سالیان متمادی است که برنامه های کاربردی مورد استفاده در سازمان به صورت مجزا و جزیره ای ارائه می شود که این برنامه ها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و بطور مستقل وظایف خود را انجام می دهند.
امروزه با توسعه سازمان ها و ضرروت های ایجاد شده در زمینه دقت، صحت و دسترسی تمامی افراد در کلیه سطوح سازمان به اطلاعاتی یکپارچه استفاده از سیستمی جامع و کامل که تمامی این خصوصیات را بطور یکجا فراهم سازد امری اجتناب ناپذیر است. در این زمینه با کمک پدیده ای به نام ERP می توان به این مهم نائل گردید.
با رشد فکری انسانها انتخاب فعالیتها و فرآیندهای عملیاتی به شیوة تهیه و استفاده بهینه مواد اولیه کمیاب، روشهای تصمیمگیری و ماحصل کار تکامل بسزا یافتند ، در یک مقطع از زمان دیگر انسان مجبور نبود روزانه به شکار برود نیازمندیهای آنی خانواده را فراهم سازد همفکری و همکاری و رقابت به آنها قدرت داد تا وسیعتر و عمیقتر فکر کند ، به سرعت بیاموزند با شتاب به کار گیرند با احتیاط با آزمایش بگذارند با تأمل نتایج را بررسی کنند و با تفکر در بهبود ماحصل کار اقدام ورزند در این راستا سطح خدمات رو به بهبودی رفت کالاها مرغوبیت چشمگیری بدست آوردند و نیازمندیها به سرعت فراهم گردید.
فهرست مطالب
عنوانصفحه
پیشگفتار …………………………………………………………………………………………۱
مقدمه …………………………………………………………………………………………… ۲
فصل اول : تاریخچة شرکت سایپا …………………………………………………………… ۴
فصل دوم : نظریه ها و روش های موجود در کنترل کیفیت فرآیند …………………. ۳۷
فصل سوم : مراحل فرآیند تولید در سایپا ……………………………………………… ۱۸۹
فصل چهارم : تعیین کیفیت فرآیند تولید ……………………………………………… ۲۱۶
جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………………….. ۲۸۱
پیشنهادات و نظرات ………………………………………………………………………. ۲۸۴
امروزه بررسی راهبردی سازه ها و ساز وکارهای اثر بخشی از موارد مسلم تحول آفرینی و استقرار نظام بهبود فرایندهای کار قلمداد می شود عامل انسانی از دو زاویه متعارض یکی خلاقیت ، جمود ، و دیگری کار آفرینی – انهدام بازده سازمانها ، نقش زیر بنایی در موفقیت واثر بخشی سازمان و مدیریت دارد .
مقاله حاضر درصدد شناسایی بافت درونی ، تعبیه اسکلت پیکره اثر بخشی و ارائه راهکارهای هدایت مولفه های بهبود اثر بخشی سازمانی است .
زندگی امروز در حالی ادامه می یابد که سایه افکنی شرایط عدم اطمینان بر کلیه امور ،به علل مختلف فرایند تصمیم گیری را به کلی متحول ساخته است .تغییرات قیمت کالاهای اساسی ،تغییر نرخ سود و همچنین قیمت سهام مواردی هستند که سازمانهای امروزی دائما ًبا آن دست به گریبانند .این تغییرات در کنار سایر تغییرات محیطی سازمانها ،باعث ظهور نظریات جدید علمی در حوزه مدیریت شده است.
در تصمیم گیری های مدیریتی هیچ مبحثی ضروری تر و مهمتر از ارزیابی و مدیریت ریسک نیست. قیمت سهام تا حدودی از میزان ریسکی که سرمایه گذار برای ماندن در شرکت آن را می پذیرد متأثر میشود و شرکتها معمولاً سعی میکنند ترکیب مناسبی میان ریسک و بازده ایجاد کنند بطوری که بتوانند ثروت سهامداران را به حداکثر برسانند .منظور پیدا کردن یک راه حل سرمایه گذاری قابل قبول نیست بلکه تعیین یک وضعیت مناسب برای معیار ریسک و بازده است.
تحقیق برای افزایش صادرات غیرنفتی که در کشور ما امری الزامیاست. دراین مورد گرچه در مقاطعمختلف زمانی چه قبل و چه بعد از انقلاب تحقیقاتی انجام شده است اما اقدامات مؤثری آنچنانکه باید و شایدهنوز صورت نگرفته است. تجربه کشورهای موفق در امر توسعه اقتصادی نشان داده که تجارت خارجی نقشبسیار مهم و تعیین کنندهای در فرایند توسعه این کشورها ایفا کرده و به طور قطع میتوان گفت که هیچکشورتوسعه یافته و تازه صنعتی شدهای را نمیتوان یافت که بدو توسعه تجارت و تکیه بر صادرات خود به اینامر نایل شده باشد.
