در این پژوهش به منظور مطالعه میزان اضطراب در تیپ شخصیتی A و B، ۲۰ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت معلم تهران (۱۰ نفر تیپ شخصیتی A و ۱۰ نفر تیپ شخصیتی B) را با کمک مقیاس تیپشناسی شخصیت A و B اسپنسر رانوس (که دارای ۲۵ سؤال به صورت بلی- خیر - نمیدانم) و نیز براساس آزمون اضطرابسنج کتل مورد بررسی قرار گرفتند.
مطابق اغلب یافتههای مطالعاتی پیشین، یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند که در کل آزمودنیهای تیپ شخصیتی A اضطراب بالاتری را از افراد تیپ شخصیتی B تجربه میکنند (با اختلاف میانگین = ۸/۲)
همچنین برحسب نتایج آزمون تحلیل آماری t استودنت در درجه آزادی ۱۸ = d.f و در سطح ۰۵/۰ = در جهت بررسی فرضیه ۲ سویة تحقیق «که بین میزان اضطراب تیپ شخصیتی A و B تفاوت معنیداری وجود دارد»، یافتهها بیانگر تفاوت معنیداری بین میزان اضطراب در ۲ تیپ شخصیتی A و B میباشند که این یافتهها در این پژوهش با یافتهها و نتایج تحقیقات مشابه (نظیر تحقیقات فریدمن و روزنمن (۱۹۷۴) یا تحقیقات پرایس (۱۹۸۳)) هماهنگی قابل ملاحظهای را نشان میدهند.
فهرست مطالب عنوان صفحه - چکیده تحقیق فصل اول - مقدمه - بیان مسأله - ضرورت و اهمیت تحقیق - فرضیات یا سؤالات تحقیق - روش تحقیق - جامعه پژوهش - حجم نمونه - تعریف واژهها و اصطلاحات الف: تعریف نظری ب: تعریف عملیاتی فصل دوم
عنوان صفحه «پیشینة تحقیق» بخش اول: - تعریف اضطراب و انواع آن - شدت اضطراب - علل و انگیزههای اضطراب - شیوع اضطراب - اضطراب از دیدگاه مکاتب روانشناسی بخش دوم: - تعریف تیپهای شخصیتی (مفهوم الگوهای رفتاری A و B و توسعة آن) - تیپ شخصیتی A و بیماریهای جسمی - رابطه الگوی رفتاری A و B با رفتارها و متغیرهای دیگر بخش سوم: - تحقیقات انجام شده در خارج از کشور - تحقیقات انجام شده در ایران
عنوان صفحه فصل سوم: - روش تحقیق - جامعه پژوهش - نمونه پژوهش - روش نمونهگیری - ابزار اندازهگیری - روایی و پایایی ابزار اندازهگیری - روش آماری فصل چهارم - تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادهها - جداول آماری - آزمون فرضیه فصل پنجم بحث و نتیجهگیری
عنوان صفحه بررسی نتایج میزان تعمیمپذیری یافتههای پژوهش به جامعه آماری - محدودیتهای تحقیق - پیشنهادات - ضمائم - منابع