البته شمار فزایندة مطالعات و نشریات مربوط به بیکاری جوانان شاهدی است بر افزایش آگاهی در مورد اهمیت این مسئله که بیکاری جوانان بیش از همه در شرایط سخت زندگی جوانان بیکار و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی متعدد آن پدیده انعکاس یافته است. علائم و شواهد نشان میدهد که این مسئله در سال های آینده هم ادامه خواهد داشت. انقلاب فنی که در دهه های اخیر در کشورهای صنعتی دارای اقتصاد بازار رخ داده است، باعث تغییرات عظیمیدر سطح و نوع مهارتهای مورد تقاضای بازار کار گردید. بسیاری از محققان بر این عقیده اند که دیر یا زود چنین تغییراتی در کشورهای در حال توسعه و به ویژه آن دسته از کشورهایی که از لحاظ اقتصادی مستقیماً با کشورهای صنعتی در ارتباط هستند نیز تکرار خواهد شد.
هر چند ممکن است ادعا شود که تکنولوژی های نو در دراز مدت باعث افزایش فوقالعاده در تولیدات صنعتی – همراه با افزایش بی سابقه در اوقات فراغت و شرایط بهتر زندگی افراد و جوامع – خواهد شد، اما در این مطلب نیز شکی وجود ندارد که اولین تأثیر این تکنولوژی ها این است که صدها هزار کارگر را از بازار کار اخراج کرده و جذب نسل جدید را به جهان کار مشکل و مشکل تر میسازد. این اثرات اولیه انقلاب فنی توسط اثر دورانی بحران اقتصادی که با بی ثبات کردن بازار کار و آشفته ساختن چشم انداز آینده باعث وخامت اوضاع میگردد، تشدید میشود.
متأسفانه به نظر میرسد که هیچ احتمالی برای تغییر بنیادین این وضعیت در آینده وجود ندارد. بر عکس، بعضی مطالعات نشان میدهد که لااقل در کشورهای در حال توسعه وضع از این نیز بدتر خواهد شد.
اگر چه احتمال هیچ گونه تغییر بنیادینی وجود ندارد، لااقل برای جلوگیری از گسترش بیکاری جوانان در آینده و نیز کاهش اثرات زیان آور آن بر جامعه و افراد،کارهایی میتوان و میباید انجام داد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار……………………………………………………………………………….. ۱
مقدمه…………………………………………………………………………………… ۳
بخش اول:………………………………………………………………………………
علوم اجتماعی و مشکل بیکاری جوانان……………………………………………………………. ۵
۱- اهمیت موضوع در علوم اجتماعی منطقه ای و نکات کلی آن………………………….. ۶
۲- مسائل نظری و روش شناسی…………………………………………………………………….. ۸
جوانان و پایگاه طبقاتی…………………………………………………………………………………… ۹
مفهوم بیکاری جوانان……………………………………………………………………………………. ۱۰
بخش دوم:………………………………………………………………………………
علل و پیامدهای اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی بیکاری جوانان………………………….. ۱۴
مهاجرت و تغییرات سکونتی بهمراه کاهش جمعیت در مبدأ و افزایش آن در مقصد است که همراه آن تعییرات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در ابعاد مختلف شکل می گیرد.
این تحقیق بر آن است تا بررسی نماید مهاجران و عوامل گرایش آنان به نوعی از فعالیت و اعمالی که در اجتماع عرف نبوده و به طرقی ناهنجاری بوجود می آورد ، عواملی که براثر تغییرات جغرافیایی محل زندگی تغییرات اجتماعی را در شهر تهران بوجود آورده این جمعیت از گوشه و کنار کشور در شهر تهران متمرگز شده تنوع جمعیتی را بوجود می آورند . جمعیتی که بنا به دلایلی خانه و کاشانه خود را در زادگاه بومی و کوچک خود رها کرده و با انگیزه و اهداف خاص و یا در اثر ناملایمات اقتصادی و اجتماعی با گرایش به انحرافات اجتماعی در کلان شهر تهران سکنی گزیده اند.
چگونگی گسترش و تمایلات فردی و اجتماعی مهاجران در انتخاب جغرافیای سکونت و ارتباط اجتماعی و یا تصادفی آنان به انحرافات در محل سکونت و پراکندگی جرم های غالب در شهر تهران از عمده اهداف تحقیق بوده و سعی دارد تا بررسی کند چه درصدی از زندانیان در شهر تهران مهاجران روستایی هستند و مکان یابی آنان را با جرم و انواع آن بسنجد.
یکی از جنبه های مورد بررسی در خصوص مهاجرت ، بررسی چگونگی کشیده شدن مهاجرین به سوی نوعی از فعالیتها و اعمالی است که از نظر اجتماعی ، به دلایل مختلف و از نظر مقررات ، انحراف اجتماعی تلقی می شود. یکی از حوزه های تحقیق در مورد انحرافات اجتماعی ، بررسی توزیع جغرافیایی انحرافات اجتماعی است ، در این بررسی یکی از جنبه های مطالعه بررسی مبدأ مهاجرین و تمایل آنها به نوعی از انحرافات اجتماعی است که می تواند ریشه در شرایط زیست محیطی ویژگیهای اجتماعی اقتصادی داشته باشد.
فهرست مطالب عنوان صفحه
مقدمه………………………………………………………………………………………………….
