مقدمه بي شك يكي ازمهمترين مشاغلي كه به قضاوت كه مجريان عدالتند كمك مي كند ، تا به اجراي بهتر عدالت مشغول باشند وكالت است . وكالت نيز باعث مي شود كه تا افرادي كه آگاهي دقيق و جامعي از حقوق خود ندارند در مجادلات و رقابتهاي اجتماعي مغلوب نباشند و بتوانند به كمك افرادي كه هم دانش و هم تجربه كافي براي مقابله با ظلم و بي عدالتي دارند از حق خويش دفاع كنند . آنچه ما را در اين مقال بر اين داشته كه قلم را بركاغذ بلغزانيم و پراكنده اي چند بنگاريم بحث از فعاليتهاي صاحب شغل مذكور يعني وكيل است ، اما نه در دعوي بلكه در مصالحه . اينبار مي خواهيم از پاياني نيكو در يك اختلاف حقوقي سخن بگوئيم . پاياني كه منجر به پيروزي يكي و شكست ديگري نيست پاياني كه در آن هريك از طرفين مقداري از حق خود را ناديده مي گيرند تا بتوانند با آرامشي بيشتر از همزيستي خود با جامعه اطرافشان لذت ببرند . هرچند در اين راه كمكهاي وكيل بي تأثير نيست و گاهي نيز خود مصالحه بدلايلي پيچيده صورت مي گيرد كه تخصص وكيل باعث آن است . از اينرو با استمداد از نوشته ها و تقريرات استادان اين علم و شاغلان اين شغل به توضيح آن مي پردازيم . همانطور كه از نوشته هاي پيشين پيداست بحث ما نقش وكيل در مصالحه و مصاديق فعاليتهاي وي در اين راه است . از اينرو پس از پايان تعاريف و نمايش حد و رسم اين عناوين به نقش وكيل و سپس مصاديق فعاليتهايي كه وكيل در امور حقوقي و كيفري مي تواند داشته باشد مي پردازيم. در انتها اميد است كه اين آشفته گويي و اين گرد آوري نه چندان پخته بتواند رضايت اساتيد گرامي را فراهم آورده و مقبول درگاه حضرتشان بيفتد تا نگارنده اميدوار و خوش بتواند در تحقيقات آتي با تلاش بيشتر از خود توانايي بيشتري نشان داده ونيزدر دامه مسيرشغل مذكور با راهنمايي استادان گرانقدر موفقيتي حاصل كند
فهرست موضوعي
گفتار اول : مفاهيم و مباني………………………………………………………………………………… مبحث اول : مفهوم وكالت …………………………………………………………………………………. الف ) وكالت دادگستري …………………………………………………………………………………….
ب ) ماهيت حقوقي وكالت دادگستري ……………………………………………………………….
1 – نظريه عقد وكالت ……………………………………………………………………………………….
2 – نظريه اجاره خدمات ………………………………………………………………………………….
S انتقاد از نظريه اجاره خدمات
3 – نظريه عقد مختلط ……………………………………………………………………………………….
T انتقاد از نظريه عقد مختلط مبحث دوم : مفهوم دعوي و انواع آن ………………………………………………………………… الف ) انواع دعواي حقوقي ………………………………………………………………………………….
ب ) حدود اختيارات قرار دادي وكيل در مصالحه………………………………………………….
1 – حدود اختيارات قرار دادي در دفاع ………………………………………………………………
2 – حدود اختيارات قرار دادي در مشاوره حقوقي ………………………………………………
مبحث سوم: اقدامات لازم در مصالحه؛ توسط وكيل………………………………………………
الف) اشكالات مالياتي در مصالحه ………………………………………………………………………
ب) تنظيم سند اصلاحي ……………………………………………………………………………………..
ج) به امضاي طرفين رساندن صلح نامه……………………………………………………………….
د) گرفتن حق سازش در صورت داور بودن……………………………………………………….. گفتارسوم:سازش در دعوي حقوقي ونقش وكيل………………………………………………….. مبحث اول : انواع سازش……………………………………………………………………………………
الف ) سازش نسبت به دعوايي كه هنوز طرح نشده ………………………………………………
ب ) سازش نسبت به دعوايي كه در جريان رسيدگي است ……………………………………
مبحث دوم : اشكال مختلف تنظيم سازشنامه
الف ) سازش با تنظيم سند رسمي ……………………………………………………………………..
ب ) سازش با تنظيم سند عادي ئ نقش وكيل ……………………………………………………
ج ) سازش در دادگاه با تنظيم گزارش اصلاحي ………………………………………………….
1 – گزارش اصلاحي با بررسي تطبيقي ………………………………………………………………
2 – آثار گزارش اصلاحي …………………………………………………………………………………
3 – صدور ، نحوه تنظيم ، ابلاغ و تصحيح گزارش اصلاحي ………………………………….
مبحث سوم : نقش وكيل در سازش حقوقي ………………………………………………………..
الف ) نقش حرفه اي در سازش …………………………………………………………………………. ب ) اوضاع و احوال پرونده درسازش …………………………………………………………….. گفتارچهارم:سازش در دعواي كيفري ونقش وكيل……………………………………………….. مبحث اول : سازش در دعواي عمومي………………………………………………………………… الف ) در حقوق فرانسه ……………………………………………………………………………………
ب ) در حقوق ايران ……………………………………………………………………………………….
