
اهيمت و ضرورت موضوع 10
تعريف مفاهيم و اصطلاحات كليدي 11
فصل دوم
پيشينه تحقيق
نور و انواع آن 13
تاثيرات نور 16
تأثير نور بر روي جسم انسان 18
ارزش و زيبايي نور 21
منابع روشنايي 24
جنبه هاي فيزيكي و روانشناختي نور 28
جهت نور 31
كيفيت نور 34
كميت نور 35
فصل سوم
نورپردازي 39
ايجاد جلوه در اشياء به وسيله نورپردازي 43
متداولترين نورپردازي 45
نورپردازي شاعرانه 47
فصل چهارم
پروژكتور 50
LCD ها 52
شناخت LCD 55
سيستم LCD 57
ساخت بزرگترين LCD انعطاف پذير 59
LED ها 61
LED ها و كاربرد آن 61
ويژگيهاي LED ها 64
استفاده از LEDها در تبليغات 68
DLP ها 72
دستگاه ويدئو پرژكتور 72
ساختار و سيستم دستگاه ويدئو پرژكتور 73
ميزان درخشش 75
ميزان دقت 76
اندازه تصوير 77
تفاوت سيستم LCD و DLP از لحاظ كيفيت و كنتراست رنگ 79
ساختارهاي پل، حلقه هاي ارتباطي مهمي را در يك سيستم راه، ايجاد مي نمايند. پلها، يكي از بخشهاي راه هستند كه نياز به بيشترين توجه دارند و 30 درصد از سرمايه گذاريهاي كلي در بخش راه را به خود اختصاص مي دهند. پلها، راههايي كليدي به منظور تضمين ايمني ترافيك راه، هستند و پلها نقش مهمي در حفظ و نگهداري محيط زيست دارند. نيمه دوم قرن بيستم، شامل توسعه جهاني چشمگيري در زمينه ترافيك راه بوده است كه طي آن رشد قابل ملاحظه اي در تعداد پلهاي احداث شده طي دهه 1950 و 1960 صورت گرفته است (جدول 2-1). هرچند اين رشد در دهه 1970 به اوج خود رسيد. با اين حال، بسياري از كشورها، براي احداث راهها، همچنان نياز به سرمايه گذاري در پلها دارند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1- مقدمه………………………………………………………………………………………………
2- هدف و گستره نظر سنجي………………………………………………………………….
3- سيستم هاي بازرسي و مجموعه قوانين…………………………………………………
1-3- موارد عمومي………………………………………………………………………………..
2-3- استانداردهاي بازرسي يا دستنامه ها…………………………………………………..
3-3- منظور و گستره بازرسي………………………………………………………………….
4-3- تناوب و دفعات بازرسي………………………………………………………………….
5-3- شيوه بازرسي………………………………………………………………………………..
6-3- بازرس…………………………………………………………………………………………
7-3- مديريت اطلاعات بازرسي……………………………………………………………….
8-3- امكانات بازرسي…………………………………………………………………………….
4- تكنيك هاي بازرسي…………………………………………………………………………..