فهرست مطالب
فصل اول
۱-۱ مقدمه ۲
۲-۱ ضرورت و اهمیت مسئله ۵
۳-۱ اهداف تحقیق. ۸
۴- ۱ فرضیات تحقیق. ۸
۵-۱ کاربردهای انجام تحقیق. ۹
۶-۱ پیشینه تحقیق. ۹
تحقیقات انجام شده در زمینه بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی ۹
فصل اول
بخش اول. ۱۷
۱-۲ مقدمه ۱۷
۲-۲ تاریخچه ۱۸
۳-۲ خصوصیات گیاهشناسی زیره سبز. ۱۸
۱-۳-۲ ویژگیهای عمومی. ۱۸
۲-۳-۲ ارقام زیره سبز. ۲۰
۳-۳-۲ زیستگاه و پراکنش… ۲۰
۱-۴-۲ مصارف خوراکی و ارزش غذایی. ۲۵
۲-۴-۲ اهمیت دارویی. ۲۶
۵-۲ سایر کاربردهای زیره سبز. ۲۶
۶-۲ ویژگیها وروشهای کشت زیره سبز. ۲۷
۱-۶-۲ کاشت.. ۲۹
۳-۶-۲ داشت.. ۳۰
۳-۶-۲ برداشت.. ۳۱
۷-۲ آفات و امراض… ۳۲
۸-۲ خصوصیات زرشگ.. ۳۳
۹-۲ تاریخچه زرشک.. ۳۴
۱۰-۲ خصوصیات گیاهشناسی و پراکنش جنس زرشک.. ۳۵
۱-۱۰-۲ ویژگیهای عمومی. ۳۵
۲-۱۰-۲ گونههای زرشگ.. ۳۵
۳-۱۰-۲ زیستگاه و پراکنش… ۳۸
۱۱-۲ مصارف خوراکی، ارزش غذایی و اهیمت دارویی زرشک.. ۳۹
۱-۱۱-۲ مصارف خوراکی و ارزش غذایی: ۴۰
۲-۱۱-۲ اهمیت دارویی. ۴۰
۱۲-۲ سایر کابردهای زرشک: ۴۱
۱۳-۲ ویژگیها و روشهای پرورش زرشک بیدانه ۴۲
۱-۱۳-۲ کاشت و تکثیر. ۴۴
۲-۱۳-۲ داشت.. ۴۵
۳-۱۳-۲ برداشت.. ۴۶
۱۴-۲ آفات و امراض زرشک.. ۴۸
بخش دوم ۵۱
۱-۲ تعریف بازار ۵۱
۲-۲ طبقه بندی بازارهای مختلف.. ۵۱
۱-۲-۲ طبقه بندی بازار بر اساس موضوع مبادلات: ۵۱
۲-۲-۲ بازارها بر اساس وضعیت مکانی: ۵۲
۳-۲ تعریف بازاریابی. ۵۲
۴-۲ ابعاد مختلف بازاریابی. ۵۵
۱-۴-۲ بازاری گرائی. ۵۶
۲-۴-۲ بازار شناسی. ۵۶
۳-۴-۲ بازاریابی. ۵۶
۴-۴-۲ بازار رسانی. ۵۷
۵-۴-۲ بازار گردی. ۵۷
۶-۴-۲ بازار سنجی. ۵۷
۷-۴-۲ بازار داری. ۵۸
۸-۴-۲ بازار گرمی. ۵۸
۹-۴-۲ بازار گردانی. ۵۸
۵-۲ عناصر قابل کنترل و موثر بر بازاریابی. ۵۹
۶-۲ تاریخچه بازاریابی. ۵۹
۷-۲ مفاهیم اساسی بازاریابی. ۶۲
۸-۲ عوامل موثر در بازاریابی. ۶۳
۱-۸-۲ فروشندگان اولیه ۶۳
۲-۸-۲ واسطههای بازاریابی. ۶۴
۱-۲-۸-۲ دلالان. ۶۴
۲-۲-۸-۲ واحدهای توزیع فیزیکی. ۶۴
۳-۲-۸-۲ آژانسهای خدمات بازاریابی. ۶۵
۴-۲-۸-۲ واسطههای مالی. ۶۵
۳-۸-۲ مشتریان. ۶۵
۴-۸-۲ رقبا ۶۶
۵-۸-۲ جوامع. ۶۷
۹-۲ مفهوم جدید بازاریابی. ۶۷
۱۰-۲ تئوریهای رفتار خریدار ۶۸
۱-۱۰-۲ تئوری اقتصاد خرد (Microevonmic theory) 68
2-10-2 تئوری روان شناسی (psychogical) 69
1-2-10-2 مراحل تصمیم گیری خریدار ۶۹
۱-۱-۲-۱۰-۲ شناخت اشکال. ۶۹
۲-۱-۲-۱۰-۲ جستجو برای اطلاعات.. ۷۰
۳-۱-۲-۱۰-۲ ارزیابی کردن خط مشیهای مختلف (عمل تصمیم گیری) ۷۱
۱۱-۲ مفهوم بازاریابی محصولات کشاورزی. ۷۲
۱۲-۲ اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی. ۷۳
۱۳-۲ عملیات بازاریای. ۷۵
۱-۱۳-۲ فعالیتهای مبادله ای. ۷۵
۲-۱۳-۲ فعالیتهای فیزیکی. ۷۶
۱۴-۲ سازمان بازاریابی. ۷۸