فصل اول ۱- طرح تحقیق
۱-۱- بیان مسئله ………………………………………………………………………………….
۱-۲- اهمیت موضوع تحقیق …………………………………………………………………
۱-۳- هدف های تحقیق ……………………………………………………………………….
۱-۳-۱- اهداف کلی …………………………………………………………………………….
۱-۳-۲- اهداف تحقیقی ……………………………………………………………………….
۱-۴- پرسشهای اصلی تحقیق ………………………………………………………………
۱-۵- پیش فرض ها و فرضیههای اصلی تحقیق ……………………………………….
۱-۶- پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………..
۱-۶-۱- سوابق پژوهشی ……………………………………………………………………….
۱-۷- قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………
۱-۷-۱- قلمرو مکانی …………………………………………………………………………..
۱-۷-۲- قلمرو زمانی …………………………………………………………………………..
۱-۸- روش تحقیق ………………………………………………………………………………
۱-۸-۱- معرفی روش تحقیق ………………………………………………………………..
۱-۸-۲- جامعه آماری ………………………………………………………………………….
۱-۸-۳- روش نمونهگیری ……………………………………………………………………
۱-۸-۴- شیوه گردآوری اطلاعات ………………………………………………………….
۱-۸-۵- ابزار گردآوری اطلاعات …………………………………………………………..
۱-۸-۶- شیوههای تجزیه و تحلیل یافتهها…………………………………………………
۱-۹- محدودیتهای پژوهشی ……………………………………………………………….
فصل دوم
چارچوب نظری پژوهش ………………………………………………………………………
مهاجرت ……………………………………………………………………………………………..
مهاجرت های روستایی و پیامدهای آن ……………………………………………………
طرح مسأله مرگ و میر یکی از مؤلفههای اصلی جمعیتی است که نقش مهمی در تعیین رشد جمعیت ایفا میکند. بنابراین انسانها از دیر بازتلاش کرده اندتا با کنترل این مولفه ، کنترل رشد جمعیت را تا حدودی در اختیار خود داشته باشند. سیاست جمعیتی در مورد مرگ و میر، همیشه و درهمه جا بدینگونه بوده است که میزان مرگ و میر به حداقل رسانیده شود. در رابطه با همین موضوع زنجانی این چنین می گوید؛ «هر چند که نمی توان نقطه شروع تفکر انسان در باره مرگ را تعیین کرد، لیکن به حکایت یافته های باستان شناسی و اسناد مذهبی می توان بر این نکته تاکید گذاشت که تلاش برای درک اسرار مرگ و چگونگی آن از نخستین موضوعات مورد توجه انسان بوده است، شاید به همین دلیل است که در جمعیت شناسی نیز، مطالعه علمی مرگ و میر پیش از سایر موضوعات مورد توجه بوده است».(زنجانی،۵۷:۱۳۷۹) اهمیت موضوع تغییرات رشد جمعیت ارتباط تنگاتنگی با تغییرات سطح مرگ و میر دارد. به اعتقاد پولارد «برجسته ترین رویداد جهان در نیم قرن اخیر افزایش بی سابقه جمعیت بوده که عمدتا به علت کاهش چشمگیر درمیزان مرگ و میر می باشد. لکن این کاهش در میزان مرگ و میر برای تمام گروه های سنی به یکسان روی نداده است»( پولارد۹۸:۱۳۸۰). میزان مرگ ومیر کودکان ، در دورانهای مختلف، تحولات متفاوتی به خود گرفته است،به طوری که در گذشته به علت عدم امکانات بهداشتی و پزشکی، مرگ و میر کودکان (زیر ۵ سال) در سطح بسیار بالایی بوده است، اپیدمی های مختلف و امراض گوناگون باعث مرگ و میر کودکان زیادی می شد.ولی رفته رفته با پیشرفتهای علم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، میزان های مرگ و میر کودکان رو به کاهش نهاده است، هم اکنون این میزان در کشورهای پیشرفته صنعتی، خیلی کمتر از کشورهای در حال توسعه است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول مقد مه………………………………………………………………………………………………………..
طرح مساله…………………………………………………………………………………………………..
اهمیت مو ضوع…………………………………………………………………………………………….
اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………. فصل دوم
تحولات جمعیت جهان…………………………………………………………………………………..
تحولات جمعیت ایران……………………………………………………………………………………
تحولات مرگ و میر در جهان…………………………………………………………………………..
تحولات مرگ و میر در ایران……………………………………………………………………………
ویژگیهای جمعیت شناختی شهر میانه………………………………………………………………… فصل سوم
الگوهای تئوریک مرگ و میر کودکان………………………………………………………………….
الف) تئو ریهای مر بو ط به مرگ و میر کو دکان ………………………………………………….
۱- چار چوب موسلی و چن……………………………………………………………………………
۲- چارچوب تحلیلی دونالد دبلیو- ماتسون و همکاران…………………………………………..
۳- تئو ریهای تغییرات اجتماع در سطح کلان……………………………………………………….
این تحقیق از یک مقدمه و چهار بخش تشکیل شده است که هر یک از بخش ها نیز به فصول مختلف و فصول نیز به مباحث متعدد تقسیم شده است.
در بخش اول زمینه ها و عرصه های نفوذ فرهنگ غرب را بیان نموده ، نفوذ فرهنگ غرب را بر جوامع عربی از طریق تاثیر بر ادبیات عربی بررسی خواهیم کرد.
