این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورة دبیرستان شهرستان بیجار صورت گرفته است.
جامعة آماری، دانشآموزان دوره دبیرستان شهرستان بیجار که جمعاً ۶۱۰ نفر دانشآموزاعم از دختر و پسر را شامل میشود، میباشد.
۴۰ نفر به عنوان نمونه آماری از بین این دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد که ۲۰ نفر پسر و ۲۰ نفر دختر میباشد.
آزمون ارزیابی عزت نفس آنها، پرسشنامه ۵۸ سؤالی عزت نفس کوپر اسمیت و نمره معدل ترم قبل بیانگر نمره پیشرفت تحصیلی آنهاست.
هدف از تحقیق حاضر آزمودن این فرضیه است که در بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان رابطه وجود دارد.
همچنین بین عزت نفس با جنسیت رابطه وجود دارد.
پس از اجرای آزمون و تجزیه و تحلیل آماری و برآورد نتایج زیر بدست آمد:
۱-ضریب همبستگی در پسران ۹۶/۰ و در دختران ۹۳/۰ مثبت میباشد و ضریب همبستگی بسیار بالایی است بنابراین فرضیه اول تأیید میشود و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری دارد.
۲-ضریب همبستگی در دختران با پسران تفاوت معنیداری ندارد زیرا در هر دو همبستگی خیلی بالاست بنابراین عزت نفس با جنسیت رابطه ندارد.
فهرست مطالب عنوان صفحه بسم الله الرحمن الرحیم الف تقدیر و تشکر ب چکیده ت فهرست مطالب ث فهرست جدواول ح
فصل اول: طرح تحقیق مقدمه ۲ بیان مسأله ۴ اهمیت و ضرورت مسأله ۵ اهداف ۶ سؤالات و فرضیهها ۶ متغیرها و تعاریف عملیاتی ۷
مقدمه ۱- مزاح یا شوخ طبعی مزاح به عنوان یکی از ویژگیهای شخ+صیتی انسان، کیفیتی منحصر به نوع آدمی است. اگر چه ارائه تعریف دقیقی از مزاح دشوار است، اما حتی در تمدنهای باستان نیز در این باره نظرات و مطالب گسترده ای مطرح شده است. مثلاً در کتاب عهد عتیق، پندی به این مضمون وجود دارد که «دلی شاد به خوبی یک طبیب کار می کند» افلاطون، ارسطو و اندیشمندان و فلاسفه سایر اعصار و قرون نیز دربارة مزاح به اظهار نظر پرداختند. در متون احادیث اسلامی نیز روایاتی از پیامبر و ائمه وجود دارد که حاکی از تأثیرات مثبت مزاح در زندگی مؤمنان است. در روایاتی از پیامبر اکرم (ص) ایشان فرموده اند «هیچ مؤمنی نیست جز این که او را شوخی و مزاح است».
فهرست مطالب چکیده الف فصل اول: موضوع تحقیق مقدمه ۲ بیان مسئله تحقیق ۶ اهمیت و ضرورت تحقیق ۷ اهداف تحقیق ۷ تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ۷ فصل دوم: مبانی نظری و یافته های پژوهشی مبانی (رویکردهای) نظری روان شناختی مزاح ۱۱ نظریه اهانت ۱۱ نظریه تخلیه هیجانی و آسودگی ۱۱ نظریه ناهماهنگی و تباین ۱۲ واکنشهای مزاح ۱۳ مزاح و سیستم ایمنی بدن ۱۵ مزاح و عملکرد تحصیلی ۱۶ نقش درمانی مزاح ۱۶ تبین روان شناختی از تأثیر مزاح در مقابله با استرس ۱۷ مدل تعاملی استرس ۱۸ مبانی نظری سلامت روانی ۲۱ نظریه موری ۲۲ نظریه آدلر ۲۳ نظریه فروم ۲۳ نظریه مزلو ۲۳ نظریه اسکینر ۲۴ نظریه یونگ ۲۴ افراد سالم از نظر روانی ۲۵ نظریه اسلام ۲۶ اهمیت سلامت روان ۲۸ عوامل زیستی ۲۸ عوامل عاطفی و روانی ۳۰ عوامل اجتماعی ۳۰ رابطة بین استرس، کنار آمدن و سلامتی ۳۰ پیامدهای استرس ۳۳ اختلال هیجانی ۳۳ اختلال شناختی ۳۴ اختلال فیزیولوژیکی ۳۵ کنار آمدن ۳۶ روشهای کنار آمدن مستقیم ۳۶ کنار آمدن مواجهه ای ۳۷ مسئله گشایی برنامه ریزی شده ۳۸ حمایت اجتماعی ۳۸ روشهای کنار آمدن دفاعی ۴۰ مکانیزمهای دفاعی ۴۰ کاهش دهندگان شیمیایی استرس ۴۱ پسخوراند زیستی ۴۲ ورزش ۴۳ یافته های پژوهشی در زمینة مزاح (شوخ طبعی) ۴۳ ترغیب پرورش توانایی شوخ طبعی ۴۷ فصل سوم: روش تحقیق جامعه آماری و روش نمونه گیری ۵۰ ابزار اندازه گیری (پرسشنامة تجدید نظر شدة علائم روانی ۵۰ نمره گذاری پرسشنامه ۵۰ پایایی پرسشنامه تجدید نظر شدة علائم روانی ۵۱ مقیاس شوخ طبعی (مزاح) مارتین ولفکورت ۵۱ نمره گذاری مقیاس سنجش شوخ طبعی ۵۱ طرح تحقیق و منطق انتخاب آن ۵۲ روش اجرا تحقیق ۵۲ روش تحلیل داده ها ۵۳ فصل چهارم: یافته های تحقیق یافته های توصیفی ۵۵ یافته های مربوط به فرضیه تحقیق ۵۷ فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری تحقیق تبیین یافته های تحقیق ۵۹ محدودیتهای تحقیق ۶۰ پیشنهادات ۶۰ فهرست منابع ۶۲ ضمائم ۶۸