1 – سازش در حدود ……………………………………………………………………………………….
2 – سازش درتعريزات و مجازاتهاي بازدارنده…………………………………………………….
مبحث دوم : سازش در دعواي خصوصي……………………………………………………………
مبحث سوم : تاثير مصالحه در ميزان سازش………………………………………………………
الف ) نفع مصالحه براي شاكي …………………………………………………………………………. ب ) نقش وكيل ……………………………………………………………………………………………….
در طول نيم قرني كه از اختراع سلاح هسته اي مي گذرد، برخي دولتها در پي كسب اين سلاح برآمدند و در عين حال در جهت تكامل و هرچه قدرتمند تر و مؤثرتر نمودن اين سلاح نيز گام برداشته اند. به موازات اين اقدامات، كوششهايي نيز در جهت محدوديت و ممنوعيت اين سلاح به عمل آمد و برخي دولتها سعي كردند تا از طريق انعقاد معاهدات و يا ايجاد عرفي در اين زمينه، مانع از كاربرد مجدد اين سلاح شوند. در اين گفتار، به مجموع اين تلاشها نظر خواهيم افكند و بدين منظور در بخش نخست، به ساخت سلاح هسته اي، انواع آن و آثار مخرب اين سلاح مي پردازيم و خواهيم ديد كه اين سلاح به چه نحوي مسير تكاملي خود را طي كرد. همچنين به كوششهاي به عمل آمده در جهت ممنوعيت اين سلاح خواهيم پرداخت و طي آن بررسي معاهدات دو و چند جانبه، قطعنامه هاي مجمع عمومي و عرف و توسل به ديوان بين المللي دادگستري خواهيم پرداخت. در بخش دوم سعي بر آن آمده است كه موضوع ايران در برابر سلاحهاي هسته اي و تحولات روز مورد بررسي قرار گيرد.
فهرست مطالب
مقدمه: تاريخچه مختصر: بخش نخست : جامعه بين المللي و سلاحهاي هسته اي فصل اول – انواع سلاحهاي هسته اي و اثرات آن مبحث اول: ساختمان اتم و شكافت هسته آن مبحث دوم – ساختمان سلاحهاي هسته اي و انواع آن مبحث سوم: انواع سلاح هاي هسته اي گفتار اول: شكافت هسته اي و اولين نسل از سلاحهاي هسته اي گفتار دوم: جوش هسته اي و دومين نسل از سلاحهاي هسته اي گفتار سوم: بمب نوتروني: سومين نسل سلاحهاي هسته اي گفتار چهارم: نسل جديد سلاح هاي هسته اي و استراتژي امنيت ملي آمريكا فصل دوم – اثرات سلاحهاي هسته اي مبحث اول: هيروشيما و ناگازاكي و ويراني دو شهر مبحث دوم: آثار بمب هيدروژني و وقوع جنگ جهاني سوم مبحث سوم: پيامد هاي مخرب چرنوبيل مبحث چهارم: سلاح هاي كشتار جمعي، انرژي اتمي و چالش هاي جهان امروز مبحث پنجم: رژيم هاي كنترل تسليحات كشتار جمعي و تكامل آن در نظام بين المللي فصل سوم- اقدامات جامعه بين المللي در محدوديت و ممنوعيت سلاحهاي هسته اي مبحث اول: آژانس بين المللي انرژي اتمي مبحث دوم – معاهدات منعقده در زمينه سلاحهاي هسته اي فصل چهارم: معاهدات دو جانبه درباره كاهش و محدوديت سلاحهاي هسته اي مبحث اول: سالت 1 (مذاكرات محدوديت تسليحات استراتژيك): مبحث دوم: سالت 2: مبحث سوم: معاهده امحاي موشكهاي ميان برد و برد كوتاه: مبحث چهارم: استارت 1 (مذاكرات كاهش تسليحات استراتژيك): مبحث پنجم: استارت 2: فصل پنجم: معاهدات چند جانبه در خصوص سلاحهاي هسته اي مبحث اول: معاهدات مربوط به عدم گسترش سلاحهاي هسته اي: فصل ششم : مقوله اي درباره سلاح هسته اي در كره شمالي و واكنش هاي ديپلماتيك مبحث اول: ليبي مبحث دوم: نگراني آمريكا و گزينه نظامي براي مقابله با برنامه اتمي كره شمالي فصل هفتم: معاهدات مربوط به منع استقرار سلاحهاي هسته اي در مناطقي كه تحت حاكميت هيچ دولتي نيست. مبحث اول: معاهده قطب جنوب: مبحث دوم: معاهدات مربوط به فضاي ماوراي جو: مبحث سوم: معاهده ممنوعيت استقرار سلاحهاي هسته اي در بستر دريا، كف و زير اقيانوس: مبحث چهارم: معاهدات مربوط به منع استقرار سلاحهاي هسته اي در ساير مناطق فصل هشتم: ساير اقدامات جامعه بين المللي مبحث اول: قطعنامه هاي مجمع عمومي و عرف بين المللي مبحث دوم: درخواست نظر مشورتي توسط سازمان بهداشت جهاني از ديوان بينالمللي دادگستري: مبحث سوم: درخواست نظر مشورتي توسط مجمع عمومي ملل متحد از ديوان بين المللي دادگستري: مبحث چهارم: تضمين هاي امنيتي قدرت هاي هسته اي از منظر حقوق بين الملل
بخش دوم : ايران و چالش هاي هسته اي فصل اول: پايبندي به قوانين، اصرار بر كسب حق مشروع مبحث اول: ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي مبحث دوم: پيشنهاد تازه ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي مبحث سوم: امنيت جمهوري اسلامي ايران در برابر آزمايشات هستهاي هند و پاكستان مبحث چهارم: تحليلي در خصوص اسرائيل و دارا بودن سلاح اتمي و خطر بالقوه در خاورميانه فصل دوم : كاربرد سلاح هستهاي در شرايط حاد دفاع مشروع: مبحث اول : دفاع مشروع و اصل ضرورت و تناسب مبحث دوم: انرژي هسته اي و جايگاه آن در ايران مبحث سوم: آمريكا، ايران و تحليل وضعيت موجود مبحث چهارم : پروتكل الحاقي آژانس بين المللي انرژي اتمي مبحث پنجم : متن كامل پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي نتيجه گيري:
فهرست منابع: الف) كتابها ب) آراي ديوان بين الملل دادگستري پ) مقالات ت) قطعنامه هاي مجمع عمومي و شوراي امنيت ج )مواضع دولتها س ) روزنامه ها و نشريات فارسي:
همه مي خواهند جواناني برومند و شايسته داشته باشند كه به آنها افتخار كنند جهت حركت دين و مذهب ، اخلاق ، روانشناسي و ساير علوم در حيطه ارتباطات و اخلاقيات و سنن و آداب و رسوم اجتماعي و ديدگاه كلي حاكم بر خانواده نيز در همين راستا و براي نيل به اين مقصود است اما متاسفانه مي بينيم كه همه اين تلاشها و كوششها براي برآوردن اين خواست و آرزو كافي نيست . آمار وحشتناك زندانيان ، افزايش اعتياد و جرم و بزهكاري ، افزايش باندهاي فساد ، فرار دختران از خانه ، روابط نا مشروع و لجام گسيخته بين نسلهاي جوان همه و همه شاهد اين مدعا است .
خانواده ، اولياي مدرسه ، مربيان تربيتي ، سخنوران مذهبي ، مشاوران مدارس همه دست اندركار تربيت نسل جديد هستند اما ظاهراً تربيت است و نتايج برعكس مي دهد . دين ستيزه خزنده در سطح مدارس ، نتيجه تعبير خاص و تحميل گرايانه از دين و توسل به خشونت و زور در امور پرورشي است . به اين مسائل بايد فرزند سالاري ، از بين رفتن ارزش كار و تحريف معناي آن ، ساعات زياد بيكاري نسل جوان و زياده خواهي و رايگان خواهي و مطالبت زياده از حد بعضي از جوانان و بسياري مسائل ديگر فرهنگي و اجتماعي را افزود .
پدري كه تمام ساعات روز را خارج از منزل است ، مادري كه تند خو و عصبي مزاج است نمي تواند با نوجوان و جوان خود ارتباط دوستانه متقابلي داشته باشد . فرزندان همواره نيازمند محبت هستند و بسياري از خودكشي ها ، فرار از خانه ها ، تظاهر به بيماريها و به منظور جلب محبت خانواده صورت مي گيرد به خصوص در مورد مادران كه مظهر مهر الهي و محبت و عشق و صفا در خانواده هستند .
مادري كه دائم با گله و شكايت محيط خانه را بر مي آشوبد با سخن چيني بين اعضاء خانواده و پدر ، رابطه بين آنها را به هم مي زند و غم و غصه و افسردگي فرزندانش را به عنوان يك زنگ خطر نمي بيند و درك نمي كند نمي تواند يك مادر كامل باشد .
كادر فهميده و خردمند از رنج و محروميت هاي زندگي خود براي فرزند سخن نمي گويد و از زندگي يك تصور سياه و زشت نمي سازد بلكه او را با خوبيها و اميدها آشنا كرده به لطف و محبت خدا اميدوار و او را در مسير رشد و تكامل به سوي يك آينده زيبا قرار مي دهد ، سن بلوغ ، سن زندگي طوفاني است.
فهرست مطالب
فهرست صفحه مقدمه ……………………………………………………………….. 1 فصل اول نوجوانان مبحث اول : تعريف نوجوانان …………………………………………….. 5 مبحث دوم : تحليل كارشناسي ……………………………………………. 10 فصل دوم : خانواده مبحث اول : اهميت خانواده ……………………………………………… 13 مبحث دوم : ضرورت بازسازي نهادهاي اجتماعي ………………………… 23 مبحث سوم : آمار به دست آمده ………………………………………….. 29 فصل سوم : علل فرار نوجوانان مبحث اول : عوامل موثر در فرار …………………………………………. 31 مبحث دوم : فقر …………………………………………………………… 37 مبحث سوم : طلاق ………………………………………………………… 44 مبحث چهارم : اختلافات خانوادگي ………………………………………… 48 فصل چهارم : تحليل بزهكاري مبحث اول : عوامل بزهكاري اطفال ……………………………………… 51 مبحث دوم : كانون اصلاح و تربيت ………………………………………. 55 مبحث سوم : سياست هاي قضايي در خصوص نوجوانان …………………. 57 مبحث چهارم : فرار از خانه به تنهايي جرم نيست …………………………… 64 فصل پنجم : نتيجه مبحث اول : راه چاره كدام است ؟……………………………………… 66 فهرست منابع ……………………………………………………………… 67
همه مي خواهند جواناني برومند و شايسته داشته باشند كه به آنها افتخار كنند جهت حركت دين و مذهب ، اخلاق ، روانشناسي و ساير علوم در حيطه ارتباطات و اخلاقيات و سنن و آداب و رسوم اجتماعي و ديدگاه كلي حاكم بر خانواده نيز در همين راستا و براي نيل به اين مقصود است اما متاسفانه مي بينيم كه همه اين تلاشها و كوششها براي برآوردن اين خواست و آرزو كافي نيست . آمار وحشتناك زندانيان ، افزايش اعتياد و جرم و بزهكاري ، افزايش باندهاي فساد ، فرار دختران از خانه ، روابط نا مشروع و لجام گسيخته بين نسلهاي جوان همه و همه شاهد اين مدعا است .