همچنین نقش موسسات فرهنگی آموزشی و رسانه ای در دوره معاصر به عنوان عوامل نهضت ادبی و زمینه ساز الگوبرداری بی حد و مرز از ادبیات غرب در ادبیات عربی و در نتیجه نفوذ فرهنگ غرب در جوامع عربی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. لازم به ذکر است نام «عرب» ،ملت های بسیاری را در بر می گیرد. ولی در این پایان نامه ، بیشتر به مصر و آن بخش از شام (یا به اصطلاح نویسندگان اروپایی «سوریه جغرافیایی» که امروزه به نام سوریه و لبنان شناخته شده است نظر خواهیم داشت.
در این باره که چرا مصر و شام ، پیشگام جنبش عرب بوده اند در بخش نخست ، سخن خواهیم گفت.
در بخش دوم مکاتب ادبی وارد شده در ادبیات عرب معاصر را مطرح نموده، خواهیم گفت توزیع و گسترش مکاتب ادبی غربی بر جوامع عربی از جمله عوامل موثر در ایجاد گفتمان های ادبی و فضا سازی برای تولید آثار ادبی در چارچوبه وارد شده از دنیار غرب بوده است.
شایان ذکر است شناخت ادبیات معاصر عرب بدون شناخت ادبیات معاصر غرب غیر ممکن بوده و اثبات فرضیه های این تحقیق و نیز بررسی نقش مسیحیان در انتقال فرهنگ و ادبیات غرب به ادیات عرب بدون طرح مبانی نظری غرب و مکاتب ادبی آن ناممکن می نماید.
در بخش سوم نمودها و جلوه های غرب گرایی در گرایش های نوین ادبیات عرب را بیان نموده ، به صورت اجمالی گرایش های نوین شعر و نثر را در دوره معاصر بررسی خواهیم کرد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
طرح تحقیق …………………………………………………………………………………………. ۱
مقدمه ………………………………………………………………………………………………… ۷
بخش اول : ریشه ها و زمینه های تاریخی نفوذ فرهنگ غرب بر جوامع عربی ۱۰
پیشگفتار ……………………………………………………………………………………………. ۱۱
فصل اول : عوامل نهضت ادبی …………………………………………………………….. ۱۵
پیشگامی مصر ……………………………………………………………………………………. ۱۶
وضع شام ………………………………………………………………………………………….. ۱۸
۱- مدارس …………………………………………………………………………………………. ۲۴
۱-۱- لبنان ……………………………………………………………………………………….. ۲۴
۱-۲- مصر ………………………………………………………………………………………. ۲۵
۱-۳- سایر بلاد عربی ……………………………………………………………………….. ۲۵
۲-روزنامه و مجلات ………………………………………………………………………….. ۲۵
۲-۱-مصر …………………………………………………………………………………………. ۲۵
۲-۲- لبنان …………………………………………………………………………………………. ۲۶
۳-چاپ و چاپخانه ………………………………………………………………………………. ۲۶
۴- کتابخانه ………………………………………………………………………………………… ۲۷
۵- انجمن های علمی و ادبی …………………………………………………………………. ۲۷
۶- ارتباط و تماس مستقیم با غرب ……………………………………………………….. ۲۷
۷- ترجمه داستان های غربی ……………………………………………………………….. ۳۲
۷-۱- سیر تحول داستان نویسی در مصر تا جنگ جهانی دوم …………………. ۳۹
۷-۲- نقد و بررسی سیر تاریخی داستان نویسی در ادبیات نوین ……………… ۵۳
۸- نمایشنامه ……………………………………………………………………………………… ۵۹
۹- سینما ……………………………………………………………………………………………. ۶۰
فصل دوم : شرق شناسی …………………………………………………………………….. ۶۱
۱- مفهوم شرق شناسی ………………………………………………………………………. ۶۲
امروزه در سراسر جهان مسئله فراغت از جایگاه خاص برخوردار است ،پیشرفت صنعتی و اقتصادی در سال های اخیر که رفاه و آسایش بیشتری را به ارمغان آورده است و به شمار بیشتری از مردم این امکان را بخشیده است که نسبت به گذشته بخش بیشتری از اوقات خود را به امور معنوی – فرهنگی بپردازند.
در واقع نوع گذراندن اوقات فراغت بازندگی معنوی و فرهنگی هر جامعه بسیار نزدیک است همین امر ارتباط تنگاتنگ جوامع آگاه را برآن داشته تا با اجرای سیاستهای مناسب فرهنگی ،ورزشی ،اتخاذ روش تشویق آمیز و مانند اینها از هدر رفتن آن جلوگیری کند .
این تحقیق با طرح این سؤال که در دانش آموزان دختر مقطع متوسط ناحیه ۲ شهر یزد اوقات فراغت خود را به انجام چه کارهایی می پردازند ؟ آغاز می شود و با هدف بررسی چگونگی نحوه ی گذراندن اوقات فراغت و نوع فعالیتهای فراغت و کم و کیف پرداختن به هر کدام از فعالیت های فراغت و تعیین علایق دانش آموزان و نیز بررسی میزان دخالت امکانات در نحوه ی گذران اوقات فراغت می باشد.