عوامل تعیین کننده مراحل یادگیری ارتباط شناختی بین پیچیدگیهای معنایی و نحوی این تکواژهاست که کلید مراحل تحول است، نه بسامد کاربرد آنها در گفتار بزرگسال. پیچیدگیهای نحوی و معنایی زمانی آشکار میشوند که به مراحل یادگیری در زبانهای دیگر توجه کنیم. برای مثال، مفهوم واقعی «جمع» (یک و بیشتر از یک) واقعاً ساده است و کودک آن را به سرعت فرا میگیرد؛ با این وجود، نشانهگذاری جمع در عربی مصری بسیار پیچیده میباشد و استثناهای زیادی در آن وجود دارد. در مقایسه با پیشدبستانیهای انگلیسی زبان، اکثر نوجوانان مصری همچنان در رابطه با «جمع» مشکل دارند. تفاوت جنسیت نیز میتواند مشکلساز باشد. در زبان انگلیسی، مانند زبان فرانسوی، تنها دو جنسیت، مرد و زن، وجود دارد؛ با این وجود، اکثر واژههای انگلیسی برای جنسیت نشانهگذاری نشدهاند. فولانی ، که یک زبان نیجری- کنگویی است، حدوداً شامل دوازده جنسیت میباشد. به علت پیچیدگی معنایی و نحوی این شکلها، کودکان فولانی زبان، نسبت به کودکان انگلیسی زبان، نشانههای جنسیت را در مدت زمان طولانیتری فرا میگیرند.
فهرست عناوین
عنوان صفحه
مقدمه مترجم ……………………………………………………….. ۱ عوامل تعیین کننده مراحل یادگیری ……………………………………. ۲ تکواژهای اولیه دیگر ………………………………………………… ۵ افعال معین …………………………………………………………. ۵ پسوندهای صفت و اسم ………………………………………………. ۶ یادگیری قانون صرفی و جنبههای دیگر زبان …………………………… ۷ تحول شکل جمله …………………………………………………… ۱۰ عناصر جمله ………………………………………………………. ۱۱ تحول عبارت اسمی …………………………………………………. ۱۱ تحول عبارت فعلی ………………………………………………….. ۱۳ زمان و ارجاع ……………………………………………………… ۱۹ انواع جمله ………………………………………………………… ۲۳ شکل جمله خبری …………………………………………………… ۲۴ شکل جمله پرسشی ………………………………………………….. ۲۹ شکل جمله امری ……………………………………………………. ۳۵ شکل جمله منفی……………………………………………………… ۳۶ درونهگیری و ربط …………………………………………………… ۴۱ درونهگیری عبارتی ………………………………………………….. ۴۳ درونهگیری مصدری ………………………………………………….. ۴۴ درونه گیری اسم فعل ………………………………………………….. ۴۵ درونهگیری بند وابسته …………………………………………………. ۴۶ ربط بندی …………………………………………………………….. ۵۱ خلاصه ………………………………………………………………. ۵۷ تحول واجشناختی ……………………………………………………… ۵۸ فرایندهای واجشناختی ………………………………………………….. ۶۰ فرایندهای ساختار هجایی ……………………………………………….. ۶۰ فرایند همگونی …………………………………………………………. ۶۳ فرایندهای جانشینی ……………………………………………………… ۶۴ فرایندهای چندگانه ………………………………………………………. ۶۶ درک و تولید ……………………………………………………………. ۶۷ خلاصه ………………………………………………………………… ۶۸ نتیجهگیری ……………………………………………………………… ۶۹ مباحثه …………………………………………………………………. ۷۰ خودآزمایی ……………………………………………………………… ۷۱ تحول معناشناختی و کاربرد زبان در افراد مدرسهرو و بزرگسال ……………… ۷۳ اهداف فصل …………………………………………………………….. ۷۴ تحول کاربرد شناختی……………………………………………………… ۷۹ داستانها …………………………………………………………………. ۸۰ تحول داستانها ……………………………………………………………. ۸۳ تحول دستور زبان قصه …………………………………………………… ۸۹ تفاوتهای داستان ………………………………………………………….. ۹۶ تواناییهای محاورهای ……………………………………………………. ۱۰۰ کاربردهای زبان ………………………………………………………… ۱۰۱ شروع و حفظ موضوع ………………………………………………….. ۱۰۵ رابطها و جداکنندهها …………………………………………………….. ۱۰۶ درخواستهای غیر مستقیم …………………………………………………. ۱۰۷ اصلاح گفتگو …………………………………………………………… ۱۱۰ اصطلاحات اشارهای …………………………………………………….. ۱۱۱ تفاوتهای جنسیتی …………………………………………………………. ۱۱۲ کاربرد واژهها …………………………………………………………… ۱۱۳ سبک گفتگو ……………………………………………………………… ۱۱۴ تحول …………………………………………………………………… ۱۱۸ نتیجه ……………………………………………………………………. ۱۲۰ خلاصه ………………………………………………………………….. ۱۲۲
ریشه ی بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابه لای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد. فکر این نسل از نظر مذهبی آن چنان که باید راهنمایی نشده است، و از این نظر فوق العاده نیازمند است.
