روشهاي سينتيكي- اسپكترفوتومتري از جمله روشهاي تجربه دستگاهي به منظور بررسي تغييرات ميزان گونههاي موجود در نمونه ميباشند كه ضمن دارا بودن صحت، دقت و سرعت عمل بالا داراي هزينه روش بسيار پايين است. اين خصوصيات كاربرد اين تكنيك را در حد وسيعي براي بررسي رفتار تركيبات رنگي و چگونگي تخريب وحذف آنها از پسابهاي صنعتي ميسر ميسازد. نظر به اهميت ايجاد آلودگي توسط رنگهاي آلي در پسابهاي صنعتي ارائه روشهاي مناسب و جديد با حداقل هزينه و كارآيي بالا به منظور حذف اين گونه تركيبات مورد نظر پژوهشگران بوده و هست.
در اين پروژه علاوه بر ارائه فاكتورهاي مؤثر در تخريب رنگ متيلنبلو ميتوان به اندازهگيري يون كروم كه يك ماده سرطانزاست، پرداخت. يك روش حساس و ساده براي تعيين مقادير بسيار كم كروم به روش سينتيكي- اسپكتروفوتومتري براساس اثر بازدارندگي كروم در واكنش اكسيدشدن متيلنبلو توسط پتاسيم نيترات در محيط اسيدي (H2SO4 4 مولار) معرفي شده است. اين واكنش به روش اسپكتروفوتومتري و با اندازهگيري كاهش جذب متيلنبلو در طول موج 664 نانومتر به روش زمان ثابت استفاده شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده
فصل اول : اسپكتروفوتومتري
1-1- اساس اسپكتروفوتومتري جذبي………………………………………………………….. 14
1-2- جذب تابش…………………………………………………………………………….. 15
1-3- تكنيكها و ابزار براي اندازهگيري جذب تابش ماوراء بنفش و مرئي…………………………… 15
در تحقيق حاضر روش بيرون کشيدن پارچه از درون يک حلقه مورد بررسي قرار گرفته و براي اولين بار از يک حلقه لاستيکي انعطاف پذير همراه با يک نازل صلب فلزي استفاده شده است. منحني نيرو-ازدياد طول حاصل از استفاده از نازل لاستيکي داراي شکل يکنواخت تري بوده است. به کارگيري رگرسيون چند متغيره نشان از امکان پيش گوئي زيردست پارچه توسط معادله اي که در آن مواردي چون زاويه اصطکاک ، نمره ي تار ، نمره ي پود ، تجعد پود ، نوع بافت ، شيب نمودار بدون لاستيک ، شيب انطباق دو نمودار کاربرد نازل لاستيکي و صلب اثر داده مي شوند با ضريب همبستگي 933/0 قابل پيش بيني مي باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:مطالعات كتابخانه اي 1
1- 1- سير تاريخي بررسي زير دست 2
1-1-1- بررسي زير دست پارچه توسط پيرس 2
1-1-2- سيستم کاواباتا 3
1-1-2-1- اندازه گيري ذهني زير دست پارچه : 4
1-1-2-2- ارزيابي واقعي زير دست پارچه : 5
1-1-3- روش ارزيابي سريع 7
1-1-4- اندازه گيري زير دست با استفاده از دستگاه استحکام سنج : 8
1-1-4-1 – آزمايش کششي : 8
1-1-4-2- آزمايش خمش : 8
1-1-4-3- آزمايش برشي : 9
1-1-4-4- فشار وضخامت پارچه : 9
1-1-4-5- آزمايش اصطکاک : 9
1-1-5- اندازه گيري زير دست با استفاده از عبور از نازل : 12
1-2- خواص مرتبط با زير دست پارچه : 14
1-2-1- آويزش: 14
1-2-2- ضخامت و وزن پارچه: 15
1-2-3- پرزينگي: 17
1-2-4- پوشانندگي 17
1-2-5- مقاومت خمشي: 18
1-2-6- چين خوردگي پارچه: 19
1-2-7- سختي و انعطاف پذيري: 20
فصل دوم :تجربيات 21
2-1- وسايل مورد استفاده : 22
2-1-1- دستگاه ها : 22
2-1-1-1- دستگاه اندازه گيري استحکام : 22
2-1-1-2- دستگاه اندازه گيري طول خمش : 26
2-1-1-3- دستگاه اندازه گيري ضخامت پارچه : 28