این تحقیق شامل ۷ سؤال پژوهشی که میزان اوقات فراغت ،سهم والدین و همسالان، تلویزیون ، اینترنت ،موسیقی ،… ،مطالعه ی علمی و غیر علمی و نیز رضایت دانش آموزان از نحوه ی گذران اوقات فراغتشان ،خواست و انتظاراتشان از مسؤلان را می سنجد که نتایج بطور کامل در فصل پنجم آمده است .
اطلاعات این تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری گردیده است و در قالب جداول فراوانی ،درصدها ،نمودارها تجزیه و تحلیل شده است .
جامعه آماری نیز ۱۲۰ نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسط ناحیه ۲ شهر یزد هستند که بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پایایی تحقیق هم از طریق آلفای کرابناخ (۶۹%)سنجیده شد.
واژه استرس در نزد متخصصین متخلف معانی متفاوتی دارد، استرس در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است در حالی که مسأله استرس در جامعه به طور گستردهای تشخیص داده شده است روانشناسان بالینی و سایرین ارتباط بین فشار روانی و بهداشت روانی را به دقت مورد بررسی قرار دادهاند. در روانشناسی استرس به معنی تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتن تعریف شده است. در این حالت جسم روان آدمی به تقاضاهای درونی و بیرونی با فشار پاسخ میدهند. استرس هنگامی رخ میدهد که فرد واکنشهای خود را در مواجهه با محرکهای درونی و بیرونی ناتوان ببیند که همانا پیامد آن از دست رفتن تعادل روانی فرد است (خواجهپور، ۱۳۷۷، ص ۵) استرس را گاهی ناشی از محرکات خارج میدانند و گاهی آن را پاسخ فرد به پارهای از مزاحمتها عنوان کردهاند. بررسیهای جدید و تئوریهای جامع راجع به استرس به تعامل فرد و محیط تأکید دارد.
محققان سالهای ۱۹۵۰ استرس را پاسخ فرد به فرآیندهای درونی و برونی که بر ظرفیت ادغام نیروهای جسمی و روانی فشار وارد میکنند توصیف نمودهاند.
کلاس وسینگر، در تحقیق خود نشان دادند فشارهای عصبی میتواند باعث کاهش میزان تحمل و ناکامی شود. در این تحقیق نشان داده شده است که کارکنان سازمان فشارهای عصبی ناشی از سروصداهای آزار دهنده و دخالتهای بی مورد در انجام وظایف شغلی خود را تحمل میکنند، اما از میزان تحمل آنان در برابر ناکامی کاسته میشود (منتقل از پایاننامه رجبپور، ۱۳۷۹)
اگر چه عمدهترین هدف کار کردن انسانها، تأمین نیازهای زندگی و به عبارتی کسب درآمد میباشد اما عوامل دیگری نظیر به ثمر رسانیدن انگیزهها، عملی کردن تمایلات، انتظارات اجتماعی، علاقهمند بودن به کار، فشار محیطی و خانوادگی و رقابت نیز در کار کردن دخیل هستند ولی نمیتوان از کسب درآمد به عنوان تنها علت اشتغال آدمیان نام برد (اسفرجانی، ۱۳۵۳، ص ۵۰)
استرس در زندگی روزمره به وفور دیده میشود و همه افراد به دفعات متعددی تحت تأثیر استرس قرار میگیرند و آن را تجربه میکنند و وقتی که کسی دچار استرس شده، وارد محیط کار خود میشوند و معمولاً همکاران ومسئولین متوجه میشوند و در تعامل با دیگران و استرس فرد به آنان سرایت میکند و برای همین با توجه به آنچه گفتیم در این تحقیق به بررسی میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمین زن کلاس اول و دوم و سوم ابتدائی را انجام میدهیم. به این دلیل که استرس از شغلها به وفور دیده میشود ولی شغلهای دارای استرس زیادتر هستند مثل پزشکی، مدیران. پرستاران، معلمان و … میباشند وبرای همین در این تحقیق به سراغ محیط مدرسه میرویم که در بسیاری از مواقع بسیار استرساز هستند چه برای کارکنان و چه برای دانشآموزان. میخواهیم بدانیم چه عواملی در محیط مدرسه باعث استرس میشود و معلمان سطوح مختلف اول و دوم و سوم ابتدائی چقدر مورد عوامل استرساز قرار میگیرند، این عوامل چه چیزهایی هستند و تجربه استرس معلمان در زندگی روزمره آنها تا چه اندازهای میباشد و شیوههای مقابله با استرس را بررسی میکنیم.
فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………………. ۱
بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………. ۳
اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۵
سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۵
فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………. ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………… ۶
فرهنگ سازمانی، نوعی برنامه ریزی اندیشه جمعی است که در سالیان اخیر به عنوان یک تفکر غالب در عرصه سازمانهای مطرح بوده است. این اندیشه جمعی، متمایز کننده اعضا از یک گونه به گونه دیگر است. هر کس به نوعی با جمع و گروههای انسانی کارکرده باشد، از وجود این پدیده مهم سازمانی آگاه است. این پژوهش به منظور بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است.
روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است، جامعه آماری کلیه کارکنان اداری آموزش و پرورش به تعداد ۲۶۵۹ نفر دارای تحصیلات دیپلم تا دکتری در نظر گرفته شدند و تعداد نمونه به روش تصادفی طبقه ای ۳۳۰ نفر انتخاب گردیده است، ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ سازمانی بر مبنای ویژگیهای هفت گانه رابینز و پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای مهارتهای هفتگانه ICDL بوده است. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای فرهنگ سازمانی ۹۰/۰ و اعتبار پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۸۶/۰ تعیین گردیده است.