اگر مشکلی در رهنمایی این نسل باشد بیشتر در فهمیدن زبان و منطق او و رو به رو شدن با او با منطق و زبان خودش است. و در این وقت است که هر کسی احساس می کند این نسل، بر خلاف آنچه ابتدا به نظر می رسد، لجوج نیست و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دینی دارد. (مرتضی مطهری، ۱۳۷۰، ص ۱۳)
هدف آموزش و پرورش نخست پرورش الگوهای اخلاقی برگزیده و صفات پسندیده ی انسانی بر مبنای فطرت انسان است و پوشش و لباس یکی از مظاهر فطرت انسان است که انسان، به ویژه نوجوان خود را به این وسیله بروز می دهد و خودنمایی می کند.
از آن جا که طبع و سلیقه ی همه ی انسان ها یکی نیست برای ابراز غریزه ی زیبادوستی، طرق مختلفی را برمی گزینند و جنسیت، پایگاه اجتماعی، امکانات، بودجه و… را در طرز لباس پوشیدن مد نظر قرار می دهند.
زمانی از زندگی نوجوان و جوان در محیط آموزش و پرورش مدرسه می گذرد، باید دید چگونه فرهنگ خانواده، اجتماع، اوضاع اقتصادی، سن، جنسیت، پایگاه اجتماعی- اقتصادی در انتخاب لباس مؤثر هستند؟
همچنین لباس چه تأثیری بر آموزش و بر نفوذ فرهنگ بیگانه دارد؟
در اسلام همیشه لباس ساده و مناسب برای بیرون از منزل سفارش شده است. شاید یکی از دلایل آن جلوگیری از انحراف زن و مرد و همچنین اسراف و هرج و مرج و فاصله ی طبقاتی باشد زیرا نیاز انسان به زیبایی و لذت انسان از زیبایی سیری ناپذیر است.
فهرست مطالب :
عنوان : صفحه:
فصل اول
مقدمه ……………………………………………………………….. ۱
بیان مسئله ………………………………………………………… ۳
اهمیت و ضرورت مسئله پژوهش ……………………………………… ۵
اهداف پژوهش ………………………………………………………. ۸
فرضیه های پژوهش ………………………………………………….. ۹
نامگذاری متغیرهای موجود در فرضیه و انواع آن ……………………… ۱۰
متغیرهای تعدیل کننده ………………………………………………… ۱۱
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای فرضیه …………………………… ۱۲
فصل دوم
ادبیات تحقیق (پیشینه تحقیق)
پیشینه نظری
مقدمه ……………………………………………………………… ۱۸
فلسفه و ضرورتهای پوشش و حجاب اسلامی ………………………… ۱۹
پوشش اولیه ادم و حوا ………………………………………………. ۲۸
کلاهی که غربیها سر ما گذاشتند ………………………………………. ۲۹
مدل و شکل پوشاک ……………………………………………………. ۳۱
آثار سوء و خطرات بی حجابی از دیدگاه پزشکی ………………………….. ۳۳
ابتذال در پوشش و مد پرستی ضرورتی برای ادامه حیات غرب …………….. ۳۴
علل و عوامل بی حجابی و ابتذال در پوشش ………………………………. ۳۵
رنگ پوشاک ……………………………………………………………. ۳۷
لباس متحد الشکل ………………………………………………………. ۳۸
پیشینه عملی
تحقیقات انجام شده …………………………………………………….. ۳۹
۱٫ …………………………………………………………………. ۳۹
۲٫ ………………………………………………………………….. ۴۱
۳٫ ………………………………………………………………….. ۴۳
۴٫ …………………………………………………………………… ۴۵
۵٫ ……………………………………………………………………. ۴۷
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………. ۵۰
روش تحقیق و علت استفاده از آن ………………………………………. ۵۱
معرفی جامعه………………………………………………………….. ۵۲
معرفی نمونه و تعیین روش نمونه برداری ………………………………. ۵۳
معرفی ابزار پژوهش و تعیین روایی و پایایی ابزار ……………………… ۵۴
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین تیپهای شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس ابتدایی ناحیه ۵ مشهد انجام گرفت. فرضیه اصلی این پژوهش این است که بین تیپهای شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان رابطه وجود دارد. جامعه آماری این تحقیق مدیران میباشند که گروه مورد بررسی ۱۰۴ نفر میباشند که از میان آنها ۴۰ نفر به عنوان نمونه برگزیده شدند حجم نمونه برای گروه ذی نفعان ۱۲۰ نفر میباشد که هر دو نمونه به شیوه ی نمونه گیری تصادفی ساده بوسیله را یا نه انتخاب شدند ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش ۲ پرسش نامه به شرح زیر میباشد.
۱- پرسشنامه تیپ شخصیتی مایرز- بریگز که پرسشنامه هنجار شده است و برای تعیین تیپ شخصیتی توسط مدیران پاسخ داده شده است.
۲- پرسشنامه اثر بخشی مدیر که توسط محققین ساخته شده و توسط اساتید مدیریت اجرا و تایید گردیده است که این پرسشنامه توسط گروه ذینفعان (معلمین، انجمن اولیاء، مربیان و دانش آموزان) پاسخ داده شد.
روش تحقیق در این بررسی همبستگی است و برای آزمون فرضیه اصلی از آزمون جداول توافقی استفاده شده است برای تحلیل دادهها از نرم افزار (SPSS) استفاده شده است، نتایج بدست آمده عبارتند از:
۱- بین تیپ شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان رابطه وجود دارد.
۲- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “ESTJ” هستند از اثر بخشی بالایی برخوردارند.
۳- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “ISTJ” هستند از اثر بخشی بالایی برخوردار هستند.
۴- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “”ESTP هستند از اثر بخشی متوسط برخورداند.
۵- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “ISTP” هستند از اثر بخشی پایین برخورداند.
نتایج بدست آمده گویای این مطلب است که مدیرانی که تیپهای خاصی شخصیتی داشته باشند اثر بخشی بیشتری دارند.