۱۵-۲ فعالیتها و وظایف بازاریابی محصولات کشاورزی. ۸۰
به ارزیابی عملکرد سازمانی در طی سالهای اخیر موجب گسترش چارچوبها و متدولوژی هایی نظیر کارت امتیازدهی متوازن، مدلهای تعالی سازمانی، هزینه یابی بر مبنای فعالیت و … گردیده که هر یک مزایای گسترده ای را ارائه نموده اند اما مبحث ذی نفعان چندگانه در بخش دولتی در مقایسه با بخش خصوصی که بیشترین توجه را برمشتریان متمرکز می کنند موجب بروز مشکلاتی در بکارگیری این تکنیکهای جدید در بخش دولتی گشته است که با ارزیابی مدلهای مختلف مدیریت عملکرد، چارچوب منشور عملکرد قادر است تا نیازهای ذی نفعان چندگانه را در بخش دولتی پوشش دهد.
از طرفی یکی از متدهای موثر در برخورد با انبوه داده ها و تخمین کارایی «تحلیل پوششی داده ها» می باشد که با وجود برخی محدودیتها، یک متدولوژی توانمند، استاندارد و شفاف است که به مدیران اجازه می دهد تا تعداد نسبتا زیادی ورودی و خروجی، با مقیاس های متفاوت را بطور همزمان مورد تحلیل قرار دهند.
در این تحقیق، عملکرد مناطق عملیات انتقال گاز بعنوان یکی از سازمانهای تابعه شرکت ملی گاز ایران مورد بررسی قرار گرفته است که با توجه به مزایا و معایب مدلها و چارچوبهای گوناگون در زمینه ارزیابی عملکرد سازمانی، مدل منشور عملکرد بعنوان چارچوب کلی انتخاب شاخص ها مورد استفاده قرار گرفته و از دیگر تحقیقات در زمینه انتخاب شاخص ها نیز کمک گرفته شده است.از آنجا که هر یک از مناطق عملیات انتقال گاز دارای تعدادی ایستگاه تقویت فشار بعنوان سازمانهایی وابسته هستند، به منظور تحلیل اطلاعات بدست آمده و اندازه گیری کارایی هر یک از واحدها و زیر واحدها، از مدلی تحت عنوان «مدل شبه DEA واحدهای چند بخشی» استفاده شده است که به منظور رتبه بندی کامل واحدها و زیرواحدها، این مدل با برنامه ریزی چندهدفه تلفیق گردیده است.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………
مساله اصلی تحقیق…………………………………………………………………………………………
تشریح و بیان موضوع …………………………………………………………………………………..
ضرورت انجام تحقیق ……………………………………………………………………………………
سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته………………………………………………………………
در رقابتهاى جهانى موجود در عصر حاضر، باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر کیفیت بالا و خدمت رسانى سریع، موجب افزایش فشارهایى شده است که قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شرکتها بیش از این نمىتوانند به تنهایى از عهده تمامى کارها برآیند. در بازار رقابتى موجود، بنگاههاى اقتصادى و تولیدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافتهاند. علت این امر در واقع دستیابى به مزیت یا مزایاى رقابتى با هدف کسب سهم بیشترى از بازار است.
