انسان از اوان تاريخ تحريري خود به موضوع رهبري علاقمند و كنجكاو بوده است و تاريخ اهميت رهبران خوب را در زندگي، رفاه، سعادت و ترقي ملتها مبرهن ميسازد. در سده اخيرنيز به جهت اهميت و ارززش موضوع بيش از سه هزار مطالعه و تحقيق تا سال 1980 درباره رهبري انجام گرفته است و تعداد پژوهشها در دهسال گذشته در بيشتر رشتهها بيش از تعداد آن از تاريخ بشر تا آن زمان بوده است. از طرفي هر سال روشن و مبرهن ميگردد كه رهبري اثربخش، در تمام سطوح جامعه و در تمامي سازمانها، براي حل و انطباق با مسائل اجتماعي و اقتصادي رو به رشدي كه جهان با آنها مواجه است، حياتي ميباشد. امروزه مهندسي مجدد ( باز انديشي بنيادين و طراحي نو و ريشهاي فرآيندها) براي دستيابي به بهبود و پيشرفتي شگفتانگيز در معيارهاي حساس، دستيابي به كيفيت جهاني ( استانداردهاي ISO 9000[1] ) و تشكيل واحدهاي فعال پژوهشي نوآوري در محصول و فرآيند) لازمه توليد و عرضه كالاهاي با كيفيت بهتر و قيمت مناسبتر به بازارهاي جهاني و منطقهاي است.
بنابراين، رهبري سازماني موضوع بسيار پراهميت و پيچيدهاي است و پژوهشگران و انديشمندان كشورهاي توسعه يافته مساعي بسياري را صرف شناخت و بهبود آن مينمايند. به عنوان مثال «پژوهشگران ژاپني با دقت بسيار روند مدلها و تئوريهاي رهبري سازماني را زير نظر دارند، وبه محض انتشار و ارائه مدلي جديد، آن را در سازمانهاي مدلها و تئوريهاي رهبري سازماني را زير نظر دارند، و به محض انتشار و ارائه مدلي جديد، آن را در سازمانهاي ژاپني آزمون ميكنند و نتايج حاصل ار با موشكافي به بحث ميگذارند، باشد كه گامهاي آنها را، در تمدن جهاني سرعت بخشد» ( نقل از خليلي، صفحه 183).
در اين جا جنبه هاي روش شناسي اين پژوهش مورد بررسي قرار مي گيرد. ابتدا روش پژوهش، جامعه آماري، نمونه آماري، شيوه نمونه گيري، ابزارهاي تحقيق و ويژگي هاي آنها بررسي مي شود و در آخر شيوه اجرا و روش تجزيه و تحليل داده ها بررسي مي گردد.
فهرست……………………………………………………………………………………………… 2
مقدمه:………………………………………………………………………………………………. 4
-3-1 روش تحقيق…………………………………………………………………………….. 6
-3-2 جامعه مورد بررسي………………………………………………………………….. 7
3-3 حجم نمونه و روش نمونه گيري………………………………………………… 7
-3-4 ابزار جمع آوري داده ها…………………………………………………………… 8
مقياس عزت نفس كوپر اسميت ( فرم آموزشگاهي): ………………………. 8