برای تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه و بررسی سؤالهای علاوه بر آمار توصیفی، آزمون t با دو نمونه مستقل، آزمون خی دو و آزمون ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از سؤالات پژوهش به شرح زیر است:
۱- بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد.
۲- میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان سازمان پایین می باشد.
۳- بین ویژگیهای فرهنگ سازمانی (نوآوری و ریسک پذیری، توجه به افراد، توجه به گروه، تهور طلبی) با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معناداری وجود دارد ولی بین سه ویژگی دیگر از ویژگیهای فرهنگ سازمانی (شامل توجه به جزئیات، نتیجه محوری و ثبات و حفظ وضع موجود) با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معناداری وجود ندارد.
۴- میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان زن و مرد یکسان می باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ۱
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه ۴
۲-۱- بیان مسئله ۶
۳-۱- اهمیت ضرورت پژوهش ۷
۴-۱- انگیزه پژوهش ۹
۵-۱- هدف پژوهش ۹
۶-۱- سوال پژوهش ۱۰
۷-۱- تعاریف عملیاتی ۱۱
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
۱-۲- مبانی نظری پژوهش
۱-۱-۲- فرهنگ سازمانی ۱۴
۲-۱-۲- تعاریف فرهنگ سازمانی ۱۵
۳-۱-۲- اهمیت فرهنگ سازمانی ۱۷
۴-۱-۲- خصوصیات فرهنگ سازمانی ۲۰
۵-۱-۲- منابع فرهنگ ۲۲
۶-۱-۲- شیوه پیدایش فرهنگ ۲۲
۷-۱-۲- انواع فرهنگ سازمان ۲۳
۸-۱-۲- رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی ۲۸
۹-۱-۲- رابطه فرهنگ و ساختار سازمان ۲۸
۱۰-۱-۲- فرهنگ سازمانی و توسعه ۲۹
۱۱-۱-۲- نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش ۲۹
۱۲-۱-۲- رابطه فناوری و فرهنگ ۳۰
۱۳-۱-۲- رابطه فرهنگ و مدیریت ۳۱
۱۴-۱-۲- رابطه فرهنگ و رفتار سازمانی ۳۱
۱۵-۱-۲- کارکرد فرهنگ سازمان ۳۱
۱۶-۱-۲- زنده نگه داشتن فرهنگ ۳۲
۱۷-۱-۲- عوامل موثر در تغییر فرهنگ سازمانی ۳۳
۱۸-۱-۲- تغییر فرهنگ سازمانی ۳۴
۱۹-۱-۲- فرهنگ سازمانی سالم و فرهنگ سازمانی بیمار ۳۵
۲۰-۱-۲- الگوی اساسی برای تبیین و تشریح فرهنگ سازمانی ۳۵
۱-۲۰-۱-۲- الگوی آجیل پارسونز ۳۵
۲-۲۰-۱-۲- الگوی اوچی ۳۶
۳-۲۰-۱-۲- الگوی پیترز و واترمن ۳۷
۴-۲۰-۱-۲- الگوی لیت وین و اترینگر ۳۹
۵-۲۰-۱-۲- الگوی کرت لوین ۴۰
۶-۲۰-۱-۲- الگوی منوچهر کیا ۴۰
۲-۲- فناوری اطلاعات و ارتباطات
۱-۲-۲- تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۴۲
۲-۲-۲- مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات ۴۳
۳-۲-۲- چیستی فناوری اطلاعات و ارتباطات ۴۶
۴-۲-۲- کشورهای جهان از نظر زیر ساخت های لازم اداره مدیران آنها از جهت دستیابی ۴۹
به فناوری اطلاعات و ارتباطات و…
۵-۲-۲- کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
۱-۵-۲-۲- پول الکترونیک ۵۰
۲-۵-۲-۲- تجارت الکترونیک ۵۱
۳-۵-۲-۲- دولت الکترونیک ۵۳
۴-۵-۲-۲- نشر الکترونیک ۵۴
۵-۵-۲-۲- پارک های فناوری ۵۴
۶-۵-۲-۲- شهر اینترنتی ۵۶
۷-۵-۲-۲- دهکده جهانی ۵۶
۶-۲-۲- شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات
۱-۶-۲-۲- مفاهیم اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات ۵۷
۲-۶-۲-۲- استفاده رایانه و مدیریت فایل Windows ۵۸
۳-۶-۲-۲- واژه پردازها Word ۵۸
۴-۶-۲-۲- صفحه گسترها Excel ۵۹
۵-۶-۲-۲- بانک اطلاعاتی Access ۵۹
۶-۶-۲-۲- ارائه مطلب Power point ۶۰
۷-۶-۲-۲- اینترنت Internet ۶۰
۷-۲-۲- ظهور اینترنت ۶۲
۸-۲-۲- اینترنت چیست ۶۲
۹-۲-۲- شبکه عنکبوتی جهانی ۶۳
۱۰-۲-۲- موتورهای جستجو و بازاریابی اطلاعات ۶۳
۱۱-۲-۲- فناوری پوش ۶۴
۱۲-۲-۲- ارتباطات شبکه ای ۶۴
۱۳-۲-۲- راهکارهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶۶
۱۴-۲-۲- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶۶
۱۵-۲-۲- ارزش فنا وری اطلاعات و ارتباطات ۶۷
۱۶-۲-۲- توانایی های فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶۹
۱۷-۲-۲- راهبردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ۷۰