فهرست مطالب:
فصل اول.. ۱
۱-۱ مقدمه. ۲
۱-۲- بیان مسئله. ۴
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش…. ۸
۱-۴- اهداف پژوهش…. ۱۰
۱-۵- فرضیههای پژوهش…. ۱۰
۱-۶- متغیرها و تعاریف آنها. ۱۱
۱-۶-۱ تعاریف نظری متغیرها. ۱۱
۱-۶-۲ تعاریف عملیاتی متغیرها. ۱۲
۱-۷- تعاریف اصطلاحات… ۱۳
فصل دوم: پیشینه تحقیق.. ۱۵
۲-۱ شخصیت… ۱۶
۲-۲ تعاریف شخصیت… ۱۶
۲-۳ حوزههای شخصیت… ۱۸
۲-۳-۱ ساختار ۱۹
۲-۳-۲ فرآیند. ۱۹
۲-۳-۳ رشد و نمو. ۲۰
۲-۳-۴ آسیب شناسی روانی و تغییر رفتار ۲۲
۲-۴ مضامین عمده در نظریه شخصیت… ۲۲
۲-۴-۱ وحدت رفتار و مفهوم خویشتن.. ۲۴
۲-۴-۲ سطوح مختلف آگاهی و مفهوم ناهشیار ۲۵
۲-۴-۳ رابطه بین شناخت، عواطف و رفتار مشهود. ۲۶
۲-۴-۴ اثرات گذشته، حال و آینده بر رفتار ۲۶
۲-۵ نظریههای شخصیت… ۲۷
۲-۵-۱ نظریه روان کاوی در شخصیت… ۲۷
۲-۵-۲ زیگموند فروید ۲۷
۲-۵-۳ نظریه روان پویشی فروید(روانکاوی در شخصیت): ۲۹
۲-۵-۴ سطوح شخیت: هشیار۳، نیمه هشیار۲ و ناهشیار ۲۹
۲-۵-۵ ساختار شخصیت: نهاد، من و فرامن.. ۳۰
۲-۶ نظریه نوروان کاوی.. ۳۳
۲-۶-۱ کار گوستاو یونگ ۳۳
۲-۶-۲ نکات برجسته ی نظریات یونگ… ۳۶
۲-۷ روان شناسی فردی.. ۳۶
۲-۷-۱ آلفرد آدلر. ۳۶
۲-۷-۲ بررسی نظریات آدلر. ۳۷
۲-۸ نظریه اختلالات شخصیتی.. ۳۹
۲-۸-۱ کارن هورنای.. ۳۹
۲-۸-۲ بررسی نظریات هورنای.. ۴۰
۲-۹ نظریه روان پزشکی بین فردی.. ۴۱
۲-۹-۱ هری استاک سالیوان.. ۴۱
۲-۹-۲ بررسی نظریات سالیوان.. ۴۲
۲-۱۰ تظریه پدیدار شناختی (فرد- محور) ۴۳
۲-۱۰-۱ کارل راجرز…………………………………… ۴۳
۲-۱۰-۲ بررسی نظریات و کارهای راجرز ۴۴
۲-۱۰-۳ تشکیل رویکرد پدیدار شناختی راجرز ۴۵
۲-۱۰-۴ ساختار شخصیت از دیدگاه راجرز ۴۶
۲-۱۱ نیازهای زیستی و روانی در پیدایی شخصیت… ۴۷
۲-۱۱-۱آبرا…………………………………… ۴۷
۲-۱۲ نظریه رویکرد صفات در شخصیت… ۴۸
۲-۱۲-۱گوردون آلپورت………………… ۴۸
۲-۱۲-۲ بررسی نظریات آلپورت… ۴۹
۲-۱۳ نظریه چندبعدی شخصیت… ۵۱
۲-۱۳-۱هانس ج آی سنک………… ۵۱
۲-۱۳-۲بررسی نظریات آیسنک……… ۵۲
۲-۱۳-۳ ابعاد اساسی شخصیت… ۵۳
۲-۱۴ نظرریه رویکرد تحلیلی عاملی صفات… ۵۴
۲-۱۴-۱ریموند کوته………. ۵۴
۲-۱۴-۲ بررسی نظریات کتل در شخصیت… ۵۴
۲-۱۵ نظریات رابطه شغل و شخصیت… ۵۶
۲-۱۵-۲ شخصیت نوع A.. 59
2-15-3 شخصیت نوع B.. 60
2-16 بررسی چند خصوصیت شخصیتی در شغل.. ۶۲
۲-۱۶-۱ اثر کانون کنترل.. ۶۲
۲-۱۶-۲ ماکیاول گرایی ۶۳
۲-۱۶-۳ مناعت طبع یا عزت نفس. ۶۵
۲-۱۶-۴ سازگاری با موقعیت… ۶۶
۲-۱۶-۵خطر پذیری………. ۶۷
۲-۱۷ شخصیت از دیدگاه اسلام و قرآن.. ۶۸
۲-۱۷-۱ شخصیت در قرآن.. ۶۹
۲-۱۸ تیپ شناسی.. ۷۱
۲-۱۹ نظریههای تیپ شناسی.. ۷۳
۲-۱۹-۱ زندگینامه. ۷۳
۲-۱۹-۲نظریات رورشاخ در سنجش شخصیت……….. ۷۴
۲-۱۹-۳ تیپ شناسی در تست رورشاخ.. ۷۵
۲-۲۰ ظریه ساخت بدن و خلق وخوی.. ۷۶
۲-۲۱ نظریه شلدن (ریخت شناسی) ۷۸
۲-۲۲ نظریه تیپ گال و جمجمه شناسی روانی: ۷۹
۲-۲۳ تیپشناسی یونگی.. ۷۹
۲-۲۳-۱ اساس درک واقعی ذهنی از نظر یونگ… ۷۹
۲-۲۳-۲ کارکردهای غیر عقلانی.. ۸۰
۲-۲۳-۳ کارکردهای عقلانی.. ۸۰
۲-۲۳-۴ روابط کارکردی.. ۸۱
۲-۲۳-۵ انواع کارکرد. ۸۲
۲-۲۳-۶ تیپهای روانشناختی یونگ… ۸۴
۲-۲۳-۷ توصیف تیپهای شانزدهگانه. ۸۵
۲-۲۳-۸ اهمیت شناخت تیپهای روانشناختی.. ۹۰
۲-۲۳-۹ نقد تیپ شناسایی یونگی.. ۹۱
۲-۲۴ اثر بخشی ۹۳
۲-۲۵ شاخصهای اثربخشی از دیدگاههای مختلف… ۹۴
۲-۲۵-۱ کمرون و ویتون: ۹۴
۲-۲۵-۲ سیشور: ۹۵
۲-۲۵-۳ آرجریس: ۹۵
۲-۲۵-۴ پیترز وواترمن: ۹۵
۲-۲۵-۵ مالفورد: ۹۶
۲-۲۵-۶ بس و هرسی – بلانچارد. ۹۷
۲-۲۵-۷ هوی و میکسل و چستر بارنارد. ۹۷
۲-۲۵-۸ کالدول و اسپینکس…. ۹۷
۲-۲۵-۹ لوتانز و همکارانش…. ۹۷
۲-۲۵-۱۰ دیدگاه راجرز و همکاران: ۹۸
۲-۲۵-۱۱مطالعات بسکر و چیرنز: ۹۹
۲-۲۵- ۱۲ مدل پارسونز: ۹۹
۲-۲۶مقایسه ی دیدگاههای ارزشیابی اثر بخشی سازمانی.. ۱۰۰