مقدمه
۲
فصل اول
تعریف مدیریت زنجیره تامین
۵
طرح کلی یک زنجیره تامین
۷
فرآیند اصلی
۸
فازهای اصلی مدیریت زنجیره ای تامین
۱۰
انقلاب زنجیره تامین
۱۱
شرکت ها نمی توانند از زنجیره تامین چشم پوشی کنند
۱۴
فصل دوم
مدیریت موجودی کالا
۱۷
تدارکات
۱۸
ارسال به موقع کالا
۲۰
نکات کلیدی که باید آموخت
۲۳
فصل سوم
رقابت پذیری
۲۵
موضوعات کلیدی
۲۵
اشارات ضمنی : محیط فرصت های راهبردی
۲۶
فرمان های راهبردی
۲۷
یک راهبرد جامع برای مزیت پایدار بلند مدت
۲۹
فصل چهارم
بعد الکترونیکی مدیریت زنجیره تامین
۳۲
چشم انداز مدیریت راهبردی
۳۵
مزیت رقابتی پایدار
۳۶
تمرکز راهبردی
۳۷
فرایند های اساسی کسب و کار را یکپارچه سازی کنید
۳۸
فرایند های در حال ظهور کسب و کار را یکپارچه کنید
۳۹
فرایند چند واحدی و چند شرکتی کسب و کار را ادغام نمائید
۳۹
از فناوری اطلاعات برای ارتقای روش های کاری افراد استفاده کنید
۴۰
سیستم های پشتیبانی کار تیمی
۴۷
راهبردهایی برای مزیت رقابتی
۴۹
فناوری اطلاعات برای پشتیبانی فرایند
۵۱
ساختار چند خدماتی برای نقش های متوازن افراد و فناوری
۵۲
مدیریت توسعه دانش فرایند
۵۳
مدیریت دانش راهبردی
۵۴
الگوهای اندیشه و عمل
۵۵
فناوری و الگو ها
۵۶
انفورماتیک شناختی
۵۷
پشتیبانی فناوری از الگوها
۵۹
فرصتهای راهبردی در جستجوی دستیابی به مزیت رقابتی چشمگیر
۶۰
یک راهبرد جامع برای مزیت پایدار بلند مدت
۶۲
فرست برای لجستیک
۶۳
مزیت رقابتی از طریق افراد و فناوری
۶۴
فصل پنجم
فناوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین
۶۷
بررسی جایگاه مدیریت زنجیره تامین در پیاده سازی تجارت الکترونیک
۶۸
موانع پیاده سازی SCM
69
بررسی تکنولوژی تولید و برآورد نحوه تامین دانش فنی مورد نیاز
۷۰
ساختار شبکه تامین
۷۰
ابعاد ساختاری شبکه
۷۲
ارتباطات اطلاعات درون شبکه
۷۲
فرایند های شبکه تامین
۷۴
شبکه تامین یکپارچه چیست ؟
۷۶
مراحل یکپارچه سازی
۷۷
تجهیزات کلیدی مدیریت زنجیره تامین
۷۸
۱۰ مرحله برای کارآمد ساختن زنجیره تامین
۸۲
مراحل لازم برای مدیریت تحویل در یک محیط شبکه تامین
۸۸
گذر از زنجیره تامین به شبکه تامین
۹۳
مسیر تکامل گروه های همیار
۹۳
امکان بهبود کیفیت در جبهه IT
94
مدل های کسب و کار اینترنتی در حال تکامل
۹۵
مبارزه با کلاهبرداری در تجارت الکترونیکی
۹۶
فصل ششم
حمل و نقل الکترونیکی
۹۸
تدارکات الکترونیکی
۹۹
وضعیت تدارکات الکترونیکی
۱۰۰
دسترسی الکترونیکی به منابع
۱۰۰
تهیه الکترونیکی مواد اولیه
۱۰۱
بعضی از نکات مربوط به تهیه مواد اولیه به صورت الکترونیکی
جی ای گرونیک نظریه پرداز معاصر روابط عمومی را مدیریت ارتباط بین یک سازمان در این رشته و همگان هایی میداند که با آن سروکار دارند.
رکس هارلو که از پیشقدمان روابط عمومی در جهان است و تالیفات گوناگونی در این رشته دارد این تعریف را پیشنهاد میکند:
روابط عمومی عبارت است از دانشی که بوسیله آن سازمان ها آگاهانه میکوشند به مسئولت اجتماعی خویش عمل نمایند تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی را که برای مؤسسه اهمیت دارند بدست آورند.
درواقع روابط عمومی هنری است که به کمک آن میتوان مؤسسه، سازمان و فرد مورد علاقه و احترام کارمندان، مشتری ها و مردمی که با آن سروکار دارند قرار داد. روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است. عملی است ممتد، مداوم و طرح ریزی شده که از طریق آن افراد و سازمان ها میکوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند بدست آورند.