2-2- مواد اوليه مورد استفاده : 28
2-3- آزمايشات انجام شده : 30
2-3-1 -آزمايشات عبور پارچه از حلقه : 30
2-3-2 -آزمايش ارزيابي زير دست نمونه ها توسط اشخاص : 35
2-3-2-1- متوسط درجه ي زير دست : 37
فصل سوم :بحث ونتيجه گيري 39
3-1- رگرسيون چند متغيره مرحله اي (Stepwise)
3-1-1- به طرف جلو (Forward) :
3-1-2-به طرف عقب (Backward) :
3-2- دستور کار با نرم افزار: 43
3-2- نتيجه گيري کلي 51
3-3- پيشنهادات جهت ادامه ي پروژه : 52
ضمائم 53
منابع 73
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (2-1) مشخصات نمونه ها ي مورد آزمايش 29
جدول (2-2) مشخصات بدست آمده از آزمايش بر روي نمونه ها 34
جدول (2-3) نتايج رتبه بندي زير دست توسط افراد 36
جدول (2-4) نتايج متوسط زير دست 38
جدول (3-1) علامت هاي اختصاري به کار رفته در نرم افزار 42
جدول (3-2) Regression
جدول (3-3) Model Summary
جدول (3-4) ANOVA
جدول (3-5)Coefficients
فهرست اشكال
عنوان صفحه
شكل (1-1) فك نگهدارنده ي نازل كه نمونه ي پارچه از آن در حال بيرون آمدن مي باشد. 14
شکل (2-1) دستگاه استحکام سنج به همراه فك حمل كننده ي نازل 24
شکل (2-2) نازل به کارفته ي به قطر 3.5cm
شکل (2-3) نازل لاستيکی به کارفته دارای سوراخی به قطر2.5cm
شکل (2-4) دستگاه به کار رفته در پروژه به همراه نازل ولاستيک 26
با توجه به پیشرفت روز افزون علم نانو تکنولوژی و گسترش آن در اکثر صنایع ، صنعت نساجی نیز از این اصل جدا نبوده و توانایی خود را برای ظهور در تمامی صنایع همراه با علوم دیگر نشان داده و به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این زمینه دست یافته است
امروزه دانشمندان به فناوریهای لازم نانو دست یافتهاند و تولید محصولات مختلف را از طریق این فناوری به حصول رسانده اند، تنها امروزه آنچه کم است تزریق نکردن کالاهای حاصل از این فناوری به بازارهای روزمره مردم عادی در مقیاس زیاد است. اگر این امر صورت بگیرد بیشک با وسایلی روبرو میشویم که دنیای عادی ما را متحول میکند و امکانات بسیار نوینی را در اختیار میگیریم. به طور مثال لباسهای حاصل از مواد نانو متری ،به گونهای است که دیگر لباس نه لک میشود نه چروک میشود و ضمنا دارای خاصیت تهویه هوا و رطوبت هم خواهد بود.
اما سوالی که مطرح است این است که چگونه می توان کاربرد نانو را در صنعت نساجی نشان داد یا به طور واضح تر الیاف نانو به چه روشی در این صنعت گسترده تولید می شود .
در پروسه تولید منسوجات هوشمند همواره نوع سنسور، نحوه قرارگیری سنسور، مکانیزم ارتباطی بین سنسورها و لباس و سیستم پردازش گر مورد بررسی و بحث بوده است. اما آنچه کمتر به آن پرداخته شده است ارتباط بین سیگنال خروجی و نوع پارچه بکاربرده شده است.
در این تحقیق سه نوع پارچه حلقوی پودی که از جهت گیج با همدیگر متفاوت هستند برای بررسی انتخاب شده اند، پس از تهیه لباس مناسب و جایگذاری و نصب سنسور مربوطه در داخل آن، تست های مربوطه بر روی سیگنال خروجی انجام شده است.
نتایج نشانگر آنست که سیگنال بدست آمده در شرایط یکسان از دامنه بالاتری در گیج های بالاتر برخوردار است. و آزمون فرض انجام شده نشانگر این نکته است.