۲-۲۷ نظریات جدید در اثربخشی.. ۱۰۱
۲-۲۷-۱ مطالعات رابرت واترمن وتام پترز ۱۰۱
۲-۲۸ مدلهای ارزیابی اثربخشی.. ۱۰۲
۱- مدل هدف منطقی: که سازمان را در رسیدن به اهدافش کاملا ارزیابی می کند. ۱۰۲
۲-۲۹ نظریه ریچارد ال دفت… ۱۰۴
۲-۲۹-۱ روش مبتنی بر تامین هدف… ۱۰۴
۲-۲۹-۲ روش مبتنی بر تامین منابع.. ۱۰۵
۲-۲۹-۳ روش مبتنی بر فرآیند درونی.. ۱۰۶
۲-۲۹-۴ روش مبتنی بر تامین رضایت گروههای ذی نفع.. ۱۰۸
۲-۳۰ کارهای دیگران.. ۱۱۰
۲-۳۰-۱ تحقیقات انجام گرفته در مورد تیپ شناسی یونگی.. ۱۱۰
با توجه به اینکه هوش هیجانی بر سلامت حافظه و نیروی عقل، ادراک، معنا بخشی تجربه ها، داوری صحیح، تصمیم گیری مناسب و رشد روانی- اجتماعی فرد تأثیر چشمگیر میگذارد، لذا افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند قدرت بیشتری برای سازگاری با مسائل جدید روزانه دارند. هم چنین هوش هیجانی بالا با برون گرایی، انعطاف پذیری، دلپذیر و با توان بودن، هماهنگ کردن احساسات مختلف، شناسایی این احساسات و تأثیر آنها بر مغز و رفتار همبستگی دارد. در مقابل هوش هیجانی پایین با رفتارهای مسئله ساز درونی، سطح پایین همدلی، ناتوانی در تنظیم خلق و خو، افسرده خویی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، انحرافات جنسی، تخریب دارایی، دزدی و پرخاشگری همراه است. ( قمرانی و جعفری، ۱۳۸۳).
بنابراین هوش هیجانی دارای ابعاد و مؤلفه هایی که ممکن است فرهنگ بسته باشد. به عبارتی تحت تأثیر الگوها و باورهای فردی و جمعی گروههای اجتماعی مختلف، معانی و تعابیر مختلفی از آن استنباط شود. به علاوه هر مشاور و روانشناس بالینی باید با روشهای انتخاب، اجرا، تفسیر نتایج آزمون ها آشنا باشد. اگر آزمون بطور صحیح انتخاب، اجرا و تفسیر شود، می تواند به یافتن راه حلی برای مشکل مراجع، کمک کند. در غیر اینصورت نتیجه ای جز اتلاف وقت و گمراهی مشاور در کمک به مراجع نخواهد داشت. (شفیع آبادی، ۱۳۷۰).
فهرست مطالب
مقدمه…………………………………………………………………………………… ۴
بیان مسأله……………………………………………………………………………… ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………… ۶
اهداف پژوهش………………………………………………………………………… ۷
- هدف کلی…………………………………………………………………………… ۷
- اهداف جزئی……………………………………………………………………….. ۷
سؤالات پژوهش………………………………………………………………………. ۷
فرضیه های پژوهش………………………………………………………………….. ۸
تعریف متغیر………………………………………………………………………….. ۸
- تعریف نظری……………………………………………………………………….. ۸
- تعریف عملیاتی……………………………………………………………………. ۸
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………… ۱۰
بخش اول: سوابق نظری…………………………………………………………….. ۱۰
تاریخچه طرح هوش هیجانی………………………………………………………. ۱۰
تعاریف هوش هیجانی………………………………………………………………. ۱۳
خصایصی که هوش عاطفی را می سازند………………………………………… ۱۴
گستره هوش هیجانی………………………………………………………………… ۱۵
هوش هیجانی و توانایی شغلی…………………………………………………….. ۱۵
هوش هیجانی و موفقیت زناشویی………………………………………………… ۱۶
هوش هیجانی و اختلال های روانی………………………………………………. ۱۶
هوش هیجانی و حافظه……………………………………………………………… ۱۷
هوش هیجانی و آینده……………………………………………………………….. ۱۷
آموزش و پرورش و افزایش هوش هیجانی…………………………………….. ۱۷
نقش مدرسه در پرورش هوش هیجانی………………………………………….. ۱۹
هوش هیجانی از دیدگاه بار-اُن……………………………………………………. ۲۰
بیان مسئله هر یک از سازمان های اجتماعی، هدفها و خدمات و کارکردهایی دارند که بدین وسیله اجتماع بشری را به چرخش در میآورند. هدف اصلی هر سازمان، کسب سود و به حداکثر رساندن آن است. و این کار باید با اثر بخشی توام باشد. هدف اصلی تر در سازمانها در زمینه اثر بخشی فعالیتهای رفاهی جامع، از جمله تامین نیازها و خدمات رسانی به مردم و عدالت اجتماعی است.