فهرست مطالب
تعریف روابط عمومی.. ۱
فصل اول- اهمیت، نقش و کارکرد روابط عمومی.. ۲
فصل دوم – انجمن ها و نهادهای حرفه ای و تخصصی روابط عمومی در ایران و جهان. ۶
هدف… ۷
اهداف انجمن های روابط عمومی.. ۸
اهداف انجمن های روابط عمومی.. ۸
انواع روابط عمومی.. ۱۰
عوامل مؤثر در ارتقاء روابط عمومی.. ۱۲
انجمن های روابط عمومی در جهان. ۱۳
انجمن های بین المللی روابط عمومی.. ۱۴
تاریخ روابط عمومی در ایران. ۱۴
جمع بندی.. ۱۵
فصل سوم – انجمن ها و مؤسسات و شراکت های بزرگ روابط عمومی در جهان. ۱۷
JITیک فلسفه مدیریت ژاپنی است که ازاوایل دهه ۱۹۷۰دربسیاری از موسسات تولیدی ژاپن مورد استفاده قرارگرفت. این فلسفه اولین بار توسط «تائیچی اونو» درشرکت تویوتا به عنوان ابزاری برای برآورده ساختن خواسته مشتری باحداقل تاخیرمعرفی وبه کارگرفته شد. به همین دلیل تائیچی اونواغلب پدرنظام بهنگام نامیده می شود.کارخانجات تویوتا اولین محلی بودندکه نظام بهنگام درآن مطرح گردید. این نظام دربحران نفتی سال۱۹۷۳ مورد حمایت وسیعی قرار گرفت وپس ازآن توسط بسیاری سازمانهای دیگر انتخاب گردید.
فهرست مطالب
موضوع صفحه
فصل اول:معرفی JIT ———————————————— 5
تاریخچه وتکامل تولید بهنگام ——————————————– ۶
تعریف نظام بهنگام —————————————————— ۹
نظام بهنگام دریک نگاه ————————————————- ۱۰
مبانی تولید بهنگام ——————————————————- ۱۴
اجزای تولید بهنگام —————————————————— ۱۵
اهداف تولید بهنگام ——————————————————– ۱۸
مزایاومحدودیتهای JIT ————————————————— 20
منطق اجرایJIT ———————————————————23
پیش نیازهای یک برنامه JIT ——————————————–26
برنامه ریزی نظام تولید بهنگام ——————————————- ۲۷
فصل دوم:اجرای برنامه JIT —————————————– 36
مقدمه ——————————————————————– ۳۷
۱- ایجاد یک استراتژی اجرایی —————————————— ۳۸
۲- یک برنامه عملیاتی برای اجرا ————————————— ۴۰
۱-۲-وقتی فعالیتهای اجرای JITتکمیل می شود————————- ۴۲
۲-۲-چگونه فعالیتهای اجرایی JITانجام می شود ———————- ۴۳
۳- سیستمهای جمع آوری وسنجش داده ها ——————————- ۴۳
۴- پروژه های آزمایشی(راهنما) —————————————- ۴۷
۵- بحث درمورد مقاومت کارکنان واتحادیه ها —————————- ۴۸
۱-۵- مقاومت کارکنان ———————————————– ۴۹
۲-۵- اتحادیه ها —————————————————- ۵۰
۶- فرایند اجرای JIT —————————————————- 52
فصل سوم:کنترل JIT ————————————————- 54
کنترل تولیددرنظام بهنگام ————————————————- ۵۵
سیستم کانبان ————————————————————– ۵۶
وظایف کانبان ————————————————————- ۵۶
تولید یکنواخت ———————————————————— ۵۷
کاهش زمان عملیات وزمان چرخه —————————————– ۶۰
اجرای سیستم کانبان ——————————————————- ۶۱
وظایف کانبان ————————————————————– ۶۳
انواع جریان مواد ———————————————————- ۶۴
گردش کانبان ————————————————————– ۶۷
وسعت عمل کانبان ——————————————————– ۶۹
فصل چهارم :ابداع کننده JIT / شرکت تویوتا ———————— ۷۱
رهبری و مدیریت سازمانها در کشورمان با چالتهای فراوانی روبروست شمارش معکوس برای پیوستن ما به منظومه تجارت جهانی آغاز شده است پیوستی که چندان نیز از روی اختیار نیست. چشمهای خبرگان صنعت و اقتصاد این خاک نگران آثار این پیوستن است. آیا سازمانهای صنعتی ما توان رقابت در این فضا را دارند؟ در چه معیارهایی ضعیف هستیم؟ سازمان ما چگونه باید باشد تا در رقابت پیروز میدان باشیم؟ تفاوت سازمان ما با یک سازمان سرآمد درمقیاس جهانی چیست؟