فهرست
عنوان شماره صفحه
مقدمه 1
فصل اول
1- منسوجات هوشمند و بررسي تحقيقات انجام شده 3
1-1- منسوجات هوشمند و علائم حياتي بدن انسان 4
1-1-1- معرفي منسوجات هوشمند 4
1-1-1-1- منسوجات قابل پوشش (منــــــسوجات هوشمند قابل پوشش) 5
1-1-1-2- منسوجات صنعتي غير قابل پوشش (منسوجات هوشمند غير قابل پوشش )6
1-1-2- علائم سلامتي بدن 6
1-1-2-1- ضربان قلب در واحد زمان 6
1-1-2-2- تعداد تنفس در واحد زمان 6
1-1-2-3- دماي بدن در زمانهاي مختلف 6
1-2- معرفي انواع سنسورها 7
1-2-1-سنسورهاي بر پايه الکترواکتيو پليمر 12
1-2-1-1- سنسورهاي پيزورزيستيو که پايه پليمر هاي فعال دارند 12
1-2-1-2- سنسورهاي پيزو الکتريک که پايه پليمر هاي فعال دارند 12
1-2-1-3- سنسورهاي بيو مديکال 13
1-2-2- فعال کننده ها 14
1-2-3- سنسورهاي بر مبناي اجزاي الکترونيکي 15
1-2-4- منابع جريان 15
1 -2-4-1-سل هاي الکتروشيميايي 19
1-2-4-2-پيزو الکتريک هاي مولد 19
1-2-4-3- الاستومرهاي دي الکتريک 20
1-2-4-4- مولد هاي جنبشي 20
1-2-4-5- مولد هاي ترموالکتريک 21
1-2-4-6- مولد هاي پيروالکتروليک 21
1-2-4-7- مولد هاي فتوالکتريک 21
1-2-4-8- سوپر خازنها 22
1-2-5- مواد سيمي الکتريکي 22
1-3- طراحي بافت براي منسوج هوشمند قابل پوشش 26
1-3-1- متغيرهاي طراحي 27
1-3-2- متغيرهاي ارزشي 28
1-3-3- متغيرهاي اجرايي 28
1-4- دستاوردها در منسوجات هوشمند 30
1-4-1- خلاصه اي از جديدترين دستاوردها در منسوجات هوشمند 30
فصل دوم
طراحي و ساخت منسوج هوشمند قابل پوشش
2-1- مقدمه 37
2-2- ساخت منســـــــــوج هوشمند 40
2-2-1- طراحي و ساخت لباس 40
2-3- اندازهگيري کرنش 41
2-4- سنسور استرينگيج 41
2-4-1- جنس استرينگيجها 42
2-4-2- مقاومت الکتريکي استرينگيجها 44
2-4-3- مشخصات استرينگيج (پيزورزيستيو) استفاده شده 45
2-4-4- نصب سنسور 45
2-5- اندازهگيري تغييرات جزئي مقاومت 46
2-5-1- پل وتسون 46
2-5-2- متعادلکردن مدار 47
2-6- فيلترها 48
2-7- تقويت کننده 48
2-7-1- مفهوم تقويت و تقويت کننده در الکترونيک 48
2-7-1-1- چگونگي تقويت در ترانزيستور 49
2-7-1-2 پارامترهاي تقويت کننده 50
2-7-2- تقويت کننده هاي عملياتي 51
2-7-3- گين يا بهره 52
2-7-4- تقويت کنندههاي ابزاري 54
2-8- مبدل آنالوگ به ديجيتال 57
2-8-1- ويژگيهاي مبدلهاي A/D. 61
2-8-1-1- نوع خروجي 61
2-8-1-2- قابليت تفکيک 61
2-8-1-3- دقت 61
2-8-1-4- زمان تبديل 62
2-9- کاليبراسيون سيستم تشخيص تنفس 63
فصل سوم
3- نرمافزار مورد استفاده جهت پردازش داده های تنفسی 64
3-1- مقدمه 65
3-2- پورت سريال 65
3-3- ديتاگيري و نمايش سيگنال در حوزه زمان 65
3-3-1- سرعت ديتاگيري 65
3-3-2- تعداد ديتاها در سيکل 66
3-4- مراحل اجراي برنامه 66
3-5- فلوچارت 67
3-6- توابع 67
3-6-1- پنجره کاربر نرمافزار 68
3-6-2- توابع کلاس view
3-6-3- تابع file creation
3-6-4- تابع timer
3-6-5- تابع start stop
فصل چهارم
4- آزمايشات 71
4-1- مقدمه 72
4-2- بدست آوردن سيگنال تنفس 72
4-3- آزمايشات 72
فصل پنجم
5- بحث و نتيجهگيري 75
5-1- بحث و نتيجهگيري 76
5-1-1- تاثير گيج بر دامنه سيگنال 77
5-1-2- تاثير گيج بر پيک منحني 78
5-1-3- ارتباط گيج و جنس سنسور 78
5-2-تحليل نتايج 78
5-3-نتيجه گيري کلي 80
5-4- پيشنهاد براي تحقيقات بعدي 80
6- ضمايم 82
6-1- برنامه نوشته شده به زبان ويژوال C 82
6-2- داده هاي مربوط به سيگنال هاي گرفته شده از سه نوع پارچه 85
بافت پارچه ومصرف پارچه های الوان و ظریف در ایران سابقه طولانی دارد.ایرانیان باستان و همچنین مادها،هخامنشیان و ساسانیان به پوشیدن لباسها با پارچه های خوب و ظریف و زیبا اهمیت می دادند.