یکی از مسئولیتهای هر نهاد اجتماعی میل به اهدافی است که علت وجودی هر نهاد را شکل میدهد. تحقق اهداف سازمان در گرو همکاریو هماهنگی تمامیعوامل است که تعامل نظام مند آنها با یکدیگر بوجود سازمان معنا میبخشد.
نیروی انسانی، بزرگترین سرمایه هر سازمان و هر کشوری میباشد و عامل اصلی موفقیت و پیشرفت است. اغلب گفته میشود که کارمند خوشحال یک کامند کارا است و یک کارمند خوشحال بایستی با شغلش ارضاء شود. نیروی انسانی به اسکلت سازمانی روح میبخشد و چرخه آن را به حرکت در میآورد و تعیین میکند که فرایند کل مجموعه چگونه جهت بگیرد. پیشگفتار ۱ فصل اول – مقدمه پژوهش ۳ مقدمه ۴ بیان مسئله ۴ اهمیت و ضرورت تحقیق: ۶ فرضیات پژوهش ۸ اهداف تحقیق ۹ متغیرهای تحقیق ۹ تعریف اصطلاحات ۹ تعریف ۱۰ فصل دوم- بررسی پیشینه پژوهشی ۱۱ الف: بررسی تئوری ها و پژوهش های گذشته ۱۱ ب: اتسنتاج کلی در ارتباط با مسئله پژوهشی ۱۱ پ: خلاصه چگونگی حل مسئله پژوهشی ۱۱ اصطلاحات و مفاهیم ۱۲ مفهوم انگیزش ۱۲ ماهیت انگیزش: ۱۳ اهمیت انگیزش ۱۳ «ریشه یابی علل مشکلات عدم وجود انگیزش صحیح نیروی کار» ۱۴ عدم تامین انتظارات کاری مدیریت از سوی زیردستان ۱۹ سبک نامناسب رهبری مدیر ۲۱ عدم انطباق اهداف کارکنان با اهداف مدیریت ۲۵ الف- میزان مشارکت کارکنان در تصمیم گیریها ۲۶ ب- درجه رضایت شغلی کارکنان ۲۶ ج- میزان واگذاری مسئولیتها ۲۷ ه- میزان انگیزه و تمایل واقعی پرسنل ۲۷ و- سهیم شدن کارکنان در مالکیت و سود شرکت ۲۸ د- مساله امنیت شغلی ۲۸ فقدان آموزش موثر نیروی انسانی ۳۰ اثربخشی پایین مدیریت ۳۱ ت- طیف زمانی برنامه ریزی شرکت ۳۱ عدم اعتماد مدیریت به کارکنان ۳۲ فصل ۳- روش پژوهش ۳۴ الف- توصیف آزمودنیها (جامعه و گروه نمونه) ۳۴ ب- توصیف ابزارهای پژوهش ۳۴ پ- اعتبار و روایی ابزارهای پژوهشی ۳۴ ج- طرح پژوهش و روش تحلیل داده ها ۳۴ فصل ۳- روش تحقیق ۳۵ جامعه آماری ۳۵ نمونه و روش نمونه گیری ۳۵ قلمرو مکانی و زمانی پژوهش ۳۵ ابزار و گردآوری اطلاعات ۳۵ روایی و اعتبار ابزار گردآوری اطلاعات ۳۵ قلمرو پژوهش ۳۶ فصل ۴- یافته های پژوهشی ۳۷ الف- توصیف و تحلیل داده ها (در رابطه با پرسش، هدف یا فرضیه) ۳۷ ب- سایر یافته های پژوهشی ۳۷ فصل ۵- بحث و تفسیر ۴۳ نتیجه گیری ۴۳ پیشنهادها ۴۳ نتیجه گیری: ۴۴ پیشنهادات ۴۴ مطرح کردن مسائل و مشکلات سازمان و تبادل اطلاعات ۴۵ منابع و مآخذ ۵۰
بررسی تأثیر آموزش راهبردهای حل مسأله در پیشرفت ریاضی و بهبود نگرش نسبت به درس ریاضیات در دانشآموزان سال دوم راهنمایی شهرستان طارم
چکیده: در این پژوهش تأثیر روش آموزش راهبردهای حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی ریاضیات و نگرش نسبت به ریاضی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از: دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی مدارس شهرستان طارم در سال تحصیلی ۸۲-۸۱ که نمره ریاضی آنها در نیم سال اول کمتر از ۱۲ بود. آزمودنیهای این پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شدند. به این ترتیب که از روی فهرست مدارس راهنمایی این شهرستان یک مدرسه به عنوان نمونه انتخاب شد. از آنجا که این مدرسه فقط دارای دو کلاس راهنمایی بود، دانشآموزان این دو کلاس که نمره ریاضی نیم سال اولشان کمتر از ۱۲ بود انتخاب و پیشآزمون مقیاس نگرش سنج نسبت به ریاضی بر روی آنها اجرا گردید. در این میان ۳۰ نفر به عنوان گروه آزمایش و گواه انتخاب شدند. سپس آموزش روش راهبردهای حل مسأله بر روی گروه آزمایشی به اجرا درآمد (به مدت ۷ جلسه) و در پایان یک آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی و نیز پس آزمون مقیاس نگرش نسبت به ریاضی بر روی دو گروه اجرا گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که این روش پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی را در قیاس با گروه گواه افزایش داد همچنین نگرش گروه آزمایش را هم نسبت به ریاضیات بهبود بخشید.