خانواده ، اولياي مدرسه ، مربيان تربيتي ، سخنوران مذهبي ، مشاوران مدارس همه دست اندركار تربيت نسل جديد هستند اما ظاهراً تربيت است و نتايج برعكس مي دهد . دين ستيزه خزنده در سطح مدارس ، نتيجه تعبير خاص و تحميل گرايانه از دين و توسل به خشونت و زور در امور پرورشي است . به اين مسائل بايد فرزند سالاري ، از بين رفتن ارزش كار و تحريف معناي آن ، ساعات زياد بيكاري نسل جوان و زياده خواهي و رايگان خواهي و مطالبت زياده از حد بعضي از جوانان و بسياري مسائل ديگر فرهنگي و اجتماعي را افزود .
پدري كه تمام ساعات روز را خارج از منزل است ، مادري كه تند خو و عصبي مزاج است نمي تواند با نوجوان و جوان خود ارتباط دوستانه متقابلي داشته باشد . فرزندان همواره نيازمند محبت هستند و بسياري از خودكشي ها ، فرار از خانه ها ، تظاهر به بيماريها و به منظور جلب محبت خانواده صورت مي گيرد به خصوص در مورد مادران كه مظهر مهر الهي و محبت و عشق و صفا در خانواده هستند .
مادري كه دائم با گله و شكايت محيط خانه را بر مي آشوبد با سخن چيني بين اعضاء خانواده و پدر ، رابطه بين آنها را به هم مي زند و غم و غصه و افسردگي فرزندانش را به عنوان يك زنگ خطر نمي بيند و درك نمي كند نمي تواند يك مادر كامل باشد .
كادر فهميده و خردمند از رنج و محروميت هاي زندگي خود براي فرزند سخن نمي گويد و از زندگي يك تصور سياه و زشت نمي سازد بلكه او را با خوبيها و اميدها آشنا كرده به لطف و محبت خدا اميدوار و او را در مسير رشد و تكامل به سوي يك آينده زيبا قرار مي دهد ، سن بلوغ ، سن زندگي طوفاني است.
فهرست مطالب
فهرست صفحه مقدمه ……………………………………………………………….. 1 فصل اول نوجوانان مبحث اول : تعريف نوجوانان …………………………………………….. 5 مبحث دوم : تحليل كارشناسي ……………………………………………. 10 فصل دوم : خانواده مبحث اول : اهميت خانواده ……………………………………………… 13 مبحث دوم : ضرورت بازسازي نهادهاي اجتماعي ………………………… 23 مبحث سوم : آمار به دست آمده ………………………………………….. 29 فصل سوم : علل فرار نوجوانان مبحث اول : عوامل موثر در فرار …………………………………………. 31 مبحث دوم : فقر …………………………………………………………… 37 مبحث سوم : طلاق ………………………………………………………… 44 مبحث چهارم : اختلافات خانوادگي ………………………………………… 48 فصل چهارم : تحليل بزهكاري مبحث اول : عوامل بزهكاري اطفال ……………………………………… 51 مبحث دوم : كانون اصلاح و تربيت ………………………………………. 55 مبحث سوم : سياست هاي قضايي در خصوص نوجوانان …………………. 57 مبحث چهارم : فرار از خانه به تنهايي جرم نيست …………………………… 64 فصل پنجم : نتيجه مبحث اول : راه چاره كدام است ؟……………………………………… 66 فهرست منابع ……………………………………………………………… 67
عهد و پيمان از قديم الايام مورد توجه و احترام انسانها بوده است و تاكنون نيز اين سنت ديرين، پابرجاست. شرط ضمن عقد نيز به عنوان يكي از مصاديق عهد و پايبندي به آثار و عواقب آن كه در واقع تجلي اراده طرفين است همواره مورد تاكيد شرع و قوانين عرفي بوده است اما اين بدان معني نيست كه اعمال اراده و خواست د وطرف معامله هيچ مرز و چهارچوبي نداشته باشد كنترل اراده ها و تمايلات سركش تمام نشدني و سيري ناپذير با ابزار قانوني بي ترديد موجب مفيدتر واقع شدن قراردادها در زندگي حقوقي و روابط اقتصادي جاري در جامعه است.