در ان زمان بافت پارچه در منازل به صورت یک حرفه خود اشتغالی انجام شده است و با داشتن یک وسیله نخ ریسی ساده به بافت پارچه مشغول بوده اند.
همگام با پیشرفت تکنولوژی در این صنعت و توجه کشورها به این صنعت خاص و همچنین سابقه دیرین ایرانیان در بافت پارچه،اولین قدم در راه صنعتی شدن و برپا شدن این صنعت در ایران با نصب یک ماشین ریسندگی در سال 1266 هجری شمسی در ایران ودر تهران اغاز گردید که این عمل در سیر تحولات و پیشرفت این صنعت نقش بسزایی را ایفا نمود.با مرور زمان تعداد کارخانه های نساجی افزایش پیدا کرد و همگام با کشورهای صنعتی،تعدادی از کارخانه ها به صورت مدرنیزه در آمد ولی تعداد زیادی از کارخانه های نساجی،هنوز هم از دستگاهها و ماشین آلات قدیمی استفاده میکنند.
در محیطهای صنعتی عوامل زیان آورمتعددی وجود داردکه از آن جمله عوامل زیان آور فیزیکی است،یکی از این عوامل زیان آور فیزیکی صداست که این فاکتور از مختصات جامعه صنعتی است که در داخل یا خارج کارگاهها مساله ایمنی و بهداشت مهمی را به وجود می آوردکه باید مد نظر قرار گیردتا به موقع بتوان از خطراتی که ممکن است ایجاد کند جلوگیری شود.
در مورد صداهایی که در کارخانجات تولید میشود،مشکل اصلی ناراحتی و اعتراض کارگران نیست بلکه مشکل، اثرات سوءآن بر اعصاب وروان،سیستم قلب و عروق وبه ویژه دستگاه شنوایی است.
فهرست مطالب
تقدير و تشكر………………………………………………………………………….. 1
مقدمه…………………………………………………………………………………….2
چكيده تئوريك اصوات ……………………………………………………………….3
خواص فيزيكي صوت…………………………………………………………………..5
انواع صوت………………………………………………………………………………5
اثرات صدا بر انسان……………………………………………………………………..6
اندازه گيري صوت
شدت صدا………………………………………………………………………………. 8
توان صدا و تراز توان صدا……………………………………………………………..8
تراز فشار صوت…………………………………………………………………………9
انتقال صدا………………………………………………………………………………10
جذب صدا……………………………………………………………………………..11
انعكاس صوت………………………………………………………………………….12
صوت طنين انداز………………………………………………………………………13
قانون جرم……………………………………………………………………………..13
جذب و عايق بندي……………………………………………………………………15
كنترل عملي آلودگي صدا در صنعت نساجي
OSHA………………………………………………………………………………
مشكلات سروصدا در صنعت نساجي……………………………………………….. 18
خلاصه اي از نمونه سطوح صداي تجهيزات نساجي………………………………….19
امكان پذير بودن كنترل سروصدا…………………………………………………….21
آناليز اقتصادي……………………………………………………………………….. 22
ريسندگي……………………………………………………………………………….23
راه حلها در ريسندگي………………………………………………………………….25
ماشينهاي بافندگي……………………………………………………………………..27
سطوح فشار صدا در سالنهاي بافندگي با انواع ماشينهاي بافندگي…………………..29
عمليات تاب……………………………………………………………………………31
ماشينهاي بافندگي سوزني……………………………………………………………..33
ماشينهاي نواربافي……………………………………………………………………..33
هواكشهاي تهويه………………………………………………………………………35
طنين…………………………………………………………………………………….36
موتورها…………………………………………………………………………………36
پرده هاي صداگير……………………………………………………………………..37