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: طرح تحقیق مقدمه بیان مسئله ضرورت تحقیق اهداف تحقیق فرضیههای پژوهش تعریف اصطلاحات و متغیرها تعریف نظری راهبردهای حل مسئله تعریف عملیاتی راهبردهای حل مسئله متغیرهای تحقیق متغیر مستقل متغیر وابسته متغیرهای کنترل تعریف عملیاتی آموزش راهبردهای حل مسأله (متغیر مستقل) تعریف نظری نگرش (متغیر وابسته اول) تعریف عملیاتی نگرش نسبت به ریاضی (متغیر وابسته اول) تعریف نظری پیشرفت تحصیلی ریاضیات (متغیر وابسته دوم) تعریف عملیاتی پیشرفت تحصیلی ریاضیات (متغیر وابسته دوم) فصل دوم: پیشینه و زمینههای نظری پژوهش مقدمه الف) مبانی نظری در زمینه موضوع تحقیق تعریف و ویژگیهای مسئله و حل مسئله حل مسئله و انتقال یادگیری رابطه بین تفکر انتقادی و حل مسئله راهبردهای حل مسئله و فراشناخت عنوان صفحه نظریههای پیرامون حل مسئله حل مسئله از دیدگاه رفتارگرایان حل مسئله از دیدگاه گشتالت رویکرد خبرپردازی به حل مسئله مراحل آموزش حل مسئله (الگوی دی چکووکرافورد) طرح جورج پولیا پیرامون حل مسئله مبانی نظری در زمینه نگرش تعریف نگرش ویژگیها و ابعاد نگرش تغییر نگرش الگوهای یادگیری تغییر نگرش الف) نظریه محرک – پاسخ نظریه هاولند ب) نظریه مشوقها و تعارضها الگوهای شناختی تغییر نگرش الف) نظریه تعادل ب) نظریه توافق ج) نظریه همسازی شناختی د) نظریه قضاوت اجتماعی الگوهای کارکردی نگرشها و آموزش و پرورش ب) یافتههای پژوهش در زمینه موضوع تحقیق فصل سوم: روش تحقیق روش تحقیق جامعه آماری نمونه و روش نمونهگیری ابزار پژوهش عنوان صفحه شیوه اجرا روش تجزیه و تحلیل دادهها فصل چهارم: تحلیل نتایج و بیان توصیفی یافتهها ۴-۱) مقدمه ۴-۲) آزمون همتاسازی ۴-۳) تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی ۴-۴) تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار استنباطی الف) فرضیه اول ب) فرضیه دوم فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش محدودیتهای پژوهش پیشنهادات به پژوهشگران ضمائم و پیوستها فهرست منابع فارسی فهرست منابع لاتین پرسشنامه پژوهش تکالیف ارائه شده
فهرست جداول عنوان صفحه جدول (۳-۱) مقایسه درصد صفحات کتاب اختصاص یافته به مواد سهگانه و درصد نمرات امتحانی جدول (۴-۱) مقایسه شاخصهای آماری نمرات ثلث دوم دو گروه تجربی و گواه جدول (۴-۲) توزیع فراوانی نمرات گروه گواه در پیشآزمون مقیاس نگرشسنج نسبت به ریاضی جدول (۴-۳) اندازههای گرایش مرکزی و تغییرپذیری مربوط به نمرات گروه گواه در پیش آزمون نگرش نسبت به ریاضی جدول (۴-۴) توزیع فراوانی نمرات گروه گواه در پس آزمون مقیاس نگرشسنج نسبت به ریاضی جدول (۴-۵) اندازههای گرایش مرکزی و تغییرپذیری مربوط به نمرات پس آزمون مقیاس نگرش نسبت به ریاضی جدول (۴-۶) توزیع فراوانی نمرات گروه گواه در پس آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی جدول (۴-۷) اندازههای گرایش مرکزی و تغییرپذیری مربوط به نمرات پس آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی گروه گواه جدول (۴-۸) توزیع فراوانی نمرات گروه آزمایشی در پیش آزمون نگرش نسبت به ریاضی جدول (۴-۹) اندازههای گرایش مرکزی و تغییرپذیری مربوط به نمرات پیش آزمون نگرش گروه آزمایش جدول (۴-۱۰) توزیع فراوانی نمرات گروه گواه در پس آزمون مقیاس نگرشسنج نسبت به ریاضی جدول (۴-۱۱) اندازههای گرایش مرکزی و تغییرپذیری مربوط به نمرات پس آزمون نگرش نسبت به ریاضی گروه گواه جدول(۴-۱۲) توزیع فراوانی نمرات گروهآزمایشی در پسآزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی جدول (۴-۱۳) اندازههای گرایش مرکزی و تغییرپذیری مربوط به نمرات پس آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی گروه آزمایش جدول (۴-۱۴) اطلاعات حاصل از تحلیل دادهها، اجرای آزمون t و استخراج t جدول در مورد فرضیه شماره ۱ جدول (۴-۱۵) اطلاعات حاصل از تحلیل دادهها، اجرای آزمون t و استخراج t جدول در مورد فرضیه شماره ۲
فهرست اشکال عنوان صفحه شکل (۲-۱) بازنمایی شناختی مسئله از یک ساخت شناختی اثر گرینو شکل (۲-۲) استراتژی احتمالی گرینو شکل (۲-۳) واحد TOTE شکل (۲-۴) مسئله پاندول دی چکووکرافورد شکل (۲-۵) مراحل مختلف فرایند تغییر نگرش بر طبق الگوی هاولند شکل (۲-۶) ساختهای شناختی متعادل و نامتعادل شکل (۳-۱) طرح پس آزمون با گروه کنترل شکل (۳-۲) طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل فهرست نمودار عنوان صفحه نمودار (۴-۱) مقایسه میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی ثلث دوم درس ریاضی نمودار (۴-۲) نمودار ستونی میانگینهای دو گروه گواه و آزمایش در آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضیات نمودار (۴-۳) نمودار ستونی میانگینهای نمرات حاصل از تفاوت نمرات آزمودنیهای دو گروه گواه و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون مقیاس نگرش نسبت به ریاضیات
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی بر روی ۶۴ دانش آموز و ۶۴ معلم انجام گرفته است.