يكي از ابزارهاي محدودكننده و كنترل كننده اراده افراد در مورد شرط لزوم همگامي آن با شرع و قانون به معني عام است. در اين بخش طي دو فصل مفهوم و مصاديق شرط نامشروع مورد بررسي قرار مي گيرد. به طوري كه در فصل اول شرط نامشروع از ديدگاه فقه اماميه و قانون مدني و در فصل دوم مصاديق عملي شرط نامشروع در قراردادها را مورد مطالعه قرار خواهيم داد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… 1
بخش اول: مفهوم و مصاديق شرط نامشروع…………. 3
فصل اول: مفهوم شرط نا مشروع ازديدگاه فقه اماميه……………………………………………. 5
گفتار اول: مفهوم لغوي و اصطلاحي «شرط»…………………………………………………………… 7
گفتار دوم: مفهوم نامشروع و صور تحقق آن………………………………………………………….. 15
مبحث دوم: مفهوم شرط نامشروع از ديدگاه قانون مدني ايران…………………………………….. 27
گفتار اول: تبيين وضعيت شرط نامشروع در قانون مدني……………………………………………. 28
گفتار دوم: شرط خلاف قوانين امري و تكميلي………………………………………………………. 31
گفتار سوم: شرط خلاف اخلاق حسنه و نظم عمومي……………………………………………….. 34
فصل دوم: مصاديق علمي شرط نامشروع درقراردادها……………………………………………. 36
مبحث اول: شرط نامشروع و نكاح………………………………………………………………………. 37
گفتار اول: بررسي وضعيت شرط نامشروع مندرج در عقد نكاح………………………………….. 38
گفتار دوم: شرط عدم تزوج و تسري……………………………………………………………………. 41
ميراث فرهنگي هر كشور،يكي از اساسي ترين اركان تحكيم هويت، ايجاد خلاقيت وخودباوري ملي است كه به واسطة آن ميتوان تمدن، آداب وسنن،شيوههاي تجاري و اقتصادي و نهايتاً روند تحول، سير تكوين و تكامل انسان را در طول تاريخ مورد شناسايي و تحليل قرار داد. لذا در وهلة اول بدلائل علمي،مذهبي و فلسفي و پس ازآن بدليل مزاياي اقتصادي در صنعت توريسم، حفاظت از اين آثار امري ضروري بوده ودر اين راستا وضع قوانين،برنامه ريزي متناسب و حركت صحيح براي ساختن حال و آيندهاي متكي بر تجارب تاريخي ضرورتي اجتناب ناپذير تلقي ميگردد.
بدين ترتيب فراهم نمودن شناختي دقيق از وضع قانوني موجود در امور مربوط به ميراث فرهنگي و تلاش براي جستجوي سياستهايي مناسب تر براي آينده، هدفي است كه در اين تحقيق تعقيب ميگردد.
با عنايت به شرح ارائه شده، تحقيق حاضر مشتمل بر سه بخش ميباشد كه بخش اول در راستاي آشنايي با موضوع، به بررسي مفاهيم مربوط به ميراث فرهنگي،مباني حمايت ازآن و تاريخچه حمايت از ميراث فرهنگي در حقوق بين الملل و ايران اختصاص دارد.
در بخش دوم به بررسي جايگاه ميراث فرهنگي درقوانين و مصوبات كشور پرداخته ودر اين مباحث كاستيها و چالش هاي قانوني موجود در ايران مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه الف) طرح موضوع
ب) اهداف و فرضيات
ج) روش تحقيق
بخش اول: مفاهيم، مباني و تاريخچه حقوق ميراث فرهنگي
فصل اول: مفاهيم و مباني ……………………………………………………………………………………………………….. 2
متجاوز از يك قرن است كه جرم شناسي مورد توجه خاص كشورهاي مختلف قرار گرفته و با استفاده از روشهاي گوناگون، مطالعات و تحقيقات بالنسبه قابل ملاحظه اي در زمينه هاي مختلف انجام شده است.
در حال حاضر كه سيستم اجراي مجازاتها سخت تحت تاثير ملاحظات تربيتي قرار گرفته و بزهكاران به صورت بيماران اجتماعي شناخته شده اند و هدف نهايي نيز درمان آنها مي باشد، مسائل جرم شناسي در راس مطالعات و تحقيقات مراجع علمي قرار گرفته است.
بديهي است وصول به يك نتيجه مطلوب و اتخاذ رويه اي قاطع و مؤثر در برابر پديده بزه كاري، مستلزم مطالعه دقيق و وسيع علمي از نظر عيني و ذهني است.
يكي از علل بررسي جرائم زنان بموازات پيشرفتهاي اجتماعي و تغيير و تحولاتيكه در فرهنگ و تمدن مردم پديد آمده است باعث شد كه طرز تفكر آنها نسبت به اين طبقه از افراد اجتماع عوض شده و بررسي در اين خصوص بيشتر تحت تاثير فرهنگ و تمدن اجتماعات گوناگون قرار گيرد.
در اثر مجاهدت و فداكاري بعضي از انديشمندان و بزرگان و مقتضيات اجتماعي، تحولاتي در اين زمينه به وجود آمد و اين تحول بعد از جنگ دوم جهاني به اين طرف شدت يافت و به مقياس وسيعي گسترش پيدا كرد و بالنتيجه زنان توانستند به پاره اي از حقوق خود نائل آيند.
