بررسی اهداف آموزش و پرورش در سطح جهان و ایران ، به خصوص در طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران [۱] نشان می دهد که هدف اساسی ، تربیت افرادی است که با اتکاء به نیروی اراده و تعقل خویش منطقی و خلاق بیاندیشند و به جای وابستگی و استفاده از دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی دیگران ، مولد دانش ، تکنولوژی و فرهنگ مناسب برای زندگی مستقل ، فعال و خلاق در « عصر دانایی » باشند .
این موضوع اخیرا” توجه بسیاری از اندیشمندان و مسئولان کشورهای مختلف و به ویژه ممالک در حال توسعه را به خود جلب کرده است به نحوی که تغییر نظام آموزش و پرورش از نظری صرف به نظری توأم با عمل (کاربردی) و پرورش افراد پویا و خلاق به جای افراد ایستا مورد توجه خاصی قرار گرفته است . درضمن ، خلاقیت و نوآوری به عنوان یک شاخص در گزینش افراد در مشاغل مختلف و از جمله صنایع نیز مطرح گردیده است .
درباره مفهوم خلاقیت تعریف های متعدد و گاه متضادی ارائه شده است ولی در مورد تعریف زیر یک اتفاق کلی مشاهده شده است .
۱. مصوب شورای تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش ، ستاد اجرایی تغییر بنیادی نظام آموزش وپرورش ، خرداد ۱٣٧۶
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات ـ موضوع ۱ ـ سؤال ﺗﺤﻘﻴق ۱ ـ فرﺿﻴﻪ های ﺗﺤﻘﻴق ۱ ـ روش ﺗﺤﻘﻴق ۱ ـ هدف ﺗﺤﻘﻴق ٢ ـ ضرورت و اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴق ٢ ـ مفاﻫﻴﻢ کلی ۶
فصل دوم : مبانی نظری ﺗﺤﻘﻴق ـ نتاﻳﺞ ﭘﮋﻭﻫﺶ های مربوط به روش آموزش به کمک راﻳﺎﻧﻪ ٨ ـ برخی از نتایج تحقیق بین المللی توسعه ICT در آموزش و پرورش ۱٠ ـ استراتژی آموزش الکترونیکی در کشورهای اروپایی ۱٣ ـ مفهوم خلاﻗﻴﺖ از دﻳﺪﮔﺎه صاحبنظران ۱۴ ـ رابطه خلاﻗﻴﺖ ، هوش و پیشرفت تحصیلی ۱٨ ـ رابطه خلاقیت و نبوغ با بیماریهای روانی ۱٩ ـ خلاقیت در سطح اجتماعی ٢٠ ـ دانش ٢۱
فصل سوم : مزایا و محدودیت های سیستم های رایانه ـ رایانه ماشین دلهره آور ٢٣ ـ محدودیت های رایانه ٢۵ ـ آموزش برنامه ای ٢۶
عنوان صفحه
ـ انواع برنامه های آموزش برنامه ای ٢٧ ـ نتایج پژوهش های مربوط به روش آموزش برنامه ای ٢٨ ـ ماشین آموزشی ٢٩ ـ آموزش به کمک رایانه ٣۱ ـ مزایای آموزش رایانه ای ٣۶ ـ زمینه های تسهیل کننده توسعه ICT در آموزش و پرورش ٣٨ ـ یادگیری راهی به سوی پرکردن شکاف دیجیتالی ٣٩
فصل چهارم : داده های آماری ـ ابزار جمع آوری ۵٩ ـ روش جمع آوری اطلاعات ۵٩ ـ یافته های تحقیق ۵٩ ـ جدول شماره ۱ ۶٠ ـ نمودار شماره ۱ ۶۱ ـ جدول شماره ٢ ۶٢ ـ نمودار شماره ٢ ۶٣ ـ جدول شماره ٣ ۶۴ ـ نمودار شماره ٣ ۶۵ ـ جدول شماره ۴ ۶۶ ـ نمودار شماره ۴ ۶٧ ـ جدول کل ۶٨ ـ نمودار کل ۶٩
عنوان صفحه
فصل پنجم : وارسی فرضیات و نتیجه گیری ـ تجزیه و تحلیل یافته ها ٧٠ ـ نتیجه گیری ٧٠
فصل ششم : اراﺋﻪ پیشنهادها و راهکارها ـ فیلتر کردن راهی برای ایجاد محیط سالم در اینترنت ٧۴ ـ اثر بخش کردن استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت ٧٩ ـ راهکارهای گسترش کارآمد و بهینه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش . . . ٨٢ ـ آموزش الکترونیکی برای معلمان ٨٧ ـ دیدگاه آرمانی ٨٩ ـ توصیه ها ٩٠ ـ موانع و مشکلات اصلی در اجرای برنامه آموزش رایانه ای ٩۱ ـ شرایط اجرایی ٩٣