۱۸-۲-۲- گروه بندی فناوری اطلاعات و ارتباطات ۷۰
۱۹-۲-۲- محدوده فعالیت های اطلاعاتی و ارتباطی ۷۲
۲۰-۲-۲- نظام های اطلاعاتی و ارتباطی ۷۲
۲۱-۲-۲- نظامهای اطلاعاتی و ارتباطاتی از طریق محمل هایی اطلاعات رابه طور ۷۴
سریع و روز آمد در اختیار استفاده کنندها قرار می دهد…
۲۲-۲-۲- تکنولوژی نوین اطلاعات و ارتباطات ۷۷
۲۳-۲-۲- نظم نوین اطلاعات و ارتباطات ۷۹
۲۴-۲-۲- فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی آینده ۸۰
۲۵-۲-۲- مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۸۱
۲۶-۲-۲- نحوه تأثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمان ۸۴
۲۷-۲-۲- فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر تحولات ساختار جامعه ۸۵
۲۸-۲-۲- فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیاز امروز مدیران فردا ۸۶
۲۹-۲-۲- مدیریت فناوری اطلاعات IT ۸۷
۳-۲- پیشینه پژوهش ۸۸
۱-۳-۲- پژوهش های داخل کشور ۸۸
۲-۳-۲- پژوهش های خارج کشور ۹۲
فصل سوم موجود نیست
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری
۱-۴- مقدمه ۱۰۸
۲-۴- اطلاعات عمومی ۱۰۹
۳-۴- توصیف داده ها ۱۱۲
۴-۴- تحلیل داده ها ۱۳۰
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۱-۵- بحث و نتیجه گیری ۱۵۲
۱-۱-۵- تفسیر سوال اصلی پژوهش ۱۵۲
۲-۱-۵- تفسیر سوالات فرعی پژوهش
۱-۲-۱-۵- تفسیر سوال فرعی اول پژوهش ۱۵۳
۲-۲-۱-۵- تفسیر سوال فرعی دوم پژوهش ۱۵۴
۳-۲-۱-۵- تفسیر سوال فرعی سوم پژوهش ۱۵۵
۲-۵- نتیجه کلی ۱۵۶
۳-۵- محدودیتها و مشکلات پژوهش ۱۵۷
۴-۵- پیشنهادهای پژوهش ۱۵۷
۵-۵- خلاصه پژوهش ۱۵۹
منابع و مآخذ
فهرست منابع فارسی ۱۶۳
فهرست منابع لاتین ۱۶۹
ضمایم
پرسشنامه فرهنگ سازمانی
پرسشنامه فناوری اطلاعات
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره (۲-۱) هفت موضوع مورد مقایسه در سازمانها توسط ویلیام اوشی
جدول شماره (۲-۲) سال شمار رسانه های اطلاعاتی و ارتباطی ۷۸
جدول شماره (۳-۱) حجم نمونه ۱۰۳
جدول شماره (۴-۱) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس ۱۰۹
جدول شماره (۴-۲) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل ۱۱۰
جدول شماره (۴-۳) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات ۱۱۱
جدول شماره (۴-۴) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نوآروی و ریسک پذیری ۱۱۲
جدول شماره (۴-۵) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب توجه به جزئیات ۱۱۴
جدول شماره (۴-۶) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نتیجه محوری ۱۱۶
جدول شماره (۴-۷) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب توجه به افراد (فردگرایی) ۱۱۷
جدول شماره (۴-۸) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب توجه به گروه (گروه گرایی) ۱۱۸
کودکی در عمق وجود همة ماست، و با چشمان اوست که همگی روزی به این عالم نگاه کرده ایم. با وجود این آنچنان از آن دور افتاده ایم که برای فهم نقاشی کودکان، نگاه کردن آن برایمان کافی نیست و باید آنها را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهیم. نقاشی بیان کنندة احساسات و شخصیت کودکان است و باعث پرورش خلاقیت آنها می شود و تعادل فکری و روحی به آنها می دهد. از طرف دیگر تجزیه و تحلیل این نقاشی ها به والدین و مربیان امکان شناخت کودک و کمبودهای احتمالی او را فراهم می کند.(فراری ۱۳۸۲)
نقاشی کودکان نوعی گیرایی آنی دارند، آنها ساده و جذاب و سرشار از زندگی و هویت اند اما با نگاهی دقیق تر غالباً می توان در آنها جنبه هایی عجیب و حتی آشفته را مشاهده کرد. تحقیق در قلمرو نقاشی کودکان برای سالهای متمادی پیشرفت چندانی نکرد، اما در سالهای اخیر، دو دگرگونی عمده باعث آغاز مجدد پژوهش در این عرصه شده است اول دیدگاه طبیعی گرایانه جای خود را به بررسی های تجربی داده است، دوم اهمیت فرایند کشیدن تصویر که در سالهای اخیر موفق به درک آن شده ایم.(گلین، آنجل۱۳۸۰)