اجتماع ما نيز با وجود داشتن فرهنگي كهن و عميق از اين نابرابري بر كنار نمانده بود، و الزاما با مشكلات و گرفتاريهاي گوناگون مواجه بود.
هدف از بررسي جرائم زنان اين است كه وضع زنان بزهكار از جهات مختلف مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرد تا معلوم شود اولا چه كساني بيشتر ناسازگار هستند و نوع و ميزان و كيفيت آلودگي آنها تا چه حدودي است؟
هدف نهايي از اين بررسي اينست كه معلوم شود چه مشكلاتي و گرفتاريهايي براي ايندسته از زنان وجود دارد، تغييرات و تحولات اجتماعي و عدول از بعضي از سنتها و آداب و رسوم و نظام گذشته و تغيير بعضي از عادات و شرايط زندگي آنها و اعطاء آزادي بيشتر به آنها چه اثراتي در زندگي آنها خواهد داشت؟
اگر راه حلي براي درمان اين دسته از افراد اجتماع پيدا نشود يا درصدد رفع و جلوگيري بر نيايد، دير يا زود با مشكلات و گرفتاريهايي مواجه خواهيم شد كه احتمالا اجتماع را در معرض آلودگيهاي بيشماري قرار خواهد داد.
مشكلاتي در زمينه بررسي آلودگي زنان وجود دارد كه بسيار زياد است كه به بيان برخي از آنها ميپردازيم.
مشكل اول، عدم وسعت مطالبي است كه آمارهاي مربوطه براساس آن تهيه ميشود. آمارهايي كه در همين سطح تهيه ميشود جنبه تشريفاتي دارد زيرا نه كسي به فلسفه تهيه آن توجه دارد و نه مورد استفاده واقع ميشود.
مشكل ديگري كه تا حدودي كارهاي تحقيقي را دشوار مي كند، عدم همكاري تحقيق شونده با تحقيق كننده است. اين مورد در ايران آشكارا احساس ميشود و در مورد غالب زنان كاملاً مصداق دارد و ميتوان اين عدم همكاري و اكثر پاسخهاي گمراه كننده را ناشي از اخلاق عمومي مردم دانست چه زنان عموما در مقام ذكر علت عدم همكاري خود اظهار مي دارند آنچه گفته ميشود مربوط به زندگي خصوصي ماست كه ذكر آن گاه به زيان ما تمام ميشود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تقدير و تشكر……………………………………………………………………………………………….
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………..
از سياست كيفري تا سياست جنائي…………………………………………………………………
مفهوم سياست جنائي و تحول آن……………………………………………………………………
هدف ار پژوهش حاضر، بررسي ارتباط بين نيروهاي سياسي خارج از دانشگاه با جنبش دانشجويي در مقطع 76-1357 است.
اين پژوهش با بهره گيري از مباحث نظري و كاربست آن در مطالعه مقاطعي از تاريخ ايران، درصدد است تا به اين پرسش پاسخ دهد كه « چه ارتباطي بين نيروهاي سياسي خارج از دانشگاه و جنبش دانشجويي در مقطع 76-1357 وجود داشت؟
در پاسخ به سوال فوق سه ديدگاه به شرح زير مطرح مي شود:
1- جنبش دانشجويي در سالهاي 76-1357 مستقل از تأثير نيروهاي سياسي خارج از دانشگاه عمل مي كرد.
2- جنبش دانشجويي در سالهاي 76-1357 تحت تأثير نيروهاي خارج از دانشگاه و دنباله رو آنها بود.
3- جنبش دانشجويي در سالهاي 76-1357 هم بر نيروهاي سياسي خارج از دانشگاه تأثير گذاشت و هم از آنها تأثير پذيرفت ( تاثير متقابل).
نگارنده ديدگاه دوم را به عنوان فرضيه پژوهش برگزيده است و بر اساس آن پس از اشاره به سير تاريخي شكل گيري جنبش دانشجويي، سالهاي 76-1357 را به چهار مقطع تقسيم نموده و سپس به نقش و تاثير نيروهاي سياسي خارج ار دانشگاه ( روشنفكران، روحانيون و جناحهاي سياسي) در سالهاي 76-1357 پرداخته است.
پس از اشاره مختصر به روشنفكران و روحانيون، جناحهاي سياسي در سالهاي 76-1357 را به شش دسته تقسيم مي نمائيم:
در نهايت به بررسي و مستند سازي فرضيه پژوهش در سالهاي 76-1357 مي پردازيم و اشاره خواهيم كرد كه در سالهاي 76-1357 جنبش دانشجويي دنباله رو نيروهاي سياسي بوده است.
دفتر تحكيم وحدت به روحانيون مبارز و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي( چپ سنتي و مدرن)،جامعه اسلامي دانشجويان و بسيج دانشجويي به راست سنتي و انجمن اسلامي دانشجويي به راست، وابسته بوده اند. اين تشكلها به عنوان ابزار و بازوي نيروهاي سياسي راست يا چپ در دانشگاه ها( بويژه در زمان انتخابات ) عمل مي كردند.
طرح مسئله پژوهش
جنبشهاي اجتماعي يكي از مؤلفه هاي بسيار تأثيرگذار در عرصه تحولات اجتماعي و سياسي جوامع نوين به شمار ميآيند. سرزمين ايران در طي صد ساله اخير، شاهد جنبش هاي اجتماعي مختلفي بوده است. بخشي از اين جنبش ها با توجه به خاستگاه آن و پايگاه اجتماعي اعضايش تحت عنوان جنبش هاي دانشجويي مورد مطالعه قرار ميگيرند.