1-4- شرايط حاضر و گرايش ها………………………………………………………………
امروزه با توسعه روزافزون صنعت نيروگاه وتوليد برق وبا توجه به اين نكته كه اكثريت دانشجويان مهندسي و…ويا حتي فارغ التحصيلان دراين رشته ها موفق به بازديدكاملي از نيروگاه وسيستم كاري و نحوه عملكرد سيستمهاي موجود در نيروگاه نشده اند،وبا توجه به سابقه كاري كه من در نيروگاه جنوب اصفهان درزمينه نصب تجهيزات مكانيكي وغيره داشته ام ،لازم دانسته ام كه براي اشنا كردن دانشجوياني كه علاقه به نيروگاه وسيستم عملكردآن دارند،اطلاعات وتصاويري راجمع آوري نموده ودرقالب اين پروژه(كه معرفي و بررسي بخشهاي مختلف نيروگاه گازي است.)ارايه دهم.كه من گرد آوري اين مطالب را در قالب 10فصل بيان نموده كه فصل اول آن رابابيان كدهاي شناسايي آغازكرده كه درفصلهاي بعدي اگرازاين كدها استفاده شده بود ،نا مفهوم نباشد . در فصل دوم تشريحي كلي نيروگاه از نوع پيكر بندي ،جا نمايي ،سوخت و…را بيان كرده و در فصل سوم اطلاعاتي عمومي در مورد قطعات توربين گاز وابعاد ووزن و…را بيان كرده ام ودر فصل چهارم توربين گاز ،نحوه هوادهي ،احتراق و…را تشريح كرده ودرادامه در فصل پنجم سامانه هاي مختلف از قبيل هواي ورودي آتش نشاني سوخت گاز ،گازوييل و…را بيان نموده كه براي خواننده قابل فهم باشد كه اين هوا چه طور وارد ،چه گونه احتراق صورت گرفته و چه مراحلي بايستي انجام شود تا برق توليدشودودر فصل ششم نحوه كنترل دماي توربين را شرح مي دهيم ودر فصل هفتم مجراي هواي ورودي ،سرعت ، عايق صدا ونحوه تميز كاري و…را تشريح كرده ودر فصل هشتم سيستم خروجي گازهاي حاصل ازاحتراق(مجراي واگراي اگزوز )و…را توضيح داده ودر فصل نهم انواع ابزارهاي عمومي وتخصصي را بيان كرده كه بيشتر در زمينه تعميرات ازاين ابزارآلات استفاده مي شود ودر فصل دهم منابعي كه من توانستم به آنها دسترسي پيدا كنم و بتوانم اين مطالب را گرد هم آورم،بيان نموده ام كه در پايان هدف و نتيجه اي كه من از اين پروژه داشتم كه سعي خود را مي كنم تا به آن هدف نزديك شوم ؛اين است كه دانشجويان و…با آشنايي و استفاده از اين پروژه بتواند ابهامات خودرا در زمينه ،حداقل آشنايي با نيروگاه گازي و نحوه عملكرد آن بر طرف كند كه درهنگام حضور در نيروگاه حتي مرتبه اول داراي پيش زمينه اي بوده باشند كه (سر در گمي هايي را كه ممكن است با ديدن نيروگاه برايشان بوجود آيد را به حداقل برسانند.)
فهرست
عنوان صفحه
مقدمه…………………………………………………………………..1
1. كد شناسايي KKS…………………………………………………………..
ساختار شناسايي كننده ها …………………………………………………. 2
استفاده از شناسايي كننده ها………………………………………………… 6
2.تشريح كلي نيروگاه ……………………………………………………….. 7
پيكر بندي نيروگاه ………………………………………………………. 7
جانمايي نيروگاه………………………………………………………… 8
اصول طراحی………………………………………………………….. 8
پيكر بندي سيستمهاي الكتريكي …………………………………………… 10
مشخصات سوخت………………………………………………………. 13
حفاظت محيط زيست ……………………………………………………. 15
3. اطلاعات عمومي در مورد قطعات توربين گاز…………………………………. 17
مقدمه…………………………………………………………………. 17
مواد و جنس قطعات توربين گاز ………………………………………….. 18
ابعاد و وزن قطعات توربين گاز ………………………………………….. 21
گسترش روز افزون جوامع بشري و پيشرفت در زمينههاي صنعتي، هرچند که امتيازات ويژه اي بهمراه داشته است وليکن مشکلات عديده اي را نيز براي اجتماعات به ارمغان آورده است. يکي از اين مشکلات ، فاضلاب حاصل از اماکن مسکوني و فعاليت واحدهاي صنعتي ميباشد. از آنجا که دفع غير صحيح فاضلابهاي خانگي و صنعتي اثرات نامطلوبي بر روي محيط زيست دارد، تصفيه هرچه کاملتر فاضلابها اهميت بيشتري مييابد. فاضلابهاي خانگي و از آن مهمتر فاضلابهاي صنعتي بعلت داشتن مواد آلي و معدني ، در صورت دفع در محيط باعث آلوده شدن آبهاي سطحي و زيرزميني گشته و در نتيجه استفاده مجدد از آب براي بهترين کاربرد آن با مشکل مواجه ميگردد. همچنين استفاده از آب براي مصارف مختلف و نياز شديد به آب در هر منطقه از ايران ، ما را برآن ميدارد که از به هدر رفتن آب به هر شکل جلوگيري کرده و با تصفيه فاضلابهاي خانگي و صنعتي که از حجم زيادي نيز برخوردار هستند در جهت تأمين آب مورد نياز قدم برداريم.