در بین فعالیتهای کودک، نقاشی فعالیتی است که از تحول شناختی، عاطفی و اجتماعی تأثیر می پذیرد و به همین دلیل به مقیاسی وسیع در تشخیص روانی و روان درمانگری به کار گرفته می شود. مؤلفان متعدد مشاهدات بسیار گوناگون خود را دربارة مراحل تحول نقاشی کودکان بصورت خصیصه های اجمالی مرحله های پی در پی بیان کردهاند و می توان به اتکای مطالعات پیشرفته ای که از دهة ۱۹۵۰ تا دهة ۱۹۸۰ در این باره به عمل آمده اند خط تحول نقاشی را اجمالاً بدست داد:
قبل از دو سالگی، از ۲ تا ۳ سالگی، از ۳ سالگی از ۵ تا ۹ سالگی و از ۹ تا ۱۳ سالگی تقسیمات انجام شده است(کرمن، ۱۳۸۱)
از ۵ تا ۹ سالگی، شاهد مرحلة نسخه برداری یا بارپدیدآوری از شکل هندسی (به ترتیب از دایره، مربع، مثلث، لوزی، تا شکل های پیچیده تر) هستیم، یادگیری خط، تولید نقاشی هائی که عناصر مختلف در آنها متمایز گردیده اند، همراه با ترکیب طرحهای پایه با جزئیات بیش از پیش فزاینده از ویژگیهای این مرحله اند. در این مرحله، نقاشی های کودک دقیق ترند و در وسط صفحه بیشتر تمرکز می یابند.(کرمن، ۱۳۸۱)
در پرتو نقاشی یا ترسیم یک خانواده، کودکان آثاری پدید می آورند که با بررسی آنها، پدر و مادر، مربیان ، معلمان و پزشکان می توانند به سرعت به اندیشه ای دربارة تحول روانشناختی و ماهیت مشکلات احتمالی آنان دست یابند. روانشناسان بالینی در تحلیل و تفسیر این نقاشی ها از این نیز فراتر می روند، برای آنان، تست نقاشی در مجموعة تست هائی که بای کمک به تشخیص به کار می بندند، می توان تکیه گاه گرانبهائی قلمداد شود.(کرمن ۱۳۸۱)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
الف)فصل اول : طرح تحقیق (کلیات) ۱
ب)فصل دوم : مروری بر ادبیات موضوع (Literature Review) ۲۸
ج)فصل سوم : آشنائی با قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری) ۴۳
د)فصل چهارم : روش تحقیق ۴۵
هـ)فصل پنجم : یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها ۴۹
و)فصل ششم : خلاصه تحقیق و پیشنهادها ۶۵
پیوستها ۶۹
عنوان صفحه
فصل اول : ۱-مقدمه ۲
(کلیات) ۲-بیان مسئله ۴
۳-تاریخچه و سابقه موضوع ۵
۴-اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق ۱۶
۵-اهداف تحقیق ۱۸
۶-چهارچوب نظری تحقیق ۲۰
۷-مدل تحلیلی تحقیق ۲۳
۸-فرضیه های تحقیق ۲۴
۹-روش تحقیق ۲۷
۱۰-قلمرو مکانی تحقیق ۲۷
۱۱-قلمرو زمانی تحقیق ۲۷
۱۲-روش نمونه گیری ۲۷
۱۳-ابزارهای گردآوری داده ها ۲۷
۱۴-روش تجزیه و تحلیل ۲۷
فصل دوم : اطلاعاتی در خصوص پیشینة موضوع و تحقیقات انجام شده ۲۸
(مروری بر ادبیات موضوع)
فصل سوم : آشنایی با قلمرو مکانی تحقیق ۴۳
(قلمروی مکانی تحقیق)
فصل چهارم : آشنایی با روش تحقیق در این پایان نامه ۴۵
اکنون که از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با عراق سال ها می گذرد، باید ارزش ها و آرمان های اصیل و ارزش های اسلام ناب محمدی (ص) را در جامعه پیدا کنیم که این امر در زمانی انجام می پذیرد که فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه پیریزی و نهادینه شود.
اصولاً یکی از مسائل مهم جامعه ای که مدعی حضور گفتگوی تمدن هاست پی بردن به اصالت تمدن ها و فرهنگ ها و انگیزة خالص و ناب شهدا است. در این عرصه تنها زمینه ای که از فرهنگ و شهادت داشتیم عنوانی بود که در طوب زندگی خود در لوح روح خود حک کرده ایم. زمینه ای که خانواده ها یا شهدا و ایثارگران دارای درک بالاتر و بهتری از آن هستند برای این موضوع ما به کتاب هایی که فلسفه ایثار و فرهنگ آن را عمیق تر بیان کرده بسیار توجه و اشاره کردیم.
مسئله دیگر که ما در این مقاله و یا تحقیق آن را مورد توجه قرار دادیم، ارزش هایی بود که در جوامع و ادیان مختلف برای نامیدن یک فرد به عنوان شهید ملاک قرار میگیرد. پس برای این امر ابتدا باید انگیزه های شهادت طلبی را در جوامع مختلف بررسی کردیم.
نتایج این پژوهش به ما کمک میکند تا هاله ای از تقدس و معنویت و روح، را فرا گیرد و در درک بهتر فرهنگ ایثار و شهادت ما را یاری دهد.
۱-۱بیان مسئله
مسئله مورد نظر در پژوهش حاضر بررسی جایگاه ایثار در منابع اسلامی، انواع ایثار، تذثیر ایثار فرهنگ فرد و اجتماع و عوامل گسترش دهنده و باز دارنده ایثار میباشد.