جنبش دانشجويي در ايران از ابتداي شكل گيري از جنبشهاي سياسي و اجتماعي فعال و اثرگذار در فرايند سياسي و اجتماعي در دوران معاصر بوده است. از وظايف و كاركردهاي اصلي جنبش دانشجويي روشنگري و افشاء است به عبارتي جنبش دانشجويي بايد به مثابه سيستم هشدار دهنده براي نظامهاي حاكم و گروههاي مختلف جامعه عمل كند. به سياستها و برنامه هاي نادرست دولت و نظامهاي حاكم در جهت اصلاح آنها، انتقاد و اعتراض كند.
ليكن از آسيب هاي بالقوه جنبش دانشجويي احتمال وابستگي آنان به گروه ها و طيفهاي سياسي خارج از دانشگاه است. اين وابستگي ، كاركرد انتقادي اين جنبش را از بين برده و آن را به حركتي پيرو، دنباله رو و تأييد كننده سياستهاي حاكم مبدل ميسازد. البته روشن است كه استقلال جنبش دانشجويي به هيچ عنوان به معناي عدم همكاري و همفكري با گروههاي سياسي خارج از دانشگاه نيست. جنبش دانشجويي و تشكلهاي دانشجويي از يك سو ميتوانند با گروههاي سياسي خارج از دانشگاه و حكومت همكاري و همفكري داشته باشند و از سوي ديگر منتقد سياستها و برنامه هاي آنها باشند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 1
طرح مسئله پژوهش……………………………………………………………………………… 2
سؤال و فرضيه اصلي…………………………………………………………………………….. 3
مفاهيم وتعاريف…………………………………………………………………………………… 3
روش پژوهش و تحقيق…………………………………………………………………………. 5
سابقه پژوهش و بررسي ادبيات موجود…………………………………………………….. 5
سازماندهي پژوهش………………………………………………………………………………. 9
فصل اول (چارچوب مفهومي)
جنبش هاي اجتماعي، اصول و كاركردها………………………………………………….. 14
همه روزه شاهد درج عكسهايي از كودكان و نوجوانان در جرايد رسمي كشور هستيم كه بدون اطلاع والدين، خانه و كاشانة خود را ترك نموده و به ديگر سخن اقدام به فرار از خانه نمودهاند و چشمان مضطرب خانوادهاي را بيصبرانه در انتظار بازگشت خويش به دور انداختهاند. البته اين تنها بخش كوچكي از جامعه آشنا با مطبوعات را شامل شده كه دسترسي به جرايد داشته و با درج آگهي در آن، ملتمسانه مردم را در يافتن فرزند خويش به استمداد طلبيدهاند در صورتيكه بسياري از خانوادههاي بحران زده آشنايي چنداني با جرايد نداشته تا بنابر دلايلي! «بالاخص در ترس از آبرو» از درج آگهي در مطبوعات خودداري نمودهاند. بعلاوه هيچ آمار دقيقي از تعداد فراريان از منزل در ايران وجود ندارد و مسئولين اداره آگاهي نيز از ارئه آمار به دلايل مختلف طفره رفتهاند. همچنين مشخص نيست از ميان فراريان نوجوانان، چه تعدادي دوباره پس از برخورد با مشكلات خود به منزل مراجعت ميكنند؟ يا آنكه بوسيلة نيروهاي انتظامي دستگير شده و به والدين تحويل ميگردند؟ يا با در پيش گرفتن كاري شرافتمندانه مستقل از والدين خانواده به زندگي خود ادامه ميدهند؟ وتعداد زيادي نيز پس از ارتكاب جرمي دستگير شده و پس از تشكيل پرونده تحويل كانون اصلاح و تربيت گرديده تا اقدامات تعليمي و تربيتي لازم در مورد آنان صورت گيرد و اين تنها قسمتي است كه در صورت همكاري مقامات زيربط در آگاهي آمار دقيقي دارد كه متأسفانه ارائه نگرديده است.
فصل اول :كليات تحقيق
اهميت مسأله:
در تحقيقي كه در سال 1365 بوسيلة انجمن اولياء و مربيان در مورد علل انحرافات، اخلاقي و فرار دختران انجام گرفته است متوسط سن فرار 16 سال ميباشد. دلايلي چون: اختلافات شديد خانوادگي، عاشق شدن، داشتن رابطة نامشروع و ترس از برملا شدن آن، داشتن نامادري، ناپدري و بدرفتاري والدين را براي فرار آنها ذكر نمودهاند. «فراهاني، 1365» بنابر گزارش سازمان بهداشت جهاني، يكصد ميليون كودك و نوجوان در جهان وجود دارد كه در كوچهها و خيابانها زندگي ميكنند و در برابر مواد مخدر و خشونتهاي جسمي آسيب پذيرند. موضوع مهم در اين فرارها يافتن پاسخ براي سئوالات زير است:
1 . نوجوانان چرا خانههاي خود را ترك ميكنند؟
2 . نوجوانان در مدتي كه خانه را ترك ميكنند كجا بسر ميبرند؟
3 . اوقات خود را چگونه و با چه كساني سپري ميكنند؟
4 . هزينههاي زندگي خود را از چه محلي تأمين ميكنند؟
گروه فراريان دختران از خانه و كاشانه رقم عمدهاي را تشكيل ميدهند. آنها به هر علتي از خانه فرار كرده باشند امروزه در وضعيتي قابل مطالعه بسر ميبرند. اختلافات خانوادگي، وضع مدرسه و تحصيل، روابط بين دوستان و اطرافيان همه مسائلي هستند كه ممكن است به امنيت، استقلال و شخصيت نوجوانان لطمه بزنند و آنها را دچار نگراني كنند و در اين موارد است كه ما بايد آنها را درك كنيم و به آنها كمك كنيم تا بتوانند استقلال و امنيت از دست رفتة خود را باز يابند. اين كار ارزش آن را دارد كه قبلاً مورد توجه قرار گيرد و از آن پيشگيري گردد.