استانداردهاي صوتي مختلف در صنعت………………………………………………38
اثرات سوء صدا بر انسان
اثرات فيزيولوژيكي و پاتولوژيكي…………………………………………………..39
عوامل موثر در ايجاد كري شغلي…………………………………………………….40
مقدمه: پيشرفت تكنولوژي نساجي در چند سال گذشته به اندازه اي چشمگير و تغييرات تكنيكي آن به قدري متنوتع بوده است كه مي توان به جرأت ان را به عنوان دومين تحول بزرگ صنعتي در زمينه تكنولوژي و ماشين سازي به حساب آورد. اگر اولين تحول بزرگ صنعت و نساجي را در قرن نوزدهم به كار افتادن چرخهاي اين صنعت توسط نيروي مكانيكي بدانيم، به طور قطع دوم تحول بزرگ صنعت نساجي در اواسط قرن بيستم و با ارائه روش هاي جديد رسيدنگي مانند توليد الياف فيلامنت ريسندگي اوين اند، و در بافندگي ماشينهاي بافندگي بي ماكرو و ماشين هاي بافندگي چند فازي انجام گرفته است.
عنوان صفحه 1- مقدمه 2- تاريخچه 3- خلاصه مطلب تكنولوژي و اقتصادي - بررسي تكنولوژي بافندگي - ماشين هاي بافندگي با ماكو - ماشين هاي بافندگي بي ماكو - مقايسه ماشين هاي با ماكو و بي ماكو و مكانيزمهاي راپيري - بررسي اقتصادي - ويژگيهاي ماشين هاي بي ماكوي جديد. ماشين هاي با فندگي با ماكو: 1-1-1- اجزاي يك دستگاه بافندگي 1-1-2- اسكلت ماشين بافندگي. 1-1-3- ميل لنگ، كلاچ و الكتروموتور ماشين بافندگي. 1-1-4- ترمز 1-1-5- محور بادامكهاي ضربه 1-1-6- دفتين 1-1-7- ماكو 1-1-8- ترمز نخ پود در داخل ماكو 1-1-9- مضراب 1-1-10- كناره گير پارچه 1-1-11- ورد ماشين بافندگي 1-1-12- ميل ميلك 1-1-13- لامل و دنده شانه اي 1-1-14- غلتك نخ تار (اسنو) 1-1-15- پل نخ تار 1-1-16- ميله هاي تقسيم كننده نخ هاي تار 1-1-17- غلتك كشيدن پارچه (غلتك خاردار- غلتك سمباده اي) 1-1-18- غلتك پيچيدن پارچه 1-1-19- عمليات مختلف در ماشين بافندگي (دايره زماني) مكانيزمهاي تشكيل دهنه: 1-1- مكانيزمهاي تشكيل دهنه كار 1-2- انواع دهنه - نوع تشكيل دهنه الف) دهنه رو ب) دهنه زير ج) دهنه رو- زير - چگونگي تشكيل دهنه: الف) دهنه نامنظم ب) دهنه منظم - انواع دهنه در لحظه دفتين زدن الف) دهنه بسته ب) دهنه باز ج) دهنه نيمه باز - لحظه تشكيل دهنه: الف) دهنه معمولي ب) دهنه زود ج) دهنه زير 1-3- انواع مكانيزمهاي تشكيل دهنه: 1) مكانيزم تشكيل دهنه بادامك 2) مكانيزم تشكيل دهنه دابي 3) مكانيزم تشكيل دهنه ژاكارد 1-4- طرح بادامك و انواع آن مكانيزم پود گذاري و دفتين زدن ماشين هاي بافندگي با ماكو: 1-5- تئوري پود گذاري و دفين زدن 1-6- محاسبه سرعت ماكو 1-7- علل سريعتر كردن ماشين هاي بافندگي بي ماكو 1-8- دلايل ديگر براي ازدياد سرعت ماشين هاي بافندگي بي ماكو 1-9- تعيين مسير حركت ماكو 2-1- محاسبه تقعر (فرورفتگي) كف دفتين 2-2- انتخاب شانه بافندگي 2-3-شانه هاي بافندگي مخصوص 2-4- نگاهداري شانه
مربي شخصي است كه اطلاعات علمي پراكنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشي خود تنظيم كرده و با شيوه هاي مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درك براي كارآموز تبديل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال مي دهد.