۱-تعریف مفهومی ایثار و جایگاه آن در اسلام؟
۲-بررسی انواع ایثار
۳-تأثیر ایثار بر فرد و اجتماع
۴-بررسی عوامل گسترش دهنده و بازدارنده ایثار
۵-بررسی ایثار و شهادت در دین های مسیح و یهود
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات……………………………………………………………..
۱- مقدمه ………………………………………………………………
۲- بیان مسئله………………………………………………………………………..
۲-۱ اهمیت و ضرورت مسئله…………………………………
۳-۱ اهداف پژوهش…………………………………………………………….
۴-۱ جامعه آماری…………………………………………………………………..
۵-۱ نمونه و روش نمونه گیری……………………………………………..
۶-۱ روش تحقیق……………………………………………………………….
۷-۱ مراحل اجرای تحقیق…………………………………………………..
۸-۱ مشکلات تحقیق……………………………………………………
۹-۱ ارائه پیشنهادات…………………………………………………………………..
فصل دوم: ایثار در منابع اسلامی……………………………………………………………..
۲-تعریف ایثار…………………………………………………………..
۱-۲ نمونه ای از آیات قرآن کریم درباره ایثار و شهادت………………………………….
۳-انواع ایثار…………………………………………………………………..
۱-۳ جهاد…………………………………………………………………………….
۲-۳ شهادت…………………………………………………………………
۳-۳ فنای عاشق در معشوق……………………………………………….
۴-۳ دهش و بخشش………………………………………………………….
۵-۳ انفاق…………………………………………………………………………
۶-۳ جامعه پزشکی………………………………………………………..
۴-ایثار پیامبر (ص) و اهل بیت(ع)………………………………………………………………..
۱-۴ ایثار پیامبر در راه ترویج اسلام………………………………………………………………………
۱-۱-۴ ایثار در آئین محمدی (ص) و ائمه اطهار (ع)……………………………………………..
۲-۱-۴ ایثار انصار نسبت به مهاجران………………………………………………………..
۲-۴ ایثار حضرت علی………………………………………………………….
۳-۴ حماسه حسینی………………………………………………………..
۵ شهادت……………………………………………………………..
۱-۵ فلسفه وجودی فرهنگ ایثار و شهادت در مکتب اسلام……………………………………………..
۱-۱-۵ ایثار و شهادت در تاریخ اسلام………………………………………………………
۲-۵ شهادت طلبی و انتفاضه…………………………………………………………….
۳-۵ انگیزه های شهادت طلبی…………………………………………………………
۴-۵ شهادت در دین یهود……………………………………………….
۵-۵ شهادت در مسیحیت……………………………………………..
۶-۵ ایثار و شهادت طلبی در تاریخ پر بار انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی……………………..
۱-۶-۵ شهید و شهادت از دیدگاه امام خمینی (ره)…………………………………..
۲-۶-۵ شهادت در بسته تاریخ از دیدگاه امام خمینی (ره)…………………………………
۳-۶-۵ مفهوم و ارزش شهادت از دیدگاه امام خمینی (ره)………………………………..
۴-۶-۵ مقام و منزلت شهدا از دیدگاه امام خمینی (ره)……………………………..
فصل سوم: تأثیر ایثار در تکامل فرد و اجتماع………………………………………….
۶-تأثیر ایثار در تکامل فرد………………………………………………………..
۱-۶ ایثار و خدا محوری………………………………………………………
۲-۶ نقش ایثار در رشد و تعالی انسان………………………………………………
۳-۶ ایثار و عزت نفس…………………………………………………………….
۴-۶ ایثار و توجه به آخرت…………………………………………………………..
۵-۶ ایثار و صبوری در برابر ناملایمات…………………………………………
۷- تأثیر ایثار در تکامل اجتماع………………………………………………………….
۸-ترویج فرهنگ ایثار در حوزه اجتماعی…………………………………………
۱-۸ سطح نخست (خانواده)…………………………………………………………
۲-۸ سطح دوم (محیط جغرافیایی)………………………………………
۳-۸-سطح سوم (جامعه)…………………………………………………………..
۹-ترویج ایثار در حوزه فرهنگی…………………………………………………
۱۰-ترویج ایثار در حوزه سیاسی …………………………………………………
۱۱- ترویج ایثار در حوزه اقتصادی…………………………………………………
فصل چهارم: بررسی دیدگاه دانش آموزان در خصوص مفهوم ایثار و تأثیر در تکامل فرد
پژوهش فوق بررسی مقایسه ای هوش هیجانی کودکان کار و خیابان و کودکان عادی شهر اردبیل که سن آنها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و به صورت در دسترس مورد سنجش قرار گرفته اند. محقق در این پژوهش با توجه به الگوی مایرو سالوری (۱۹۹۰) مصاحبهای را به صورت ساخت وار و باز پاسخ طراحی کرده که شامل پنج حیطه بود (خودانگیزی، خودآگاهی ادارة هیجانها هم حسی و تنظیم روابط). برای تجزیه و تحلیل از روش مانوتینی یو که روش های ناپاراستریک است استفاده شده و چون روش متقنی برای جمع نمرات کسب شده یافته نشد نمرات دو گروه در پنج حیطه با هم مقایسه شد. و در آخر تفاوت معناداری بین هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان کار و خیابان دیده نشد.