فهرست مطالب
فصل اول- مقدمه و تاریخچه 1
مقدمه. 2
تاريخچه تصفيه آب به روش صنعتي.. 3
فصل دوم – اهمیت تصفیه پسابهای صنعتی.. 7
آب و پساب در صنعت… 8
پساب صنعتي (Industrial Wastewater).
مقدار مجاز براي آب مزروعي ( عناصر محلول ) 11
پارامترهاي مهم.. 11
1- اندازه گيري جريان فاضلاب… 11
2- اندازه مواد جامد ( Total Solid )TS… 11
3- اندازه مواد قابل ته نشيني.. 11
4- تعيين قليائيت : 12
5- اندازه گيري مواد آلي.. 12
6-عوامل مؤثر بر غلظت O2 محلول در آب : 13
7- COD(Chemical Oxygen Demand) : 14
8- TOC…. 14
9- THOD…. 14
فصل سوم- استاندارد خروجی فاضلاب ها 15
الف- تعاريف… 16
ب- ملاحظات کلي.. 16
ج- جدول استاندارد خروجي فاضلابها 19
فصل چهارم – انواع روشهای تصفیه فاضلاب… 22
1- روشهاي تصفيه فيزيکي.. 23
2- روشهاي تصفيه شيميائي.. 23
3- روشهاي تصفيه بيولوژيکي.. 23
روشهاي متداول تصفيه فاضلاب صنعتي.. 24
1- تصفيه فيزيکي – شيميايي.. 24
2- تصفيه بيولوژيکي.. 30
2-1 تصفيه بي هوازي.. 33
2-2 تصفيه هوازي.. 39
فصل پنجم- میکروبیولوژی فاضلاب…….. 44
الف – شرايط تغذيه و رشد در جمعيتهاي مخلوط ميکروبي.. 46
ب- اثر دما روي رشد ميکروبي.. 47
ج- اثر درجه اسيديته (PH) روي رشد ميکروبي.. 50
د- نياز رشد ميکروبي به اکسيژن.. 52
ح- منحني رشد ميکروبي.. 52
و- سينتيک رشد بيولوژيکي.. 57
فصل ششم – تصفیه های پیشرفته. 59
1) فاضلابهاي صنعتي ونحوه مقابله با آن.. 60
2) نقش پودر کربن فعال در بهينه سازي سيستمهاي تصفيه فاضلاب صنعتي.. 61
فصل هفتم- استفاده از تالابهای مصنوعی در تصفیه فاضلابهای صنعتی .. 82
1) تالابهاي مصنوعي.. 83
2) ساختار تالابهاي مصنوعي.. 83
3) وظايف اجزاء اصلي تالاب… 87
4) حذف فلزات سنگين در تالاب مصنوعي.. 90
5) تصفيه پسابهاي صنعتي توسط تالابهاي مصنوعي.. 91
فصل هشتم- مناسب ترین گزینه فاضلاب صنعتی از دیدگاه مدیریت………. 93
- هزينه خريد و راه اندازي.. 100
- راهبري و تعميرات نگهداري.. 102
- دفع مواد زايد. 103
- ملاحظات راهبري.. 104
- دفع آب تصفيه. 104
- دفع مواد زايد حاصل از تصفيه فاضلاب… 105
- مزايا وکمبودها 106
- تجزيه و تحليل منافع اقتصادي.. 107
فصل نهم – گزارش تصفیه خانه غرب مشهد (پرکند آباد) 109
مسألهی آلودگي يكي از مهمترين و حادترين مسائل ناشي از تمدن انساني در جهان امروز به شمار ميرود؛ چرا كه از اعماق چند هزار متري زمين گرفته تا معادن، آبهاي تحت الارضي، بيوسفر، تروپوسفر و حتي در داخل هواپيماهاي بلند پرواز و جو خارجي زمين، چرخه و سيستم حيات را مورد تهديد قرار دادهاست. مولكول آلايندهاي كه امروزه از كارخانه يا منبع آلوده كنندهی ديگري مثلاَ در اروپا، وارد محيط ميشود، اگر تجزيه نشود يا تغيير شكل ندهد، احتمالاَ بعد از چندي ميتواند در ريهی انسانهايي كه در قلب جنگلهاي آفريقا يا دشتهاي وسيع آسيا زندگي ميكنند وارد شود.