حال با توجه به تعريف مربي مي توان فرق بين مربي با كتاب را مقايسه و درك نمود. يعني اينكه كتاب آنچه را كه در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اينكه كارآموزي كه آنرا مطالعه مي كند مي فهمد يا نه مطالب را انتقال مي دهد، ولي مربي اطلاعات كتاب را درك و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فيلتري به كنار گذاشته و جايگزين آن مطالب ساده تر و قابل درك و فهم كارآموز به كار مي برد.
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: تعاريف و مفاهيم مفهوم فنون تدريس و تعاريف آن شرايط مربي از نظر قوانين موثر در تدريس وظايف عمومي مربيان از ديدگاه سازماني تعريف مطالعه و روش هاي آن فصل دوم: آيين كلاس داري هدف از بررسي آيين كلاس داري نقش انگيزه نقش انضباط و كنترل بحث انضباط شخصي و تاثير آن در كلاس داري فصل سومن: روش هاي كلي تدريس در نظام آموزشي روش هاي فعال و غير فعال و قوانين اثر و نتيجه هدف هاي آموزشي مهايت هاي فرايند تدريس الف) مهارت هاي پيش از تدريس- تعريف استاندارد- آشنايي با طرح درست و فوايد آن و فرم ب) مهارت هاي بپمن تدريس: 1- تنظيم صدا و حركات فيزيكي مربي
2- حفظ شخصيت و احترام مربي 3- فروتني و ادب
4- بيان كافي مطالب درسي
5- اجتناب از ارائه مطالب غير درسي
6- اجتناب از اختلاط موضوعات
7- كيفيت بيان مطالب بررسي فنون عرضه شده به كارآموز و بيان مطالب ارجاع اطلاعات كافي براي كارآموز انتظاراتي كه كارآموز از مراكز فني و حرفه اي دارد: تقاضا و نيازهاي عمومي و كلي در پداگوژي و نحوه برخورد با ديگران طريق شناخت افكار و استعدادهاي افراد مهارت هاي پس از تدريس فصل چهارم: كليات روش هاي تدريس 1- روش هاي تدريس غير فعال- شيوه مكتبي- شيوه توضيحي- شيوه سخنراني 2- روش هاي تدريس فعال- شيوه پرسش و پاشخ- شيوه بحث- شيوه اكتشافي 3- شيوه يا روش اكتشافي و روش حل مسائل 4- شيوه يا روش اكتشافي و روش حل مسائل بحث پاياني منابع و مأخذ مورد استفاده
در ا.واخرسال 1800 ميلادي مجموعه اي ازمفاهيم تازه درباره سازمان وهم اكنون به عنوان نظريه كلاسيك شناخته شده است به گونه اي وسيع گسترش يافت تا ثير نظريه كلاسيك سا زمان هم اكنون نيز با رز وبرجسته است چندان اثار ان دربسياري از سازمانهاي پيچيده مشا هده مي شود درواقع مفا هيم كلا سيك سازمان در مقياس وسيعي ازسازمانهاي بزرگ وپيچده مصداق پيدا ميكند تا ثير بسزايي درتكا مل تمدن نوين داشته است نظريه كلاسيك سازمان را سا ختاري ازروابط قدرت نقش ماه فعا ليتها وارتباط تلاش بين افراد وجود دارد تعريف ميكند بطور كلي طبق اين نظريه سازمان يك ساختار مكانيستي بيروح وغيرقابل انعطاف است نظريه كلاسيك درسه مسيرتحول يافت بورد كراسي اداري ومديريت علمي اساس اين سه جريان با فرضيات مشابهي پايه ريزي شده وتاثير علمي اساس انها يكسان است همچنين هر سه جريان در مقطع زماني رشد وتوسعه يافتند (1950 –1900ميلادي ) در اينجا اين سه نظريه را به افتخارشرح مي دهيم ( گوئل كهن 1371)
فهرست مطالب:
فصل اول:
ـ مقدمه
ـ موقعيت جغرافيايي مدرسه
ـ هدف ازتاسيس