فهرست عناوين
عنوان شماره صفحه مقدمه 1 فصل اول: كليات تحقيق 2 اهميت مسئله 2 تعريف علمي واژهها 3 نوجواني 3 كجروي يا انحراف 4 فصل دوم: فرار دختران از خانه 5 مقام زن در جهانبيني اسلامي 5 فرار دختران 6 نقش عوامل اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و خانوادگي در انحراف 8 نقش مسائل اجتماعي در انحراف 8 تراكم جمعيت 9 محل سكونت 9 مناطق جرمخيز 10 مهاجرت 11 ماهيت زندگي شهري 11 دوستان و رفقا 12 تأثير عوامل فرهنگي بر انحراف 12 تأثير عوامل اقتصادي بر انحراف 13 خانواده و انحراف 14 خشونت والدين و اثرات آن 15 فساد و آلودگي والدين 16 فصل سوم: علل فرار 18 چه كساني از خانه فرار ميكنند؟ 18 شرايط عمومي افراد فراري 19 از نظر خانوادگي 20 از نظر اجتماعي 20 اقسام فرار 22 علل فرار 23 فقدان يكي يا هر دو والدين 23 جدايي و طلاق 24 وجود ناپدري يا نامادري 27 فقر عاطفي 27 شكست تحصيلي و نگراني از سرزنش يا تنبيه والدين 29 سختگيري و وجود شرايط تنبيه 30 تمايل به ديدن نقاط ديدني 32 فصل چهارم: نحوة ارائة خدمات به دختران فراري 33 نحوة ارائة خدمات در ايران به افرادي كه از خانه فرار ميكنند 33 مركز بازپروري زنان و دختران آسيبديدة اجتماعي 33 خانة سلامت 34 اهداف 35 شرايط پذيرش 36 نحوة پذيرش 36 كميتة امور آسيبديدگان اجتماعي استان 37 شرايط و مراحل ترخيص و تحويل به خانواده يا بستگان 38 شرايط و مراحل زندگي مستقل 39 شرايط ترخيص از طريق ازدواج 40 شرايط ترخيص از طريق ادامة تحصيل 41 فصل پنجم: بحث و نتيجهگيري 42 توصيه و پيشنهادات براي مسئولين 42 چند توصيه به والدين 44 نتايج پژوهشهايي كه در خصوص دختران انجام شده است 47
در اين تحقيق سعي شده به پيامدهاي جنگ آمريكا و عراق و تأثير آن برآينده اوپك با توجه به سئوال اصلي و سئوالات فرعي پرداخته شود. مساله تحقيق اين است كه آيا اوپك پس از حمله آمريكا به عراق نيز ميتواند اين وحدت و همگرايي را در بين اعضاي خود حفظ نمايد و يا اينكه با خروج عراق از اوپك يا عدم رعايت سهميه عراق و يا دخالت آمريكا در تعيين سهميه نفت عراق، تضعيف اوپك را شاهد خواهيم بود و آيا با ورود مصرف كنندگان انبوه جديد نفتي، معادلات نفتي به نفع كشورهاي عضو اوپك رقم خواهد خورد. اين تحقيق شامل هفت فصل ميباشد:
فصل اول: طراحي پژوهش، فصل دوم: كليات نظري، فصل سوم: تاريخچه و عملكرد اوپك، فصل چهارم: جايگاه عراق در اوپك و بحرانهاي اين كشور، فصل پنجم: وضعيت آمريكا در زمان حمله به عراق و دلايل آمريكا از حمله به عراق، فصل ششم: تحليل و ديدگاههاي اتحاديه اروپا، اوپك و شاخصهاي اقتصادي توليد جهاني نفت، فصل هفتم: جمعبندي و نتيجهگيري تحقيق.
نتايج تحقيق، مؤيد فرضيه جانشين تحقيق است كه جنگ آمريكا عليه عراق تأثيري بر روند فعلي اوپك برجاي نگذاشته و اين جنگ در راستاي نظم نوين جهاني است و به همين منظور امنيت انرژي يكي از اهداف اصلي در اين زمينه است و مسائل ديگري همچون هژموني دلار در برابر يورو بدليل گسترش معاملات نفتي با يورو و افزايش نرخ برابري آن در برابر دلار و همچنين بهبود شاخصهاي اقتصادي چين، اروپا و ژاپن در مقايسه با آمريكا، از ديگر اولويتهاي جهاني قابل طرح آمريكا در حمله به عراق ميباشد.