جهت گردآوری داده ها، ۲ عدد پرسشنامه شامل سئوالات محقق ساخته، یکی ویژه دانش آموزان با تعداد ۱۰ سئوال و دیگری ویژه معلم با تعداد ۲۰ سئوال تهیه و اجرا شد، که بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:
اکثر دانش آموزان و معلّمان دوست دارند امتحانات به صورت کتبی برگزار شود زیرا این روش اضطراب دانش آموز را کاهش داده و نمره گذاری برای معلم را راحت تر می کند.
آنها معتقدند که ارزشیابی به شیوه ی کیفی و توصیفی بهتر است و برگزاری روش عملی و شفاهی ارزشیابی با مشکلاتی مواجه است. اکثر معلّمان از وضع موجود ارزشیابی راضی هستند که دلایل متفاوتی را برای آن می توان بیان کرد. ارزشیابی به صورت عملی و شفاهی در تشخیص مشکلات یادگیری فراگیران و رفع ابهامات جزئی آنها می تواند بسیار مؤثر باشد.
فهرست مطالب
عنوانصفحه
چکیده ……………………………………………………………………………………. ۱
فصل اول : بیان مسئله
بیان مسئله ……………………………………………………………………… ۲
اهداف تحقیق ……………………………………………………………………… ۳
اهمیت و ضرورت………………………………………………………………….. ۴
سوالات پژوهشی ………………………………………………………………….. ۵
فصل دوم : پیشینه تحقیق
پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………… ۶
فصل سوم : روش تحقیق
روش تحقیق……………………………………………………………………… ۸
فصل چهارم : یافته های تحقیق
پاسخ به سوالات پژوهشی ………………………………………………………………. ۹
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری و بحث ………………………………………………………………….. ۱۴
پیشنهادات …………………………………………………………………………….. ۱۸
یادداشت ها ……………………………………………………………………………… ۱۹
منابع مورد استفاده ……………………………………………………………………….. ۲۰
عقب ماندگی ذهنی یا به اصطلاح دیگر نارسایی رشد قوای ذهنی موضوع تازه و جدیدی نیست بلکه در هر دوره و زمان افرادی در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعّالیت های ذهنی در حد طبیعی نبوده اند.
بخصوص از روزی که بشر زندگی اجتماعی را شروع کرده موضوع کسانی که به عللی قادر نبودند خود را با اجتماع هماهنگ سازند مطرح بوده است. اجتماع برای مصلحت، تعصب یا سالم سازی بعضی افراد را تحمل کرده، عده ای را محبوس می ساخت یا به مرگ محکوم می نمود.
از مجموعه مدارک به دست آمده چنین استنباط می شود که تا قرن هجدهم این افراد مورد توجه و لطف نبوده و حتی پزشکان از پذیرفتن درمان آنان خودداری می کردند. (میلانی نو، ۷ ص ۲۳) و زمانی تصور می شود بعضی بچه ها زرنگ و برخی تنبل هستند. همچنین تصور می شود که بچه های زرنگ پرتلاش هستند و دیگران چنین نیستند. هرچه آموزش و پرورش عمومی بیشتر گسترش می یابد این اشتباه مشخص تر می شود. صاحب نظران در آموزش و پرورش با سئوالاتی از این قبیل مواجه هستند که آیا افراد با توانایی های خاص متولد شده اند؟ آیا این توانائی ها را می توان در سال های اولیه زندگی سنجید تا شاید بتوان پیشرفت در آینده را قابل پیش بینی و برنامه ریزی کرد و یا آیا فقر در فرآیند رشد هوش تأثیر دارد؟ (فروغی ۱۳۷۳ ص ۳۱)
فهرست مطالب :
عنوان : صفحه:
فصل اول :
طرح تحقیق ………………………………………………………………………………. ۱
مقدمه ………………………………………………………………………………………. ۱
بیان مسئله ………………………………………………………………………………….. ۶
اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………….. ۷
اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………………………… ۸
فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………… ۹
تعاریف ………………………………………………………………………………….. ۱۰
روش تحقیق …………………………………………………………………………… ۱۲
روش جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………. ۱۳
فصل دوم : ادبیات تحقیق
ادبیات تحقیق …………………………………………………………………………….. ۱۴
کارکردهای خانواده………………………………………………………………………. ۱۴
انواع خانواده از بعد تربیتی……………………………………………………………….. ۱۷
روابط و نظام ارزشی خانواده …………………………………………………………….. ۱۹