ـ تاريخچه تاسيس
فصل دوم:
ـ مباحث نظري
فصل سوم:
ـ امكانات فيزيكي ( الكتريسيته، نور، حرارتي )
ـ درصد فضاهايي كه به قسمتهاي مختلف اختصاص يافته
است (كل مساحت زمين، مساحت كتابخانه ، مساحت
آزمايشگاه ، مساحت نمازخانه)
فصل چهارم:
ـ امكانات پرسنلي
ـ كادر آموزشي
ـ چارت سازماني
ـ جدول آماري معلمين
ـ شرح وظايف مدير ومعاون
ـ شرح وظايف معلم امورپرورشي ومعاون
فصل پنچم:
ـ بودجه ( هزينه هاي جاري، سرمايه ايي، سرانه)
ـ جدول آمار بودجه
فصل ششم:
ـ اهداف دوره دبيرستان
ـ شيوه مديريت
ـ جدول آمار برنامه هفتگي
ـ رسيدگي به حضور وغياب( معلمان ودبيران آموزشي)
ـ علل به وجود آمدن ساعات جبراني وتشكيل كلاسهاي فوق
برنامه
ـ ميزان استفاده از وسايل كمك آموزشي
ـ چگونگي تدريس معلمان
ـ چگونگي تشكيل شوراي دانش آموزان مدرسه وانتخاب
مبصر
ـ ارزيابي وسنجش نمرات دانش آموزان
ـ بررسي ميانگين يكسال آموزشگاه
فصل هفتم:
ـ نحوه برگزاري انجمن اولياء مربيان
ـ نمونه ايي ازبخشنامه ها وآئين نامه ها( درمورد انجمن اولياء مربيان واينكه آياانجمن اولياء مربيان توجه لازم را مي نمايند)
كنترل ميزان رشد جمعيت يكي از مهمترين شاخصهاي توسعه بحساب مي آيد. جمعيت دنيا در سال 1950 دو و نيم ميليارد نفر بوده و اكنون از مرز 6 مليارد نفر گذشته است و پيش بيني مي شود در سال 2025 ميلادي به 5/8 ميليارد نفر برسد طي همين سالها در ايران روند رشد جمعيت از متوسط دنيا بالاتر بود و جمعيت 10 ميليوني 100 سال قبل اكنون به نزديك به 7 برابر رسيده است[i].
كشور جمهوري اسلامي ايران كه در دوران سالهاي اوليه انقلاب داراي رشد جمعيت بالا و در حدود7/2 (كه تا 4/3 نيز ذكر شده است)[ii] و در سالهاي اخير اين ميزان رشد تا حدود 7/1 (و مواردي تا 2/1 نيز ذكر شده) كاهش يافت اين كاهش رشد جمعيت ناشي از اجراي طرحها و برنامه هاي كنترل جمعيت در سالهاي اخير بوده است.
هرم سني جمعيت ايران در سالهاي اول بعد از انقلاب شكلي مخروطي با قاعده پهن به خود گرفت كه اين شكل نشانگر رشد جمعيت بالا است و در سالهاي بعد اين رشد بسرعت كنترل و باعث تغيير در شكل نمودار فوق گرديد بطوري كه اكنون يك ناحيه فرو رفته در قاعده مخروط را مي توان بوضوح مشاهده كرد مشابه اين تغيير را مي توان در نمودار رشد جمعيت كشور هاي اروپايي و بخصوص در كشور آلمان پس از جنگ جهاني اول مشاهده نمود كه البته اين تغيير شكل نمودار در اروپا در بين گروه جوانان و افراد ميانسال (بويژه مردان ) و بدليل كشته شدن سربازان در جنگ بوده است در حالي كه تغيير شكل مزبور در كشور ما ناشي از كنترل رشد جمعيت و تنظيم خانواده مي باشد.
كشور ايران داراي جمعيت جواني مي باشد و برابر آمار (در زمان مطالعه) حدود 35% جمعيت كشور را افراد زير 18 سال تشكيل مي دهند اين آمار اهميت تحقيق در مسائل جوانان و از جمله مسئله ازدواج را روشن تر مي نمايد[iii].
براساس مطالعات انجام شده در سال 1365 از سوي سازمان ثبت احوال نشان مي دهد كه 99 در صد از زنان كشور ما موفق به ازدواج مي شوند و تنها يك درصد آنان تا پايان عمر خود موفق به ازدواج نمي شوند[iv].