آلودگي براي افراد مختلف مفهوم و معني متفاوتي دارد. مردم معمولي ممكن است تحريك چشم ناشي از يك گاز يا آبآلوده را آلودگي به حساب آورند. براي كشاورزي كه يك عامل به گياهان يا حيواناتش آسيب ميرساند آلودگي محسوب ميشود؛ اما هرگاه بخواهيم تعريف جامع و كلي و در عین حال ساده و همه فهمی براي آلودگي محيط زيست در نظر بگيريم چنين ميتوان گفت كه آلودگي محيط عبارت است از «وجود يك يا چند مادهی آلوده كنند در محيط زيست به مقدار و مدتي كه كيفيت يا چرخهی طبيعي را بهطوري كه مضر به حال انسان يا حيوان، گياه و يا آثار و ابنيه باشد، تغيير دهد. به بيان سادهتر هرگاه ماده يا موادي بيگانه با غلظتي خاص وارد عناصر محيطي شوند و تعادل طبيعي آنها را بر هم بزنند صحبت از آلودگي ميشود.»
فهرست مطالب
مقدمه. 3
بخش اول: درآمدي بر آلودگي آب.. 5
1. آلايندههاي آب و تأثيرات آنها بر حيات انسان. 5
2. آلودگي آب، فراتر از يك مسئلهي ساده 10
3. آلايندههاي صنعتي آب.. 16
4. تاثير فعاليتهاي كشاورزي بر كيفيت آبهاي سطحي و زيرزميني.. 16
بخش دوم: دامنهها و پيامدهاي بحران.. 23
1.تهران، شهر بي دفاع. 23
2.كارون، يادگار ايراني.. 43
3.آلودگي نفتي روستاي اسماعيلآباد شهر ري، يك قدم تا پايتخت.. 57
4. زايندهرود، رود مرده 64
5. خزر زيبا، ميان مرگ و زندگي.. 66
6.مشهد: آيا آب آلوده است؟. 78
7. سد قشلاق، زيباي آلوده 87
8. رودخانهها، شريانهاي حيات.. 90
9. تمام ايران، سراي من است. 105
بخش سوم: قانونهاي بسيار، ضمانت اجرايي اندك… 124
1. آیين نامهی جلوگيري از آلودگي آب (مصوب18/2/1373) 124
2.آييننامهي بهداشت محيط، مصوب هيأت دولت.. 129
3. متن كامل كنوانسيون حفاظت از محيط زيست درياي خزر. 133
4. قطعنامهی هفدهمين كنگرهی بين المللي آبياري و زهكشي اسپانيا – گرانادا 148
5. آييننامهی اجرايي ماده 134 قانون برنامه سوم توسعه. 149
بخش چهارم: چه كردهايم؟چه بايدكرد؟. 152
1. تشكيل كميتهی كشوري حفاظت از رودخانهها، ميراث طبيعي بيجان را نجات ميدهد. 152
2. بررسي تخلف سازمانهاي مسئول حفاظت از رودخانهها در مجلس… 154
3. حفاظت از رودخانههاي كشور متولي مشخصي ندارد. 155
4. طرح مجلس براي جلوگيري از آلودگي.. 157
5. نشست مشترك مديران آب منطقهاي مازندران و گلستان با قضات به منظور بررسي راهكارهاي حفاظت از انفال عمومي 158
6. ايران عضو دائم منابع زيست محيطي خزر شد. 158
7. آموزش خانه به خانهي مقابله با آلودگي آب، طرح ادارهی كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان. 159
8. دفتر بررسي آلودگي آب و خاك، گامي به جلو. 162
9. الگوي ارزيابي زيست محيطي كارخانجات فولاد تدوين شد. 163
10. پالایشگاه تهران بیش از 200 میلیارد ریال جریمه شد. 165
11. اجرای پروژهی جمع آوری فاضلاب روستاههای اطراف شهر تهران. 166
12. عملیات اجرایی شش واحد تصفیه خانهی فاضلاب تهران آغاز میشود. 166