شاخص ديگر ميانگين طول مدت ازدواج است كه اين رقم در جامعه ما بسيار بالا است.
الگوي ازدواج در ايران بر اساس باور مردم به اين گونه است كه شوهر بايد از زن بزرگتر باشد و ميزان تفاوت سن حداقل 5 سال را لازم و اين اختلاف سن را ضامن بقاي خانواده ها مي دانند.
همچنين طبق تحقيق انجام شده از سوي سازمان ثبت احوال ميزان تفاوت سني زن و مرد در كشور طي سالهاي دهه 60 بين 8/4 تا 1/5 بوده است[v] اخيرا مجلس شوراي اسلامي نيز در يك طرح پيشنهادي سن قانوني ازدواج براي مردان 18 و براي زنان را 15 سال اعلام نمود.
آمار هاي موجود اختلاف سن زن و مرد را در جوامع مختلف و از جمله در جوامع غربي نيز در همين حدود نشان مي دهد تا به آنجا كه فرمول زير را كه از دوران ارسطو باقي مانده است براي تعيين سن مناسب ازدواج زن و مرد صادق دانسته اند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
بيان مسئله: 1 اهداف: 5 هدف كلي: 5 بررسي الگوي سني ازدواج در ايران و برآورد وضعيت آن در سالهاي آينده 5 اهداف اختصاصي: 5 اهداف كاربردي: 5 سئوال ها: 5 فرضيات: 5 روش تحقيق: 6 نمونه گيري: 7 ملاحظات اخلاقي: 7 پيش آزمايي: 7 نتيجه بررسي: 7 تحليل داده ها: 8 بررسي وضع موجود : 8 گروه هاي سني ازدواج: 15 برآورد وضعيت الگوي سني ازدواج در آينده كشور: 19 آغاز بحران: 20 برآورد رقمي: 23 پيشگيري: 25 نتيجه گيري.. 26 منابع: 27
مديريت و رهبري از اركان هر سازمان و جامعه است. نياز به مديريت و رهبري در همه زمينه هاي فعاليت اجتماعي امري حياتي است و شايد بتوان گفت كه يكي از مهمترين فعاليتها در زندگي اجتماعي بشر امروز، مديريت است. در عصر حاضر به كمك اين فعاليت است كه مأموريتها و اهداف سازمان تحقق مي يابند، از منابع و امكانات موجود بهره برداري مي شود و توانايي و استعداد انسانها از قوه به فعل در مي آيد. منابع انساني و مادي بدون هدايت و رهبري لايق، رو به كاهش و نابودي مي رود.
مدير در هر رده اي كه قرار داشته باشد، از مديران ارشد و عالي تا مديران پايه، در سرپرستي مستقيم و نظارت بر اجراي عمليات،براي موفقيت در انجام وظايف سازماني خود نيازمند به كسب اطلاعات كافي مي باشند. در دنياي سازماني امروز كه آكنده از مسايل و مشكلات و پيچيدگيهاي آشكار و پنهان است، براي غلبه بر اين شرايط نامطمئن، تنها راه، توانمند ساختن سازمان و مديران آن از طريق كسب دانش ومهارت است.
آشنا ساختن مديران و كاركنان با دانش مديريت كه جنبه هاي مختلفي را در بر مي گيرد، مي تواند تا حد زيادي براي حل و فصل مسايل و غلبه بر مشكلات و پيش بيني شرايط نامطمئن راهگشا باشد.
بديهي است آموزش صحيح مديران و در اختيار قرار دادن ابزار مناسب كار، باعث پرورش و آماده شدن مديران شايسته، مبتكر و خلاق مي شود و برخورداري آنان از ويژگي هاي اخلاقي و انساني باعث رشد و تكامل مديريت در سطح جامعه خواهد گرديد.
فهرست مطالب و جداول و نگاره ها
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقيق……………………………………………………………….. 1
مقدمه……………………………………………………………………………………. 2
بيان مسئله………………………………………………………………………………. 5
فرضيه پژوهش…………………………………………………………………………. 6
پرسش پژوهش…………………………………………………………………………. 6
هدف كلي پژوهش…………………………………………………………………….. 6
اهميت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………. 7
تعاريف نظري و عملياتي واژه ها……………………………………………………. 9
فصل دوم: ادبيات و پيشينه تحقيق…………………………………………………… 10